תשובת הרב יוסי ברינר
שלום וברכה
הגמרא במסכת פסחים (קיז,א) מחלקת בין מזמור שפותח קודם עם שמו של דוד ולאחר מכן כתובה המילה "מזמור", אז שרתה רוח הקודש על דוד ולאחר מכן הוא אמר שירה, לבין מזמור ששמו של דוד מופיע לאחר המילה מזמור, אז קודם הוא אמר שירה ולאחר מכן שרתה עליו רוח הקודש. הרד"ק בפתיחתו לספר תהילים כותב פירוש נוסף. כאשר כתוב "מזמור לדוד" הכוונה למזמור שהיו אומרים בשעה שדוד היה יוצא להילחם על מנת שה' יחזיר אותו בשלום.
אין הופעה של "למנצח מזמור ל ..." שלא כתוב בו את שמו של דוד המלך. יש הופעות אחרות כמו "מזמור לאסף", אז נחלקו רבותינו הפרשנים האם הכוונה לאחד מצאצאיו של קרח או שמא הכוונה לאדם שהיה מאוחר יותר לדוד המלך שאמר את המזמור (עייני למשל בפרשנים למזמור פג').
המנצח בנגינות הוא האחראי על נגינת הלויים בבית המקדש (או במשכן) וכאשר הם מוזכרים בפתיחה הכוונה שדוד המלך תיקן שאת המזמור הזה יאמרו "בני לוי המנצחין בנגינות בשיר על הדוכן" (רש"י במזמור ד').
יהי רצון שנזכה להשבת שירת הלויים בבית מקדשנו.