בני ציון - בונים קומה בתנ"ך
בני ציון - בונים קומה בתנ"ך
  • פרשת השבוע
  • אגף המורים
  • חנות הספרים והקורסים
  • אודותינו
  • תרומות
  • צור קשר
  • הצג ניווט
  • מקורות על חשיבות לימוד תנ"ך
  • דרך לימוד התנ"ך
  • ראשי
  • נושאים
  • רבנים
  • ניווט באתר לפי ספר ופרק
  • פרשת השבוע
  • איך לומדים תנ"ך
    • כל השיעורים ב'איך לומדים תנ"ך'
    • הגישה הראויה ללימוד תנ"ך
    • היחס הראוי לאבות ולחטאיהם
    • דרכי הפרשנות והמדרש בתנ"ך
    • אוסף מקורות על חשיבות לימוד תנ"ך
    • אוסף הדרכות בלימוד תנ"ך
  • תורה
    • בראשית
      • כל השיעורים בחומש בראשית
      • פרשת בראשית | א-ו
      • פרשת נח | ו-יא
      • פרשת לך לך | יב-יז
      • פרשת וירא | יח-כב
      • פרשת חיי שרה | כג-כה
      • פרשת תולדות | כה-כח
      • פרשת ויצא | כח-לב
      • פרשת וישלח |לב-לו
      • פרשת וישב | לז-מ
      • פרשת מקץ | מא-מד
      • פרשת ויגש | מד-מז
      • פרשת ויחי | מז-נ
      • סדרות על החומש
    • שמות
      • כל השיעורים בחומש שמות
      • פרשת שמות | א-ו
      • פרשת וארא | ו-ט
      • פרשת בא | י-יג
      • פרשת בשלח | יג-יז
      • פרשת יתרו | יח-כ
      • פרשת משפטים | כא-כד
      • פרשת תרומה | כה-כז
      • פרשת תצוה | כז-ל
      • פרשת כי תשא | ל-לד
      • פרשת ויקהל | לה-לח
      • פרשת פקודי | לח-מ
    • ויקרא
      • כל השיעורים בחומש ויקרא
      • פרשת ויקרא | א-ה
      • פרשת צו | ו-ח
      • פרשת שמיני | ט-יא
      • פרשת תזריע | יב-יג
      • פרשת מצורע | יד-טו
      • פרשת אחרי מות | טז-יח
      • פרשת קדושים | יט-כ
      • פרשת אמור | כא-כד
      • פרשת בהר | כה-כו
      • פרשת בחוקותי | כו-כז
    • במדבר
      • כל השיעורים בחומש במדבר
      • פרשת במדבר | א-ד
      • פרשת נשא | ד-ז
      • פרשת בהעלותך | ח-יב
      • פרשת שלח לך | יג-טו
      • פרשת קורח | טז-יח
      • פרשת חוקת | יט-כב
      • פרשת בלק | כב-כה
      • פרשת פנחס | כה-ל
      • פרשת מטות | ל-לב
      • פרשת מסעי | לג-לו
    • דברים
      • כל השיעורים בחומש דברים
      • פרשת דברים | א-ד
      • פרשת ואתחנן | ד-ז
      • פרשת עקב | ז-יא
      • פרשת ראה | יא-טז
      • פרשת שופטים | טז-כא
      • פרשת כי תצא | כא-כה
      • פרשת כי תבוא | כו-כט
      • פרשת נצבים | כט-ל
      • פרשת וילך | לא
      • פרשת האזינו | לב
      • פרשת וזאת הברכה | לג-לד
    • חידות לילדים פ"ש
  • נביאים
    • יהושע
      • כל השיעורים בספר יהושע
      • מינוי יהושע | פרק א
      • המרגלים ששלח יהושע | פרק ב
      • מעבר הירדן | פרקים ג-ד
      • הפסח, המילה והמלאך | פרק ה
      • כיבוש יריחו | פרק ו
      • הכישלון בעי | פרק ז
      • כיבוש העי | פרק ח
      • הגבעונים | פרק ט
      • מלחמת מלכי הדרום | פרק י
      • מלחמת מלכי הצפון | פרק יא
      • סיכום הכיבוש | פרק יב
      • נחלת עבר הירדן | פרק יג
      • נחלת יהודה | פרקים יד-טו
      • נחלת בני יוסף | פרקים טז-יז
      • נחלת שאר השבטים | פרקים יח-יט
      • ערי המקלט והלויים | פרקים כ-כא
      • המזבח בעבר הירדן | פרק כב
      • נאומי הסיום | פרק כג-כד
    • שופטים
      • כל השיעורים בספר שופטים
      • מצב הכיבושים | פרק א
      • מבוא לתקופת השופטים | פרק ב
      • עתניאל, אהוד ושמגר | פרק ג
      • דבורה וברק | פרקים ד-ה
      • גדעון | פרקים ו-ח
      • אבימלך | פרק ט
      • השופטים השקטים ויפתח | פרקים י-יב
      • שמשון | פרקים יג-טז
      • פסל מיכה | פרקים יז-יח
      • פילגש בגבעה | פרקים יט-כא
    • שמואל א
      • כל השיעורים בספר שמואל א
      • חנה והולדת שמואל | פרק א
      • חטא בני עלי | פרק ב
      • נבואת שמואל לעלי | פרק ג
      • שבי הארון בפלשתים | פרקים ד-ה
      • חזרת הארון | פרק ו
      • הניצחון על הפלשתים | פרק ז
      • בקשת המלך | פרק ח
      • פגישת שאול ושמואל | פרק ט
      • מינוי שאול למלך | פרק י
      • המלחמה בעמון | פרק יא
      • נאום שמואל | פרק יב
      • יונתן והפלשתים | פרקים יג-יד
      • מלחמת שאול בעמלק | פרק טו
      • משיחת דוד | פרק טז
      • דוד וגלית | פרק יז
      • רדיפת דוד ובריחתו | פרקים יח-יט
      • דוד, יונתן והחצים | פרק כ
      • דוד והריגת נוב | פרקים כא-כב
      • דוד בקעילה ובזיף | פרק כג
      • דוד ושאול במערה | פרק כד
      • דוד ונבל הכרמלי | פרק כה
      • שאול ודוד בזיף | פרק כו
      • בריחת דוד לצקלג | פרק כז
      • שאול ובעלת האוב | פרק כח
      • מלחמת דוד בעמלק | פרקים כט-ל
      • מות שאול ובניו | פרק לא
    • שמואל ב
      • כל השיעורים בספר שמואל ב
      • בשורת מות שאול | פרק א
      • מלחמת יואב ואבנר | פרק ב
      • עריקת אבנר ומותו | פרק ג
      • מות איש בושת | פרק ד
      • המלכת דוד | פרק ה
      • העלאת הארון | פרק ו
      • בקשת בנין המקדש | פרק ז
      • מלחמות דוד | פרק ח
      • דוד ומפיבושת | פרק ט
      • מלחמת דוד בעמון וארם | פרק י
      • דוד, בת שבע ואוריה | פרק יא
      • תוכחת נתן לדוד | פרק יב
      • אמנון, תמר ואבשלום | פרק יג
      • אבשלום שב לירושלים | פרק יד
      • מרד אבשלום | פרקים טו-יח
      • המלכת דוד מחדש | פרק יט
      • מרד שבע בן בכרי | פרק כ
      • הגבעונים ובני שאול | פרק כא
      • שירת דוד | פרק כב
      • גיבורי דוד | פרק כג
      • המגפה וגורן ארונה | פרק כד
    • מלכים א
      • כל השיעורים בספר מלכים א
      • אדוניהו והמלכת שלמה | פרק א
      • צוואת דוד לשלמה | פרק ב
      • החלום בגבעון והמשפט | פרק ג
      • הצלחת שלמה ועושרו | פרקים ד-ה
      • המקדש ובית שלמה | פרקים ו-ז
      • מעמד חנוכת המקדש | פרק ח
      • גדולת מלכות שלמה | פרקים ט-י
      • נפילת מלכות שלמה | פרק יא
      • פילוג המלוכה | פרק יב
      • איש האלוקים מיהודה | פרק יג
      • ירידת ירבעם ורחבעם | פרק יד
      • אבים, אסא, נדב ובעשא | פרק טו
      • בעשא, אלה, עמרי ואחאב | פרק טז
      • אליהו גוזר רעב | פרק יז
      • אליהו בהר הכרמל | פרק יח
      • בריחת אליהו להר חורב | פרק יט
      • מלחמות אחאב וארם | פרק כ
      • אחאב ונבות | פרק כא
      • יהושפט ומות אחאב | פרק כב
    • מלכים ב
      • כל השיעורים בספר מלכים ב
      • נבואת אליהו לאחזיהו | פרק א
      • עלית אליהו לשמים | פרק ב
      • ניצחון המלכים על מואב | פרק ג
      • ניסי אלישע | פרק ד
      • אלישע, נעמן וגיחזי | פרק ה
      • ניסי אלישע (והשליש) | פרקים ו-ז
      • חזאל, יהורם ואחזיהו | פרק ח
      • יהוא ופעולותיו | פרקים ט-י
      • עתליה, יהוידע ויהואש | פרק יא
      • יהואש ותיקון בדק הבית | פרק יב
      • מות אלישע | פרק יג
      • מלחמת אמציה ויהואש | פרק יד
      • עזריה, יותם ומלכי ישראל | פרק טו
      • יותם ואחז | פרק טז
      • סוף מלכות ישראל | פרק יז
      • חזקיהו וסנחריב | פרקים יח-כ
      • מנשה ואמון | פרק כא
      • תשובת יאשיהו | פרקים כב-כג
      • יהויקים, יהויכין וצדקיהו | פרק כד
      • חורבן הבית | פרק כה
    • ישעיהו
      • כל השיעורים בספר ישעיהו
      • ישעיהו פרק א
      • ישעיהו פרק ב
      • ישעיהו פרק ג
      • ישעיהו פרק ד
      • ישעיהו פרק ה
      • ישעיהו פרק ו
      • ישעיהו פרק ז
      • ישעיהו פרק ח
      • ישעיהו פרק ט
      • ישעיהו פרק י
      • ישעיהו פרק יא
      • ישעיהו פרק יב
      • ישעיהו פרק יג
      • ישעיהו פרק יד
      • ישעיהו פרק טו
      • ישעיהו פרק טז
      • ישעיהו פרק יז
      • ישעיהו פרק יח
      • ישעיהו פרק יט
      • ישעיהו פרק כ
      • ישעיהו פרק כא
      • ישעיהו פרק כב
      • ישעיהו פרק כג
      • ישעיהו פרק כד
      • ישעיהו פרק כה
      • ישעיהו פרק כו
      • ישעיהו פרק כז
      • ישעיהו פרק כח
      • ישעיהו פרק כט
      • ישעיהו פרק ל
      • ישעיהו פרק לא
      • ישעיהו פרק לב
      • ישעיהו פרק לג
      • ישעיהו פרק לד
      • ישעיהו פרק לה
      • ישעיהו פרק לו
      • ישעיהו פרק לז
      • ישעיהו פרק לח
      • ישעיהו פרק לט
      • ישעיהו פרק מ
      • ישעיהו פרק מא
      • ישעיהו פרק מב
      • ישעיהו פרק מג
      • ישעיהו פרק מד
      • ישעיהו פרק מה
      • ישעיהו פרק מו
      • ישעיהו פרק מז
      • ישעיהו פרק מח
      • ישעיהו פרק מט
      • ישעיהו פרק נ
      • ישעיהו פרק נא
      • ישעיהו פרק נב
      • ישעיהו פרק נג
      • ישעיהו פרק נד
      • ישעיהו פרק נה
      • ישעיהו פרק נו
      • ישעיהו פרק נז
      • ישעיהו פרק נח
      • ישעיהו פרק נט
      • ישעיהו פרק ס
      • ישעיהו פרק סא
      • ישעיהו פרק סב
      • ישעיהו פרק סג
      • ישעיהו פרק סד
      • ישעיהו פרק סה
      • ישעיהו פרק סו
    • ירמיהו
      • כל השיעורים בספר ירמיהו
      • ירמיהו פרק א
      • ירמיהו פרק ב
      • ירמיהו פרק ג
      • ירמיהו פרק ד
      • ירמיהו פרק ה
      • ירמיהו פרק ו
      • ירמיהו פרק ז
      • ירמיהו פרק ח
      • ירמיהו פרק ט
      • ירמיהו פרק י
      • ירמיהו פרק יא
      • ירמיהו פרק יב
      • ירמיהו פרק יג
      • ירמיהו פרק יד
      • ירמיהו פרק טו
      • ירמיהו פרק טז
      • ירמיהו פרק יז
      • ירמיהו פרק יח
      • ירמיהו פרק יט
      • ירמיהו פרק כ
      • ירמיהו פרק כא
      • ירמיהו פרק כב
      • ירמיהו פרק כג
      • ירמיהו פרק כד
      • ירמיהו פרק כה
      • ירמיהו פרק כו
      • ירמיהו פרק כז
      • ירמיהו פרק כח
      • ירמיהו פרק כט
      • ירמיהו פרק ל
      • ירמיהו פרק לא
      • ירמיהו פרק לב
      • ירמיהו פרק לג
      • ירמיהו פרק לד
      • ירמיהו פרק לה
      • ירמיהו פרק לו
      • ירמיהו פרק לז
      • ירמיהו פרק לח
      • ירמיהו פרק לט
      • ירמיהו פרק מ
      • ירמיהו פרק מא
      • ירמיהו פרק מב
      • ירמיהו פרק מג
      • ירמיהו פרק מד
      • ירמיהו פרק מה
      • ירמיהו פרק מו
      • ירמיהו פרק מז
      • ירמיהו פרק מח
      • ירמיהו פרק מט
      • ירמיהו פרק נ
      • ירמיהו פרק נא
      • ירמיהו פרק נב
    • יחזקאל
      • כל השיעורים בספר יחזקאל
      • יחזקאל פרק א
      • יחזקאל פרק ב
      • יחזקאל פרק ג
      • יחזקאל פרק ד
      • יחזקאל פרק ה
      • יחזקאל פרק ו
      • יחזקאל פרק ז
      • יחזקאל פרק ח
      • יחזקאל פרק ט
      • יחזקאל פרק י
      • יחזקאל פרק יא
      • יחזקאל פרק יב
      • יחזקאל פרק יג
      • יחזקאל פרק יד
      • יחזקאל פרק טו
      • יחזקאל פרק טז
      • יחזקאל פרק יז
      • יחזקאל פרק יח
      • יחזקאל פרק יט
      • יחזקאל פרק כ
      • יחזקאל פרק כא
      • יחזקאל פרק כב
      • יחזקאל פרק כג
      • יחזקאל פרק כד
      • יחזקאל פרק כה
      • יחזקאל פרק כו
      • יחזקאל פרק כז
      • יחזקאל פרק כח
      • יחזקאל פרק כט
      • יחזקאל פרק ל
      • יחזקאל פרק לא
      • יחזקאל פרק לב
      • יחזקאל פרק לג
      • יחזקאל פרק לד
      • יחזקאל פרק לה
      • יחזקאל פרק לו
      • יחזקאל פרק לז
      • יחזקאל פרק לח
      • יחזקאל פרק לט
      • יחזקאל פרק מ
      • יחזקאל פרק מא
      • יחזקאל פרק מב
      • יחזקאל פרק מג
      • יחזקאל פרק מד
      • יחזקאל פרק מה
      • יחזקאל פרק מו
      • יחזקאל פרק מז
      • יחזקאל פרק מח
    • הושע
      • כל השיעורים בספר הושע
      • הושע פרק א
      • הושע פרק ב
      • הושע פרק ג
      • הושע פרק ד
      • הושע פרק ה
      • הושע פרק ו
      • הושע פרק ז
      • הושע פרק ח
      • הושע פרק ט
      • הושע פרק י
      • הושע פרק יא
      • הושע פרק יב
      • הושע פרק יג
      • הושע פרק יד
    • יואל
      • כל השיעורים בספר יואל
      • יואל פרק א
      • יואל פרק ב
      • יואל פרק ג
      • יואל פרק ד
    • עמוס
      • כל השיעורים בספר עמוס
      • עמוס פרק א
      • עמוס פרק ב
      • עמוס פרק ג
      • עמוס פרק ד
      • עמוס פרק ה
      • עמוס פרק ו
      • עמוס פרק ז
      • עמוס פרק ח
      • עמוס פרק ט
    • עובדיה
    • יונה
      • כל השיעורים בספר יונה
      • יונה פרק א
      • יונה פרק ב
      • יונה פרק ג
      • יונה פרק ד
    • מיכה
      • כל השיעורים בספר מיכה
      • מיכה פרק א
      • מיכה פרק ב
      • מיכה פרק ג
      • מיכה פרק ד
      • מיכה פרק ה
      • מיכה פרק ו
      • מיכה פרק ז
    • נחום
      • כל השיעורים בספר נחום
      • נחום פרק א
      • נחום פרק ב
      • נחום פרק ג
    • חבקוק
      • כל השיעורים בספר חבקוק
      • חבקוק פרק א
      • חבקוק פרק ב
      • חבקוק פרק ג
    • צפניה
      • כל השיעורים בספר צפניה
      • צפניה פרק א
      • צפניה פרק ב
      • צפניה פרק ג
    • חגי
      • כל השיעורים בספר חגי
      • חגי פרק א
      • חגי פרק ב
    • זכריה
      • כל השיעורים בספר זכריה
      • זכריה פרק א
      • זכריה פרק ב
      • זכריה פרק ג
      • זכריה פרק ד
      • זכריה פרק ה
      • זכריה פרק ו
      • זכריה פרק ז
      • זכריה פרק ח
      • זכריה פרק ט
      • זכריה פרק י
      • זכריה פרק יא
      • זכריה פרק יב
      • זכריה פרק יג
      • זכריה פרק יד
    • מלאכי
      • כל השיעורים בספר מלאכי
      • מלאכי פרק א
      • מלאכי פרק ב
      • מלאכי פרק ג
  • כתובים
    • תהלים
      • כל השיעורים בספר תהלים
      • מזמור א | אשרי האיש
      • מזמור ב | למה רגשו
      • מזמור ג | מזמור לדוד בברחו
      • מזמור ד | למנצח בנגינות
      • מזמור ה | למנצח אל הנחילות
      • מזמור ו | למנצח בנגינות
      • מזמור ז | שגיון לדוד
      • מזמור ח | למנצח על הגתית
      • מזמור ט | למנצח על מות לבן
      • מזמור י | למה ה'
      • מזמור יא | למנצח לדוד
      • מזמור יב | למנצח על השמינית
      • מזמור יג | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור יד | למנצח לדוד אמר נבל
      • מזמור טו | למנצח לדוד
      • מזמור טז | מכתם לדוד
      • מזמור יז | תפילה לדוד
      • מזמור יח | למנצח לעבד ה'
      • מזמור יט | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כ | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כא | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כב | למנצח על אילת השחר
      • מזמור כג | מזמור לדוד ה' רועי
      • מזמור כד | לדוד מזמור לה' הארץ
      • מזמור כה | לדוד אליך ה'
      • מזמור כו | לדוד שפטני ה'
      • מזמור כז | לדוד ה' אורי
      • מזמור כח | לדוד אליך ה' אקרא
      • מזמור כט | מזמור לדוד הבו לה'
      • מזמור ל | מזמור שיר חנוכת
      • מזמור לא | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור לב | לדוד משכיל
      • מזמור לג | רננו צדיקים בה'
      • מזמור לד | לדוד בשנותו
      • מזמור לה | לדוד ריבה ה'
      • מזמור לו | למנצח לעבד ה'
      • מזמור לז | לדוד אל תתחר
      • מזמור לח | מזמור לדוד להזכיר
      • מזמור לט | למנצח לידותון מזמור
      • מזמור מ | למנצח לדוד מזמור
      • מזמור מא | אשרי משכיל אל דל
      • מזמור מב | למנצח משכיל
      • מזמור מג | שפטני אלוקים
      • מזמור מד | למנצח לבני קורח
      • מזמור מה | למנצח על שושנים
      • מזמור מו | על עלמות שיר
      • מזמור מז | למנצח לבני קרח
      • מזמור מח | גדול ה' ומהולל מאד
      • מזמור מט | שמעו זאת כל העמים
      • מזמור נ | אל אלוקים ה' דיבר
      • מזמור נא | בבוא אליו נתן
      • מזמור נב | למנצח משכיל
      • מזמור נג | למנצח על מחלת
      • מזמור נד | למנצח בנגינת משכיל
      • מזמור נה | למנצח בנגינת
      • מזמור נו | למנצח על יונת
      • מזמור נז | למנצח אל תשחת
      • מזמור נח | למנצח אל
      • מזמור נט | למנצח אל תשחת לדוד
      • מזמור ס | למנצח על שושן
      • מזמור סא | למנצח על נגינת
      • מזמור סב | למנצח על ידותון
      • מזמור סג | מזמור לדוד
      • מזמור סד | למנצח מזמור
      • מזמור סה | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור סו | הריעו לאלוקים
      • מזמור סז | למנצח בנגינת
      • מזמור סח | למנצח לדוד
      • מזמור סט | למנצח על שושנים
      • מזמור ע | למנצח לדוד
      • מזמור עא | בך ה' חסיתי
      • מזמור עב | לשלמה אלוהים משפטיך
      • מזמור עג | אך טוב לישראל
      • מזמור עד | משכיל לאסף
      • מזמור עה | למנצח אל תשחת
      • מזמור עו | למנצח בנגינת
      • מזמור עז | למנצח על ידותון
      • מזמור עח | משכיל לאסף
      • מזמור עט | מזמור לאסף
      • מזמור פ | למנצח אל השושנים
      • מזמור פא | למנצח על הגתית
      • מזמור פב | מזמור לאסף
      • מזמור פג | שיר מזמור לאסף
      • מזמור פד | למנצח על הגיתית
      • מזמור פה | למנצח לבני קרח
      • מזמור פו | תפילה לדוד הטה
      • מזמור פז | לבני קרח מזמור
      • מזמור פח | שיר מזמור
      • מזמור פט | משכיל לאיתן
      • מזמור צ | תפילה למשה
      • מזמור צא | ישב בסתר עליון
      • מזמור צב | מזמור שיר
      • מזמור צג | ה' מלך
      • מזמור צד | אל נקמות
      • מזמור צה | לכו נרננה
      • מזמור צו | שירו לה
      • מזמור צז | ה מלך
      • מזמור צח | מזמור שירו לה
      • מזמור צט | ה' מלך
      • מזמור ק | מזמור לתודה
      • מזמור קא | לדוד מזמור
      • מזמור קב | תפילה לעני
      • מזמור קג | לדוד ברכי נפשי
      • מזמור קד | ברכי נפשי
      • מזמור קה | הודו לה
      • מזמור קו | הללויה הודו לה
      • מזמור קז | הודו לה כי טוב
      • מזמור קח | שיר מזמור לדוד
      • מזמור קט | למנצח לדוד מזמור
      • מזמור קי | לדוד מזמור נאום ה'
      • מזמור קיא | הללויה אודה ה
      • מזמור קיב | הללויה אשרי איש
      • מזמור קיג | הללויה הללו עבדי ה
      • מזמור קיד | בצאת ישראל ממצרים
      • מזמור קטו | לא לנו ה
      • מזמור קטז | אהבתי כי ישמע
      • מזמור קיז | הללו את ה
      • מזמור קיח | הודו לה' כי טוב
      • מזמור קיט | אשרי תמימי דרך
      • מזמור קכ | שיר המעלות
      • מזמור קכא | שיר למעלות אשא עיני
      • מזמור קכב | שיר המעלות שמחתי
      • מזמור קכג | שיר המעלות אליך
      • מזמור קכד | שיר המעלות לדוד
      • מזמור קכה | שיר המעלות הבוטחים בה'
      • מזמור קכו | שיר המעלות בשוב ה
      • מזמור קכז | שיר המעלות בשלמה
      • מזמור קכח | אשרי כל ירא ה'
      • מזמור קכט | רבת צררוני
      • מזמור קל | שיר המעלות ממעמקים
      • מזמור קלא | שיר המעלות לדוד
      • מזמור קלב | שיר המעלות זכור ה'
      • מזמור קלג | שיר המעלות
      • מזמור קלד | שיר המעלות הנה ברכו
      • מזמור קלה | הללויה הללו
      • מזמור קלו | הודו לה כי טוב
      • מזמור קלז | על נהרות בבל
      • מזמור קלח | לדוד אודך בכל ליבי
      • מזמור קלט | למנצח לדוד
      • מזמור קמ | חלצני ה' מאדם רע
      • מזמור קמא | מזמור לדוד
      • מזמור קמב | משכיל לדוד
      • מזמור קמג | מזמור לדוד ה
      • מזמור קמד | לדוד ברוך ה
      • מזמור קמה | תהילה לדוד
      • מזמור קמו | הללויה הללי נפשי
      • מזמור קמז | הללויה כי טוב
      • מזמור קמח | הללויה הללו את ה
      • מזמור קמט | הללויה שירו לה
      • מזמור קנ | הללויה הללו אל בקדשו
    • משלי
      • כל השיעורים בספר משלי
      • פרק א | משלי שלמה
      • פרק ב | אם תקח אמרי
      • פרק ג | בני תורתי אל תשכח
      • פרק ד | שמעו בנים
      • פרק ה | בני לחכמתי הקשיבה
      • פרק ו | אם ערבת לרעך
      • פרק ז | שמור אמרי
      • פרק ח | הלא חכמה תקרא
      • פרק ט | חכמות בנתה ביתה
      • פרק י | בן חכם ישמח אב
      • פרק יא | בא זדון ויבא קלון
      • פרק יב | הן צדיק בארץ ישלם
      • פרק יג | בן חכם מוסר אב
      • פרק יד | חכמות נשים
      • פרק טו | מענה רך
      • פרק טז | לאדם מערכי לב
      • פרק יז | בחיק יוטל את הגורל
      • פרק יח | לא יחפוץ כסיל
      • פרק יט | בלא דעת
      • פרק כ | לץ היין
      • פרק כא | דרך איש ישר בעיניו
      • פרק כב | סוס מוכן
      • פרק כג | כי תשב ללחום
      • פרק כד | אל תקנא
      • פרק כה | גם אלה משלי שלמה
      • פרק כו | כשלג בקיץ
      • פרק כז | אל תהלל
      • פרק כח | נסו ואין רודף
      • פרק כט | איש תוכחות
      • פרק ל | דברי אגור
      • פרק לא | דברי למואל
    • איוב
      • אסונות איוב והגעת הרעים | פרקים א-ב
      • דברי איוב הראשונים | פרק ג
      • מענה אליפז הראשון | פרקים ד-ה
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים ו-ז
      • מענה בלדד הראשון | פרק ח
      • תגובת איוב לבלדד | פרקים ט-י
      • מענה צופר הראשון | פרק יא
      • תגובת איוב לצופר | פרקים יב-יד
      • מענה אליפז השני | פרק טו
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים טז-יז
      • מענה בלדד השני | פרק יח
      • תגובת איוב לבלדד | פרק יט
      • מענה צופר השני | פרק כ
      • תגובת איוב לצופר | פרק כא
      • מענה אליפז השלישי | פרק כב
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים כג-כד
      • מענה בלדד השלישי | פרק כה
      • דברי איוב האחרונים | פרקים כו-לא
      • דברי אליהוא לאיוב | פרקים לב-לז
      • דברי ה' לאיוב | פרקים לח-מא
      • אחרית איוב הטובה | פרק מב
    • שיר השירים
      • שיר השירים פרק א
      • שיר השירים פרק ב
      • שיר השירים פרק ג
      • שיר השירים פרק ד
      • שיר השירים פרק ה
      • שיר השירים פרק ו
      • שיר השירים פרק ז
      • שיר השירים פרק ח
    • רות
    • איכה
      • כל השיעורים במגילת איכה
      • איכה פרק א
      • איכה פרק ב
      • איכה פרק ג
      • איכה פרק ד
      • איכה פרק ה
    • קהלת
      • כל השיעורים במגילת קהלת
      • קהלת פרק א
      • קהלת פרק ב
      • קהלת פרק ג
      • קהלת פרק ד
      • קהלת פרק ה
      • קהלת פרק ו
      • קהלת פרק ז
      • קהלת פרק ח
      • קהלת פרק ט
      • קהלת פרק י
      • קהלת פרק יא
      • קהלת פרק יב
    • אסתר
      • כל השיעורים על מגילת אסתר
      • המשתה | פרק א
      • אסתר בבית הנשים | פרק ב
      • גזירת המן | פרק ג
      • בקשת מרדכי מאסתר | פרק ד
      • אסתר בחצר בית המלך | פרק ה
      • איש אשר המלך חפץ ביקרו | פרק ו
      • הסגרת המן למלך | פרק ז
      • נתינת בית המן לאסתר | פרק ח
      • מלחמת היהודים | פרק ט
      • מרדכי היהודי משנה למלך | פרק י
    • דניאל
      • כל התכנים בספר דניאל
      • דניאל פרק א
      • דניאל פרק ב
      • דניאל פרק ג
      • דניאל פרק ד
      • דניאל פרק ה
      • דניאל פרק ו
      • דניאל פרק ז
      • דניאל פרק ח
      • דניאל פרק ט
      • דניאל פרק י
      • דניאל פרק יא
      • דניאל פרק יב
    • עזרא ונחמיה
      • כל עזרא ונחמיה
      • עזרא פרק א
      • עזרא פרק ב
      • עזרא פרק ג
      • עזרא פרק ד
      • עזרא פרק ה
      • עזרא פרק ו
      • עזרא פרק ז
      • עזרא פרק ח
      • עזרא פרק ט
      • עזרא פרק י
      • נחמיה פרק א
      • נחמיה פרק ב
      • נחמיה פרק ג
      • נחמיה פרק ד
      • נחמיה פרק ה
      • נחמיה פרק ו
      • נחמיה פרק ז
      • נחמיה פרק ח
      • נחמיה פרק ט
      • נחמיה פרק י
      • נחמיה פרק יא
      • נחמיה פרק יב
      • נחמיה פרק יג
    • דברי הימים
  • נושאים כלליים בתנ"ך
    • כל השיעורים בנושאים הכלליים
    • גלות וגאולה
    • מלחמת גוג ומגוג
    • מלחמה
    • יג מידות הרחמים
    • נבואה ונביאים
    • ירושלים
    • ארץ ישראל
      • סקירות תנ"כיות על אזורים בארץ ישראל
    • בנין המידות על פי התנ"ך
    • תקופת הבית השני
    • ארבע המלכויות
    • בית המקדש והכהנים
    • דוד המלך
    • המלוכה בישראל ובעמים
    • פודקאסט - הפרק הבא - על הנבואות מהתנ"ך שעוד מחכות לנו
  • מועדים
    • כל השיעורים על המועדים
    • חודש אלול וימי התשובה
    • ראש השנה
    • יום הכיפורים
      • כל השיעורים ליום הכיפורים
      • מעבר לשיעורים על ספר יונה
    • סוכות
      • כל השיעורים על חג הסוכות
      • מעבר לשיעורים על גוג ומגוג
    • שמיני עצרת
    • חנוכה
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ספירת העומר
    • יום העצמאות
    • יום ירושלים
    • שבועות
    • שלושת השבועות
  • הפטרות
    • הפטרות בראשית
      • חומש בראשית - כל ההפטרות
      • הפטרת בראשית
      • הפטרת נח
      • הפטרת לך לך
      • הפטרת וירא
      • הפטרת חיי שרה
      • הפטרת תולדות
      • הפטרת ויצא
      • הפטרת וישלח
      • הפטרת וישב
      • הפטרת מקץ
      • הפטרת ויגש
      • הפטרת ויחי
    • הפטרות שמות
      • חומש שמות - כל ההפטרות
      • הפטרת שמות
      • הפטרת וארא
      • הפטרת בא
      • הפטרת בשלח
      • הפטרת יתרו
      • הפטרת משפטים
      • הפטרת תרומה
      • הפטרת תצוה
      • הפטרת כי תשא
      • הפטרת ויקהל
      • הפטרת פקודי
    • הפטרות ויקרא
      • חומש ויקרא - כל ההפטרות
      • הפטרת ויקרא
      • הפטרת צו
      • הפטרת שמיני
      • הפטרת תזריע
      • הפטרת מצורע
      • הפטרת אחרי מות
      • הפטרת קדושים
      • הפטרת אמור
      • הפטרת בהר
      • הפטרת בחוקותי
    • הפטרות במדבר
      • חומש במדבר - כל ההפטרות
      • הפטרת פרשת במדבר
      • הפטרת פרשת נשא
      • הפטרת פרשת בהעלותך
      • הפטרת פרשת שלח
      • הפטרות פרשת קורח
      • הפטרות פרשת חוקת
      • הפטרת פרשת בלק
      • הפטרת פרשת פנחס
      • הפטרת פרשת מטות
      • הפטרת פרשת מסעי
      • הפטרות במדבר - הרב מנחם שחור
    • הפטרות דברים
      • חומש דברים - כל ההפטרות
      • הפטרת דברים
      • הפטרת ואתחנן
      • הפטרת עקב
      • הפטרת ראה
      • הפטרת שופטים
      • הפטרת כי תצא
      • הפטרת כי תבוא
      • הפטרת נצבים
      • הפטרת וילך
      • הפטרת האזינו
      • הפטרת וזאת הברכה
      • הפטרות דברים - הרב מנחם שחור
    • הפטרות המועדים
      • כל הפטרות המועדים
      • שבת חזון
      • הפטרת שבת נחמו
      • הפטרת ערב ראש חודש
      • הפטרת ראש חודש
      • הפטרת שבת חנוכה
      • הפטרת שבת שקלים
      • הפטרת שבת זכור
      • הפטרת שבת פרה
      • הפטרת שבת החודש
      • הפטרת שבת הגדול
      • הפטרת ראשון של פסח
      • הפטרת שביעי של פסח
      • הפטרת יום העצמאות
      • יום א של ראש השנה
      • יום ב של ראש השנה
      • הפטרת שבת תשובה
      • הפטרת יום הכיפורים
      • הפטרת יום ראשון של סוכות
      • הפטרת שמחת תורה
      • הפטרת שבת חול המועד פסח
      • הפטרת שבת חול המועד סוכות
  • ימי עיון בתנ"ך
    • כל השיעורים מימי עיון בתנ"ך
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ד
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ו
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ז
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ח
    • ימי עיון בתנ"ך תשע"ט
    • ימי עיון בתנ"ך תש"פ
  • כלי עזר - טבלאות זמני המאורעות ומפות
  • פרוייקט התנ"ך המוקלט - מתעדכן
  • ליווי ת"תים
    • שופטים
  • ימי העיון בתנ"ך (246)
  • דוד המלך (58)
  • האזנה לפסוקים עם ביאור פשוט (56)
  • גאולה (53)
  • מלכות (43)
  • תנ"ך מוקלט (40)
  • נבואה (38)
  • בית המקדש (38)
  • לימוד בקצב של פרק לשיעור (38)
  • ארץ ישראל (35)
  • בית שני (35)
  • כהונה (33)
  • קריאת הפסוקים עם ביאור פשוט (31)
  • ירושלים (29)
  • קרבנות (26)
  • מבט רחב על ספרים ונושאים (26)
  • המשכן וכליו (25)
  • שיעורים לנשים (25)
  • מפרשי המקרא (25)
  • מתן תורה (21)
  • גלות (19)
  • חורבן בית המקדש (19)
  • שבטים (18)
  • חנוכה (18)
  • משה רבנו (17)
  • ארון הברית (16)
  • שאול המלך (16)
  • יוסף (13)
  • צרעת (12)
  • קרבן פסח (12)
  • כריתת ברית (11)
  • קיום ברית (11)
  • המנורה (11)
  • נזיר (10)
  • גוג ומגוג (10)
  • מלחמה (10)
  • עבדות (9)
  • ישראל והעמים (9)
  • כיבוש הארץ (9)
  • יציאת מצרים (9)
  • השגחת ה' (9)
  • אליהו הנביא (8)
  • שבת (8)
  • שמות ה' (8)
  • תשובה (8)
  • חטא המרגלים (7)
  • בית המקדש השלישי (7)
  • נביאי השקר (7)
  • משכן שילה (7)
  • שלמה המלך (7)
  • מצרים (7)
  • עמי כנען (7)
  • אהבת ה' (7)
  • יהושפט (7)
  • חזקיהו (7)
  • הבמות (7)
  • פלשתים (7)
  • ברית מילה (7)
  • אלישע הנביא (6)
  • יהושע בן נון (6)
  • עמלק (6)
  • חטא העגל (6)
  • הקטורת (6)
  • נשים בתנ"ך (6)
  • שמחה (6)
  • שמיטה (5)
  • הכניסה לארץ (5)
  • האבות (5)
  • התשובה (5)
  • יבום (5)
  • תפילה (5)
  • ישעיהו (4)
  • מרגלים (4)
  • הנביא והמלך (4)
  • יום כיפור (4)
  • מאמרים קצרים (4)
  • קרבן שלמים (4)
  • יובל (3)
  • ירמיהו (3)
  • יג מידות הרחמים (3)
  • נסים (3)
  • צומות (3)
  • יהודה (3)
  • דניאל (3)
  • יתרו והקיני (3)
  • נבואות הקץ (3)
  • יאשיהו (3)
  • ניסים (2)
  • ערי המקלט (2)
  • חלום (2)
  • שכר ועונש (2)
  • קרבן תמיד (2)
  • ראש השנה (2)
  • ספירת העומר (2)
  • חגים (2)
  • ביטחון ב-ד' (2)
  • בכורות (2)
  • יום העצמאות (2)
  • שבט לוי (2)
  • עבודה זרה (2)
  • מנשה (2)
  • בני גד ובני ראובן (2)
  • עקדת יצחק (2)
  • משיח (2)
  • קרבן עולה (1)
  • עשיו (1)
  • נישואים (1)
  • יופי (1)
  • ירבעם (1)
  • מעמד הר סיני (1)
  • רש"י (1)
  • ארבע מלכויות (1)
  • מנייני השנים בתנ"ך (1)
  • עזרא הסופר (1)
  • חנ (1)
  • גן עדן (1)
  • קרבן מנחה (1)
  • קרבן חטאת (1)
  • חירם (1)
  • יותם (1)
  • אחז (1)
  • כורש (1)
  • חולדה הנביאה (1)
  • אחאב (1)
  • בית עלי (1)
  • סתירות בתנ"ך (1)
  • קיבוץ גלויות (1)
  • הרב אבי סמוטריץ' (1)
  • הרב אביעד תפוחי (1)
  • הרב אברהם וסרמן (20)
  • הרב אהרון קוטלר זצ"ל (2)
  • הרב אוהד קרקובר (2)
  • הרב אוהד תירוש (185)
  • הרב אופיר כהן (3)
  • הרב אורן טרבלסי (1)
  • הרב אחיקם גץ (233)
  • הרב אילן אלפונטה (2)
  • הרב איתיאל אמיתי (1)
  • הרב איתן קופמן (44)
  • הרב איתן שנדורפי (708)
  • הרב אלחנן בן נון (28)
  • הרב אלי אדלר (53)
  • הרב אלי פרידמן (1)
  • הרב אליהו דסלר זצ"ל (1)
  • הרב אליהו ידיד (2)
  • הרב אליעזר קשתיאל (372)
  • הרב אלישב אביחיל (4)
  • הרב אלישע וישליצקי (4)
  • הרב אלעזר נאה (38)
  • הרב אס"ף בנדל (16)
  • הרב אסף שטראוס (1)
  • הרב ארי לנדא (3)
  • הרב אריאל בראלי (2)
  • הרב אריאל כהן (1)
  • הרב אריה אברמסון (5)
  • הרב אריה אוריאל (149)
  • הרב אריה מרזר (1)
  • הרב אריק אוריאל (5)
  • הרב בנימין סופר (1)
  • הרב בנימין רוזנצוויג (1)
  • הרב ברוך סליי (77)
  • הרב ברק עוקבי (3)
  • הרב גדי הרלינג (1)
  • הרב גדי שלוין (3)
  • הרב דוב ביגון (1)
  • הרב דוד אמיתי (1)
  • הרב דוד ג'יאמי (139)
  • הרב דוד חי הכהן (4)
  • הרב דוד טורנר (2)
  • הרב דודי מתוקי (3)
  • הרב דן בארי (603)
  • הרב דני סטיסקין (83)
  • הרב דרור אריה (1)
  • הרב דרור טוויל (199)
  • הרב חגי ולוסקי (122)
  • הרב חגי לונדין (7)
  • הרב חיים דרוקמן (6)
  • הרב חיים סבתו (1)
  • הרב חן חלמיש (5)
  • הרב חננאל אתרוג (116)
  • הרב חנניה מלכה (195)
  • הרב טוביה לפשיץ (163)
  • הרב יאיר הס (10)
  • הרב יגאל שפרן (3)
  • הרב יהודה סדן (1)
  • הרב יהודה קופרמן זצ"ל (139)
  • הרב יהונתן מיכאלי (160)
  • הרב יהונתן עידן (28)
  • הרב יהונתן פוזן (1)
  • הרב יהושע ון-דייק (5)
  • הרב יהושע מגנס (1)
  • הרב יהושע צוקרמן (5)
  • הרב יהושע שפירא (182)
  • הרב יואב אוריאל (745)
  • הרב יואב אוריאל והרב עמנואל בן ארצי (5)
  • הרב יואל מנוביץ' (36)
  • הרב יונדב זר (1035)
  • הרב יוסי ברינר (31)
  • הרב יוסף אטון (5)
  • הרב יוסף הורוביץ (115)
  • הרב יוסף מילר (23)
  • הרב יוסף קלנר (28)
  • הרב יוסף שילר (109)
  • הרב יחזקאל כהן (6)
  • הרב יחזקאל קופלד (34)
  • הרב יעקב אפשטיין (8)
  • הרב יעקב אריאל (19)
  • הרב יעקב ידיד (82)
  • הרב יעקב יצחק הלוי רודרמן זצ"ל (1)
  • הרב יצחק בן שחר (229)
  • הרב לוי סודרי (111)
  • הרב לייב מינצברג (18)
  • הרב מאיר הילביץ' (61)
  • הרב מאיר נאמן (5)
  • הרב מיכאל טוביאנו (10)
  • הרב מיכה הלוי (2)
  • הרב מישאל רובין (14)
  • הרב מנחם אליהו (3)
  • הרב מנחם בורשטין (3)
  • הרב מנחם מן (1)
  • הרב מנחם שחור (146)
  • הרב מרדכי קופרמן (1)
  • הרב משה הגר (2)
  • הרב משה שטרנברג (1)
  • הרב מתניה ידיד (3)
  • הרב נועם אליצור (1)
  • הרב נועם וידר (1)
  • הרב נועם ונגרובר (29)
  • הרב נחום נריה (1)
  • הרב נתן רוטמן (57)
  • הרב עדיאל לוי (28)
  • הרב עידו רוזנטל (1)
  • הרב עמוס קליגר (1)
  • הרב עמירם אלבה (1)
  • הרב עמנואל בן ארצי (382)
  • הרב עקיבא קשתיאל (2)
  • הרב ערן טמיר (60)
  • הרב צבי הירש קלישר זצ"ל (43)
  • הרב צבי לבנברג (2)
  • הרב צבי קוסטינר (3)
  • הרב צבי שוויגר (56)
  • הרב צפניה דרורי (2)
  • הרב קובי דביר (7)
  • הרב קלמן בר (2)
  • הרב ראובן ששון (2)
  • הרב רוני אגלטל (1)
  • הרב רמי גליקשטיין (5)
  • הרב רפאל למפרט (2)
  • הרב שלמה אבינר (151)
  • הרב שלמה יוסף ויצן (2)
  • הרב שלמה מונדשיין (20)
  • הרב שמואל אליהו (8)
  • הרב שמואל ישמח (11)
  • הרב שמעון כהן (95)
  • הרב שמעון לוי (408)
  • הרבנית אחינועם ברקו (לנשים) (1)
  • הרבנית ברוריה בן שחר (לנשים) (3)
  • הרבנית בת שבע אליהו (לנשים) (1)
  • הרבנית בת שבע יוסיפון (לנשים) (1)
  • הרבנית גילה שרים (לנשים) (4)
  • הרבנית דינה ראפ (לנשים) (3)
  • הרבנית דנה סליי (לנשים) (7)
  • הרבנית דניאלה ון-דייק (לנשים) (1)
  • הרבנית ורדית אביחי (לנשים) (5)
  • הרבנית חגית אלרן (לנשים) (2)
  • הרבנית יפה מגנס (לנשים) (2)
  • הרבנית נורית גאל דור (לנשים) (16)
  • הרבנית נעמה אתרוג (לנשים) (1)
  • הרבנית נעמה בן פנחס (לנשים) (3)
  • הרבנית נעמי שפירא (לנשים) (1)
  • הרבנית עידית שילה (לנשים) (1)
  • הרבנית רחלי מונדשיין (לנשים) (1)
  • הרבנית שיפי גולדשטיין (לנשים) (1)
  • הרבנית תהילה הרץ (לנשים) (3)
  • הרה"ג הרב דוד לאו (1)
  • ולו (1)
  • ושננתם (157)
  • יונדב זר (21)
  • מערכת בני ציון (204)
  • פרופ' דבורה רוזנווסר (לנשים) (1)
  • רותי שפירא - ד"ר (לנשים) (3)
  • דף הבית
  • מאגר השיעורים והמאמרים
  • נושאים כלליים בתנ"ך
  • ארץ ישראל
  • סקירות תנ"כיות על אזורים בארץ ישראל
  • הלבנון
  • פרק ב: מעלת הצידונים יושבי הלבנון

הלבנון

בחר סוג מדיה:
  • כל הסוגים
  • וידאו
  • אודיו
  • טקסט/PDF
  • שאלות ותשובות
סוג מדיה שם השיעור מאת אורך להורדה

שאל שאלה בתנ”ך

יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים

[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].

*
*
*

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.

הזמינו שיעור תנ"ך בקהילה או באירוע

רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.

הזן את מספר הטלפון שלך, כדי שנוכל לחזור אליך
במידה ואתם חפצים בשיעור בתאריך מסויים
.באיזה שיעור מדובר? - שיעור בקהילה/ אזכרה וכדומה. האם יש רב או נושא מועדף מבחינתכם?

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.

הרשמה למייל השבועי בתנ"ך

הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם  .

הגדילה המשמעותית בתנ"ך: לימוד עצמי.

מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך. 

קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.

© כל הזכויות שמורות לבני ציון תשפ"ד  |  לעילוי נשמת בן ציון חיים הנמן הי"ד.

פותח ע"י: TWB.co.il

פרק ב: מעלת הצידונים יושבי הלבנון

הרב יואב אוריאל

ישנם 4 שיעורים בסדרה הלבנון


הדפס תוכן

התכונות הטובות של הצידונים

את תכונת הצידונים יש לבחון מן השורש – מצידון אבי האומה. כבר מהצגתו הראשונית בתורה, צידון מסומן כנבדל משאר אחיו. התורה מציינת באופן חריג את היותו בכור לאביו (בראשית י, טו): "וּכְנַעַן יָלַד אֶת צִידֹן בְּכֹרוֹ". בדרך כלל כשהתורה מפרטת את שושלות בני האדם היא נוהגת למנות בפשטות את הנולדים בכל דור, ואנו יודעים כי הראשון הוא הבכור. אך כאן היא טורחת להדגיש כי צידון הוא הבכור. מה פשר הדבר? נאמרו על כך מספר הסברים במפרשים, ומכולם עולה יחודו של צידון משאר אחיו:

  • הרד"ק על הפסוק מבאר כי צידון היה בעל מעלה יתרה על שאר בני כנען: "וצידון שהיה גדול במעלה מאחיו וגם בכור היה, ולשתי מעלות שהיה בו אמר: בכור".

אם כן, כבר בפרשת נח יש רמז להמשך ההיסטוריה בה הצידונים, מחמת מעלתם, יהיו נבדלים לטובה מיתר אחיהם.

  • בספר פרי חיים (לר' חיים בן דוד קנולר) מבאר שהדגשת צידון היא משום שרק ממנו עתידה להיות לכנען שם ושארית, בעוד ששאר בניו עתידים להיות מושמדים בידי ישראל: "וכאן אולי בעבור שכנען ובניו גזלו ארץ ישראל מבני שם וכולם חזרו לישראל שגם הנשארים נטמעו בתוך הז' אומות אבל לצידון בטח לא כבשו ישראל לספחה להארץ, ואם כן מכל בניו ומלכותם וארצותם לא נשאר לכנען מה שלא קבלו ישראל מהם כי אם צידון בכורו".

משמעותו של פירוש זה היא שכבר בתחילת התורה נרמז שהקב"ה לא מייעד את כל עמי כנען לגירוש ולהשמדה. באחד מהם אמור להתקיים יעוד גדול שיאפשר את השארותו בשכנות לישראל.

  • הרב שמואל אהרן יודלביץ (בספר תפארת רפאל עמ' שכז) ביאר בדרך המדגישה מאד את המעלה אשר בצידון. על פי דבריו "צידון הוא אליעזר עבד אברהם או ממנו יצא אליעזר ומפני מעלת אליעזר אמר: 'בכורו', ולא רצתה התורה לגלות יחס אליעזר שבא מכנען וכתבה בהעלם מפני מעלתו".

בפירוש זה בולט מאד כי הצידוני הוא הכח החיובי ביותר של כנען. על כן יצא ממנו מי שהתחבר לאברהם ולימד את תורתו להמונים.

  • במדרש פסיקתא זוטרתא (בראשית פרק י) מתפרשת הדגשת צידון לאידך גיסא - דוקא משום שיחוסו לכנען היה מפוקפק: "'וכנען ילד את צידון בכורו' – נפסל בעיני כל האומות חוץ מאביו, דכתיב: 'בכורו' – לאביו היה בכור".

כלומר למרות שכנען ראה בצידון את בנו בכורו, כל הסובבים היו בדעה כי צידון לא באמת נולד מכנען, או שאינו ראוי להיקרא בכור כנען. יתכן וגם פירוש זה בא להצביע על מעלת צידון: הוא לא לגמרי 'כנעני'! כלומר שגם על פי פירוש זה ניתן הסבר מדוע צידון אינו בכלל ציוויי ההשמדה של שאר עמי כנען – התכונות הרעות של כנען לא לגמרי דבקו בצידון ובעמו[1].

מתוך כך ננסה להבין מהו התפקיד הנועד לצידון שבגינו הוא היחיד מבני כנען שנותר על כנו, בשכנות לישראל.

התפקיד החיובי של כנען המתבטא בצידון

ארץ ישראל קרויה 'ארץ כנען' משום שיש שייכות ואחיזה לכנענים אליה. אך כאשר שלם עוון האמורי מזומנים ישראל להחליפם. אז מתרחשים חילופי בעלות על הארץ מן הכנענים אשר הארץ הקיאה אותם, אל ישראל אשר יגלו את תכונותיה הטובות של הארץ.

אך בלבנון, האזור המובחר של צפון הארץ, שוכן פלג של כנען שהוא אצילי יותר משאר אחיו. בעוד שאר הכנענים היו בעלי תכונות רעות ועבודה זרה, לצידונים היו תכונות טובות יותר. בהתאם לכך, בחבל הארץ הלבנוני היתה יריבות פחותה אל מול ישראל, ועל כן כשישראל מגיעים נוצרה בסופו של דבר שכנות טובה עד כדי ברית.

מצידון בכור כנען קם 'זן' יחודי של הכנענים אשר התאפיין במסחר וחריצות רבה. כבר אברהם אבינו זיהה את יושבי צור בתור עובדי אדמה חרוצים אשר מצאו חן בעיניו, כפי שנאמר במדרש בראשית רבה (לט): "אמר רבי לוי: בשעה שהיה אברהם מהלך בארם נהרים ובארם נחור, ראה אותן אוכלים ושותים ופוחזים, אמר הלואי לא יהא לי חלק בארץ הזאת וכיון שהגיע לסולמה של צור ראה אותן עסוקין בניכוש בשעת הניכוש, בעידור בשעת העידור, אמר הלואי יהא חלקי בארץ הזאת, אמר לו הקדוש ברוך הוא לזרעך אתן את הארץ הזאת".

 

על בסיס מדרש זה מבדיל הנצי"ב (העמק דבר ויקרא יח, ג) בין בני האדם החרוצים שפגש אברם בצפון הארץ, לבין שאר הכנענים: "'כמעשה ארץ כנען' – ייחד הכתוב אומה זו, מבואר שהם היו מקולקלים ביותר מכל שבע אומות, דבאמת איתא בבראשית רבה (פרשת לך) כשבא אברהם אבינו לארץ ישראל ראה אותם חורשים בשעת זריעה כו', ונהנה מזה שראה אותם עוסקים בדרך ארץ ולא בתאוות, אבל הוא נכנס מצפון ארץ ישראל, אבל הכנענים היושבים על הים ועל יד הירדן שעוסקים במסחור המים היו משוקעים בתאוות ביותר".

ברחבי התנ"ך מתגלה כי הצורים היו מהוללים לא רק כ"אנשי אניות יודעים הים" אלא גם כאומנים ה"יודעים לכרות עצי לבנון" (מל"א א, כז; ה, כ; דה"ב ב, ז), כ"חרשי קיר וחרשי עצים" (דה"א יד, א) "ואמנים לעשות בזהב ובכסף ובנחושת ולפתח פתוחים..." (מל"א ז, יד; דה"ב ב,ו). הצורים נחשבו לאנשים חכמים אשר בחכמתם ובתבונתם עשו חיל וצברו "כסף כעפר, וחרוץ (זהב יקר) כטיט חוצות" (יחזקאל כח, ד). כשרונות אלה יכולים היו להיות מופנים לרעה. אך בימי דוד ושלמה הם עמדו לטובת ישראל, והתמסרו לבנין בית ה'.

המלך שהוביל את יחסי הידידות של צור לישראל היה חירם. היתה זו אישיות מתוך כנען אשר היתה בה תכונה מיוחדת של חיבור לישראל. חז"ל מזהים במדרשים את חירם כממשיך את 'חירה' אשר התחבר ליהודה בן יעקב (בראשית רבה פה): "'ויט עד איש עדלמי ושמו חירה' – רבנין אמרי: הוא חירה שכאן הוא שבימי דוד 'כי אוהב היה חירם לדוד כל הימים' – לימוד היה האיש הזה להיות אוהב לשבט הזה...".

חירם מלך צור איננו תופעה בודדת. סיוע הצורים לבית המקדש היה מגמה ארוכת שנים, והיא שבה והופיעה גם בימי הבית השני. גם אז נעזרו שבי ציון בבני צור וצידון לבנין המקדש (עזרא ג, ז): "וַיִּתְּנוּ כֶסֶף לַחֹצְבִים וְלֶחָרָשִׁים וּמַאֲכָל וּמִשְׁתֶּה וָשֶׁמֶן לַצִּדֹנִים וְלַצֹּרִים ["בני צור וצידון שהיו אומנים לבנות הבית" (רש"י)] לְהָבִיא עֲצֵי אֲרָזִים מִן הַלְּבָנוֹן אֶל יָם יָפוֹא...".

ובנקודה זו – של בני כנען הנרתמים לעבודת בית ה', מובן לפתע באור חדש תפקידם של הצידונים. הצידונים מגשימים נבואה קדומה של נח אשר נאמרה על בני כנען. מתברר כי מעל ראשם של כל בני כנען ריחפה מצד אחד קללת העבדות שהטיל עליהם נח, אך בצידה גם שליחות חיובית – לסייע לבנין בית ה'.

יעוד הכנענים להיות עבדים למקדש

על השליחות החיובית של בני כנען נלמד מפרשת הגבעונים. בימי יהושע שלחו ישראל שלוש אגרות ובתוכן אפשרות לכל עמי כנען להיכנע ולהיות למס. הגבעונים אכן נקטו בסופו של דבר באפשרות זו, ויהושע הקצה אותם להיות עבדים למקדש כשיבנה (יהושע ט, כז): "וַיִּתְּנֵם יְהוֹשֻׁעַ בַּיּוֹם הַהוּא חֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי מַיִם לָעֵדָה וּלְמִזְבַּח ה' עַד הַיּוֹם הַזֶּה אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר". מדוע הפנה אותם יהושע לעבודת המקדש דוקא? הדברים שאמר להם יהושע מלמדים על הסיבה. יהושע התנסח כלפי הגבעונים בלשון דומה ללשון שבה קילל נח את כנען. נח אמר (בראשית ט, כה): "וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו". ויהושע אמר לגבעונים (שם, כג): "וְעַתָּה אֲרוּרִים אַתֶּם וְלֹא יִכָּרֵת מִכֶּם עֶבֶד וְחֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי מַיִם לְבֵית אֱלֹהָי". כלומר יהושע רומז שכך ראוי – העבדות שהטיל נח על בני כנען תוקדש אל בית ה'[2]. ואכן כבר בימי משה התגיירו כנענים וקיבלו תפקיד במשכן (רש"י דברים כט): "מחטב עציך - מלמד שבאו כנענים להתגייר בימי משה, כדרך שבאו גבעונים בימי יהושע. וזהו האמור בגבעונים (יהושע ט, ד) ויעשו גם המה בערמה, ונתנם משה חוטבי עצים ושואבי מים".

מדוע הכנענים שנכנעים מופנים לעבודת בית ה'? מדובר למעשה במימוש חזון עתיק של נח שהרי כאשר נח קילל את כנען בן חם בעבדות, הוא קבע כי מדובר בעבדות לקב"ה ולא רק עבדות לצאצאי שם בן נח (בראשית ט, כו): "וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ" [="לשם ולאלקיו חוטבי עצים ושואבי מים למזבח ולעזרה" (חזקוני)[3]].

נח המשיך בחזונו והדגיש כי מדובר בעבדות לטובת מקום השכינה: "...וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי שֵׁם וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ". וכך מבאר זאת בעל הפנים יפות: "ומה שכתב: 'וישכן באהלי שם ויהי כנען עבד למו' – רמז על עבדות שגזר עליהם יהושע בזמן שבית המקדש קיים". ובחידושי הגרי"ז סימן ז: "...יפת אלקים ליפת וישכון באהלי שם - בביהמ"ק - ויהי כנען עבד למו וזהו הדין עבדות למזבח דהוי רק בזמן שבית המקדש היה קיים"[4].

לאור חזון זה של נח צפוי היה כי כאשר ישובו ישראל לארץ ישראל, ינושלו ממנה בני כנען ואף ישמדו, אך חלקם ישארו וישעבדו עצמם לטובת השראת השכינה בישראל. וכך במשך אלפי שנים ריחפה השאלה מי מבני כנען ישאר למען עבודת המקדש. הצידונים שלא נימנו אף פעם בין שבעת העמים שציוה ה' להוריש ולהשמיד, היו המועמדים הטבעיים. יש להוסיף כי שמה של אומת הסוחרים הצפונית היא 'צידון' על שם 'צידה'[5], ורמז יש כאן כי הם יספקו את הצידה הנדרשת לבית ה'. רמז נוסף יש בכך שהלבנון שבו יושבים הצידונים הוא גם שמו של בית ה'[6]. ואכן, בניגוד לגבעונים שנמסרו לעבודת המקדש בדרך מרמה, הצידונים נטו לכך בטבעיות בימי שלמה. בניגוד לרשעות שאפיינה את עמי כנען, הופיעה בחירם צדקות מיוחדת שעליה אמר לו יחזקאל (יחזקאל כח, טו): "תָּמִים אַתָּה בִּדְרָכֶיךָ מִיּוֹם הִבָּרְאָךְ".

מתוך כך מובן כי בני צידון מגשימים את התפקיד של כלל בני כנען. זהו אולי ההסבר לכך שבימי שלמה מתגלה לפתע כי עוד יש שם ושארית לעמי כנען, והצאצאים של שבעת העמים מצטרפים לצידונים לבניית המקדש. כך נאמר בספר מלכים א (ה, כט): "וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה שִׁבְעִים אֶלֶף נֹשֵׂא סַבָּל וּשְׁמֹנִים אֶלֶף חֹצֵב בָּהָר... וַיְצַו הַמֶּלֶךְ וַיַּסִּעוּ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת אֲבָנִים יְקָרוֹת לְיַסֵּד הַבָּיִת אַבְנֵי גָזִית". עבדים אלה הם צאצאי הכנענים כאמור בהמשך שם (ט, כ-כא): "כָּל הָעָם הַנּוֹתָר מִן הָאֱמֹרִי הַחִתִּי הַפְּרִזִּי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי אֲשֶׁר לֹא מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה: בְּנֵיהֶם אֲשֶׁר נֹתְרוּ אַחֲרֵיהֶם בָּאָרֶץ אֲשֶׁר לֹא יָכְלוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְהַחֲרִימָם וַיַּעֲלֵם שְׁלֹמֹה לְמַס עֹבֵד עַד הַיּוֹם הַזֶּה" ["ומאלה היו השבעים אלף חוצב בהר ושמנים אלף נושא סבל שזכר למעלה" (אברבנאל)].

 

 

[1] פירושים נוספים: המהרי"ל דיסקין (על התורה בראשית שם בפירושו השני) ביאר שההדגשה 'את צידון בכורו' באה ללמד שבניגוד לשאר האחים שמשפחתם נתבטלה, שמה של משפחת צידון הבכור נשאר כמשפחה בפני עצמה. וכעין זה ביאר בספר אגרא דכלה – שהואיל והתיחס צידון לאומה בפני עצמה, לכן - על אף שהמנהג היה ליחס הבכור אחר האב, כאן שינה המנהג ושאר הבנים התיחסו אחר האב והבכור לאומה בפני עצמה.

[2] ואכן בחומש דברים (כ) מבאר הרמב"ן כי כך ראוי לבני כנען הארורים: "'למס ועבדוך' - עד שיקבלו עליהם מסים ושעבוד, לשון רבינו שלמה. ובספרי (שופטים ר), אמרו מקבלין אנו עלינו מסים ולא שעבוד, שעבוד ולא מסים אין שומעין להם, עד שיקבלו עליהם זו וזו. וענין המסים, שיעלה עליהם מלך ישראל או הסנהדרין מס לבנות בית למלך וערי המסכנות אשר לו, וכן לבנין בית השם... ולפיכך קלל אותם יהושע ואמר (שם פסוק כג) ועתה ארורים אתם, שהם מן העמים הארורים אשר אררם ה', ועשה להם כמשפט הראוי להעשות בהם לקיים מה שנאמר למס ועבדוך, שיהיו חוטבי עצים ושואבי מים לעדה ולמזבח ה', והוא המס והשעבוד כמו שפירשנו".

[3] וכן פירשו גם הראב"ע והספורנו. אולם הרמב"ן ורש"י פירשו באופן אחר. עיין שם.

[4] וכעין זה מבאר גם בחתם סופר (תורת משה בראשית פרק ט): "'עבד למו יפת אלקים ליפת וישכן באהלי שם ויהי כנען עבד למו' ... אחר כך כשיצאו ממצרים ונחלו ארץ הקדושה ונתנו הכנעני למס עובד וגם הגבעונים הנשארים נתנו לחוטבי עצים ושואבי מים, על אותו הזמן אמר ברוך ה' אלקי שם שנתקדש אז שמו ברבים על ידי בני שם... ויהי כנען עבד למו".

[5] בעל הטורים בראשית מט, יג וכן אלשיך מלכים א יז, ט.

[6] בהמשך דברינו יתבארו הקשרים ביניהם.

שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.


שיעורים מומלצים באותו נושא

פרק ב: מעלת הצידונים יושבי הלבנון

הרב יואב אוריאל

התכונות הטובות של הצידונים את תכונת הצידונים יש לבחון מן השורש – מצידון אבי האומה. כבר מהצגתו הראשונית...

מתוך סדרת השיעורים:
הלבנון

פרק ד: חורבן צור וצידון ובניתן מחדש בעתיד

הרב יואב אוריאל

חטאי הצידונים ומפלתם צור זכתה להיות במשך תקופה ארוכה ידידה של ישראל, וחירם היה יד ימינם של דוד ושלמה. אך...

מתוך סדרת השיעורים:
הלבנון

פרק א: יחודו של חבל הלבנון

הרב יואב אוריאל

מסקירת מקומו של הלבנון בהיסטוריה התנ"כית עולה כי דרכו של חבל ארץ זה להופיע בתור מחוז החפץ הנכסף. הלבנון...

מתוך סדרת השיעורים:
הלבנון

פרק ג: סגולותיו של הלבנון

הרב יואב אוריאל

אחר שעמדנו על יחודם של הצידונים היושבים בלבנון, ננסה להבין את יחודו של מחוז הלבנון עצמו. בפרק זה ניוכח כי...

מתוך סדרת השיעורים:
הלבנון

לפרטים ולהרשמה לתכנית הלימוד