תשובת הרב יוסי ברינר
שלום וברכה. אכן שאלה גדולה שאלת.
הגמרא במסכת מגילה דף יד,א כותבת שהיו הרבה מאוד נביאים שהתנבאו לעם ישראל, כפללים מיוצאי מצרים, אלא שרק נבואתם של ארבעים ושמונה נביאים נכתבו משום שנבואות אלו הוצרכו לדורות. מי נכלל בארבעים ושמונה הנביאים? על כך ישנן מחלוקות. למשל: לפי חלק מהשיטות עלי היה נביא ולפי חלק מהם הוא לא היה.
כך גם לגבי דוד המלך. לאורך ספר שמואל אנחנו רואים שהיו נבואות שנאמרו לנביאים אחרים לומר לו, והשאלה היא האם דוד המלך עצמו היה נביא. בדברי שירתו אומר דוד: "רוח ה' דיבר בי" (שמואל ב' כג,ב וכתב התרגום: ""ברוח נבואה דה'". אולם, ישנם פרשנים אחרים שסוברים שלא מדובר על דרגה של נבואה ממש, אלא על דרגה של רוח הקודש שהיא נמוכה מנבואה. ניתן ללמוד זאת מדברי האבן עזרא שכותב שהכוונה של דוד היא לספר תהילים שנאמר ברוח הקודש, וכידוע ספר תהילים איננו בדרגה של נבואה, שהרי היא נכלל בין ספרי הכתובים.
יש עוד להאריך רבות בדבר, אך לעת עתה נסיים את התושבה בשאלה מדוע לפי התרגום וסיעתו היה צורך שדוד יתנבא על ידי נביאים אחרים אם הוא בעצמו היה נביא. יש לכך מספר הסברים. א. גם הנביאים עצמם היו בדרגות שונות בזמנים שונים בחייהם, והם לא תמיד היגוע לדרגה של נבואה. ב. לפעמים יש צורך שהנבואה תיאמר על ידי מישהו אחר, חיצוני לנביא, על מנת שהדברים יתקבלו. דוגמא לדבר ניתן להביא את הנבואה שנתן הנביא אמר לדוד לאחר חטאו עם בת שבע (כמובן שצריך להבין את מדרגתו של דוד המלך כאשר מדברים על חטאו עם בת שבע), אז התשמש נתן אפילו במשל על מנת להסביר את החטא לדוד, משום שהיה זה אך טבעי שדוד המלך היה בטוח בצדקתו, ולכן היה צריך מישהו מבחוץ שיראה לו שחטא.