תשובת הרב יואב אוריאל
שלום וברכה
א. כמו רוב ספרי הנביאים האחרונים, התנ"ך איננו מכביר בתיאורי הנביא שעליו מדובר, אך בספר עזרא נכתב בפסוק אחד היעוד של חגי הנביא על ידי הקב"ה: הוא נשלח לעורר את העם לבניית בית המקדש השני, אשר בנייתו נתקעה זה כמה שנים. בזכות חגי וזכריה אזרו ישראל עוז והמשיכו את הבנייה. כך נאמר בספר עזרא (ה, א-ב): "וְהִתְנַבִּי חַגַּי נביאה נְבִיָּא וּזְכַרְיָה בַר עִדּוֹא נְבִיַּיָּא עַל יְהוּדָיֵא דִּי בִיהוּד וּבִירוּשְׁלֶם בְּשֻׁם אֱלָהּ יִשְׂרָאֵל עֲלֵיהוֹן: ס בֵּאדַיִן קָמוּ זְרֻבָּבֶל בַּר שְׁאַלְתִּיאֵל וְיֵשׁוּעַ בַּר יוֹצָדָק וְשָׁרִיו לְמִבְנֵא בֵּית אֱלָהָא דִּי בִירוּשְׁלֶם וְעִמְּהוֹן נְבִיַּיָּא דִי אֱלָהָא מְסָעֲדִין לְהוֹן". - נאמר כאן שהנביאים לא רק עוררו לבנות, אלא סייעו ממש בבניית המקדש.
חזרת הנבואה לשם פתיחת אפשרות הגאולה
המלבי"ם (בתחילת ספר חגי) מבאר כי בנין המקדש, עם אפשרות הגאולה שעמדה ברקע היא הסיבה לחזרת הנבואה על ידי חגי וזכריה, אחר שכבר נפסקה. ואלו דבריו: " כי מעת הגלות הראשון לסנחריב התחיל זמן הגאולה העתידה, שמעת ההיא נבאו הנביאים על הגאולה, והיה הדבר תלוי אם יזכו שאז היו נגאלים תיכף בימי חזקיה או בימי יאשיה (כמ"ש בצפניה ג'), ואחר שלא זכו הגלו לבבל במעלם לכלא פשע ולהתם חטאת, וכאשר ראה ה' שאם היו נשארים בגלות בבל היו נטמעים בין העכו"ם והיו יוצאים מכלל הדת, שכבר התערבו זרע קדש בעמי הארצות ושכחו לשונם ותורתם, לכן פקדם פקידה מעט ע"י כורש ועלו עמהם אנשי כנה"ג ושבו את התורה ואת העטרה ליושנה, והגם שבעת ההיא לא היה עדיין זמן הגאולה העתידה, ודניאל ראה ארבע מלכיות שימשלו בישראל, וכן ראו כמה נביאים והודיעו לו בחזון כי זמן קץ הפלאות רחוק מאד, בכ"ז היה אפשריות שיהיה אז עת הגאולה אם היו שבים בתשובה שלימה לה' והיו עולים כולם כחומה, כמ"ש חז"ל ראוים היו ישראל ליעשות להם נס בימי עזרא וכו' אלא שגרם החטא, וכן כמה מדרשות חז"ל המורים ע"ז, ובעת נבנה הבית היה עדיין האפשריות תלוי ועומד, אם היו שבים בתשובה היה זרובבל המלך המשיח והמקדש היה מכון לשבתו עולמים, וע"כ זרח להם עוד הפעם אור הנבואה ע"י נביאים האחרונים חגי זכריה ומלאכי, שעמדו בעת ההיא והיו מעוררים אותם על הבנין ועל התשובה וגלו להם סוד זה שהדבר תלוי בידם".
כלומר בניגוד לתקופת הבית הראשון שבו הנבואה היוותה תופעה קבועה וטבעית, עם הסתלקות הנבואה, החזיר אותה ה' לפרק זמן מועט לשם המטרה הנעלית של בנין הבית וגאולת ישראל.
כיצד חגי עורר את בני העם לבנין הבית, בניגוד לעצלותם עד אז? עיקר הנקודה שעל ידה מעורר חגי לבניין המקדש היא שימת האצבע שלו על חוסר הברכה ששורה בארץ. כידוע הקץ המגולה הוא הברכה שמופיעה בארץ, ולכן שתי אפשריות: או שמתחילת שיבת ציון הארץ נתנה את פירותיה בעין יפה. והנה, אומר חגי, למרות שכבר הגיעו לארץ והתיישבו בה וכבר נתנה הארץ פירותיה, פתאום יש נסיגה ואין מעשי ידיהם מבורכים, או שהפירוש הוא שמתחילת הקץ לא נתנה הארץ פירותיה, ועל זה מצביע חגי הנביא.
התעוררות לקראת בית המקדש השלישי
הנבואה האחרונה שנאמרה לפני שהסתלקה הנבואה, עם חורבן הבית הראשון, היא החזון הגדול של יחזקאל על הבית השלישי.
מדובר בפרקים האחרונים של ספר יחזקאל (מ-מח), שאותם הצטווה ישראל לומר לישראל בכדי שיקראו וילמדו בהם ובכך יתעוררו לשוב מעוונותיהם ולקרב את בנין בית המקדש.
בחזון זה מפורטים חלקים ואגפים שונים של בית המקדש השלישי כפי שיבנה לעתיד.
כלומר דרך ראשית לזכות ולהתקרב לבית המקדש השלישי היא להתאמץ וללמוד את הפרקים הללו ביחזקאל.