תשובת הרב איתן שנדורפי
בס"ד חול המועד פסח תשפ"א
שלום רב לשואל היקר, שאלה טובה שאלת.
המפרשים כמובן הרגישו בשאלה זו וענו עליה, אבל לפני כן הם הוסיפו ושאלו עוד שאלה:
באותו פרק בספר מלכים, מספר פסוקים קודם לכן כתוב: "ובשנת חמש ליורם בן אחאב מלך ישראל ויהושפט מלך יהודה מלך יהורם בן יהושפט מלך יהודה. בן שלשים ושתים שנה היה במלכו, ושמֹנה שנים מלך בירושלם". (טז-יז). כלומר: יהורם, אביו של אחזיה, חי ארבעים שנה, ואם כן כיצד יתכן שבנו אחזיה היה בן ארבעים ושתים?
אלא חייבים לומר שהמספר ארבעים ושתים אינו כפשוטו!
וכך סיכם המלבי"ם את הדברים: "חז"ל פירשו בסדר עולם, שרוצה לומר שהיה בן ארבעים ושתים מהתחלת מלכות עמרי, ורצונם לומר שנגזר על מלכות עמרי שלא תימשך רק מ"ב שנה, ואחר כך ימח מארץ זכרו וזכר בניו. ואחזיה, שהיה גם כן נכד לעמרי מצד אמו, מלך בשנה ההיא, ועל כן נהרג ביחד עם בית אחאב, לקיים מה שנאמר: 'והכרתי לאחאב משתין בקיר' (מל"א כא, כא), ועל זה אמר: 'ושם אמו עתליה בת עמרי, וילך בדרך בית אחאב' (מל"ב ח, כו-כז), רוצה לומר שהיה נצר משרשו, וגם הלך בדרכו, ולכן עמו נפל שדוד".
אם תרצה להרחיב בענין עיין שם גם בהסבר הרד"ק על פי הפשט, ובקושיית המלבי"ם על דבריו, ובהסבר המלבי"ם בדברי הימים, ובספר "אמונות ודעות" לרס"ג, מאמר שלישי סעיף י.
יהי רצון שנזכה ללכת תמיד בדרך התורה והמצוה, ולהבין את כל דברי התורה.
איתן שנדורפי