תשובת הרב יוסף שילר
א. לענ"ד, באופן כללי, כאשר אנו מתקשים בקושיה 'פשוטה' שאף אחד מהפרשנים הרגילים לא הקשה אותה, ייתכן שהם סברו שאין כאן קושיה.
ב. כדי לענות ננסה קודם כל לדייק מהי השאלה: נערו של שאול אומר: "הנה נא איש אלוקים בעיר הזאת" (לא כתוב שהנער קרא לו 'הרואה'). הרושם מדבריו הוא ששאול כלל לא יודע על קיומו של שמואל, אחרת היה הנער אומר: 'הנה כאן גר שמואל הנביא' ושאול היה מבין על מי מדובר, ומכאן הקושיה.
ג. אם נדייק עוד, בדברי הנער חסרים שני דברים: 1. שמו של הנביא- שמואל. 2. הביטוי 'איש אלוקים' נאמר ללא ה' הידיעה, כלומר שלא מדובר על מישהו מוכר לשאול.
ד. אולם ניתן לומר שאין זה מלמד על כך ששאול לא ידע על קיומו של שמואל. לגבי חסרון שמו של שמואל ניתן לומר שזו דרך כבוד לא להזכירו בשמו וכפי שמצאנו ששרי החמישים של אחזיה פונים אל אליהו בלי להזכיר את שמו: "איש האלוקים המלך דבר רדה" (מלכים ב א ט).
ה. לגבי חסרון ה' הידיעה ניתן לומר שהנושא של דברי הנער אינו מציאותו של שמואל אלא מעלתו של שמואל. כלומר- הנער לא מודיע לשאול על כך שיש בעיר נביא בשם שמואל, אלא מודיע לו ששמואל הוא נביא אמת. הסבר זה מוכח מהמשך הפסוק. בהמשך אומר הנער: "והאיש נכבד כל אשר ידבר בא יבוא". המלבי"ם מפרש שהנער מבחין בין שמואל שהוא נביא אמת לבין הקוסמים שהיו באותו זמן. בדומה לזה אומר הרד"ק על מחשבתו של שאול שצריך להביא לנביא כסף. אם כן גם תחילת דברי הנער: 'הנה נא איש אלוקים' פירושם שזהו איש אלוקים אמיתי ולא קוסם וכד'. לשם השוואה, אם אני רוצה לומר שהאיש שגר בבית זה הוא איש דובר אמת אומר: 'הנה כאן איש אמת' ולא: 'הנה כאן איש האמת', כיוון שהנושא של המשפט אינו מציאותו של האיש כאן אלא מעלתו של האיש.
ו. בפירוש 'דעת סופרים' תירץ שבאמת הנער אמר 'הנה כאן שמואל איש האלוקים' ומסתבר שהוסיף לו תארי כבוד, אך כאשר שמואל כתב את ספר שמואל הוא שינה את דבריו כיוון שלא רצה לומר כך על עצמו בגאוה. בתירוץ שני כתב שכך היה שמואל מכונה בפי כולם. תירוציו מבארים את החסרון הראשון-שמו של שמואל, אך לא את השני- ה' הידיעה.
ז. עד כאן בדרך הפשט ומכאן בדרך הדרש:
המפגש של שאול עם שמואל התרחש בעירו של שמואל- הרמה, שהרי שאול שואל: "אי זה בית הרואה". אלא ששם העיר לא נזכר בכל הפרשה, ורק מכיוון שכבר ידוע לנו היכן היה גר שמואל (ככתוב: "ותשובתו הרמתה כי שם ביתו") מובן שמדובר ברמה. אם כן כאשר קוראים את הפרק עד פסוק י"ד שבו מוזכר שמואל אפשר להבין שמדובר בעיר אחרת ובנביא אחר! נראה שיש כאן הסתרה מכוונת ויש לבאר את משמעותה.
בפרק ט' אנו נפגשים לראשונה עם דמותו של שאול המלך הראשון. הסוגייה המרכזית במלכותו של שאול היא היחס בין המלכות והנבואה- מי מהן עומד בראש? ייתכן לומר שהכתוב רומז שכאשר דמותו של שאול מתחילה להתגלות דמותו של שמואל 'מתעמעמת' ונעלמת במקצת.