תשובת הרב איתן שנדורפי
בס"ד
לשואל היקר שלום רב
שאלה טובה שאלת.
א. הרד"ק כתב בפרקנו פעמיים שכל ישראל ידעו כי דוד נמשח למלך.
1. בפסוק י"ג: "ובדין נפשות דן אותו עם חביריו, והסכימו כי מורד במלכות היה וחייב מיתה, כי כבר ידעו כל ישראל כי דוד נמשח למלך ובזהו נבל וקראו עבד".
2. בפסוק כ"ח: "...ויש לפרש כי היה הדבר נשמע ונודע בישראל כי דוד נמשח למלך, כמו שאמרה: 'ככל אשר דבר את הטובה עליך וצוך לנגיד על ישראל' (ל)".
וכן כתב הרלב"ג בפסוק כ"ב: "כבר נתפרסם לכלם היות דוד נמשח למלך על ישראל, ולפי שהיה נבל מבזה המלכות היה עונשו למות וכל הנסכמים לו בזה. וכבר התבאר ממאמר אביגיל לדוד שזה הענין היה מפורסם אז לישראל".
וכן כתב הרד"ק בפרק כ"ח פסוק כ"ד: "ידוע היה זה בכל ישראל כי דוד נמשח למלך".
ולכן חשב דוד להרוג את נבל הכרמלי.
ב. אביגיל אמרה לדוד שעדיין אין לו דין מלך, כיון שהוא רק נמשח למלך, אבל הוא אינו מולך בפועל, ושאול הוא המולך בפועל, ודוד קיבל את טענתה, ולכן הוא לא הרג את נבל.
כך כתב הרד"ק בפרקנו בפסוק כ"ו: "והושע ידך לך - ד' מנעך מבוא בדמים והושע ידך לעצמך שלא שפכה ידך דם נקי, כי לא יקרא זה מורד במלכות כאשר חשבת, כי עדיין לא יצא טבעך בעולם, ועדיין שאול קיים". ומקורו בגמרא במסכת מגילה דף יד ע"ב, וכן כתבו האברבנאל והאלשיך הקדוש (בפסוק כ"ח) והמלבי"ם (בפסוק כ"ו), ולכן דוד לא הרג את נבל הכרמלי.
יהי רצון שנזכה לראות בקרוב בביאת משיח בן דוד.
איתן שנדורפי