הבית של התנ"ך

הבמה המרכזית ללימוד תנ"ך בדרך מסורת ישראל

 

שיעורים בנושא חנוכה

לב הפרק - זכריה פרק ד

לחנוכה | בפרק שלנו, שהחלק הראשון שלו הוא סוף ההפטרה של חנוכה, זכריה הנביא רואה מנורה שעשויה כולה מזהב, עם שבעה נרות, כ…

6:15 דק'

בית חשמונאי ובית דוד

החשמונאים – מלכות שלא מבית דוד הרמב"ן בפירושו לפסוק: "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו" מפרש שזהו ציווי …

מדוע בחנוכה ופורים אומרים "על הניסים", ולא אומרים "יעלה ויבוא"?

הקדמה ידוע שבכל החגים שציוותה התורה, וכן בראש חדש אומרים "יעלה ויבא", ואילו בחנוכה ובפורים, שהם מדרבנן, אומר…

האם קני המנורה היו עגולים או ישרים?

נסכם את השיטות העיקריות בעניין כפי שמצויות בראשונים ובאחרונים

חנוכת המזבח - תכלית המלחמות

הקדמה חנוכה אינו מופיע בתנ"ך, ואין עליו מקורות רבים בדברי חז"ל. אבל כאשר משוים את המקורות המפורסמים שעוסקים …

חנוכה: התגלות אהבת ד' אלינו והתגלות אהבתנו את ד'

הקדמה חנוכה אינו מופיע בתנ"ך, ואין עליו מקורות רבים בדברי חז"ל. אבל כאשר משוים את המקורות המפורסמים שעוסקים …

התשועות של חנוכה והשוואתם לשאר החגים

הקדמה חנוכה נראה כחג הכי פחות חשוב: הוא אינו נזכר בתנ"ך, אין לו מסכת במשנה, אפילו לא פרק במשנה, ואפילו לא קו…

הקדמה לתופעת ארבע המלכויות

מכל התנ"ך, רק בספר דניאל ניתן מקום לתופעה עקבית ומתמשכת של שלטון ארבע המלכויות על העולם. בשיעור זה נבאר כיצד תופעה זו מנוגדת לבריאת העולם, וכיצד בספר...

46 דק'

ברוח ה' ובידי זרובבל

הפטרת שבת חנוכה | הפטרת בהעלותך | זכריה פרק ד | מנורה הדולקת מעצמה זכריה הנביא היה מאנשי כנסת הגדולה והתנבא בתחילת הבית השני. בפרק ד של ספר זכריה...

מנורת זכריה ונס חנוכה

הפטרת שבת חנוכה | הפטרת בהעלותך | זכריה פרק ד | החידוש בחזון המנורה של זכריה זכריה הנביא היה מאנשי כנסת הגדולה והתנבא בתחילת הבית השני. בפרק ד של...

נס השמן הדולק - מבניית המשכן ועד חנוכה

דליקת השמן באורח נס לא החלה בנס פח השמן. היא החלה בנס הקבוע של הנר המערבי במנורת המשכן והמקדש. בשיעור זה נעקוב אחר נס זה - מה הוא מבטא? אילו תמורות...

שלוש החנוכות של חודש כסליו

חנוכת בית המקדש אשר התרחשה בימי החשמונאים בכ"ה בכסלו – ידועה היא ומפורסמת. ידועה גם החנוכה הראשונה שאף זמנה …

קומי אורי כי בא אורך

חנוכה | מפורסמת וידועה הקושיה על המנורה במשכן- "וכי לאורה הוא צריך"? מדוע עלינו להאיר לפני אורו של עולם? נעמיק להתבונן בתהליך ההדרגתי של האור ההולך...

קבעו שיר ורננים

חנוכה | מה המשותף לגזירות שגזרה מלכות יון הרשעה על האומה היהודית? נתבונן בסדר הפנימי שבהן, ומתוכו ניטיב להבין מהיכן כוחם של בני בינה, הנימולים...

וזה מעשה המנרה

חנוכה | מהו אורה העליון של מנורת המקדש שאפילו משה רבנו התקשה בעשייתה? נתבונן ביחס שבין האור והחום ובין החכמה והנבואה במקדש ובהיסטוריה, ומתוך כך...

לכל השיעורים בנושא חנוכה

חידות לילדים על פרשת השבוע

לפי סדר העולים לתורה

ניווט באתר לפי ספר ופרק בתנ"ך

לא כולל את תכני אגף המורים

מאמרים לפרשת השבוע

המהפך הדרמטי

פרשת מקץ | בפרשתנו אנו קוראים אודות המהפך הדרמטי שעבר יוסף בגלותו במצרים. ברגע אחד עבר יוסף מ'בירא עמיקתא' ועלה ל'איגרא …

בלעדי

פרשת מקץ | לאחר שפרעה אומר ליוסף ששמע על אודותיו כי יודע הוא לפתור חלומות – מגיב יוסף ואומר: "בִּלְעָדָי אֱלֹקִים יַע…

רעב במצרים

פרשת מקץ | יוסף הצליח להבין ששני חלומות פרעה חוזים רעב גדול שעומד להגיע על מצרים. לא לחינם יוסף היה היחיד שהבין זאת: הית…

יוסף 'מכיר' מעצמו את חלומות פרעה

פרשת מקץ | חלום פרעה הסיפור של חלום פרעה מעורר תמיהה: כיצד ידע פרעה באופן מידי שיוסף צדק בפתרון חלומו? אנו רואים שפרעה …

עשרה חמורים

פרשת מקץ | פרשת מקץ עומדת על 'קו פרשת המים' של חשבון הקץ. בברית בין הבתרים נאמר לאברהם: "יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה …

בתחבולות תעשה...

פרשת מקץ | לאחר שסיים לפתור את חלום פרעה, המשיך יוסף באמירה נוספת, שבמבט ראשון נראית כ"חריגה" מבקשת פרעה. פרעה סיפר לו ע…

נער עברי

פרשת מקץ | כאשר שר המשקים מספר לפרעה על יוסף, הוא לא קורא ליוסף בשמו, אלא מתאר אותו רק כ"נַעַר עִבְרִי עֶבֶד לְשַׂר הַ…

עונש מוות על גניבה

פרשת מקץ | כשהאיש אשר על בית יוסף משיג את האחים ואומר להם שהם גנבו מבית יוסף, האחים לא מחכים לראות האם ימצא משהו או לא, …

מקץ - תרגם אונקלוס: מסוף

פרשת מקץ | | כתב רש"י - "ויהי מקץ - כתרגומו מסוף, וכל לשון קץ סוף הוא". ולעומת זאת דעת ראב"ע (במדבר יג כה, דברים ט יא ועוד…

חלומות פרעה וחלומות דניאל

פרשת מקץ | | פרשתנו פותחת בחלומותיו של פרעה, שבסופו של דבר הם אלו שהביאו להתגשמות חלומותיו של יוסף – שמהם התחיל הסיפור כול…

כסאו של מלך היאור

פרשת מקץ | | פרשת מקץ חוזרת אל הראשית 'בראש השנה יצא יוסף מבית האסורים'. באותו ליל ראש השנה חולם פרעה את חלומות הפרות והשי…

שורש ההפכים אחד

פרשת מקץ | | נתבונן בשני פעלים שמשמעותם הפוכה, המופיעים בסמיכות בפרשתנו. כאשר הגיעו האחים אל יוסף, כעבור שלוש עשרה שנים ש…

לכל התכנים בפרשת השבוע
מאמרים להפטרה

לב הפרק - זכריה פרק ד

לחנוכה | בפרק שלנו, שהחלק הראשון שלו הוא סוף ההפטרה של חנוכה, זכריה הנביא רואה מנורה שעשויה כולה מזהב, עם שבעה נרות, כ…

6:15 דק'

ראיתי מנורת זהב

הפטרת חנוכה | על דימויים והתגשמותם – להפטרת שבת חנוכה המציאות מופיעה את הדימוי הנבואי בהפטרת חנוכה אנו קוראים את נבואתו ש…

ברוח ה' ובידי זרובבל

הפטרת שבת חנוכה | הפטרת בהעלותך | זכריה פרק ד | מנורה הדולקת מעצמה זכריה הנביא היה מאנשי כנסת הגדולה והתנבא בתחילת הבית השני. בפרק ד של ספר זכריה...

מנורת זכריה ונס חנוכה

הפטרת שבת חנוכה | הפטרת בהעלותך | זכריה פרק ד | החידוש בחזון המנורה של זכריה זכריה הנביא היה מאנשי כנסת הגדולה והתנבא בתחילת הבית השני. בפרק ד של...

אבן הראשה

הפטרת שבת חנוכה | הפטרת בהעלותך |זכריה ד | כל הר יהפוך למישור לזכריה הנביא היה חלק ראשי בבנין הבית השני. לאחר שמונה עשרה שנות הפסקת הבניה על ידי...

לכל התכנים בהפטרת השבוע
חדש בבית המדרש

השלכותיה של שנאת אחים

פרשת וישב | שנאה או מריבה בין אחים אינה מאורע שולי או חד פעמי בספר בראשית. 'ספר הישר' רצוף באירועים רבים...

כשמרמה הופכת לחכמה

פרשת וישלח | התורה מתארת אירועים רבים שאירעו ליעקב אבינו ומשפחתו, ומכל אחד מהם ניתן ללמוד הנהגות רבות, כיצד...

מה עורר את יעקב לברוח

פרשת ויצא | בתום עשרים שנות עבודה מסורה ונאמנה בצאנו של לבן שומע יעקב את דברי בניו של לבן, שאומרים: "לָקַח...

לכל השיעורים בבית המדרש

מכלל יופי – מגילת אסתר

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – מגילת קהלת

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי - מגילת איכה

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – מגילת רות

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – שיר השירים

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

קשר חי

אתר זה הוא חלק מתנועה רחבה של לימוד התנ"ך. אנו מזמינים אותך ליטול חלק בלימוד החי והפועם.
 

 

קטע מתוך: 'דרך לימוד התנ"ך'

התורה שבעל פה היא החיות והנשמה של התורה שבכתב

כך כותב הכתב והקבלה בהקדמת פירושו לתורה (בהערה):

"כבר התעוררו מחברים גדולים, מה היתה כוונת נותן התורה ית' במסירת התורה שבע"פ חוץ מן הכתב כי אלו היו הדברים כולם כתובים ומסורים על ספר היינו נצולים מכמה מחלוקת אשר נפלו בין חכמינו הראשונים והאחרונים בכמה פרטים...

 

ולדעתי יראה בזה לומר. שנהג הבורא ית' בנתינת התורה, כמו שעשה בכל הנבראים, כי כל הנבראים שבעולם הם מורכבי' מחומר גשמי וצורה נפשית, כמו בצומח חומרו הוא גוף העשב וגוף האילן וגשמיותו, וצורתו הוא כח הטבעי שבו אשר על ידו הוא גדל זן ומוליד, והוא נפש הצומח...

 

הנה כמו שכל הנבראים הם נגלים ונעלמים, נגלים מצד חומרם, ונעלמים מצד נפשם, והנגלה אין לו קיום מצד עצמו רק מצד כח הנעלם שבו, ככה התורה האלהית אשר כל תכליתה היא להודיע רצון הבורא ית' לאדם את המעשה אשר יעשה כפי רצונו ית', היא נגלית ונעלמת, התורה הכתובה לפנינו בדברים גשמיים ועל ידי דברים גשמיים, רצונו זה גלוי לפנינו בפועל, דמיון כל החומריים שיש לפנינו מציאות איזה דבר גלוי בפועל, והתורה המסורה ע"פ היא הצורה הנפשית הנעלמת והעצם המקיימת את התורה שבכתב הנגלית, ובסורה ממנו אין עוד תורה כפי המכוון מן הנותנה לנו...

ואחרי שהתורה דומה בזה לכל שאר הנבראים לא נשאר עוד שאלת על מה עשה ככה".

עבור למדור: דרך לימוד התנ"ך
קטע מתוך: 'מקורות על לימוד תנ"ך'

אדם גדול איננו יודע לפרש פסוק בתנ"ך?!

ספר תפארת שלמה על התורה (פרשת כי תבוא):

"והנה כל העובר ישתומם איך היה תנחומין של הבל. שאדם גדול אינו יכול לפרש הפסוק בתנ"ך מחמת שאינו שכיח גבי מינים. והרי אמרו כל ת"ח שאינו בקי בכ"ד ספרי תנ"ך אינו ת"ח...".

עבור לצפייה בכל המקורות
שאלות ותשובות חדשות

מה מטרתנו בלימוד תנ"ך?

הרב אס"ף בנדל
שלום! מה מטרתנו בלימוד תנ"ך? מה הקומה הנפשית שהוא בונה בנו? לצורך העניין - אם לימוד אמונה מלמד אותנו את העומק האלוקי הקיים במציאות, והמוסר הולך ומבנה את השייכות הנפשית שלנו ואת החתירה המתמדת שלנו לחשוף אותו בקרבנו, מה תפקידו של לימוד התנ"ך? האם הוא כלימוד אמונה רגיל, רק שנעשה כמועבר דרך משלים וסיפורים? תודה רבה! שאלה זו מטרידה אותי זה זמן ארוך ואשמח לתשובה מפורטת.

בחירתו החופשית של עשו

הרב יוסף שילר
בס"ד שלום רב, פירושי התורה (פשט התורה ורש"י) מתייחסים לעשו כבעל כמיהה לעבודה זרה עוד בבטן רבקה אמנו. עם זאת נראה שהייתה ממנו תביעה מוסרית גבוהה מיצחק אבינו, כלומר שיש לו ייעוד חיובי מוסרי. יוצא מאלו, שלמרות היותו בן ליצחק ורבקה ובעל פוטנציאל להיות שותף בתיקון העולם, היה בעל שאיפות אליליות רשעיות, והיו לכך סימנים עוד בבטן אמו ובאופן גלוי בהמשך חייו. א. האם הייתה לו בחירה? ב. האם לאבותיו הייתה בחירה שהביאה לכך שהיה רשע מראשיתו? ואם כן היכן יסוד הבחירה החופשית? תודה, עומר

מכת בכורות

הרב איתן שנדורפי
שלום לרבנים למה בכל מכות מצרים אומרים:דם, צפרדע, כינים.... ורק במכת בכורות מדגישים "מכת בכורות"? תודה רבה תחיה שטרן כתה ג מוריה כרמיאל
לכל השו”ת