תשובת הרב יוסי ברינר
שלום וברכה.
ראשית רואים מתוך השאלות שזכית ללמוד את מגילת רות בעומק. אשריך! ניכר מתוך השאלות שאין אתה מתכוון חלילה לזלזל, אך ניכר מהן גם שאין מדובר בחוסר הבנה כפי שכתבת בשאלתך, אלא בגדר של שאלת חכם חצי תשובה. נשתדל לענות על השאלות אחת לאחת ולאחר מכן לכתוב הערה כללית:
1. הגמרא במסכת עבודה זרה (לו,ב) כותבת שהיו כמה שלבים באיסור ייחוד. השלב הראשון, מדאורייתא, הוא איסור ייחוד עם אשת איש. לאחר מכן, בית דינו של דוד (צאצא של רות) גזרו גם על ייחוד עם פנויה. מכאן, שרות שהייתה פנויה בשעה שבאה אל בועז, לא עברה על איסור ייחוד.
2. רש"י לפני כן כותב שבועז דווקא חשב שרות היא שד, אלא שלאחר שהוא נגע בראשה הוא הבין שמדובר באישה. מכאן שבועז לא התכוון מראש לגעת בה. מה עוד שהשאלה מתחוורת יותר כאשר דנים במגע שאינו של חיבה (עיין רמב"ם איסורי ביאה פרק כ"א, שו"ע יו"ד קצ"ה טז'-יז' ושם ש"ך ס"ק כ'). צריך לזכור שחז"ל שבחו מאוד את צניעותו של בועז (סנהדרין כ,א).
3. הגמרא בבבא בתרא (צא,א) אומרת שביום שנעמי ורות הגיעו לארץ ישראל, אשתו של בועז מתה. בועז היה עסוק באבל על מות אשתו ולא היה פנוי לפתוח פרק שני זה בחייו. כמו כן ניתן לומר שלאחר שבועז ראה שבניו מתו, הוא קצת התייאש.
אולם חשוב לזכור: כל עניין רות המואביה השבה עם נעמי משדה מואב ועד היותה אמה של מלכות כדברי חז"ל (בבא בתרא צא,ב), הם עניינים עליונים ורות פעלה רבות על מנת להיות חלק מעם ישראל ולזכות להקים את מלכות בית דוד. אין זה המקום להאריך מדוע דווקא היה צורך ברות הבאה משדה מואב כדי להקים את המלכות, אבל רות, על פי הדרכתה של נעמי (ולפי חז"לרות ראתה כמה דורות קדימה עד למלכותו של שלמה כדברי הגמרא שם בבבא בתרא). רות עוררה את בועז לכך, אבל לאחר מכן בועז נטל את המושכות, ודאג לגאול את רות.