תשובת הרב יואב אוריאל
שלום רב!
א. כלל הכל הוא אכן 'שהכל כפשוטו' כפי שכתבת. כלומר שעל פי האברבנאל מדובר בדיוק בחטאים שהוא כותב, אך חלק מהבנת ה'פשט' היא שמדובר בדוד המלך. מספיק שתקרא פעם אחת את ספר תהלים, ומהיכרות הכה בסיסית איתו תדע לבד שלעולם הוא לא יחטא באשת איש מתאוה . הרבה מעבר למה שאתה יודע שאתה או הרב שלך פשוט לא תחטאו בכך. כלומר שבאותם המעשים המדוברים, הרגשות ותהליכי הנפש שעברו בדוד הם אחרים ושונים מכל מה שמוכר לי ולך.
זהו לגמרי פשט ההבנה בכתובים כמו שברור לך באופן אוטומטי שכשכתוב שה' ניחם על בריאת האדם אין הכוונה שהוא התחרט והצטער, אלא אתה יודע באופן ישיר לפרש כל פעולה או הרגשה לפי היישות שעליה מדובר.
ב. ובמילים אחרות, אם אתה רק מכיר את דוד המלך, רוב השאלות יפלו מאליהן. כפי שכתבתי בפעם הקודמת – כל מעשה שלא יכתב עליו – יתפרש באופן טבעי פשוט ונח בהתאם לדרגתו ורמת צדקותו. הבנה זו היא שעומדת ביסוד דבריו של ר' שמואל בר נחמני, אך גם האברבנאל כלל לא חלק עליה.
ג. להבנה שלימה יותר של דברי אלה, אני ממליץ לך מאד לשמוע את השיעור של הרב יהושע שפירא בנושא בקישור זה.
ד. ואם קשה לך מדוע הנביא מדבר על דוד המלך במושגים אשר מזכירים כוחות שאנו מכירים מתוך נפשינו, אני ממליץ לקרוא את המאמר שבקישור הזה.
כל טוב ושבוע טוב!