תשובת הרב יוסי ברינר
שלום וברכה. שאלה גדולה שאלת. אכן ברור שפנחס זכה לאריכות ימים וכדברי הספורנו בתחילת הפרשה ש"בריתי שלום" פירושה אריכות ימים. עד כדי שיש שאלה האם פנחס הוא אליהו הנביא נמצאת במחלוקת מדרשי חז"ל, וגם הראשונים נחלקו בה (על כך ניתן להרחיב במאמר שמופיע באתר של אוצר התורה , לעת עתה מופיע בדף הבית otzar.org.il).
בסוף פרשת בלק פנחס בוחר להרוג (ולא חלילה לרצוח) את זמרי בן סלוא למרות שמשה רבינו היה אמור לעשות זאת וחז"ל ורש"י מסבירים שהטעם לכך הוא כדי שפנחס יטול שכר. מכאן ניתן לראות שמעשהו של פנחס היה קיצוני וחד פעמי. בספר יהושע אנחנו רואים שוב שפנחס מנסה לפנות לשבטי ראובן וגד על מנת למנוע מהם לבנות את המזבח בעבר הירדן. בספר שופטים איננו רואים שפנחס היה פעיל. במקרה אחד אנחנו מוצאים ביקורת של חז"ל עליו שלא הלך להתיר את הנדר של יפתח (וכמובן שגם את הביקורת על פנחס צריך להבין בהקשר של מעלתו הגדולה). היוצא מדברינו שמעשו של פנחס בשיטים היה בגדר של התערבות חד פעמית על מנת שהוא יוכל לקבל את "בריתי שלום" של ה'.