הבית של התנ"ך

הבמה המרכזית ללימוד תנ"ך בדרך מסורת ישראל

 

שיעורים בנושא גלות וגאולה

פלאי נבואות הגאולה

פלאי נבואות קיבוץ הגלויות – הדמוגרפיה בארץ ישראל מאמר זה עוסק בנבואות קיבוץ הגלויות של הנביאים לפרטיהן. מעבר…

עני ורוכב על חמור

נבואות הנחמה עוסקות לא מעט בדמותו של מלך המשיח. נשתדל להתחקות אחרי תיאורי הפסוקים השונים את דמותו ופועלו. דרכם נוכל אולי להבין טוב יותר את תהליך...

כ-70 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור חמישי

בשיעור זה נעמוד על תופעה נרחבת המופיעה בנבואות רבות: כבוד, הערצה של הגויים כלפי ה' וישראל בעת הגאולה.

44 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור רביעי

בשיעור זה נעסוק בנבואות הנביאים המבטיחות שקט ושלווה ארוכי טווח בארץ ישראל.

34 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור שלישי

בשיעור זה נתמקד בכח האלוקי שנותן הקב"ה לישראל 'לדוש' את האוייבים הקמים עליהם. על ישראל בדור הגאולה להאמין כי יש בידיהם כח גדול הרבה הרבה יותר ממה שהם...

46 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור שני

בשיעור זה נעמוד על מקבץ נבואות של הנביאים המנבאים על ניסיונות של הגויים לפגוע בגאולת ישראל, שיסתיימו במפלתם וקריסתם

32 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור ראשון

בשיעור זה נציב את אושיות הסוגיה של התנהלות הגויים אל מול גאולת ישראל, על פי התורה והנביאים.

49.30 דק'

אין עוד גלות לאחר הגאולה העתידה

האם יתכן כי לאחר שהגאולה העתידה מגיעה, ישראל יחטאו שוב, ויובילו את עצמם לגלות נוספת? אם היו שתי גאולות ואחריהן היו גלויות, מנין שלא תהיה גלות נוספת?

מי אמר שלא תהיה גלות נוספת?

האם עלולה להיות גלות נוספת? בתנ"ך נמצאים יעודים רבים ומגוונים בהם מתנבאים הנביאים על הגאולה העתידה. צרות רבו…

לכל השיעורים בנושא גלות וגאולה

חידות לילדים על פרשת השבוע

לפי סדר העולים לתורה

ניווט באתר לפי ספר ופרק בתנ"ך

לא כולל את תכני אגף המורים

מאמרים לפרשת השבוע

מחוסר אמנה

פרשת נח | לאחר שבמשך מאה ועשרים שנה עמל נח לבנות תיבה, הורה הקב"ה לנח: "בֹּא אַתָּה וְכָל בֵּיתְךָ אֶל הַתֵּבָה" (ז, א)…

מסעו של תרח לכנען

פרשת נח | | תרח היה ממחה ביד לוט, על ידי שלא היתה בהמתו יוצאה זמומה, כדי שלא תשחית את הזרעים, שנאמר: 'ויהי ריב בין רעי מק…

נוח והשכרות

פרשת נוח | למה נוח שנאמר עליו "אִישׁ צַדִּיק תָּמִים" שותה יין ומשתכר כמו אחד הריקים? ועוד נוטע כרם שלם, מה שמראה שהוא מ…

המילה הנפוצה ביותר בתנ"ך

פרשת נוח | קרוב לעשרת אלפים פעמים נזכרת  המילה 'את' בתנ"ך. נעסוק במשמעות 'את' בכלל, ובפרט בכמה 'אתים' שיש בפרשתנו הדו…

התיבה הכוללת

פרשת נוח | תיאוריית 'המפץ הגדול' טוענת שהיקום כולו היה מכונס בהתחלתו בנקודה אחת. תיבת נח היא הדגמה מוחשית לכך שאפשר לחזו…

המבול כתוצאה טבעית

פרשת נח | | את המבול המתואר בפרשתנו, שהשמיד את העולם כולו, ניתן לראות כעונש; אולם רמזים שונים בפרשה מצביעים על כך שלא היה…

יונה עם חרב

פרשת נח | | מה באמת מסמלת היונה? כולנו מכירים את היונה כמסמלת שלום. לעומת העורב השחור והאכזר, היונה הצחורה שעלה זית בפיה…

גשם ומטר

פרשת נח | | בפרשתנו אנחנו נפגשים לראשונה (וכמעט לאחרונה בתורה) עם הגשם. לעומת זאת את המטר, בהטיותיו השונות, פגשנו כבר ב…

סדר שבעים האומות של האנושות

פרשת נח | סדר שבעים האומות בפרשת נח (פרק י) נמנות שבעים הצאצאים שיצאו מנח, ומהם קמו שבעים אומות העולם. מאז אותם הימים,…

"וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתָּךְ" - איזו ברית?

מתוך הספר 'ברית עולם' מאת ר' שלמה מונדשיין | לתגובות ורכישת הספר: shlomo6963@gmail.com

לכל התכנים בפרשת השבוע
מאמרים להפטרה

הפטרת נח: "כל כלי יוצר עליך לא יצלח"

הקדמה נאמר בהפטרה: "כל כלי יוצר עליך לא יצלח, וכל לשון תקום אתך למשפט תרשיעי, זאת נחלת עבדי ד' וצדקתם מאתי, …

'כי מי נח' - סגולה מרוכזת הצומחת באיטיות

הפטרת פרשת נח | בשבת פרשת נח אנו קוראים את הפטרת "רני עקרה" כיוון שמי נח מוזכרים בה: כִּי-מֵי נֹחַ, זֹאת לִי, אֲשֶׁר נִשְׁב…

ההופעה העתידית של נח

הפטרת נח | ישעיהו נד | הגאולה - חלק מן הבריאה בהפטרת פרשת נח (ישעיהו פרק נד) מלמד ישעיהו הנביא את ישראל מהו המבט הבריא והנורמלי על …

ודאות הגאולה

הפטרת נח | ישעיהו נד | האמונה בגאולה פרק זה בישעיהו מגיעה כחתימה לחטיבת פרקים גדולה בספר (מט-נד) אשר עוסקת בהעמדת אמונת ישראל בגאול…

מטרת המבול

הפטרת נח | ישעיהו נד | לאחר המבול, נח יוצא מן התיבה ומקריב קרבן. בעקבות הקרבן באה ההבטחה האלוקית שלא יהיה עוד מבול. הבטחה זו נאמרת א…

לכל התכנים בהפטרת השבוע
חדש בבית המדרש

התחרות הראשונה בעולם

פרשת בראשית | בפרשתנו קוראים אנו אודות עבודת ה' מסוג חדש – הבאת קרבנות, כפי שכתוב: וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים...

הלב מבין, סוד החינוך

פרשת וילך | בפרשתנו, פרשת וילך אנו קוראים על מצות הקהל. וכך כתוב "מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים בְּמֹעֵד שְׁנַת...

ערבות הדדית

פרשת ניצבים | פרשתנו, ניצבים פותחת במילים: "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם...

לכל השיעורים בבית המדרש

מכלל יופי – מגילת אסתר

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – מגילת קהלת

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי - מגילת איכה

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – מגילת רות

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – שיר השירים

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

קשר חי

אתר זה הוא חלק מתנועה רחבה של לימוד התנ"ך. אנו מזמינים אותך ליטול חלק בלימוד החי והפועם.
 

 

קטע מתוך: 'דרך לימוד התנ"ך'

"אל תהרהר אחריו"

הגישה היסודית כלפי תלמיד חכם באשר הוא, מבוארת במסכת ברכות (יט, א):

"תנא דבי רבי ישמעאל: אם ראית תלמיד חכם שעבר עבירה בלילה - אל תהרהר אחריו ביום... ודאי עשה תשובה".

אפילו מול חטא ודאי, היחס לתלמיד חכם הוא כשל צדיק בודאות. אם כן, כשמדובר בגדולי האומה, וכשיש אפשרות להבין את מעשיהם באופנים שונים – אין לנו אלא להיות ודאיים בצדקתם המוחלטת.

עבור למדור: דרך לימוד התנ"ך
קטע מתוך: 'מקורות על לימוד תנ"ך'

תורה נביאים וכתובים הם שורשי המחשבה, הדיבור והמעשה

שם משמואל שמות פרשת תצוה וזכור:

"תורה נביאים וכתובים, יש לומר גם כן שהם מחשבה דיבור ומעשה. תורה היא מחשבה כנ"ל. נביאים היא מילולא [=דיבור], כי כל שם נביא הוא מלשון ניב שפתים, וכתיב (שמות ז') אהרן אחיך יהי' נביאך, וידוע מדת נביאים נצח והוד תרי שפתים. כתובים נקרא על שם שהוא כותב והוא בעובדא. והם [=התורה הנביאים והכתובים] שורש מחשבה דיבור ומעשה"

עבור לצפייה בכל המקורות
שאלות ותשובות חדשות

מה מטרתנו בלימוד תנ"ך?

הרב אס"ף בנדל
שלום! מה מטרתנו בלימוד תנ"ך? מה הקומה הנפשית שהוא בונה בנו? לצורך העניין - אם לימוד אמונה מלמד אותנו את העומק האלוקי הקיים במציאות, והמוסר הולך ומבנה את השייכות הנפשית שלנו ואת החתירה המתמדת שלנו לחשוף אותו בקרבנו, מה תפקידו של לימוד התנ"ך? האם הוא כלימוד אמונה רגיל, רק שנעשה כמועבר דרך משלים וסיפורים? תודה רבה! שאלה זו מטרידה אותי זה זמן ארוך ואשמח לתשובה מפורטת.

בחירתו החופשית של עשו

הרב יוסף שילר
בס"ד שלום רב, פירושי התורה (פשט התורה ורש"י) מתייחסים לעשו כבעל כמיהה לעבודה זרה עוד בבטן רבקה אמנו. עם זאת נראה שהייתה ממנו תביעה מוסרית גבוהה מיצחק אבינו, כלומר שיש לו ייעוד חיובי מוסרי. יוצא מאלו, שלמרות היותו בן ליצחק ורבקה ובעל פוטנציאל להיות שותף בתיקון העולם, היה בעל שאיפות אליליות רשעיות, והיו לכך סימנים עוד בבטן אמו ובאופן גלוי בהמשך חייו. א. האם הייתה לו בחירה? ב. האם לאבותיו הייתה בחירה שהביאה לכך שהיה רשע מראשיתו? ואם כן היכן יסוד הבחירה החופשית? תודה, עומר

מכת בכורות

הרב איתן שנדורפי
שלום לרבנים למה בכל מכות מצרים אומרים:דם, צפרדע, כינים.... ורק במכת בכורות מדגישים "מכת בכורות"? תודה רבה תחיה שטרן כתה ג מוריה כרמיאל
לכל השו”ת