תשובת הרב יוסי ברינר
שלום וברכה. במענה לשאלותיך.
א. אכן אתה צודק שרק נבואה שנכתבה לדורות הובאה בספרי הנביאים. לא תמיד אנו יכולים לדעת בדיוק מה הייתה כוונת הנביא בכתיבת נבואה כזו או אחרת, ויש שמטרת דברי הנבואה יובנו לדורות מסוימים או לאנשים מסוימים ולא לכל אדם בכל דור. אלא שבדרך כלל הרלב"ג בתועלויות שלו מסביר מדוע נכתבו הדברים (מכאן לכותרות "תועלויות" - מה התועלת בדברים אלו). בתועלויות שבסוף פרק יב' הוא מסביר שסיפור מופתי הנביאים חשוב כדי להמחיש לעם ישראל את מעלתו של הנביא ואת היותו עובד ה'' במקום רוב עם ישראל שעבד עבודה זרה, אלוהות שאיננה יכולה לעשות מופתים כאלה (אמנם צריך ליזהר מהליכה אחרי מופתים בלבד, אך אין כאן המקום להאריך).
ב. הרד"ק מסביר שהדברים נכתבו פעם נוספת כדי לומר שדברי הנביא התקיימו במלואם. הדבר דומה לפרשות השבוע העומדות לפנינו, שבהן כתובות פעם נוספת אופן בניית המשכן לפרטי פרטים, ואחד ההסברים לכך הוא כדי להראות שהדברים בוצעו במדויק.
ג. בפשט המקראות משמע שגיחזי היה יכול להעיד על מה שקרה לאישה כיוון שהוא היה שם, ולכן כאשר האישה השונמית האה לפני המלך, גיחזי היה האדם היחיד שהיה יכול לספר ממקור ראשון את מה שקרה לאישה.