הבית של התנ"ך

הבמה המרכזית ללימוד תנ"ך בדרך מסורת ישראל

 

שיעורים בנושא גלות וגאולה

פלאי נבואות הגאולה

פלאי נבואות קיבוץ הגלויות – הדמוגרפיה בארץ ישראל מאמר זה עוסק בנבואות קיבוץ הגלויות של הנביאים לפרטיהן. מעבר…

עני ורוכב על חמור

נבואות הנחמה עוסקות לא מעט בדמותו של מלך המשיח. נשתדל להתחקות אחרי תיאורי הפסוקים השונים את דמותו ופועלו. דרכם נוכל אולי להבין טוב יותר את תהליך...

כ-70 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור חמישי

בשיעור זה נעמוד על תופעה נרחבת המופיעה בנבואות רבות: כבוד, הערצה של הגויים כלפי ה' וישראל בעת הגאולה.

44 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור רביעי

בשיעור זה נעסוק בנבואות הנביאים המבטיחות שקט ושלווה ארוכי טווח בארץ ישראל.

34 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור שלישי

בשיעור זה נתמקד בכח האלוקי שנותן הקב"ה לישראל 'לדוש' את האוייבים הקמים עליהם. על ישראל בדור הגאולה להאמין כי יש בידיהם כח גדול הרבה הרבה יותר ממה שהם...

46 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור שני

בשיעור זה נעמוד על מקבץ נבואות של הנביאים המנבאים על ניסיונות של הגויים לפגוע בגאולת ישראל, שיסתיימו במפלתם וקריסתם

32 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור ראשון

בשיעור זה נציב את אושיות הסוגיה של התנהלות הגויים אל מול גאולת ישראל, על פי התורה והנביאים.

49.30 דק'

אין עוד גלות לאחר הגאולה העתידה

האם יתכן כי לאחר שהגאולה העתידה מגיעה, ישראל יחטאו שוב, ויובילו את עצמם לגלות נוספת? אם היו שתי גאולות ואחריהן היו גלויות, מנין שלא תהיה גלות נוספת?

מי אמר שלא תהיה גלות נוספת?

האם עלולה להיות גלות נוספת? בתנ"ך נמצאים יעודים רבים ומגוונים בהם מתנבאים הנביאים על הגאולה העתידה. צרות רבו…

לכל השיעורים בנושא גלות וגאולה

חידות לילדים על פרשת השבוע

לפי סדר העולים לתורה

ניווט באתר לפי ספר ופרק בתנ"ך

לא כולל את תכני אגף המורים

מאמרים לפרשת השבוע

נאמנות מול חמלה

פרשת וירא | בפרשתנו, פרשת וירא אנו קוראים אודות גירוש הגר, שפחת שרה ובנה ישמעאל. היה זה בעקבות דרישת שרה: "גָּרֵשׁ הָאָמָ…

יחס גורר יחס

פרשת וירא | בפרשה הקודמת קראנו שמאחר ולא היו להם ילדים, הציעה שרה לאברהם: "בֹּא נָא אֶל  שִׁפְחָתִי, אוּלַי אִבָּנֶה מִמּ…

הגוי גם צדיק תהרוג?

פרשת וירא | לאחר שאבימלך מלך גרר לוקח את שרה, נגלה אליו ד' בחלום ואומר לו: "הִנְּךָ מֵת עַל הָאִשָּׁה אֲשֶׁר לָקַחְתָּ וְ…

סיפור המלאכים: אופי חדש של דבר ה'

פרשת וירא | בתחילת פרשת וירא מופיעים לראשונה בתנ"ך סיפורים של יום יום. עד לנקודה זו היינו סבורים כי מה ש'מעניין' את התורה…

עתה ידעתי

פרשת וירא | בפרשתנו מוזכר בפעם הראשונה בתנ"ך, נסיון שמנסה הקב"ה את בני האדם: "וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם". ולא …

יצחק

פרשת וירא | כבר בפרשה הקודמת, פרשת לך לך, אמר ד' לאברהם ששרה תלד לו בן, ולאחר שאברהם צחק כששמע זאת – אמר לו ד'  שיקרא את …

אברהם הופך לשותף ב'בית דין של מעלה'

פרשת וירא | בתחילת פרשת וירא אברהם אבינו זכה למדרגה חדשה של גילוי שכינה: הוא זכה לפגישה עם מלאכים והקב"ה משתף אותו ב'דיונ…

עם המלך במלאכתו

פרשת וירא | | בפרשה הקודמת התחלנו לראשונה לפגוש במלאכים, כאשר נשלחים להגר כמה מלאכים שונים (כפי שמסביר רש"י (טז, ט).)   …

"אחר הדברים האלה" – העקידה כפסגה היסטורית

פרשת וירא | | פרשת העקידה, המופיעה לאחר פרשת כריתת הברית בין אברהם לאבימלך, פותחת במילים ''ויהי אחר הדברים האלה'' – פתיחה ה…

באלוני ממרא

פרשת וירא | | באלוני ממרא - תרגם אונקלוס: במישרי ממרא מישר בארמית הוא כמו מישור (בקעה רחבה) בלשוננו, ו"מישרי ממרא" היינו מ…

העם היחיד שלא התבלבל

פרשת וירא | | הקשר של עם ישראל עם ארצו הוא קשר נצחי ומהותי, אך בפועל רוב שנות ההיסטוריה היינו בגלות. לעומת זאת התנ"ך מצי…

לכל התכנים בפרשת השבוע
מאמרים להפטרה

הגדולות אשר עשה אלישע

הפטרת וירא | בפרשת השבוע למדנו איך ההבטחה הגדולה של הקב"ה לאברהם יוצאת אל הפועל דרך הכנסת של אברהם אבינו. בהפטרה אנו לומדי…

לימודים לדורות מהאשה השונמית

פרק ד | הקדמה נאמר בפרקנו: יח. "ויגדל הילד, ויהי היום ויצא אל אביו אל הקֹצרים. יט. ויאמר אל אביו: ראשי, ראשי. ויאמ…

לימודים לדורות מהאשה השונמית

פרק ד | הקדמה נאמר בפרקנו: יח. "ויגדל הילד, ויהי היום ויצא אל אביו אל הקֹצרים. יט. ויאמר אל אביו: ראשי, ראשי. ויאמ…

נס של חיים חדשים

הפטרת וירא | מלכים ב פרק ד | בשורת הלידה של האישה השונמית בהפטרתנו מתוארת הבטחת אלישע לאישה השונמית כי תזכה להולדת בן באותו המועד לשנה אח…

המשמעות הלאומית של ניסי אלישע

הפטרת וירא | מלכים ב, ד | מטרת ניסי אלישע בהפטרת פרשת וירא קוראים את סיפור אלישע והאישה השונמית (מלכים ב, פרק ד). אלישע מבשר לאישה העק…

גדילה מכח הניסים

הפטרת וירא | מלכים ב, ד | החסד השיטתי למדנו בפרשה שבריתו של אברהם אבינו היא עשיית חסד כדרך חיים וכנורמה חברתית. למדנו בפרשה שעשיית חסד…

לכל התכנים בהפטרת השבוע
חדש בבית המדרש

נאמנות מול חמלה

פרשת וירא | בפרשתנו, פרשת וירא אנו קוראים אודות גירוש הגר, שפחת שרה ובנה ישמעאל. היה זה בעקבות דרישת שרה:...

מלחמת העולם הראשונה בתנ"ך

פרשת לך לך | לימודים ממלחמתו של אברהם בארבעת המלכים בפרשתנו אנו קוראים על המלחמה הראשונה בתנ"ך, מלחמה בין...

עשיית נפשות

פרשת לך לך | השימוש בפעלים משורש ע'ש'ה', נפוץ מאד כיום [באופן לא תקין] בלשון המדוברת, הנקראת 'סלנג' (עגה),...

לכל השיעורים בבית המדרש

מכלל יופי – מגילת אסתר

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – מגילת קהלת

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי - מגילת איכה

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – מגילת רות

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – שיר השירים

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

קשר חי

אתר זה הוא חלק מתנועה רחבה של לימוד התנ"ך. אנו מזמינים אותך ליטול חלק בלימוד החי והפועם.
 

 

קטע מתוך: 'דרך לימוד התנ"ך'

גדולתם של אבות האומה

שו"ת עשה לך רב לר' חיים דוד הלוי (חלק ה, סימן קטו):

מכתבך מיום כ"ב כסלו גרם לי צער עמוק, משום שאתה אדם דתי, והכתרת את מכתבך "בסייעתא דשמייא. מעולם לא הייתי מעלה על דעתי שאדם דתי יתקיף בחריפות כזאת ובטויים בוטים כאלה את אבות האומה ומלכיה.

אשיב לך בכתב על נקודה מרכזית אחת בלבד.

אדם חילוני התוקף את אבות האומה בגין הסיפורים שסופר עליהם בתנ"ך, ניתן בהחלט להבינו, שהרי אין הוא מאמין בקדושת ספר זה, ולדעתו אין הוא אלא מעשה ידי אדם, ולכן ניתן להסיק מסקנות כפי ששכלו של אדם מבין. אבל אתה, הלא דתי הנך, ומאמין שכל התורה כולה, כולה ממש, ללא יוצא מן הכלל, אפילו לא תיבה אחת, כולה נאמרה מפי הגבורה (עיין בהרמב"ם הלכות תשובה פרק ג' הלכה ח'). ומי שכתב סיפורים אלה בתורה על יהודה וראובן, הוא שהנציח את שמם כאבות האומה, וצוה לכתוב את שמותיהם על אבני האפוד, שנשא הכהן הגדול על לבו לפני ה' לזכרון (שמות כ"ח. ועיין שם ברש"י פסוק י"ב דבור המתחיל לזכרון). ואם הקדוש ברוך הוא החליט כך, מה לך אתה כי תלין?!

וכן לגבי יעקב ויצחק (שנעקד ע"ג המזבח בחינת עולה תמימה), והקב"ה בדברו עם משה רבנו, אומר: וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב בא - ל שדי (שמות ו' ג'), או אותו פסוק בתפלתו של משה רבינו: זכור לאברהם ליצחק ולישראל עבדיך אשר נשבעת להם בך (שם ל"ב י"ב), ועוד פסוקים רבים כאלה. וכיצד עלה על דעתך להטיח דברים כה בוטים וקשים נגדם, אחרי שזכו שאלקים עצמו דבר אתם ונשבע להם. האם בכלל אתה מבין מה פירוש הדבר "וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב", האם ידוע לך כיצד צריך להראות אדם, שאלקים מדבר עמו.

וכן לגבי דוד (מחבר חלקים גדולים מספר תהלים), שאחרי המעשה שציינת, נאמר עליו "משיח אלקי יעקב ונעים זמירות ישראל". והוא אומר על עצמו: רוח ה' דבר בי ומלתו על לשוני, אמר אלקי ישראל לי דבר צור ישראל וכו' (שמואל ב' כ"ג). כלומר שזכה לרוח הקודש. ואם אתה מאמין לסיפורי התנ"ך עליו. הרי שחייב הנך להאמין גם ליתר הדברים שנאמרו עליו. ואם אמנם כך איך מלאך לבך להטיח דברים כה בוטים נגד "משיח אלקי יעקב"?!

עבור למדור: דרך לימוד התנ"ך
קטע מתוך: 'מקורות על לימוד תנ"ך'

שלושת סודות ה'

ספר סודי רזיי (לבעל הרוקח, חלק א פתיחה):

"'סוד ה' ליראיו' (תהילים כח, יד), וכתיב: 'ואת ישרים סודו' (משלי ג, לב), וכתיב: 'כי אם גלה סודו אל עבדיו הנביאים' (עמוס ג, ז) – השלשה סודות כנגד תורה נביאים וכתובים שבהם כל הסודות".

עבור לצפייה בכל המקורות
שאלות ותשובות חדשות

מה מטרתנו בלימוד תנ"ך?

הרב אס"ף בנדל
שלום! מה מטרתנו בלימוד תנ"ך? מה הקומה הנפשית שהוא בונה בנו? לצורך העניין - אם לימוד אמונה מלמד אותנו את העומק האלוקי הקיים במציאות, והמוסר הולך ומבנה את השייכות הנפשית שלנו ואת החתירה המתמדת שלנו לחשוף אותו בקרבנו, מה תפקידו של לימוד התנ"ך? האם הוא כלימוד אמונה רגיל, רק שנעשה כמועבר דרך משלים וסיפורים? תודה רבה! שאלה זו מטרידה אותי זה זמן ארוך ואשמח לתשובה מפורטת.

בחירתו החופשית של עשו

הרב יוסף שילר
בס"ד שלום רב, פירושי התורה (פשט התורה ורש"י) מתייחסים לעשו כבעל כמיהה לעבודה זרה עוד בבטן רבקה אמנו. עם זאת נראה שהייתה ממנו תביעה מוסרית גבוהה מיצחק אבינו, כלומר שיש לו ייעוד חיובי מוסרי. יוצא מאלו, שלמרות היותו בן ליצחק ורבקה ובעל פוטנציאל להיות שותף בתיקון העולם, היה בעל שאיפות אליליות רשעיות, והיו לכך סימנים עוד בבטן אמו ובאופן גלוי בהמשך חייו. א. האם הייתה לו בחירה? ב. האם לאבותיו הייתה בחירה שהביאה לכך שהיה רשע מראשיתו? ואם כן היכן יסוד הבחירה החופשית? תודה, עומר

מכת בכורות

הרב איתן שנדורפי
שלום לרבנים למה בכל מכות מצרים אומרים:דם, צפרדע, כינים.... ורק במכת בכורות מדגישים "מכת בכורות"? תודה רבה תחיה שטרן כתה ג מוריה כרמיאל
לכל השו”ת