תשובת הרב מנחם שחור
שלום וברכה
שאלה חשובה מאד. ומקומה רחב מאשר המסגרת שלפנינו.
אני חושב שהאמירה המרכזית של ספר שמואל היא שעקר המשמעות של המלך היא מעמדו המוסרי ותשובתו. הכיבושים הרבה פחות משמעותיים.
זוהי כתיבה הסטורית שונה מאד ממלכי אומות העולם שכותבים רק את הכיבושים ומעשים פיזיים ולא מתייחסים בכלל לקורותיהם
זהו החידוש של התורה והנבואה זה החידוש של מלכות ישראל.
עוד יש לציין שהמעשים הכתובים בספר שמואל מפרק יג ואילך- הם סיפור מלא של תשובה. וכוחה של תשובה. וזה דבר מאד חיובי למרות שצומח מכח חטא.
נכון שיש מפעלים מאד חשובים וחיובייים של דוד שלא הוזכרו בשמואל אלא רק בדברי הימים. כמו ההכנות למקדש אבל לדעתי זה עניין נפרד. תוכלי לעיין בנושא במאמרי באתר- ההבדלים בין מלכים לדברי הימים.