תשובת הרב יוסי ברינר
שלום וברכה. השאלה הנשאלת היא שאלה בסיסית וחשובה מאוד. במסגרת זו, ניתן לענות רק בקצרה, וכמובן שצריך להרחיב הרבה יותר.
באופן כללי, התנ"ך הוא דבר ה' שמתגלה אלינו. לו יצוייר שמלך היה שולח לכל אחד מאיתנו מכתב, בוודאי ובוודאי שהיה מוטל עלינו להבין את תוכנו, להתעמק בו, ובכך להכיר ולהבין את רצון המלך. כל שכן כאשר מלך מלכי המלכים שלח לנו את דבריו, דרך משה רבינו, ונביאים שבאו אחריו.
התורה שבכתב, חלק התורה, היא הבסיס לכל לימוד התורה, הן מבחינת קיום מצוות לימוד תורה, והן מבחינת ההבנה של דבר ה'. התורה שבעל פה,: המשנה, מדרשי ההלכה, וכך גם הגמרא, וספרי ההלכה שנבנו על גביהם, מבוססים על הנאמר בתורה. גם החלק הסיפורי שבתורה, נועד להורות לנו את דרכינו, את רצון ה'. לא מדובר באוסף אגדות עתיק (כאלה יש למכביר). מדובר על סיפורים שאותם הקב"ה אמר למשה רבינו לכתוב בתורה (ויש אירועים רבים שאירעו לדמויות שמסופר עליהן בתורה שלא נכתבו), משום שכל סיפור כזה, מלמד אותנו דברים רבים. בהמשך, אתייחס לאופן שבו ניתן ללמוד את המסרים מסיפורים אלו.
גם החלק שקרוי נביאים, נושא איתו מסרים שאנחנו צריכים ללמוד מהם. הגמרא במסכת מגילה כותבת שמספר הנביאים שעמדו לעם ישראל היה כפליים מיוצאי מצרים - כמות אדירה של נביאים. מו"ר הגר"א שפירא זצ"ל היה אומר שכמו שבימינו יש רב לכל עיר ועיר, כך בימיהם היה נביא לכל עיר ועיר. לו יצוייר שהיו כותבים את כל הנבואות שנאמרו, התנ"ך היה ארוך הרבה יותר ... נדמה שאפילו בתוכנת אוצר החכמה לא היה ניתן להכיל כל כך הרבה ספרים. חז"ל לימדונו שרק נבואה שהוצרכה לדורות נכתבה. כלומר: כל נבואה של ירמיהו או יחזקאל או כל נביא אחר שכתובה בתנ"ך, מלמדת אותנו דברים רבים.
כך גם ביחס לחלק הכתובים. ניקח לדוגמא את מגילת רות שאנחנו עתידים לקרוא בעוד כשבועיים, שלפי חז"ל נכתבה בידי הנביא שמואל. מדוע נכתבה מגילה זו על ידי שמואל? מדוע היא נכללה כאחד מהכתובים בעוד שהיא נכתבה על ידי נביא? מה גרם לרות להתגייר? מה המשמעות של גאולת השדה? כאשר לומדים לעומק דברים אלו (בין השאר על ידי אתר נפלא זה), מגיעים לתובנות מעמיקות אותן רצה הקב"ה להנחיל לנו.
כיצד ניתן להגיע אל התובנות האלו? קודם כל בגישה שלנו אל התנ"ך. ההבנה שכאשר אנחנו זוכים ללמוד תנ"ך אנחנו זוכים ללמוד את דבר ה', ושאלו דברים שהוא רצה ללמד אותנו, פותחת בפנינו צהר להנות נעלות בתחומים רבים: מהסיפורים על אברהם אבינו ניתן ללמוד רבות על המהות של עם ישראל, על מסירות נפש, לקיום רצון ה', על מידת החסד ועוד. כאשר לומדים את ספר יהושע, ניתן ללמוד את ערכה של ארץ ישראל, את היחס הראוי בין תלמיד (יהושע) לרב (משה) ועוד דברים רבים. כאשר לומדים את פרקי החורבן של בית המקדש הראשון, ניתן להבין מה אנחנו צריכים לתקן, מה היחס הראוי לבת המקדש, מה התפקיד של ישיבת עם ישראל בארץ ישראל, וכן הלאה. אלו דברים שהקב"ה רצה ללמדנו, וזכינו ללמוד אותם דרך הפסוקים הקדושים של התנ"ך.
לימוד דבר ה' חייב להיעשות על פי חז"ל כפי שכתוב במדרשים השונים (הן מדרשי ההלכה והן מדרשי האגדה) והפרשנים שסללו לנו את הדרכים. רש"י, רמב"ן, אבן עזרא, רד"ק ועוד, עד לפרשנים של ימינו אלה שנאמנים למסורת של תורה. פעמים רבות, לאחר מספר פרקים, הרלב"ג כותב "תועלויות", בהן הוא מונה את הסיבות שהדברים נכתבו ואת הלקחים שניתן ללמוד מהם. כמובן, שככל שמתעמקים יותר, מגיעים להבנות מעמיקות יותר, ומבינים דברים נוספים.
בסופו של דבר "תורת ה' תמימה", ולכן בוודאי שללימוד התנ"ך יש קשר ישיר ללימוד האמונה, כשם שיש לו קשר ישיר ללימוד ההלכה ולשאר תחומי לימוד התורה. לענ"ד לימוד התנ"ך רציני כולל את כל המישורים של לימוד התורה. כמובן, שראוי ללמוד אמונה, גמרא והלכה, גם כמקצועות נפרדים, אבל בסופו של דבר הכל מתחבר לתורה אחת גדולה ולדבר ה' שמתגלה אלינו דרכה.