תשובת הרב יואב אוריאל
שלום וברכה!
כאשר הרשע ועיוות הצדק שולטים בעולם, העולם כולו נאנק תחת כובד החמס והפשע. לא רק בני האדם, שאותם הרשעים עושקים באופן ישיר, אלא גם בכל העולם כולו, אשר נברא בימי הבריאה משום שהוא טוב (כפי שנאמר על כל אחד מן הברואים: "וירא אלוקים כי טוב"), מורגשים עיוותים וזעזועים.
כשהרשע שולט בעולם הוא מאיים על העולם כולו. על כן לקה והוכחד כל העולם בעוון דור המבול. זוהי הסיבה שכל הברואים מחכים ומצפים לדין הקב"ה שיקום ויגאל אותם מן הרשעה. על שמחה זו של העולם כיוון משה רבנו[1] כשאמר (תהלים צו, יא-יג): "יִשְׂמְחוּ הַשָּׁמַיִם וְתָגֵל הָאָרֶץ יִרְעַם הַיָּם וּמְלֹאוֹ. יַעֲלֹז שָׂדַי וְכָל אֲשֶׁר בּוֹ אָז יְרַנְּנוּ כָּל עֲצֵי יָעַר. לִפְנֵי ה' כִּי בָא כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק וְעַמִּים בֶּאֱמוּנָתוֹ". "וכן מפרש הראב"ע על הפסוק: "כי כל העולם יהיה בהשקט ובטח בהראות צדק השם בארץ".
ובכל זאת – הרעדה אל מול דין ה'
יחד עם הציפיה לדין ה' והשמחה לקראתו, כאשר הקב"ה מגיע בפועל לשפוט את העולם - מופיעות בעולם חרדה וחלחלה. למרות שהבריות עומדות להשתחרר ממשא החוטאים, אין זה פשוט כלל וכלל לעמוד בדין ה'. אז עומדות הבריות כולן מול כל עוונותיהם, קטנים כגדולים, ומי יוכל לצדוק בדין. על כן, מיד במזמור שלאחר מכן (תהלים צח), מתוארות שתי התגובות גם יחד במצב שבו ה' מממש את מלכותו בארץ - תהלים צז, א-ה: "ה' מָלָךְ תָּגֵל הָאָרֶץ יִשְׂמְחוּ אִיִּים רַבִּים: עָנָן וַעֲרָפֶל סְבִיבָיו צֶדֶק וּמִשְׁפָּט מְכוֹן כִּסְאוֹ: אֵשׁ לְפָנָיו תֵּלֵךְ וּתְלַהֵט סָבִיב צָרָיו: הֵאִירוּ בְרָקָיו תֵּבֵל רָאֲתָה וַתָּחֵל הָאָרֶץ: הָרִים כַּדּוֹנַג נָמַסּוּ מִלִּפְנֵי ה' מִלִּפְנֵי אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ".
[1] שהרי על פי דברי חז"ל, החל ממזמור צ והלאה אלו מזמורים שאמר משה רבנו.