תשובת הרב יואב אוריאל
שאלה מעולה.
התשובה היא שדוד התיר את הריגתם מדין מלך ולא מדין בית דין.
אכן מדיני הבית דין שאין הורגים בנים על אבות.
אך למלך יש סמכות להרוג במקרה הצורך גם כשבית הדין אינם יכולים.
ראה למשל את דברי המלבי"ם על מעשה זה של דוד (שמואל ב כא): "ויאמר המלך אני אתן. כי דבר זה הוא נגד משפט התורה, שאין להרוג שנים ביום אחד, ולא יומתו בנים על אבות, וכן מה שתלו נבלתם על העץ, ולא יכלו לעשות כ"ז רק מדין מלך כמ"ש הרמב"ם (פ"ג מה' מלכים הלכה י), שהמלך הורג רבים ביום א' ותולה ומניח ימים רבים כדי להטיל אימה ולשבר יד רשעי עולם, ודבר זה יצא לו ממעשה הגבעונים פה, וכמ"ש ביבמות (עט א) שהיה בזה תקון העולם להטיל אימה ופחד בל יפשטו ידם בגרים הגרורים האלה, לכן אמר המלך אני אתן, מצד דין מלך, שרק בידו היה התוקף לעשות כזאת".
ובכלל - על כל הענין של משפט המלך ודיניו ראה בסדרת המאמרים של הרב יוסף מילר כאן באתר.
לחץ כאן למעבר לסדרה.