תשובת הרב אס"ף בנדל
בין המשכן לבין בית המקדש ישנם כמה הבדלים:
א. המשכן נודד ממקום למקום והמקדש במקום קבוע.
ב. המשכן הוא אוהל והמקדש הוא בית הבנוי מאבנים.
ג. למקום המשכן אין קדושה עצמית ואילו מקום המקדש קדוש מצד עצמו, גם כשהמקדש אינו בנוי, "כִּסֵּא כָבוֹד מָרוֹם מֵרִאשׁוֹן מְקוֹם מִקְדָּשֵׁנו" (ירמיה יז).
ד. משנבנה המקדש נאסרה ההקרבה בבמות היחיד לעולם, ובזמן המשכן הבמות בד"כ מותרות.
ה. למילה משכן יש גם מובן של חול, כגון בית האדם, ואילו המילה מקדש מבטאת רק הופעה של קודש.
לכל ההבדלים הללו יש מכנה משותף אחד, המשכן הוא ארעי והמקדש קבוע, במשכן השכינה שורה במקומות רבים, אך היא אינה שורה באף מקום, היא ארעית וזמנית בתוך מציאות החול הקבועה. המשכן הוא שלב בדרך אל המקדש. במקדש מתחדש שהשכינה לא רק חלה בקרב ישראל ובעבודתם, אלא אף במקום קבוע ובבית קבע, בתוך מציאות העולם הזה.
המשכן הוא עבודת ה' של ציבור, אך לא באופן מוחלט, והיחיד עדיין יכול להקריב בביתו, אך המקדש הוא עבודת ה' של האומה כולה לפרטיה, ואין בו מקום לעבודה פרטית המנותקת מקדושת הכלל. בניגוד ליחידים הארעיים, אומה היא חלק ממשי בתוך המציאות, והמקדש מגלה כי יש קדושה בחיים הציבוריים של האומה כולה, ולכן מלכי בית דוד הם מקימי המקדש.
המשכן מתייחס אל המציאות בקטנותה, מציאות אשר בה הקדושה היא אורחת עראית, אך המקדש, בית עולמים, מחבר את מציאותנו למציאות מתוקנת, עילאית וגדולה, מציאות בה מופיעה בקביעות קדושה עליונה בתפארתה ובהדרה, קדושת עולמים. המקדש מגלה כי אנו שייכים למציאות זו, ומתעלים אליה.
לקריאה נוספת: משפט כהן- הלכות בית הבחירה צו א. שיחות הרב צבי יהודה על התורה- ויקהל- סדרה א - 2. משכן ומקדש.