סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
השורש של מידות הרחמים מצוי עמוק עמוק בעולמות עליונים. במדרש פסיקתא רבתי (פיסקא טז - קרבני לחמי) מצויה אמירה מבהילה – יג' המידות כתובות כביכול על גבי השכינה: "אמר ר' סימון: י"ג מידות רחמים כתובים בהקב"ה. הדא הוא דכתיב [=זהו שכתוב]: 'ויעבר ה' על פניו ויקרא ה' ה' אל רחום וחנון [וגו'] נצר חסד לאלפים נושא עון ועובר על פשע וחטאה ונקה'". נראה שכוונת המדרש היא שהקב"ה עבר כביכול על פני משה, ומה שהשיג משה בפועל, אלו יג' מידות הרחמים.
במדרש פרקי דרבי אליעזר (פרק מה) מבארים חז"ל כי למרות שיג' המידות נאמרו בהקשר של כפרה על חטא העגל, כוח המחילה הטמון בהן גדול אלפי מונים. במעמד גילוי המידות ניתן כוח לכפר על כל חטאי ישראל מאז ומעולם: "אמר משה לפני הקב"ה: רבון כל העולמים! סלח נא לעון העם הזה. אמר לו [הקב"ה]: משה! אילו אמרת: סלח נא לכל עונות של ישראל עד סוף כל הדורות, העת ההיא היתה עת רצון, וכן הוא אומ' בעת רצון עניתיך. אלא [הואיל ו]אמרת: 'סלח נא לעון העם הזה' – על מעשה העגל, הרי הוא כדבריך, שנאמר: 'ויאמר ה' סלחתי כדבריך'".
רבינו בחיי (שמות לד) מבאר כי מידות הרחמים הן הכוח העיקרי המצוי בידינו לבקשת רחמים מאת ה': "וצריך אתה לדעת כי כל המבין שלש עשרה מדות ויודע פירושן ועקרן ומתפלל בהם בכוונה, אין תפלתו חוזרת ריקם, אלא אם כן היו בידו עבירות שמעכבות זה. והנה בזמן הזה שאנחנו שרויים בגלות ואין לנו כהן גדול לכפר על חטאתינו, ולא מזבח להקריב עליו קרבנות, ולא בית המקדש להתפלל בתוכו, לא נשאר לנו לפני ה' בלתי אם תפלתנו וי"ג מדותיו, ומתוך י"ג מדות אלה למדנו סדרי תפלה ובקשת רחמים מאת אדון הכל יתעלה".
במדרש תנחומא (שלח, הוספה סימן יד) נאמר: "באותה שעה היה מבקש עליהם, אמר לו: בבקשה ממך הודיע אותי באיזה מדה את נוהג בעולמך, שכן הוא [=משה] אומר: 'הודיעני נא את דרכיך ואדעך וגו'' (שמות לג, יג). אמר לו הקדוש ברוך הוא: במידת רחמים אני נוהג בעולמי, שנאמר: 'ויעבור ה' על פניו ויקרא ה' ה' אל רחום וחנון ארך אפים ורב חסד ואמת'". חז"ל מלמדים אותנו כי מחילת אותו החטא של אותה השעה לישראל כרוכה היתה בירידת הבנה חדשה של סדרי ההשגחה האלוקית הכוללת. המידות שגילה ה' למשה אינן 'אגף' אחד בלבד מתוך דרכי השלטון של מעלה, אלא זוהי תמצית הנהגות ה' בעולם בכללו. אלו הן ההנהגות הראשיות של הקב"ה בעולמו".
ניתן לראות עד כמה מרכזי הוא גילוי י"ג המידות למשה, באמצעות סקירת הופעות המידות הללו ברחבי בתנ"ך. גילוי מידות הרחמים למשה, מהווה בסיס ומקור לתפלותיהם של הנביאים לה' מצד אחד, ולקריאתם לתשובת ישראל מצד שני.
בשמונה מקומות בתנ"ך מופיעות מידות הרחמים (לא מנינו בזה את המקומות בהן מופיעה מידה או שתים בלבד, כגון: "חנון ורחום ה'" (תהלים קיא); "חנון ורחום וצדיק" (תהלים קיב), ועוד):
בתפילה זו של משה לא נזכרות המידות הבאות: ה' (השני), א-ל, רחום וחנון, ואמת, נוצר חסד לאלפים, וחטאה. אולם באמת נראה שהמידה אל היא הנזכרת בפתיחת דברי משה: "ועתה יגדל נא כח ה'"....
ביואל לא נזכרות המידות: ה' (אחד מהם), ואמת, נוצר חסד לאלפים. [נראה ש"וניחם על הרעה" כולל את המידות האחרונות: "נושא עוון ופשע וחטאה ונקה"].
ביונה לא נזכרות המידות – ה, ה, א-ל, ואמת, נוצר חסד לאלפים.
נראה שבמילים "וגדל כוח" מתכוון בעצם נחום למידה "א-ל".
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
מאמר ראשון בסדרה | מה התחדש במעמד גילוי י"ג מידות? השאלה היסודית אותה נעמול לברר היא פשוטה ומתבקשת מאליה:...
מתוך סדרת השיעורים:
יג מידות הרחמים
מאמר שלישי בסדרה | השורש העליון של המידות השורש של מידות הרחמים מצוי עמוק עמוק בעולמות עליונים. במדרש פסיקתא...
מתוך סדרת השיעורים:
יג מידות הרחמים
מאמר שני בסדרה | הסכמת ה' להוביל בעצמו את העם לארץ במאמר הקודם עסקנו במהות הכפרה שהתחדשה במעמד י"ג המידות....
מתוך סדרת השיעורים:
יג מידות הרחמים