סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
עזרא הסופר פותח את ספר דברי הימים בפרקים נרחבים המתארים שושלות של בני אדם. השושלות חורזות את כל ההיסטוריה עד עזרא - החל מבריאת אדם הראשון, ועד דור שיבת ציון. שושלות אלו יוצרות קו היסטורי רציף, המכוון את מבטנו, בכל שלבי האנושות, אל התולדות העיקריות שלה.
בתחילת התנ"ך, התורה הציבה בלב דבריה את תיאור עץ האנושות המתפתח. זהו חלק עיקרי ממעשה ה' שבבריאה, שהרי בריאת הדורות השונים על ידי ה' חשובה לא פחות מבריאת האבנים או החיות. זהו עיקרון יסודי – עוד לפני שהשגחת ה' מלווה את מעשי האדם, כמתואר בכתבי הקודש, יד ה' ניכרת בבריאת אנשים שונים, בעלי תכונות מגוונות, ושיבוצם בדורות השונים. הקב"ה קובע איזה כוחות ואלו מגמות ישלטו בכל דור. כל מעשי בני האדם באים רק על גבי תכונותיהם המולדות ושיבוצם בתקופה הראויה להם.
למרות זאת, מפרשת לך לך והלאה, לאורך כל ספרי התורה והנביאים, תופסים האירועים והסיפורים את המקום העיקרי בתנ"ך. כמעט ולא מופיע תיאור מרוכז של 'הגרעין הקשה' של מעשה ה' בעולם – תיאור הרצף האנושי המממש את הייעודים שהציב ה' לאנושות. התורה אמנם מספרת את מעשי בני ישראל דור אחר דור, אך כמעט ולא מעמידה בסקירה אחת רצף של דורות רבים, כפי שעשתה בעשרת הדורות מאדם ועד נח ומנח עד אברהם.
על רקע זה בא עזרא הסופר, ועם סיום וסיכום התנ"ך הוא משלים את המבט השושלתי שהודגש מאד בפתיחת התנ"ך. עזרא מרחיב את המבט הזה, ופורס רצף אנושי על פני כל תקופת התנ"ך. למרות שעזרא פרסם וקיבע את אילן היוחסין האנושי במלואו, לא היה כאן חידוש שלו, אלא גילוי של מעשה ה' שהיה במשך דורות רבים בהסתר. הרד"ק (דברי הימים א, ד) עומד על המהימנות והחשיבות של יחוסי עזרא: "'והדברים עתיקים' - פירוש זה שאמרנו כי יואש ושרף בעלו למואב, אף על פי שלא נמצא זה בספרי הנבואה הם מדברים ידועים בקבלה ובמסרה ונעתקים איש מפי איש, ויש מפרשים כי והדברים עתיקים חוזר על כל מה שכתב עזרא הנה מיחס התולדות, כי הדברים הנכתבים הנה אף על פי שלא תמצאם כתובים בספר מספרי הנבואה לא תאמר איך ידע כל זה עזרא דברים שלא היו בימיו כי הדברים מקובלים כלם"[1]. נוסיף כי הפירוש המיוחס לרש"י מבאר בתחילת הספר שעזרא כתב את הספר על ידי הנביאים שהיו בימיו – חגי זכריה ומלאכי.
כשם שהתורה שבעל פה עברה לאורך דורות ישראל איש מפי איש, כן היחוסים, שהם לב הגילוי של יד ה' בהיסטוריה, עברו לאורך כל דורות עם ישראל איש מפי איש. ובכן, עזרא הוא שסידר את כל התורה על פי טעמיה, תגיה, נוסחיה וכדומה, והכתוב מעיד עליו (עזרא ז, א): "כִּי עֶזְרָא הֵכִין לְבָבוֹ לִדְרוֹשׁ אֶת תּוֹרַת ה' וְלַעֲשֹׂת וּלְלַמֵּד בְּיִשְׂרָאֵל חֹק וּמִשְׁפָּט". במקביל לכך, העלה עזרא את כל מסורות השושלות על ספר, ובכך חשף במסכת מופלאה את מעשה הבריאה המתמשך.
הרצף האנושי בדברי הימים כולל מנין עצום ומפורט של שושלות ותולדות, ועל כן חשוב מאד להבחין מהו בעצם המסר העיקרי העולה ממנין זה. ישנן שלוש שושלות אשר הן, באופן ברור, עמודי התווך של היחוס הרחב שפורס עזרא. שתי השושלות הראשונות ברורות וידועות – עשר הדורות מאדם הראשון ועד נח ועשר הדורות מנח ועד אברהם אבינו. עזרא העתיקן מתוך התורה אשר סימנה בפתיחתה את הכיוון העיקרי של האנושות. שושלות אלו מסמנות כי מטרת בריאת האדם התממשה בעיקר בשושלות אלו. שאר בני האדם שחיו באותה תקופה הם כ'קליפה' ביחס לאותם אנשי סגולה שסימנה התורה.
כאמור, מאז אברהם יצחק ויעקב, אין התורה מציגה שושלת המשך של אנשים יחידים שבהם יש להתמקד מבין כל שאר המוני העם. הסיבה לכך היא שכל ישראל הם עם הסגולה, ובכולם יחד עוסק התנ"ך מאברהם והלאה. בנקודה זו מגיע החידוש של עזרא: הוא אינו עוצר את אילן היוחסין בהגיעו לאבות! בתחילת פרק ב מונה עזרא את שנים עשר בני יעקב ומיד מתמקד באופן בולט בשבט יהודה ובשושלתו: "בְּנֵי יְהוּדָה עֵר וְאוֹנָן וְשֵׁלָה..." (ב, ג) במסגרת זו הוא מציב שושלת נוספת, השושלת המופיעה בסוף מגילת רות – מיהודה עד דוד: "בְּנֵי פֶרֶץ חֶצְרוֹן... וּבְנֵי חֶצְרוֹן אֲשֶׁר נוֹלַד לוֹ אֶת יְרַחְמְאֵל וְאֶת רָם וְאֶת כְּלוּבָי: וְרָם הוֹלִיד אֶת עַמִּינָדָב וְעַמִּינָדָב הוֹלִיד אֶת נַחְשׁוֹן נְשִׂיא בְּנֵי יְהוּדָה: וְנַחְשׁוֹן הוֹלִיד אֶת שַׂלְמָא וְשַׂלְמָא הוֹלִיד אֶת בֹּעַז: וּבֹעַז הוֹלִיד אֶת עוֹבֵד וְעוֹבֵד הוֹלִיד אֶת יִשָׁי: וְאִישַׁי הוֹלִיד אֶת בְּכֹרוֹ... דָּוִיד הַשְּׁבִעִי" (שם, ה-טו). עזרא מוסיף בכך מיקוד על מהלך ההיסטוריה של העולם – כשם שבין כל תולדות בני נח רצה ה' בעיקר באלו המצויים בדרך לאברהם, כן גם בתוך עם ישראל, ענף היוחסין המצמיח את דוד הוא ההמשך המכוון ביותר של אדם הראשון[2]. עזרא מלמדנו כי מטרת בריאת האנושות מתממשת דרך אדם – נח – אברהם – דוד.
מבט זה על דוד רמוז למעשה כבר במגילת רות. שמואל הנביא מציג שושלת רצופה של עשר דורות. זוהי שושלת שאין לה תקדים בתנ"ך, מלבד שתי השושלות של נח ואברהם המופיעות בתחילת התורה, ואף הן מנו עשר דורות. בכך השווה שמואל בדרך רמז בין השושלת שהובילה לאברהם, לבין השושלת שהובילה אל דוד. בשני המקרים חוזים אנו במעשה ה' שבנה במשך דורות רבים אישיות מסויימת שבה הוא בחר.
ספר דברי הימים מעצים את הגילוי הזה. הוא מציב את התוצאות של מגילת רות בפרספקטיבה היסטורית כלל עולמית. מגילת רות חושפת את התכנון האלוקי שזימן את הגעת דוד המלך שנים רבות לפני מלוכת שאול. ענין זה התבאר בחלקו השני של ספרנו. על כך מוסיף הכתוב בדברי הימים ומדגיש כי עשר הדורות המובילים אל דוד הם ההמשך הישיר של שתי החוליות הקודמות בעלות עשר דורות, שהחלו מאדם הראשון. תהליך בריאת העולם כולל בריאת נפשות המסויימות העומדות בלב העולם. תהליך זה מתפרס ומגיע עד לדוד. דמותו של דוד עומדת לא רק בפסגת המלכות של עם ישראל, אלא גם בפסגת האנושות על כל דורותיה.
החיד"א (בספרו חומת אנך דברי הימים א, א) מכוון עוד יותר את היחס בין אדם הראשון ודוד. דוד איננו המשך של אדם בלבד, אלא הוא שהשיב במידת מה את העולם, אל המצב שלפני חטא האדם הראשון: "וכתבו המפרשים דנכתב ספר היחס הזה ליחס דוד המלך עליו השלום וכו'. והתחיל: "אדם" דהוא ר"ת אדם דוד משיח, דאדם הראשון נתן שבעים שנה לדוד המלך ע"ה, ודוד המלך ע"ה לא ישן שישים נשמי והוא חי וקיים ונתקיים בו בצד מה מה שהיה אדם הראשון קודם החטא".
[1] יש להדגיש כי המניע של כתיבת דברי הימים איננו הצורך הטבעי לדעת מאיזו משפחה בא כל יהודי. מבחינה זו ספר דברי הימים לוקה בחסר, שהרי ישנם שבטים שיחוסי משפחותיהם כלל אינם נזכרים בו, או באופן חלקי בלבד. על ענין זה עמד המלבי"ם (דברי הימים א ב, ח): "ובני איתן. בספר היחוס הגדול היו כתובים כל בני איתן שהיו רבים, ואחר כך היחוס של יתר בני איתן, ועזרא דלג את כולם ולא תפס רק בן הראשון – עזריה, ודלג המותר... כי עזרא לא העתיק כל ספר היחוס רק ראשי דברים ורק הצריך לו, ולכן בא תמיד ובני על בן אחד, כי באמת היו רבים שלא זכרם בכאן". ברור, אם כן, כי עזרא בא ללמדנו עניינים מהותיים, ולא את הידיעה הטכנית של ידיעת שמות בני הדורות.
[2] בהקשר זה יש להזכיר כי על פי ספרי הסוד, נשמתו של דוד המלך היא נשמת אדם הראשון. כן אומר החיד"א (חומת אנך תהלים ב): "כתב בספר שכחת לקט משם ספר הפליאה דדוד המלך ע"ה היה אדם הראשון". וכן נאמר בספר נפש החיים.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
יחוסו של דוד בהקשר לכלל יחוסי עזרא העיסוק ביחוס היה מרכזי ביותר אצל עזרא. בנוסף לדברי הימים, גם בספר עזרא...
מתוך סדרת השיעורים:
יחוסו של דוד בספר דברי הימים
במאמר הקודם הבאנו מדברי השל"ה היוצר מבט כלל היסטורי על האנושות. על פי מבט זה יש לאנושות שלושה יסודות – אדם,...
מתוך סדרת השיעורים:
יחוסו של דוד בספר דברי הימים
עזרא הסופר פותח את ספר דברי הימים בפרקים נרחבים המתארים שושלות של בני אדם. השושלות חורזות את כל ההיסטוריה עד...
מתוך סדרת השיעורים:
יחוסו של דוד בספר דברי הימים
עלינו לתת את הדעת על תפקידם של פרקי היחוס הארוכים של שאר עם ישראל, מלבד שבטו ומשפחתו של דוד. אם נכתב ספר...
מתוך סדרת השיעורים:
יחוסו של דוד בספר דברי הימים