סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
בפרשיות ויגש וויחי חבויות מספר שאלות שוודאי שאל יעקב אבינו את עצמו, ומן הסתם גם שאל אותן את בניו.
שאלה ראשונה שמן הסתם נשאלה, הן כלפי עשרת האחים והן כלפי יוסף היא: כיצד הגיע יוסף למצרים?
שאלה שניה שנשאלה כלפי עשרת האחים היא: כיצד הגיעה הכותונת הטבולה בדם לידיהם?
על השאלה הראשונה כתב הרמב"ן (מה, כז): "יראה לי על דרך הפשט שלא הוגד ליעקב כל ימיו כי אחיו מכרו את יוסף, אבל חשב כי היה תועה בשדה, והמוצאים אותו לקחוהו ומכרו אותו אל מצרים. כי אחיו לא רצו להגיד לו חטאתם, ויוסף, במוסרו הטוב, לא רצה להגיד לו".
כיצד יענה הרמב"ן על השאלה השניה מה חשב יעקב כיצד הגיעה כתנת הפסים הטבולה בדם לידי האחים?
יש לענות על פי מה שכתב בספר "צרור המור" (מה, ד) בשם מדרש:
"כי יוסף שאל לבנימין בסתר: 'מה אמרו אחי לאבי בשעה שנגנבתי מאצלכם?'
והגיד לו איך הביאו הכותונת טבולה בדם, ואמרו: 'זאת מצאנו'.
אמר לו יוסף: 'כן היה, לקחוני אנשים רעים, והפשיטו בגדי ממני, והאיש שלקח בגדי ממני הלך להחביאם במערה, ואכלו ארי, ולי מכרוני חבריו הנה'".
ומסיים "צרור המור": "ראה כמה היה יוסף צדיק, שלא רצה לגלות מכירתו אפילו לבנימין"!
על פי זה מסתבר שיוסף אמר כך גם ליעקב.
במדרשים ובמפרשים נוספים מפורש שיוסף לא סיפר ליעקב שהאחים מכרוהו:
במדרש תנחומא (ויגש ה) נאמר שיוסף נטל על עצמו סיכון גדול בקריאתו: "הוציאו כל איש מעלי" (מה, א), שהרי באותו רגע נשאר יוסף לבדו כנגד יהודה ושאר האחים הזועמים עליו שהוא מעליל על בנימין עלילת גניבה, והם היו מסוגלים להרגו! כך נאמר שם: "לסכנה גדולה ירד יוסף, שאם הרגוהו אחיו, אין בריה בעולם מכירו. ולמה אמר 'הוציאו כל איש מעלי'? אלא כך אמר יוסף בלבו: 'מוטב שאהרג, ולא אבייש את אחי בפני המצרים'".
בוא וראה את גֹדל צדקותו של יוסף, שלא רק שלא גילה ליעקב מה עשו לו אחיו, אלא שאפילו לא הלך אליו ביחידות, כדי שלא יעמוד בפני מצב שבו יצטרך לספר את גנות אחיו, ולא רק זאת, אלא היה מוכן למות ולא לבייש את אחיו!
כך נאמר במכילתא: "ולא עוד אלא שהיה מהלך ארונו של יוסף עם ארון חי העולמים, והיו עוברים ושבים אומרים: מה טיבן של שני ארונות הללו? והם אומרים להם: זה ארונו של מת, וזה ארונו של חי העולמים. ואומרים להם: מה טיבו של מת להלוך עם ארון חי העולמים?
ואומרים להם: המונח בארון זה קיים מה שכתוב במונח בארון זה:
במונח בארון זה כתיב: 'אנכי ד' אלקיך' (שמות כ, ב), וביוסף כתיב: 'התחת אלקים אני' (בראשית נ, יט).
במונח בארון זה כתיב: 'לא יהיה לך אלהים אחרים', וביוסף כתיב: 'את האלקים אני ירא' (בראשית מב, יח).
כתיב: 'לא תשא', וביוסף כתיב: 'חי פרעה' (בראשית מב, טו).
כתיב: 'זכור את יום השבת', וביוסף כתיב: 'וטבוח טבח והכן' (בראשית מג, טז), ואין הכן אלא שבת, שנאמר: 'והיה ביום השישי והכינו' (שמות טז, ה).
כתיב: 'כבד את אביך', וביוסף כתיב: 'ויאמר ישראל אל יוסף: הלא אחיך רועים בשכם, לך ואשלחך אליהם, ויאמר לו הנני' (בראשית לז, יג).
כתיב: 'לא תרצח' - לא רצח לפוטיפר.
כתיב: 'לא תנאף' - לא נאף לאשת פוטיפר.
כתיב: 'לא תגנוב' - לא גנב, שנאמר: 'וילקט יוסף את כל הכסף' וגו' (בראשית מז, יד).
כתיב: 'לא תענה ברעך' - ויוסף לא הגיד מה שעשו לו אחיו. והרי דברים קל וחומר: ומה דבר של אמת לא ענה, של שקר על אחת כמה וכמה.
כתיב: 'לא תחמוד' - שלא חמד אשת פוטיפר.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרשת ויגש | הקדמה נאמר בסוף פרשתנו: "וישב ישראל בארץ מצרים בארץ גשן ויאחזו בה ויפרו וירבו מאד" (מז, כז). א....
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש בראשית
פרשת לך לך | הקדמה נאמר בפרשתנו (פרק ט"ו): ז. "ויאמר אליו: אני ד' אשר הוצאתיך מאור כשדים, לתת לך את הארץ...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש בראשית
פרשת מקץ | הקדמה על הפסוק "ויהי מקץ שנתים ימים, ופרעה חֹלֵם והנה עמד על היאור" (מא, א), דרשו חז"ל (תנחומא...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש בראשית
פרשת חיי שרה | הקדמה בשלושה מקומות בפרשתנו מצאנו רמז לשלושת הדברים שעליהם העולם עומד: התורה, העבודה וגמילות...
מתוך סדרת השיעורים:
מאמרים - חומש בראשית