תשובת הרב יוסי ברינר
שלום וברכה. העלית שאלות טובות המצריכות התייחסות רחבה יותר מאשר תשובה קצרה, ואשתדל לפחות לתת כיוון שיענה על השאלות.
כאשר ה' אמר לירמיהו שהוא יהיה נביא לגויים, אין הכוונה שהתפקיד של ירמיהו הוא להתנבא לגויים. לצערי, ראיתי פעם שמישהו כתב שגם לו יצוייר שלא היה עם ישראל, ירמיהו היה עדיין נשלח לנביא לגויים. דברים אלה אינם נכונים. ראשית, העולם איננו יכול להתקיים ללא עם ישראל. אך יתירה מכך: חז"ל (יבמות סג,א) אמרו שכל פורענות באה לעולם בשביל ישראל. רש"י כתב שם שעם ישראל אמור ללמוד מהפורענויות שיבואו על הגויים, אך לאור פסוקי ירמיהו ניתן להוסיף עוד כיוון. מכאן שגם לנבואות שירמיהו אמר כלפי אומות העולם יש השלכה כלפי עם ישראל.
ה' ברא את העולם עם שבעים אומות ועם ישראל עומד עליהם. כך גם יש שבעים דיינים בבית הדין הגדול (ועוד אחד שעומד על גביהם). הרמב"ן (במדבר יא,טז) הסביר שיש שבעים כוחות בעולם, ולכל אומר יש כח מיוחד. עמון ומואב נכללים גם הם בין שבעים האומות, וכל אחד מהם מייצד את אחד משבעים הכוחות שהעולם נצרך להם. לעם ישראל תפקיד לאזן בין כל הכוחות הללו, היות ואם אחד מהם בא לידי ביטוי בצורה קיצוני מידי, הוא עלול להחריב במקום לבנות. המדרש ממנו עולה שה' התיע לאומות האחרות לקבל את התורה והאומות סירבו בגלל אחת המצוות מחדדת נקודה זו, שכן העמים שהיו שטופים בעבירות, כל עם בעבירה מסוימת שהפריעה לו לקבל את התורה, אינם יכולים להיות הגורם המאזן בין הכוחות כולם. ניתן כך גם להבין את הבלבול של סנחריב באומות העולם, היות והיה צורך לטשטש את הכוחות שאותם עמים ייצגו, על מנת שהם לא יבואו לידי ביטוי בצורה חזקה מידי ויערערו את היציבות בעולם.
בעולם המתוקן, כאשר עם ישראל יחזור בתשובה, יחזרו שבעים העמים להיות גם הם במקומם. לעניות דעתי זה המכנה המשותף בין הנבואות של העמים שבסופם יש נבואת נחמה. בימות המשיח, כאשר עם ישראל יחזור לתפקידו להיות האומה השבעים ואחת, יחזרו העמים להיות גם הם מונהגים תחת עם ישראל (אמנם אינני יודע להיכן בדיוק עמון ומואב יחזרו, שהרי ארצם הינה חלק מארץ ישראל המובטחת לפי הרבה שיטות), אך הם יחזרו לתפקד בתור עם.
לגבי ההבדל בין מואב לעמון. לאורך כל המקרא יש הבדל ביניהם וההתייחסות לעמון הינה חיובית יותר. מואב מסמל התנגדות גדולה יותר לערכים של אם ישראל, דבר שבא לידי ביטוי בעצם השם שניתן לו המראה על חוסר הצניעות שביצירתו, וכך גם בהמשך הדרך כאשר מואב שוכר את בלעם שיקלל את עם ישראל. רצח גדליה הוא פרט שבו עמון חטא יותר מאשר מואב, אך פרט זה איננו מעיב על התמונה הכוללת שמואב מהווה התנגדות גדולה יותר לעם ישראל.
מקווה שהכיוון שכתבתי יהווה בסיס ללימוד מעמיק יותר שאת מחפשת בפרקים אלו.