לקראת הפגישה עם עשיו, יעקב נאלץ להיאבק עם מלאך באישון ליל. התוצאות של הקרב מפתיעות: למרות שבסופו של דבר יעקב ניצל ואף זכה לברכה, מפתיע לגלות כי לא נאמר כלל בפסוקים שיעקב ניצח את המלאך. הפסוק מספר שהמאבק ארך זמן רב, ללא הכרעה, עד עלות השחר (לב, כה): "וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר". כך נאמר במדרש שכל טוב (כה): "אמר ר' ברכיה אין אנו יודעין מי ניצח: אם המלאך [או] אם יעקב...". אדרבא: יעקב הוא שיצא פצוע מן הקרב בכף ירכו.
אולם עצם ההישרדות של יעקב היא הניצחון: הרי המלאך הוא שתקף. הוא תכנן להרוג את יעקב או לפחות לפגוע בו אנושות. אך יעקב התגונן והצליח לעמוד בקרב הקשה. וכך הקרב נגמר כאשר המלאך ראה שאינו מצליח להכריע את יעקב. אז הוא הצליח לפצוע את יעקב באופן קל יחסית לקרב כזה (כו): "וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ". אם כן, יעקב ניצח בעצם ההצלחה שלו לשרוד מול מלאך רב עוצמה.
בדרך כלל קרב הישרדות שהצליח אינו נתפס כמרשים כמו קרב התקפה. אולם לניצחון של יעקב יש היבט נוסף שחושף את גודל ההצלחה: לאורך הלילה נראה היה שלמאבק בין שני הצדדים אין סוף: למלאך היו כוחות מלאכיים בלתי מוגבלים, ויעקב הצליח לעמוד מולו בתור יריב שקול ולא ליפול. אולם כאשר עלה השחר אז התגלה כי המלאך אינו יכול להילחם עוד. התברר כי כוחו של המלאך היה מוגבל מלכתחילה לשעות החשוכות. אין לו כלל עמידה מול יעקב בשעות האור, כפי שכותב הנצי"ב (כה): "'עד עלות השחר' – שאז אינו שולט כח הדין וכח הקדושה מתחזק, על כן משך המלאך עצמו ממנו". ובלשונו של הרש"ר הירש: "יריבו של יעקב יכול להילחם רק בעוד לילה פרוש על הארץ, ואכן, כל עוד הלילה שולט, נראים הדברים, שהוא, גם אם אינו מנצח, הרי ידו על העליונה. אך בשעה שהשחר מאיר, מתגלה היפוכו של דבר, ויעקב הוא "בעל הדעה", הקובע את סיום המלחמה".
למפרע התברר שיעקב לא היה צריך לנצח את המלאך ולהפיל אותו בקרב. די היה ליעקב אם יצליח לשמור על עמדתו ולא ליפול עד הבוקר. הוי אומר שיעקב וביתו מוגנים מצד הסדר הטבעי של המציאות שבא לידי ביטוי ביום. רק החושך מאפשר לאויבי ישראל לשלוט בהם, וגם זאת לזמן מוגבל בלבד.
לאורך חיי האבות הופיעו סוגים שונים של נצחונות מול האויבים. כל סוג חדש של ניצחון הקנה לעם ישראל כח נוסף מול כל מתנגדיו לאורך הדורות. אלו דרכי הניצחון שהופיעו עד כה: הגנה ניסית מול כוחו של המלך (אברהם מול פרעה ואבימלך), ניצחון של מלחמה בנשק (אברהם מול ארבעת המלכים), התעצמות מול קנאת השונאים (ברכת היבול של יצחק מול פלשתים), ניצחון העקשנות מול נסיונות ההתשה של האויבים (חפירת הבארות של יצחק מול הפלשתים), ניצחון על ידי רמאות וערמה (יעקב מול עשיו) וניצחון על ידי תחבולות (יעקב מול לבן). כעת נוסף על כל אלו סוג חדש של ניצחון שמבחינה מסוימת הוא היסודי מכולם: ניצחון של יכולת עמידה והישרדות. בניצחון זה האויבים אינם נפגעים או מוכים, אלא הם נוכחים לדעת כי אין להם יכולת אמיתית לפגוע בישראל. יעקב גילה כי יש לעם הנבחר כח יחודי של קיום שאינו נשבר גם מול הגלים הגבוהים ביותר. בסופו של מאבק תמיד יתברר כי הגלים שנראו כה מפחידים חלפו, ואילו עם ישראל נותר על עמדו ומרים את ראשו מחדש.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.