תשובת הרב יואב אוריאל
תשובה לשאלה על יריחו.
שלום וברכה
יש מספר סיבות המביאות להבנה שלא כל מלך שנכבש על ידי ישראל בארץ ישראל נמנה ברשימת שלושים ואחד המלכים:
א. ברור שהיו יותר משלושים ואחת ערים בארץ ישראל. ואנו רואים כי מלכי הערים האחרות לא נמנו. כנראה לאור זאת, מפרש הרד"ק בתחילת פרק יב שכל המלכים שנמנו בפרק הם מלכים שלא היו רק מלכי העיר שלהם, אלא מלכי כל האזור – "כל אלה שלשים ואחד מלכים שזוכר לא היה מלך על עיר אחת לבדה אלא כל עיר ועיר שזוכר היתה ראש ממלכתו והיה מושל על עיירות וכפרים אחרים".
ב. חז"ל ביארו שכל המלכים הנזכרים ביהושע יב אינם רק מלכי העיר ואף לא מלכי האיזור בלבד כפי שכתב הרד"ק, אלא מדובר במלכי מדינות רחוקות, אשר היה חשוב להם לכלול תחת כנפי שלטונם לפחות עיר אחת בארץ ישראל. נביא מדברי החיד"א בפירושו חומת אנך המדייק עניין זה מניסוח הפסוקים בפרק – "מלך יריחו אחד. אמרו רז"ל שהמלכים הנזכרים כאן היו מלכים ומושלים במלכיות אחרות גדולות בסוף העולם אלא שלא היה מלך חשוב אם לא היה לו חלק ממשלה בארץ ישראל שנאמר ארץ צבי צבאות גוים ואפשר דלהכי כתיב מלך יריחו אחד וכן כלם דלא תימא המושל ביריחו זה דוכוס או שר יקרא כי יריחו עיר אחד היא ואין זה נקרא מלך. לז"א מלך יריחו אחד כי הוא מלך גדול שהיה לו מדינות רבות שהוא מלך עליהם. אך הוא נקרא מלך יריחו וכן כלם. שכל מלך הגם שהיה לו מלכות גדול לא היה נחשב אם אין לו מקום בעיר אחד בארץ כנען והיה נקרא מלך יריחו וכן כלם. ולזה כתיב מלך יריחו אחד שהיה מלך אדיר אחד המיוחד וכן כלם".
ג. בפרק א בספר שופטים נזכר שאדוניבזק מלך בזק שלט על שבעים מלכים . פרשת אדוניבזק מלמדת אותנו על סדר הגודל של מלכי כנען הנמנים ביהושע -
ראשית אנו מגלים שהיו בארץ ישראל הרבה יותר משלושים ואחד מלכים (שהרי ברור שאין לומר שכל שבעים המלכים הללו היו רק מחוץ לארץ), ורובם לא נמנו בפרק יב ביהושע אף שנכבשו על ידי ישראל. מכאן שלא נמנו אלא המלכים הגדולים והחזקים במיוחד.
ומפתיע מכך – אף אדוניבזק עצמו שמתברר כאן כמלך גדול מאד השולט על שבעים מלכים אינו נזכר כלל בספר יהושע, בין מלכי כנען שנלחמו בישראל. מדוע לא הוזכר בכל מלחמות יהושע? הספרי (וזאת הברכה, שנג, וכן אמר רש"י בפרק א בשופטים) עומד על כך ואומר שעם כל גדלותו, אדוניבזק לא הגיע לרמת השלטון של מלכי כנען – "ויאמר אדני בזק שבעים מלכים בהונות ידיהם ורגליהם מקוצצים היו מלקטים תחת שולחני - והלא דברים קל וחומר ומה אדני בזק שאינו ראוי לימנות עם מלכי כנען היו לו שבעים מלכים מלקטים תחת שולחנו הא למוד וראה מה היה עשרם של כנעניים".
ממילא ברור שלא כל מלך ראוי להמנות ברשימת מלכי כנען. אם קם מלך נוסף על חברון עצמה אשר לא שלט על שאר האזור אשר כבר נכבש על ידי ישראל, ואינו מלך גדול ואדיר כמו מלך חברון הקודם, אין הנביא מונה אותו.