שלושת עקרונות היסוד בלימוד תנ"ך בדיון הנוקב ביחס ללימודי התנ"ך, יש לזכור ולהזכיר את שלושת עקרונות היסוד,...
כשאנו לומדים תנ"ך אנו צועדים בדרכו של הנצי"ב מוולוזי'ן שהעביר שיעור יומי על התורה
במאמר זה, מבאר הגרי"ל בלוך כי לכל אדם בכל דור יש מושג של 'השיעור קומה' שלו. מתוך כך הוא מבאר כיצד יש להתייחס...
בשיחה למחנכים פורס הרב קוטלר את הגישה הראויה ללימוד תנ"ך
מהי סיבת העומק לכך שלא רבים מעם ישראל משקיעים זמן רב בלימוד תנ"ך? הרב חננאל אתרוג מבאר מהי הגישה שאיתה באים...
כתבי הקודש נאמרו מפי הקב"ה. הואיל וכן, עיקרי הדברים שאומר ה' אינם תמיד גלויים.
התנ"ך הוא בעל מעמד מכריע ועצום בכל ההיסטוריה של העולם. עד כמה התקבלות התנ"ך בכל העולם ובכל הדורות משמעותית...
כל אדם כפי מדרגתו מוצא לפעמים בתנ"ך פרשיות או פסוקים, שאין הוא מבין את התועלת שבהם, ומה המסר שלהם. כיצד יש...
מהי החשיבות של כל מילה בתנ"ך לגבינו? מדוע טורחת התורה לפרט מספרים מדוייקים ומפורטים בפרשיות שונות?
בשיעור זה בוחן הרב את הגישות השונות ללימוד תנ"ך. הבחינה כוללת את המגמות העומדות מאחורי כל גישה
"שנים אלה היו בעוכרינו - הטבע והפשט" (ספר אמונת חכמים פרק ב') מקומו של הפשט בדורנו כדי לברר את הנושא כל...
לימוד תנ"ך דורש זהירות בבואנו לעסוק בספרי הנביאים, עלינו להעמיד לנגד עינינו דברי הדרכתם של גדולי ישראל...
האם ניתן להתבסס על ממצאים ארכיאולוגיים כדי לקבוע הלכה? האם ניתן ורצוי לבסס את אמונתינו על מדע הארכיאולוגיה?...
במאמר זה, מבאר הגרי"ל בלוך כיצד מצד אחד ניתן לומר על גדולי התנ"ך שחטאו בחטאים שונים, ומצד שני, מדובר בחטאים...
במאמר זה, מבאר הגרי"ל בלוך כי ככל שהאדם גדול, כן כל הכוחות, גם הדקים ביותר, מתעצמים בו. הוא מרגיש וחש הרבה...
כיצד ייתכן שאבותינו הקדושים נקטו בדרך שכללה גניבה כחלק מהשגת מטרתם?!..
האם אין אנו מתייחסים במגמתיות לחטאים של גדולי האומה? האם אין אנו משוחדים מראש לדון בזכותם בכל מחיר?
כיצד ניתן ליישב את העליונות הברורה מאליה של גדולי התנ"ך עם האמירה החדה והברורה בפסוקים אשר מורה על חטאיהם?
באמצעות דוגמאות שונות מן התנ"ך נעסוק ביחס בין הלשון בה השתמשו הנביאים, ובין המשמעות העמוקה של הפסוקים על פי...
בריתת 'סדר עולם' עוסקת במנייני השנים החל מבריאת העולם, לאורך כל ימי התנ"ך. המניין המקובל בידינו מבוסס עליה....
במאמר זה מתברר מהי הגדרת ה'פשט' של התנ"ך, מה המקור של דרך לימוד הפשט, ומתוך כך מהו מקומו הנכון בתוך כלל...
במאמר זה מציב הרב את השאלה: מדוע עשה הקב"ה שיהיה ריחוק בין המצוות לפרטיהן שהתקבלו בתורה שבעל פה, ובין המובן...
במאמר זה מתברר מהו ההבדל בין מצווה מדאוריתא שנכתבה בפירוש בתורה, לבין מצווה מדאוריתא אשר נלמדה בדרכי יג'...
במאמר זה מלבן הרב את יסודות חומש דברים: הכיצד נאמר מצד אחד שמשה אמר את חומש דברים 'מפי עצמו', ומצד שני יש לכל...
במאמר זה מתלבנת שיטתו היחודית של הספורנו האומר שבתחילה היתה התורה אמורה להינתן כולה בכתב, בלא שיהיה צורך...
מאמר זה מבאר את מהות תהליכי מתן תורה החל ממעמד הר סיני ועד לשנת הארבעים - בתחילה התורה היתה כולה תורה שבעל...
במאמר זה מבואר מדוע המשמעויות המוסריות של פסוקי התנ"ך חשובות לא פחות ואף יותר מן המאורעות שהתרחשו מבחינה...
מאמר זה מבאר כי הרשב"ם עצמו מעיד כי לא עמל לפרש על פי הפשט בניגוד למדרשי חז"ל, אלא ראה אותם כעיקר, ובא להוסיף...
מאמר זה סוקר את הדמויות אשר זכו שתתווספנה בגללם פרשיות בתורה | מתוך הספר: "פשוטו של מקרא" כרך ב
במאמר זה מראה הרב כי יש מצוות המכילות מספר טעמים, ובהתאם לכך, במקומות שונים מציגה אותם התורה בדרכים שונות |...
מאמר זה מבאר כי הרבה ממעשי האבות ודרכיהם הולידו תקנות וגזירות שקיבלו תוקף של מצוה דר