הבית של התנ"ך

הבמה המרכזית ללימוד תנ"ך בדרך מסורת ישראל

 

שיעורים בנושא גלות וגאולה

פלאי נבואות הגאולה

פלאי נבואות קיבוץ הגלויות – הדמוגרפיה בארץ ישראל מאמר זה עוסק בנבואות קיבוץ הגלויות של הנביאים לפרטיהן. מעבר…

עני ורוכב על חמור

נבואות הנחמה עוסקות לא מעט בדמותו של מלך המשיח. נשתדל להתחקות אחרי תיאורי הפסוקים השונים את דמותו ופועלו. דרכם נוכל אולי להבין טוב יותר את תהליך...

כ-70 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור חמישי

בשיעור זה נעמוד על תופעה נרחבת המופיעה בנבואות רבות: כבוד, הערצה של הגויים כלפי ה' וישראל בעת הגאולה.

44 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור רביעי

בשיעור זה נעסוק בנבואות הנביאים המבטיחות שקט ושלווה ארוכי טווח בארץ ישראל.

34 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור שלישי

בשיעור זה נתמקד בכח האלוקי שנותן הקב"ה לישראל 'לדוש' את האוייבים הקמים עליהם. על ישראל בדור הגאולה להאמין כי יש בידיהם כח גדול הרבה הרבה יותר ממה שהם...

46 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור שני

בשיעור זה נעמוד על מקבץ נבואות של הנביאים המנבאים על ניסיונות של הגויים לפגוע בגאולת ישראל, שיסתיימו במפלתם וקריסתם

32 דק'

יחסי ישראל והגויים בגאולה - שיעור ראשון

בשיעור זה נציב את אושיות הסוגיה של התנהלות הגויים אל מול גאולת ישראל, על פי התורה והנביאים.

49.30 דק'

אין עוד גלות לאחר הגאולה העתידה

האם יתכן כי לאחר שהגאולה העתידה מגיעה, ישראל יחטאו שוב, ויובילו את עצמם לגלות נוספת? אם היו שתי גאולות ואחריהן היו גלויות, מנין שלא תהיה גלות נוספת?

מי אמר שלא תהיה גלות נוספת?

האם עלולה להיות גלות נוספת? בתנ"ך נמצאים יעודים רבים ומגוונים בהם מתנבאים הנביאים על הגאולה העתידה. צרות רבו…

לכל השיעורים בנושא גלות וגאולה

חידות לילדים על פרשת השבוע

לפי סדר העולים לתורה

ניווט באתר לפי ספר ופרק בתנ"ך

לא כולל את תכני אגף המורים

מאמרים לפרשת השבוע

כשמרמה הופכת לחכמה

פרשת וישלח | התורה מתארת אירועים רבים שאירעו ליעקב אבינו ומשפחתו, ומכל אחד מהם ניתן ללמוד הנהגות רבות, כיצד לנהוג וממה להי…

דיבור בשפת הזולת

פרשת וישלח | לאחר שנפרד מלבן חותנו, בסוף הפרשה הקודמת, ממשיך יעקב בדרכו לארץ ישראל. לאחר עשרים ושתיים שנים שלא התראו, הסת…

אחרון אחרון חביב

פרשת וישלח | כאשר רואה יעקב את עשו, הוא מסדר את כל משפחתו לפי סדר מסוים ומכוון: "וַיָּשֶׂם אֶת הַשְּׁפָחוֹת וְאֶת יַלְדֵי…

ניצחון של הישרדות

פרשת וישלח | לקראת הפגישה עם עשיו, יעקב נאלץ להיאבק עם מלאך באישון ליל. התוצאות של הקרב מפתיעות: למרות שבסופו של דבר יעקב …

בת יעקב

פרשת וישלח | בפסוק: "וַיַּעֲנוּ בְנֵי יַעֲקֹב אֶת שְׁכֶם וְאֶת חֲמוֹר אָבִיו בְּמִרְמָה" מתרגם אונקלוס 'בְּחָכְמְתָא'. הרמ…

עלות השחר

פרשת וישלח | לאחר שיעקב שולח את המנחה לעשו אחיו, ומעביר בלילה את משפחתו ואת כל אשר לו את מעבר יבוק, הוא נותר לבדו, ואיש נא…

ויחן את פני העיר

פרשת וישלח | לאחר שנפרד יעקב מעשו אחיו, הגיע לארץ ישראל וקבע את מקומו סמוך לשכם, כפי שכתוב "וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר ש…

שרית עם אלהים

פרשת וישלח | כשיעקב חוזר לארץ, מעט לפני שעובר את מעבר יבוק בעצמו, הוא פוגש מלאך, את שרו של עשיו, כמו שרואים בהמשך הפרשה, ו…

'מלאכים' - תרגם אונקלוס: 'איזגדין'

פרשת וישלח | | וכן תרגם במקומות נוספים, כגון "וישלח משה מלאכים" (במדבר כ יד), תרגם - "ושלח משה אזגדין". אבל יש מקומות שלא תר…

'מניין' ו'מספר', 'עפר הארץ' ו'חול הים'

פרשת וישלח | | בפרשתנו, מזכיר יעקב בתפילתו את ההבטחה שנאמרה לו: "וְאַתָּה אָמַרְתָּ הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ, וְשַׂמְתִּי אֶת …

גוי אחד בארץ

פרשת וישלח | | בנימין הוא ה'צבר' היחיד מבין השבטים- רק הוא נולד בארץ. בפרשה הקודמת ראינו שיעקב לא יכול לצאת מחרן כל עוד לא נ…

חשיקה וחפיצה

פרשת וישלח | | מה בין "חשיקה" ל"חפיצה"?   במעשה שכם המסופר בפרשתנו, מתואר רצון שכם בדינה בכמה לשונות שונות.   בפרק לד פסו…

לכל התכנים בפרשת השבוע
מאמרים להפטרה

שמועה שמענו בארץ אדום

הפטרת וישלח | על הכרעה מוסרית ותוצאה צבאית – להפטרת פרשת וישלח   אדום, תקופת יהושפט המלך... העם האדומי הוא עם קטן וחלש. …

התרופה לשנאת עשיו

הפטרת וישלח | עובדיה א | שנאה שאינה תלויה בדבר בהפטרה מתוארת שנאת עם עשיו לעם יעקב. הלכה היא, עשיו שונא ליעקב, אמרו חז"ל. אין זו שנאה…

לכל התכנים בהפטרת השבוע
חדש בבית המדרש

כשמרמה הופכת לחכמה

פרשת וישלח | התורה מתארת אירועים רבים שאירעו ליעקב אבינו ומשפחתו, ומכל אחד מהם ניתן ללמוד הנהגות רבות, כיצד...

מה עורר את יעקב לברוח

פרשת ויצא | בתום עשרים שנות עבודה מסורה ונאמנה בצאנו של לבן שומע יעקב את דברי בניו של לבן, שאומרים: "לָקַח...

רגש טבעי שהופך למכשול חינוכי

פרשת תולדות | בפרשתנו אנו קוראים את הפרשה המוכרת – ברכות יצחק ליעקב ועשו. התנהלותם של יצחק ורבקה טעונה ביאור....

לכל השיעורים בבית המדרש

מכלל יופי – מגילת אסתר

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – מגילת קהלת

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי - מגילת איכה

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – מגילת רות

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – שיר השירים

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

קשר חי

אתר זה הוא חלק מתנועה רחבה של לימוד התנ"ך. אנו מזמינים אותך ליטול חלק בלימוד החי והפועם.
 

 

קטע מתוך: 'דרך לימוד התנ"ך'

כל חטאי הגדולים לא נכתבו אלא לשם שבחם

ר' צדוק בספר תקנת השבין (אות י):

וכל חטאי הציבור והיחידים מישראל שנכתבו בתנ"ך ובתלמוד המקודש הקיים לעד ודאי לא לשם גנות נכתב דאפילו בגנות בהמה טמאה לא דיבר הכתוב, ואפילו תימא שהיה זה מכלל עונשי החטא שיתפרסם הגנות לכל הדורות מכל מקום אי אפשר שישאר גנות קיים לעד וכמו שכתבתי. ועל כרחך דלא נכתב אלא לשבחן, וכמו שהחטאים ההם היו גדולים בשעת החטא בענין חטאם כך הם גדולים אחר התיקון בענין הזכות הנעשה מהם, כי שליטת האדם באדם לרע לו כפי תוקף השליטה ברגע השליטה כך הוא תוקף הרע הנמשך לו אחר כך מזה כשמוציאין בלעו מפיו".

עבור למדור: דרך לימוד התנ"ך
קטע מתוך: 'מקורות על לימוד תנ"ך'

התנ"ך – מורה דרכו של החפץ חיים

בנו של החפץ חיים - ר' אריה לייב הכהן, כותב במאמרו 'דוגמא מדרכי אבי' (עמוד כח):

"ספר התנ"ך היה מורה דרכו, לא לבד חלק החוקים והמשפטים אלא גם כל מאורע ומקרה שבאו בדברי התורה והנביאים והכתובים - מהם למד איך לכונן אורח החיים של עם ישראל. דבריהם הציתו בו אש קודש להגיד לעמנו את אשר עליהם לעשות, דברים מלהיבים כגחלי אש, ומהם שאב תנחומות אל לכל נדכה ונכה רוח, ולחזק ברכים כושלות ולצפות לישועת אלקים.

והתנ"ך היה כמעט בכל ימי חייו באמתחת הטלית ותפילין שלו. אמנם, מעולם לא קירב דברי התורה והנביאים לשכלו הוא, ולהעמיס בהם רעיונות וחידו"ת כדרך רבים וגם שלמים מטובי עמנו. אדרבה, קירב שכלו לשכל התורה תמיד, ועל כן לא יפלא תקוותיו העצומות ובטחונו הגדול, כי לא יפול צרור ארץ מכל המפורש בתורה ובנביאים לעתידת עם ישראל".

עבור לצפייה בכל המקורות
שאלות ותשובות חדשות

מה מטרתנו בלימוד תנ"ך?

הרב אס"ף בנדל
שלום! מה מטרתנו בלימוד תנ"ך? מה הקומה הנפשית שהוא בונה בנו? לצורך העניין - אם לימוד אמונה מלמד אותנו את העומק האלוקי הקיים במציאות, והמוסר הולך ומבנה את השייכות הנפשית שלנו ואת החתירה המתמדת שלנו לחשוף אותו בקרבנו, מה תפקידו של לימוד התנ"ך? האם הוא כלימוד אמונה רגיל, רק שנעשה כמועבר דרך משלים וסיפורים? תודה רבה! שאלה זו מטרידה אותי זה זמן ארוך ואשמח לתשובה מפורטת.

בחירתו החופשית של עשו

הרב יוסף שילר
בס"ד שלום רב, פירושי התורה (פשט התורה ורש"י) מתייחסים לעשו כבעל כמיהה לעבודה זרה עוד בבטן רבקה אמנו. עם זאת נראה שהייתה ממנו תביעה מוסרית גבוהה מיצחק אבינו, כלומר שיש לו ייעוד חיובי מוסרי. יוצא מאלו, שלמרות היותו בן ליצחק ורבקה ובעל פוטנציאל להיות שותף בתיקון העולם, היה בעל שאיפות אליליות רשעיות, והיו לכך סימנים עוד בבטן אמו ובאופן גלוי בהמשך חייו. א. האם הייתה לו בחירה? ב. האם לאבותיו הייתה בחירה שהביאה לכך שהיה רשע מראשיתו? ואם כן היכן יסוד הבחירה החופשית? תודה, עומר

מכת בכורות

הרב איתן שנדורפי
שלום לרבנים למה בכל מכות מצרים אומרים:דם, צפרדע, כינים.... ורק במכת בכורות מדגישים "מכת בכורות"? תודה רבה תחיה שטרן כתה ג מוריה כרמיאל
לכל השו”ת