תשובת הרב יואב אוריאל
שלום רב
הנך מתכוון לכך ש:
א. שמואל משח את שאול כאשר היו לבדם.
ב. שמואל הכתיר את שאול למלך במעמד כל העם במצפה.
ג. שמואל חידש את המלכת שאול בגלגל לאחר מלחמת בני עמון.
ובכן משיחת שאול זוהי פעולה רוחנית של האצלת רוח חדשה - רוח הקודש של מלכות ישראל על שאול. ממשיחה זו והלאה שאול נהפך לאיש אחר וליבו הפך ללב של מלך (שמואל א י, ו): " וְצָלְחָה עָלֶיךָ רוּחַ ה' וְהִתְנַבִּיתָ עִמָּם וְנֶהְפַּכְתָּ לְאִישׁ אַחֵר ... וְהָיָה כְּהַפְנֹתוֹ שִׁכְמוֹ לָלֶכֶת מֵעִם שְׁמוּאֵל וַיַּהֲפָךְ לוֹ אֱלֹהִים לֵב אַחֵר".
התפקיד של הכתרת שאול במצפה הוא המינוי שלו בפועל למלך במעמד כל ישראל ובקבלתם.
אמנם ההכתרה הראשונה של שאול לא היתה שלמה וחלק מן העם סירבו לקבלו עליהם (שמואל א י, כז): "וּבְנֵי בְלִיַּעַל אָמְרוּ מַה יֹּשִׁעֵנוּ זֶה וַיִּבְזֻהוּ וְלֹא הֵבִיאוּ לוֹ מִנְחָה". האלשיך מבאר שלא רק בני הבליעל, אלא גם רוב העם לא הראו מספיק חשיבות לשאול בתור המלך החדש.
על כן לאחר הנצחון על בני עמון, היה צורך להמליך את שאול מחדש והפעם בהסכמה שלמה של כל העם (שמואל א יא, טו): "וַיַּמְלִכוּ שָׁם אֶת שָׁאוּל לִפְנֵי ה' בַּגִּלְגָּל וַיִּזְבְּחוּ שָׁם זְבָחִים שְׁלָמִים לִפְנֵי ה' וַיִּשְׂמַח שָׁם שָׁאוּל וְכָל אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל עַד מְאֹד".