תשובת הרב איתן שנדורפי
בס"ד
לשואל היקר שלום רב
שתי השאלות ששאלת שאלות טובות הן, והרמב"ן התיחס אליהן.
1. מדוע משה בתחילת ספר דברים אינו מזכיר שיתרו נתן לו את העצה .
כתב על כך הרמב"ן שם (דברים א, יח): "ולא הזכיר משה עצתו בכאן, ולא אמר דבר בשם יתרו אשר אמר. ונראה בעיני שלא רצה להזכירו במעמד כל ישראל, לענוותו. או שלא יהיה לכבוד לו שיזכיר לדור הזה כי אשה כושית לקח (במדבר יב, א). ויתכן שהטעם, מפני שנמלך בשכינה ועל פי הגבורה נעשה הענין ההוא".
הסביר הרב שעוועל בשם "כור לזהב": "לענוותו - רוצה לומר ממידת הענוה, שלא רצה להתפאר בחותנו שיעץ עצה ולכבוד יהיה לו".
ובשם "כסף מזוקק" הסביר: "או שהיה נראה שהוא מעצמו לא היה צריך לסיוע של שופטים אחרים, לולא שיעצו יתרו".
והטור העתיק "לגנותן". כלומר: שלא רצה משה לומר דבר שישמע ממנו גנותם של ישראל שהיו צריכים עצה של אדם זר.
2. על היחס בין סיפור המרגלים בפרשת שלח לך לבין סיפור המרגלים בפרשת דברים עיין באריכות בדברי הרמב"ן בפרשת שלח לך (ובביאורי הרב שעוועל שם בשם המפרשים לתרץ את קושיות הרמב"ן על רש"י).
שבת שלום
איתן שנדורפי