תשובת הרב מנחם שחור
השאלה אם תתכן למי שאינו משבט יהודה מלכות נצחית. שנויה במחלוקת הרמב"ם והראב"ד בהלכות מלכים (פרק א הלכה יב).
לפי הראב"ד יתכן שתהיה מלכות נצחית כנספחת למלכות דוד ויתכן שגם לשאול הייתה אפשרות כזו.
לפי הרמב"ם לא תתכן מלכות נצחית כזו. לשיטתו ניתן לבאר:
1. הייתה יכולה להיות לשאול מלכות ארוכת טווח וזה התקצר.
2. גם לשיטתו ניתן היה להיות מלכות נספחת לשבט יהודה רק לאחר בחירת דוד החל הכלל שאין מלכות נצחית כלל למי שאינו מזרע דוד.
יש לציין שגם לאחר שנלקחה המלכות משאול, היה המלך יכול לצאת מזרעו - דרך נישואי דוד לבנותיו. יש רגליים לדבר שזו הייתה המגמה האלוקית לכתחילה (ואולי דוד חשב כך גם בשלב שהחזיר את מיכל) אלא ששאול הרחיק את מיכל מדוד, ולאחר מכן נענשה מיכל שלא היה לה ולד עד יום מותה.