בני ציון - בונים קומה בתנ"ך
בני ציון - בונים קומה בתנ"ך
  • פרשת השבוע
  • אגף המורים
  • חנות הספרים והקורסים
  • אודותינו
  • תרומות
  • צור קשר
  • הצג ניווט
  • מקורות על חשיבות לימוד תנ"ך
  • דרך לימוד התנ"ך
  • ראשי
  • נושאים
  • רבנים
  • ניווט באתר לפי ספר ופרק
  • פרשת השבוע
  • איך לומדים תנ"ך
    • כל השיעורים ב'איך לומדים תנ"ך'
    • הגישה הראויה ללימוד תנ"ך
    • היחס הראוי לאבות ולחטאיהם
    • דרכי הפרשנות והמדרש בתנ"ך
    • אוסף מקורות על חשיבות לימוד תנ"ך
    • אוסף הדרכות בלימוד תנ"ך
  • תורה
    • בראשית
      • כל השיעורים בחומש בראשית
      • פרשת בראשית | א-ו
      • פרשת נח | ו-יא
      • פרשת לך לך | יב-יז
      • פרשת וירא | יח-כב
      • פרשת חיי שרה | כג-כה
      • פרשת תולדות | כה-כח
      • פרשת ויצא | כח-לב
      • פרשת וישלח |לב-לו
      • פרשת וישב | לז-מ
      • פרשת מקץ | מא-מד
      • פרשת ויגש | מד-מז
      • פרשת ויחי | מז-נ
      • סדרות על החומש
    • שמות
      • כל השיעורים בחומש שמות
      • פרשת שמות | א-ו
      • פרשת וארא | ו-ט
      • פרשת בא | י-יג
      • פרשת בשלח | יג-יז
      • פרשת יתרו | יח-כ
      • פרשת משפטים | כא-כד
      • פרשת תרומה | כה-כז
      • פרשת תצוה | כז-ל
      • פרשת כי תשא | ל-לד
      • פרשת ויקהל | לה-לח
      • פרשת פקודי | לח-מ
    • ויקרא
      • כל השיעורים בחומש ויקרא
      • פרשת ויקרא | א-ה
      • פרשת צו | ו-ח
      • פרשת שמיני | ט-יא
      • פרשת תזריע | יב-יג
      • פרשת מצורע | יד-טו
      • פרשת אחרי מות | טז-יח
      • פרשת קדושים | יט-כ
      • פרשת אמור | כא-כד
      • פרשת בהר | כה-כו
      • פרשת בחוקותי | כו-כז
    • במדבר
      • כל השיעורים בחומש במדבר
      • פרשת במדבר | א-ד
      • פרשת נשא | ד-ז
      • פרשת בהעלותך | ח-יב
      • פרשת שלח לך | יג-טו
      • פרשת קורח | טז-יח
      • פרשת חוקת | יט-כב
      • פרשת בלק | כב-כה
      • פרשת פנחס | כה-ל
      • פרשת מטות | ל-לב
      • פרשת מסעי | לג-לו
    • דברים
      • כל השיעורים בחומש דברים
      • פרשת דברים | א-ד
      • פרשת ואתחנן | ד-ז
      • פרשת עקב | ז-יא
      • פרשת ראה | יא-טז
      • פרשת שופטים | טז-כא
      • פרשת כי תצא | כא-כה
      • פרשת כי תבוא | כו-כט
      • פרשת נצבים | כט-ל
      • פרשת וילך | לא
      • פרשת האזינו | לב
      • פרשת וזאת הברכה | לג-לד
    • חידות לילדים פ"ש
  • נביאים
    • יהושע
      • כל השיעורים בספר יהושע
      • מינוי יהושע | פרק א
      • המרגלים ששלח יהושע | פרק ב
      • מעבר הירדן | פרקים ג-ד
      • הפסח, המילה והמלאך | פרק ה
      • כיבוש יריחו | פרק ו
      • הכישלון בעי | פרק ז
      • כיבוש העי | פרק ח
      • הגבעונים | פרק ט
      • מלחמת מלכי הדרום | פרק י
      • מלחמת מלכי הצפון | פרק יא
      • סיכום הכיבוש | פרק יב
      • נחלת עבר הירדן | פרק יג
      • נחלת יהודה | פרקים יד-טו
      • נחלת בני יוסף | פרקים טז-יז
      • נחלת שאר השבטים | פרקים יח-יט
      • ערי המקלט והלויים | פרקים כ-כא
      • המזבח בעבר הירדן | פרק כב
      • נאומי הסיום | פרק כג-כד
    • שופטים
      • כל השיעורים בספר שופטים
      • מצב הכיבושים | פרק א
      • מבוא לתקופת השופטים | פרק ב
      • עתניאל, אהוד ושמגר | פרק ג
      • דבורה וברק | פרקים ד-ה
      • גדעון | פרקים ו-ח
      • אבימלך | פרק ט
      • השופטים השקטים ויפתח | פרקים י-יב
      • שמשון | פרקים יג-טז
      • פסל מיכה | פרקים יז-יח
      • פילגש בגבעה | פרקים יט-כא
    • שמואל א
      • כל השיעורים בספר שמואל א
      • חנה והולדת שמואל | פרק א
      • חטא בני עלי | פרק ב
      • נבואת שמואל לעלי | פרק ג
      • שבי הארון בפלשתים | פרקים ד-ה
      • חזרת הארון | פרק ו
      • הניצחון על הפלשתים | פרק ז
      • בקשת המלך | פרק ח
      • פגישת שאול ושמואל | פרק ט
      • מינוי שאול למלך | פרק י
      • המלחמה בעמון | פרק יא
      • נאום שמואל | פרק יב
      • יונתן והפלשתים | פרקים יג-יד
      • מלחמת שאול בעמלק | פרק טו
      • משיחת דוד | פרק טז
      • דוד וגלית | פרק יז
      • רדיפת דוד ובריחתו | פרקים יח-יט
      • דוד, יונתן והחצים | פרק כ
      • דוד והריגת נוב | פרקים כא-כב
      • דוד בקעילה ובזיף | פרק כג
      • דוד ושאול במערה | פרק כד
      • דוד ונבל הכרמלי | פרק כה
      • שאול ודוד בזיף | פרק כו
      • בריחת דוד לצקלג | פרק כז
      • שאול ובעלת האוב | פרק כח
      • מלחמת דוד בעמלק | פרקים כט-ל
      • מות שאול ובניו | פרק לא
    • שמואל ב
      • כל השיעורים בספר שמואל ב
      • בשורת מות שאול | פרק א
      • מלחמת יואב ואבנר | פרק ב
      • עריקת אבנר ומותו | פרק ג
      • מות איש בושת | פרק ד
      • המלכת דוד | פרק ה
      • העלאת הארון | פרק ו
      • בקשת בנין המקדש | פרק ז
      • מלחמות דוד | פרק ח
      • דוד ומפיבושת | פרק ט
      • מלחמת דוד בעמון וארם | פרק י
      • דוד, בת שבע ואוריה | פרק יא
      • תוכחת נתן לדוד | פרק יב
      • אמנון, תמר ואבשלום | פרק יג
      • אבשלום שב לירושלים | פרק יד
      • מרד אבשלום | פרקים טו-יח
      • המלכת דוד מחדש | פרק יט
      • מרד שבע בן בכרי | פרק כ
      • הגבעונים ובני שאול | פרק כא
      • שירת דוד | פרק כב
      • גיבורי דוד | פרק כג
      • המגפה וגורן ארונה | פרק כד
    • מלכים א
      • כל השיעורים בספר מלכים א
      • אדוניהו והמלכת שלמה | פרק א
      • צוואת דוד לשלמה | פרק ב
      • החלום בגבעון והמשפט | פרק ג
      • הצלחת שלמה ועושרו | פרקים ד-ה
      • המקדש ובית שלמה | פרקים ו-ז
      • מעמד חנוכת המקדש | פרק ח
      • גדולת מלכות שלמה | פרקים ט-י
      • נפילת מלכות שלמה | פרק יא
      • פילוג המלוכה | פרק יב
      • איש האלוקים מיהודה | פרק יג
      • ירידת ירבעם ורחבעם | פרק יד
      • אבים, אסא, נדב ובעשא | פרק טו
      • בעשא, אלה, עמרי ואחאב | פרק טז
      • אליהו גוזר רעב | פרק יז
      • אליהו בהר הכרמל | פרק יח
      • בריחת אליהו להר חורב | פרק יט
      • מלחמות אחאב וארם | פרק כ
      • אחאב ונבות | פרק כא
      • יהושפט ומות אחאב | פרק כב
    • מלכים ב
      • כל השיעורים בספר מלכים ב
      • נבואת אליהו לאחזיהו | פרק א
      • עלית אליהו לשמים | פרק ב
      • ניצחון המלכים על מואב | פרק ג
      • ניסי אלישע | פרק ד
      • אלישע, נעמן וגיחזי | פרק ה
      • ניסי אלישע (והשליש) | פרקים ו-ז
      • חזאל, יהורם ואחזיהו | פרק ח
      • יהוא ופעולותיו | פרקים ט-י
      • עתליה, יהוידע ויהואש | פרק יא
      • יהואש ותיקון בדק הבית | פרק יב
      • מות אלישע | פרק יג
      • מלחמת אמציה ויהואש | פרק יד
      • עזריה, יותם ומלכי ישראל | פרק טו
      • יותם ואחז | פרק טז
      • סוף מלכות ישראל | פרק יז
      • חזקיהו וסנחריב | פרקים יח-כ
      • מנשה ואמון | פרק כא
      • תשובת יאשיהו | פרקים כב-כג
      • יהויקים, יהויכין וצדקיהו | פרק כד
      • חורבן הבית | פרק כה
    • ישעיהו
      • כל השיעורים בספר ישעיהו
      • ישעיהו פרק א
      • ישעיהו פרק ב
      • ישעיהו פרק ג
      • ישעיהו פרק ד
      • ישעיהו פרק ה
      • ישעיהו פרק ו
      • ישעיהו פרק ז
      • ישעיהו פרק ח
      • ישעיהו פרק ט
      • ישעיהו פרק י
      • ישעיהו פרק יא
      • ישעיהו פרק יב
      • ישעיהו פרק יג
      • ישעיהו פרק יד
      • ישעיהו פרק טו
      • ישעיהו פרק טז
      • ישעיהו פרק יז
      • ישעיהו פרק יח
      • ישעיהו פרק יט
      • ישעיהו פרק כ
      • ישעיהו פרק כא
      • ישעיהו פרק כב
      • ישעיהו פרק כג
      • ישעיהו פרק כד
      • ישעיהו פרק כה
      • ישעיהו פרק כו
      • ישעיהו פרק כז
      • ישעיהו פרק כח
      • ישעיהו פרק כט
      • ישעיהו פרק ל
      • ישעיהו פרק לא
      • ישעיהו פרק לב
      • ישעיהו פרק לג
      • ישעיהו פרק לד
      • ישעיהו פרק לה
      • ישעיהו פרק לו
      • ישעיהו פרק לז
      • ישעיהו פרק לח
      • ישעיהו פרק לט
      • ישעיהו פרק מ
      • ישעיהו פרק מא
      • ישעיהו פרק מב
      • ישעיהו פרק מג
      • ישעיהו פרק מד
      • ישעיהו פרק מה
      • ישעיהו פרק מו
      • ישעיהו פרק מז
      • ישעיהו פרק מח
      • ישעיהו פרק מט
      • ישעיהו פרק נ
      • ישעיהו פרק נא
      • ישעיהו פרק נב
      • ישעיהו פרק נג
      • ישעיהו פרק נד
      • ישעיהו פרק נה
      • ישעיהו פרק נו
      • ישעיהו פרק נז
      • ישעיהו פרק נח
      • ישעיהו פרק נט
      • ישעיהו פרק ס
      • ישעיהו פרק סא
      • ישעיהו פרק סב
      • ישעיהו פרק סג
      • ישעיהו פרק סד
      • ישעיהו פרק סה
      • ישעיהו פרק סו
    • ירמיהו
      • כל השיעורים בספר ירמיהו
      • ירמיהו פרק א
      • ירמיהו פרק ב
      • ירמיהו פרק ג
      • ירמיהו פרק ד
      • ירמיהו פרק ה
      • ירמיהו פרק ו
      • ירמיהו פרק ז
      • ירמיהו פרק ח
      • ירמיהו פרק ט
      • ירמיהו פרק י
      • ירמיהו פרק יא
      • ירמיהו פרק יב
      • ירמיהו פרק יג
      • ירמיהו פרק יד
      • ירמיהו פרק טו
      • ירמיהו פרק טז
      • ירמיהו פרק יז
      • ירמיהו פרק יח
      • ירמיהו פרק יט
      • ירמיהו פרק כ
      • ירמיהו פרק כא
      • ירמיהו פרק כב
      • ירמיהו פרק כג
      • ירמיהו פרק כד
      • ירמיהו פרק כה
      • ירמיהו פרק כו
      • ירמיהו פרק כז
      • ירמיהו פרק כח
      • ירמיהו פרק כט
      • ירמיהו פרק ל
      • ירמיהו פרק לא
      • ירמיהו פרק לב
      • ירמיהו פרק לג
      • ירמיהו פרק לד
      • ירמיהו פרק לה
      • ירמיהו פרק לו
      • ירמיהו פרק לז
      • ירמיהו פרק לח
      • ירמיהו פרק לט
      • ירמיהו פרק מ
      • ירמיהו פרק מא
      • ירמיהו פרק מב
      • ירמיהו פרק מג
      • ירמיהו פרק מד
      • ירמיהו פרק מה
      • ירמיהו פרק מו
      • ירמיהו פרק מז
      • ירמיהו פרק מח
      • ירמיהו פרק מט
      • ירמיהו פרק נ
      • ירמיהו פרק נא
      • ירמיהו פרק נב
    • יחזקאל
      • כל השיעורים בספר יחזקאל
      • יחזקאל פרק א
      • יחזקאל פרק ב
      • יחזקאל פרק ג
      • יחזקאל פרק ד
      • יחזקאל פרק ה
      • יחזקאל פרק ו
      • יחזקאל פרק ז
      • יחזקאל פרק ח
      • יחזקאל פרק ט
      • יחזקאל פרק י
      • יחזקאל פרק יא
      • יחזקאל פרק יב
      • יחזקאל פרק יג
      • יחזקאל פרק יד
      • יחזקאל פרק טו
      • יחזקאל פרק טז
      • יחזקאל פרק יז
      • יחזקאל פרק יח
      • יחזקאל פרק יט
      • יחזקאל פרק כ
      • יחזקאל פרק כא
      • יחזקאל פרק כב
      • יחזקאל פרק כג
      • יחזקאל פרק כד
      • יחזקאל פרק כה
      • יחזקאל פרק כו
      • יחזקאל פרק כז
      • יחזקאל פרק כח
      • יחזקאל פרק כט
      • יחזקאל פרק ל
      • יחזקאל פרק לא
      • יחזקאל פרק לב
      • יחזקאל פרק לג
      • יחזקאל פרק לד
      • יחזקאל פרק לה
      • יחזקאל פרק לו
      • יחזקאל פרק לז
      • יחזקאל פרק לח
      • יחזקאל פרק לט
      • יחזקאל פרק מ
      • יחזקאל פרק מא
      • יחזקאל פרק מב
      • יחזקאל פרק מג
      • יחזקאל פרק מד
      • יחזקאל פרק מה
      • יחזקאל פרק מו
      • יחזקאל פרק מז
      • יחזקאל פרק מח
    • הושע
      • כל השיעורים בספר הושע
      • הושע פרק א
      • הושע פרק ב
      • הושע פרק ג
      • הושע פרק ד
      • הושע פרק ה
      • הושע פרק ו
      • הושע פרק ז
      • הושע פרק ח
      • הושע פרק ט
      • הושע פרק י
      • הושע פרק יא
      • הושע פרק יב
      • הושע פרק יג
      • הושע פרק יד
    • יואל
      • כל השיעורים בספר יואל
      • יואל פרק א
      • יואל פרק ב
      • יואל פרק ג
      • יואל פרק ד
    • עמוס
      • כל השיעורים בספר עמוס
      • עמוס פרק א
      • עמוס פרק ב
      • עמוס פרק ג
      • עמוס פרק ד
      • עמוס פרק ה
      • עמוס פרק ו
      • עמוס פרק ז
      • עמוס פרק ח
      • עמוס פרק ט
    • עובדיה
    • יונה
      • כל השיעורים בספר יונה
      • יונה פרק א
      • יונה פרק ב
      • יונה פרק ג
      • יונה פרק ד
    • מיכה
      • כל השיעורים בספר מיכה
      • מיכה פרק א
      • מיכה פרק ב
      • מיכה פרק ג
      • מיכה פרק ד
      • מיכה פרק ה
      • מיכה פרק ו
      • מיכה פרק ז
    • נחום
      • כל השיעורים בספר נחום
      • נחום פרק א
      • נחום פרק ב
      • נחום פרק ג
    • חבקוק
      • כל השיעורים בספר חבקוק
      • חבקוק פרק א
      • חבקוק פרק ב
      • חבקוק פרק ג
    • צפניה
      • כל השיעורים בספר צפניה
      • צפניה פרק א
      • צפניה פרק ב
      • צפניה פרק ג
    • חגי
      • כל השיעורים בספר חגי
      • חגי פרק א
      • חגי פרק ב
    • זכריה
      • כל השיעורים בספר זכריה
      • זכריה פרק א
      • זכריה פרק ב
      • זכריה פרק ג
      • זכריה פרק ד
      • זכריה פרק ה
      • זכריה פרק ו
      • זכריה פרק ז
      • זכריה פרק ח
      • זכריה פרק ט
      • זכריה פרק י
      • זכריה פרק יא
      • זכריה פרק יב
      • זכריה פרק יג
      • זכריה פרק יד
    • מלאכי
      • כל השיעורים בספר מלאכי
      • מלאכי פרק א
      • מלאכי פרק ב
      • מלאכי פרק ג
  • כתובים
    • תהלים
      • כל השיעורים בספר תהלים
      • מזמור א | אשרי האיש
      • מזמור ב | למה רגשו
      • מזמור ג | מזמור לדוד בברחו
      • מזמור ד | למנצח בנגינות
      • מזמור ה | למנצח אל הנחילות
      • מזמור ו | למנצח בנגינות
      • מזמור ז | שגיון לדוד
      • מזמור ח | למנצח על הגתית
      • מזמור ט | למנצח על מות לבן
      • מזמור י | למה ה'
      • מזמור יא | למנצח לדוד
      • מזמור יב | למנצח על השמינית
      • מזמור יג | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור יד | למנצח לדוד אמר נבל
      • מזמור טו | למנצח לדוד
      • מזמור טז | מכתם לדוד
      • מזמור יז | תפילה לדוד
      • מזמור יח | למנצח לעבד ה'
      • מזמור יט | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כ | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כא | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כב | למנצח על אילת השחר
      • מזמור כג | מזמור לדוד ה' רועי
      • מזמור כד | לדוד מזמור לה' הארץ
      • מזמור כה | לדוד אליך ה'
      • מזמור כו | לדוד שפטני ה'
      • מזמור כז | לדוד ה' אורי
      • מזמור כח | לדוד אליך ה' אקרא
      • מזמור כט | מזמור לדוד הבו לה'
      • מזמור ל | מזמור שיר חנוכת
      • מזמור לא | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור לב | לדוד משכיל
      • מזמור לג | רננו צדיקים בה'
      • מזמור לד | לדוד בשנותו
      • מזמור לה | לדוד ריבה ה'
      • מזמור לו | למנצח לעבד ה'
      • מזמור לז | לדוד אל תתחר
      • מזמור לח | מזמור לדוד להזכיר
      • מזמור לט | למנצח לידותון מזמור
      • מזמור מ | למנצח לדוד מזמור
      • מזמור מא | אשרי משכיל אל דל
      • מזמור מב | למנצח משכיל
      • מזמור מג | שפטני אלוקים
      • מזמור מד | למנצח לבני קורח
      • מזמור מה | למנצח על שושנים
      • מזמור מו | על עלמות שיר
      • מזמור מז | למנצח לבני קרח
      • מזמור מח | גדול ה' ומהולל מאד
      • מזמור מט | שמעו זאת כל העמים
      • מזמור נ | אל אלוקים ה' דיבר
      • מזמור נא | בבוא אליו נתן
      • מזמור נב | למנצח משכיל
      • מזמור נג | למנצח על מחלת
      • מזמור נד | למנצח בנגינת משכיל
      • מזמור נה | למנצח בנגינת
      • מזמור נו | למנצח על יונת
      • מזמור נז | למנצח אל תשחת
      • מזמור נח | למנצח אל
      • מזמור נט | למנצח אל תשחת לדוד
      • מזמור ס | למנצח על שושן
      • מזמור סא | למנצח על נגינת
      • מזמור סב | למנצח על ידותון
      • מזמור סג | מזמור לדוד
      • מזמור סד | למנצח מזמור
      • מזמור סה | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור סו | הריעו לאלוקים
      • מזמור סז | למנצח בנגינת
      • מזמור סח | למנצח לדוד
      • מזמור סט | למנצח על שושנים
      • מזמור ע | למנצח לדוד
      • מזמור עא | בך ה' חסיתי
      • מזמור עב | לשלמה אלוהים משפטיך
      • מזמור עג | אך טוב לישראל
      • מזמור עד | משכיל לאסף
      • מזמור עה | למנצח אל תשחת
      • מזמור עו | למנצח בנגינת
      • מזמור עז | למנצח על ידותון
      • מזמור עח | משכיל לאסף
      • מזמור עט | מזמור לאסף
      • מזמור פ | למנצח אל השושנים
      • מזמור פא | למנצח על הגתית
      • מזמור פב | מזמור לאסף
      • מזמור פג | שיר מזמור לאסף
      • מזמור פד | למנצח על הגיתית
      • מזמור פה | למנצח לבני קרח
      • מזמור פו | תפילה לדוד הטה
      • מזמור פז | לבני קרח מזמור
      • מזמור פח | שיר מזמור
      • מזמור פט | משכיל לאיתן
      • מזמור צ | תפילה למשה
      • מזמור צא | ישב בסתר עליון
      • מזמור צב | מזמור שיר
      • מזמור צג | ה' מלך
      • מזמור צד | אל נקמות
      • מזמור צה | לכו נרננה
      • מזמור צו | שירו לה
      • מזמור צז | ה מלך
      • מזמור צח | מזמור שירו לה
      • מזמור צט | ה' מלך
      • מזמור ק | מזמור לתודה
      • מזמור קא | לדוד מזמור
      • מזמור קב | תפילה לעני
      • מזמור קג | לדוד ברכי נפשי
      • מזמור קד | ברכי נפשי
      • מזמור קה | הודו לה
      • מזמור קו | הללויה הודו לה
      • מזמור קז | הודו לה כי טוב
      • מזמור קח | שיר מזמור לדוד
      • מזמור קט | למנצח לדוד מזמור
      • מזמור קי | לדוד מזמור נאום ה'
      • מזמור קיא | הללויה אודה ה
      • מזמור קיב | הללויה אשרי איש
      • מזמור קיג | הללויה הללו עבדי ה
      • מזמור קיד | בצאת ישראל ממצרים
      • מזמור קטו | לא לנו ה
      • מזמור קטז | אהבתי כי ישמע
      • מזמור קיז | הללו את ה
      • מזמור קיח | הודו לה' כי טוב
      • מזמור קיט | אשרי תמימי דרך
      • מזמור קכ | שיר המעלות
      • מזמור קכא | שיר למעלות אשא עיני
      • מזמור קכב | שיר המעלות שמחתי
      • מזמור קכג | שיר המעלות אליך
      • מזמור קכד | שיר המעלות לדוד
      • מזמור קכה | שיר המעלות הבוטחים בה'
      • מזמור קכו | שיר המעלות בשוב ה
      • מזמור קכז | שיר המעלות בשלמה
      • מזמור קכח | אשרי כל ירא ה'
      • מזמור קכט | רבת צררוני
      • מזמור קל | שיר המעלות ממעמקים
      • מזמור קלא | שיר המעלות לדוד
      • מזמור קלב | שיר המעלות זכור ה'
      • מזמור קלג | שיר המעלות
      • מזמור קלד | שיר המעלות הנה ברכו
      • מזמור קלה | הללויה הללו
      • מזמור קלו | הודו לה כי טוב
      • מזמור קלז | על נהרות בבל
      • מזמור קלח | לדוד אודך בכל ליבי
      • מזמור קלט | למנצח לדוד
      • מזמור קמ | חלצני ה' מאדם רע
      • מזמור קמא | מזמור לדוד
      • מזמור קמב | משכיל לדוד
      • מזמור קמג | מזמור לדוד ה
      • מזמור קמד | לדוד ברוך ה
      • מזמור קמה | תהילה לדוד
      • מזמור קמו | הללויה הללי נפשי
      • מזמור קמז | הללויה כי טוב
      • מזמור קמח | הללויה הללו את ה
      • מזמור קמט | הללויה שירו לה
      • מזמור קנ | הללויה הללו אל בקדשו
    • משלי
      • כל השיעורים בספר משלי
      • פרק א | משלי שלמה
      • פרק ב | אם תקח אמרי
      • פרק ג | בני תורתי אל תשכח
      • פרק ד | שמעו בנים
      • פרק ה | בני לחכמתי הקשיבה
      • פרק ו | אם ערבת לרעך
      • פרק ז | שמור אמרי
      • פרק ח | הלא חכמה תקרא
      • פרק ט | חכמות בנתה ביתה
      • פרק י | בן חכם ישמח אב
      • פרק יא | בא זדון ויבא קלון
      • פרק יב | הן צדיק בארץ ישלם
      • פרק יג | בן חכם מוסר אב
      • פרק יד | חכמות נשים
      • פרק טו | מענה רך
      • פרק טז | לאדם מערכי לב
      • פרק יז | בחיק יוטל את הגורל
      • פרק יח | לא יחפוץ כסיל
      • פרק יט | בלא דעת
      • פרק כ | לץ היין
      • פרק כא | דרך איש ישר בעיניו
      • פרק כב | סוס מוכן
      • פרק כג | כי תשב ללחום
      • פרק כד | אל תקנא
      • פרק כה | גם אלה משלי שלמה
      • פרק כו | כשלג בקיץ
      • פרק כז | אל תהלל
      • פרק כח | נסו ואין רודף
      • פרק כט | איש תוכחות
      • פרק ל | דברי אגור
      • פרק לא | דברי למואל
    • איוב
      • אסונות איוב והגעת הרעים | פרקים א-ב
      • דברי איוב הראשונים | פרק ג
      • מענה אליפז הראשון | פרקים ד-ה
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים ו-ז
      • מענה בלדד הראשון | פרק ח
      • תגובת איוב לבלדד | פרקים ט-י
      • מענה צופר הראשון | פרק יא
      • תגובת איוב לצופר | פרקים יב-יד
      • מענה אליפז השני | פרק טו
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים טז-יז
      • מענה בלדד השני | פרק יח
      • תגובת איוב לבלדד | פרק יט
      • מענה צופר השני | פרק כ
      • תגובת איוב לצופר | פרק כא
      • מענה אליפז השלישי | פרק כב
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים כג-כד
      • מענה בלדד השלישי | פרק כה
      • דברי איוב האחרונים | פרקים כו-לא
      • דברי אליהוא לאיוב | פרקים לב-לז
      • דברי ה' לאיוב | פרקים לח-מא
      • אחרית איוב הטובה | פרק מב
    • שיר השירים
      • שיר השירים פרק א
      • שיר השירים פרק ב
      • שיר השירים פרק ג
      • שיר השירים פרק ד
      • שיר השירים פרק ה
      • שיר השירים פרק ו
      • שיר השירים פרק ז
      • שיר השירים פרק ח
    • רות
    • איכה
      • כל השיעורים במגילת איכה
      • איכה פרק א
      • איכה פרק ב
      • איכה פרק ג
      • איכה פרק ד
      • איכה פרק ה
    • קהלת
      • כל השיעורים במגילת קהלת
      • קהלת פרק א
      • קהלת פרק ב
      • קהלת פרק ג
      • קהלת פרק ד
      • קהלת פרק ה
      • קהלת פרק ו
      • קהלת פרק ז
      • קהלת פרק ח
      • קהלת פרק ט
      • קהלת פרק י
      • קהלת פרק יא
      • קהלת פרק יב
    • אסתר
      • כל השיעורים על מגילת אסתר
      • המשתה | פרק א
      • אסתר בבית הנשים | פרק ב
      • גזירת המן | פרק ג
      • בקשת מרדכי מאסתר | פרק ד
      • אסתר בחצר בית המלך | פרק ה
      • איש אשר המלך חפץ ביקרו | פרק ו
      • הסגרת המן למלך | פרק ז
      • נתינת בית המן לאסתר | פרק ח
      • מלחמת היהודים | פרק ט
      • מרדכי היהודי משנה למלך | פרק י
    • דניאל
      • כל התכנים בספר דניאל
      • דניאל פרק א
      • דניאל פרק ב
      • דניאל פרק ג
      • דניאל פרק ד
      • דניאל פרק ה
      • דניאל פרק ו
      • דניאל פרק ז
      • דניאל פרק ח
      • דניאל פרק ט
      • דניאל פרק י
      • דניאל פרק יא
      • דניאל פרק יב
    • עזרא ונחמיה
      • כל עזרא ונחמיה
      • עזרא פרק א
      • עזרא פרק ב
      • עזרא פרק ג
      • עזרא פרק ד
      • עזרא פרק ה
      • עזרא פרק ו
      • עזרא פרק ז
      • עזרא פרק ח
      • עזרא פרק ט
      • עזרא פרק י
      • נחמיה פרק א
      • נחמיה פרק ב
      • נחמיה פרק ג
      • נחמיה פרק ד
      • נחמיה פרק ה
      • נחמיה פרק ו
      • נחמיה פרק ז
      • נחמיה פרק ח
      • נחמיה פרק ט
      • נחמיה פרק י
      • נחמיה פרק יא
      • נחמיה פרק יב
      • נחמיה פרק יג
    • דברי הימים
  • נושאים כלליים בתנ"ך
    • כל השיעורים בנושאים הכלליים
    • גלות וגאולה
    • מלחמת גוג ומגוג
    • מלחמה
    • יג מידות הרחמים
    • נבואה ונביאים
    • ירושלים
    • ארץ ישראל
      • סקירות תנ"כיות על אזורים בארץ ישראל
    • בנין המידות על פי התנ"ך
    • תקופת הבית השני
    • ארבע המלכויות
    • בית המקדש והכהנים
    • דוד המלך
    • המלוכה בישראל ובעמים
    • פודקאסט - הפרק הבא - על הנבואות מהתנ"ך שעוד מחכות לנו
  • מועדים
    • כל השיעורים על המועדים
    • חודש אלול וימי התשובה
    • ראש השנה
    • יום הכיפורים
      • כל השיעורים ליום הכיפורים
      • מעבר לשיעורים על ספר יונה
    • סוכות
      • כל השיעורים על חג הסוכות
      • מעבר לשיעורים על גוג ומגוג
    • שמיני עצרת
    • חנוכה
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ספירת העומר
    • יום העצמאות
    • יום ירושלים
    • שבועות
    • שלושת השבועות
  • הפטרות
    • הפטרות בראשית
      • חומש בראשית - כל ההפטרות
      • הפטרת בראשית
      • הפטרת נח
      • הפטרת לך לך
      • הפטרת וירא
      • הפטרת חיי שרה
      • הפטרת תולדות
      • הפטרת ויצא
      • הפטרת וישלח
      • הפטרת וישב
      • הפטרת מקץ
      • הפטרת ויגש
      • הפטרת ויחי
    • הפטרות שמות
      • חומש שמות - כל ההפטרות
      • הפטרת שמות
      • הפטרת וארא
      • הפטרת בא
      • הפטרת בשלח
      • הפטרת יתרו
      • הפטרת משפטים
      • הפטרת תרומה
      • הפטרת תצוה
      • הפטרת כי תשא
      • הפטרת ויקהל
      • הפטרת פקודי
    • הפטרות ויקרא
      • חומש ויקרא - כל ההפטרות
      • הפטרת ויקרא
      • הפטרת צו
      • הפטרת שמיני
      • הפטרת תזריע
      • הפטרת מצורע
      • הפטרת אחרי מות
      • הפטרת קדושים
      • הפטרת אמור
      • הפטרת בהר
      • הפטרת בחוקותי
    • הפטרות במדבר
      • חומש במדבר - כל ההפטרות
      • הפטרת פרשת במדבר
      • הפטרת פרשת נשא
      • הפטרת פרשת בהעלותך
      • הפטרת פרשת שלח
      • הפטרות פרשת קורח
      • הפטרות פרשת חוקת
      • הפטרת פרשת בלק
      • הפטרת פרשת פנחס
      • הפטרת פרשת מטות
      • הפטרת פרשת מסעי
      • הפטרות במדבר - הרב מנחם שחור
    • הפטרות דברים
      • חומש דברים - כל ההפטרות
      • הפטרת דברים
      • הפטרת ואתחנן
      • הפטרת עקב
      • הפטרת ראה
      • הפטרת שופטים
      • הפטרת כי תצא
      • הפטרת כי תבוא
      • הפטרת נצבים
      • הפטרת וילך
      • הפטרת האזינו
      • הפטרת וזאת הברכה
      • הפטרות דברים - הרב מנחם שחור
    • הפטרות המועדים
      • כל הפטרות המועדים
      • שבת חזון
      • הפטרת שבת נחמו
      • הפטרת ערב ראש חודש
      • הפטרת ראש חודש
      • הפטרת שבת חנוכה
      • הפטרת שבת שקלים
      • הפטרת שבת זכור
      • הפטרת שבת פרה
      • הפטרת שבת החודש
      • הפטרת שבת הגדול
      • הפטרת ראשון של פסח
      • הפטרת שביעי של פסח
      • הפטרת יום העצמאות
      • יום א של ראש השנה
      • יום ב של ראש השנה
      • הפטרת שבת תשובה
      • הפטרת יום הכיפורים
      • הפטרת יום ראשון של סוכות
      • הפטרת שמחת תורה
      • הפטרת שבת חול המועד פסח
      • הפטרת שבת חול המועד סוכות
  • ימי עיון בתנ"ך
    • כל השיעורים מימי עיון בתנ"ך
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ד
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ו
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ז
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ח
    • ימי עיון בתנ"ך תשע"ט
    • ימי עיון בתנ"ך תש"פ
  • כלי עזר - טבלאות זמני המאורעות ומפות
  • פרוייקט התנ"ך המוקלט - מתעדכן
  • ליווי ת"תים
    • שופטים
  • ימי העיון בתנ"ך (246)
  • דוד המלך (58)
  • האזנה לפסוקים עם ביאור פשוט (56)
  • גאולה (53)
  • מלכות (43)
  • תנ"ך מוקלט (40)
  • נבואה (38)
  • בית המקדש (38)
  • לימוד בקצב של פרק לשיעור (38)
  • ארץ ישראל (35)
  • בית שני (35)
  • כהונה (33)
  • קריאת הפסוקים עם ביאור פשוט (31)
  • ירושלים (29)
  • קרבנות (26)
  • מבט רחב על ספרים ונושאים (26)
  • המשכן וכליו (25)
  • שיעורים לנשים (25)
  • מפרשי המקרא (25)
  • מתן תורה (21)
  • גלות (19)
  • חורבן בית המקדש (19)
  • שבטים (18)
  • חנוכה (18)
  • משה רבנו (17)
  • ארון הברית (16)
  • שאול המלך (16)
  • יוסף (13)
  • צרעת (12)
  • קרבן פסח (12)
  • כריתת ברית (11)
  • קיום ברית (11)
  • המנורה (11)
  • נזיר (10)
  • גוג ומגוג (10)
  • מלחמה (10)
  • עבדות (9)
  • ישראל והעמים (9)
  • כיבוש הארץ (9)
  • יציאת מצרים (9)
  • השגחת ה' (9)
  • אליהו הנביא (8)
  • שבת (8)
  • שמות ה' (8)
  • תשובה (8)
  • חטא המרגלים (7)
  • בית המקדש השלישי (7)
  • נביאי השקר (7)
  • משכן שילה (7)
  • שלמה המלך (7)
  • מצרים (7)
  • עמי כנען (7)
  • אהבת ה' (7)
  • יהושפט (7)
  • חזקיהו (7)
  • הבמות (7)
  • פלשתים (7)
  • ברית מילה (7)
  • אלישע הנביא (6)
  • יהושע בן נון (6)
  • עמלק (6)
  • חטא העגל (6)
  • הקטורת (6)
  • נשים בתנ"ך (6)
  • שמחה (6)
  • שמיטה (5)
  • הכניסה לארץ (5)
  • האבות (5)
  • התשובה (5)
  • יבום (5)
  • תפילה (5)
  • ישעיהו (4)
  • מרגלים (4)
  • הנביא והמלך (4)
  • יום כיפור (4)
  • מאמרים קצרים (4)
  • קרבן שלמים (4)
  • יובל (3)
  • ירמיהו (3)
  • יג מידות הרחמים (3)
  • נסים (3)
  • צומות (3)
  • יהודה (3)
  • דניאל (3)
  • יתרו והקיני (3)
  • נבואות הקץ (3)
  • יאשיהו (3)
  • ניסים (2)
  • ערי המקלט (2)
  • חלום (2)
  • שכר ועונש (2)
  • קרבן תמיד (2)
  • ראש השנה (2)
  • ספירת העומר (2)
  • חגים (2)
  • ביטחון ב-ד' (2)
  • בכורות (2)
  • יום העצמאות (2)
  • שבט לוי (2)
  • עבודה זרה (2)
  • מנשה (2)
  • בני גד ובני ראובן (2)
  • עקדת יצחק (2)
  • משיח (2)
  • קרבן עולה (1)
  • עשיו (1)
  • נישואים (1)
  • יופי (1)
  • ירבעם (1)
  • מעמד הר סיני (1)
  • רש"י (1)
  • ארבע מלכויות (1)
  • מנייני השנים בתנ"ך (1)
  • עזרא הסופר (1)
  • חנ (1)
  • גן עדן (1)
  • קרבן מנחה (1)
  • קרבן חטאת (1)
  • חירם (1)
  • יותם (1)
  • אחז (1)
  • כורש (1)
  • חולדה הנביאה (1)
  • אחאב (1)
  • בית עלי (1)
  • סתירות בתנ"ך (1)
  • קיבוץ גלויות (1)
  • הרב אבי סמוטריץ' (1)
  • הרב אביעד תפוחי (1)
  • הרב אברהם וסרמן (20)
  • הרב אהרון קוטלר זצ"ל (2)
  • הרב אוהד קרקובר (2)
  • הרב אוהד תירוש (185)
  • הרב אופיר כהן (3)
  • הרב אורן טרבלסי (1)
  • הרב אחיקם גץ (233)
  • הרב אילן אלפונטה (2)
  • הרב איתיאל אמיתי (1)
  • הרב איתן קופמן (44)
  • הרב איתן שנדורפי (708)
  • הרב אלחנן בן נון (28)
  • הרב אלי אדלר (53)
  • הרב אלי פרידמן (1)
  • הרב אליהו דסלר זצ"ל (1)
  • הרב אליהו ידיד (2)
  • הרב אליעזר קשתיאל (372)
  • הרב אלישב אביחיל (4)
  • הרב אלישע וישליצקי (4)
  • הרב אלעזר נאה (38)
  • הרב אס"ף בנדל (16)
  • הרב אסף שטראוס (1)
  • הרב ארי לנדא (3)
  • הרב אריאל בראלי (2)
  • הרב אריאל כהן (1)
  • הרב אריה אברמסון (5)
  • הרב אריה אוריאל (149)
  • הרב אריה מרזר (1)
  • הרב אריק אוריאל (5)
  • הרב בנימין סופר (1)
  • הרב בנימין רוזנצוויג (1)
  • הרב ברוך סליי (77)
  • הרב ברק עוקבי (3)
  • הרב גדי הרלינג (1)
  • הרב גדי שלוין (3)
  • הרב דוב ביגון (1)
  • הרב דוד אמיתי (1)
  • הרב דוד ג'יאמי (139)
  • הרב דוד חי הכהן (4)
  • הרב דוד טורנר (2)
  • הרב דודי מתוקי (3)
  • הרב דן בארי (603)
  • הרב דני סטיסקין (83)
  • הרב דרור אריה (1)
  • הרב דרור טוויל (199)
  • הרב חגי ולוסקי (116)
  • הרב חגי לונדין (7)
  • הרב חיים דרוקמן (6)
  • הרב חיים סבתו (1)
  • הרב חן חלמיש (5)
  • הרב חננאל אתרוג (116)
  • הרב חנניה מלכה (195)
  • הרב טוביה לפשיץ (163)
  • הרב יאיר הס (10)
  • הרב יגאל שפרן (3)
  • הרב יהודה סדן (1)
  • הרב יהודה קופרמן זצ"ל (139)
  • הרב יהונתן מיכאלי (156)
  • הרב יהונתן עידן (28)
  • הרב יהונתן פוזן (1)
  • הרב יהושע ון-דייק (5)
  • הרב יהושע מגנס (1)
  • הרב יהושע צוקרמן (5)
  • הרב יהושע שפירא (182)
  • הרב יואב אוריאל (745)
  • הרב יואב אוריאל והרב עמנואל בן ארצי (5)
  • הרב יואל מנוביץ' (36)
  • הרב יונדב זר (1035)
  • הרב יוסי ברינר (31)
  • הרב יוסף אטון (5)
  • הרב יוסף הורוביץ (115)
  • הרב יוסף מילר (23)
  • הרב יוסף קלנר (28)
  • הרב יוסף שילר (109)
  • הרב יחזקאל כהן (6)
  • הרב יחזקאל קופלד (34)
  • הרב יעקב אפשטיין (8)
  • הרב יעקב אריאל (19)
  • הרב יעקב ידיד (82)
  • הרב יעקב יצחק הלוי רודרמן זצ"ל (1)
  • הרב יצחק בן שחר (229)
  • הרב לוי סודרי (111)
  • הרב לייב מינצברג (18)
  • הרב מאיר הילביץ' (61)
  • הרב מאיר נאמן (5)
  • הרב מיכאל טוביאנו (10)
  • הרב מיכה הלוי (2)
  • הרב מישאל רובין (14)
  • הרב מנחם אליהו (3)
  • הרב מנחם בורשטין (3)
  • הרב מנחם מן (1)
  • הרב מנחם שחור (146)
  • הרב מרדכי קופרמן (1)
  • הרב משה הגר (2)
  • הרב משה שטרנברג (1)
  • הרב מתניה ידיד (3)
  • הרב נועם אליצור (1)
  • הרב נועם וידר (1)
  • הרב נועם ונגרובר (29)
  • הרב נחום נריה (1)
  • הרב נתן רוטמן (57)
  • הרב עדיאל לוי (28)
  • הרב עידו רוזנטל (1)
  • הרב עמוס קליגר (1)
  • הרב עמירם אלבה (1)
  • הרב עמנואל בן ארצי (382)
  • הרב עקיבא קשתיאל (2)
  • הרב ערן טמיר (60)
  • הרב צבי הירש קלישר זצ"ל (43)
  • הרב צבי לבנברג (2)
  • הרב צבי קוסטינר (3)
  • הרב צבי שוויגר (56)
  • הרב צפניה דרורי (2)
  • הרב קובי דביר (7)
  • הרב קלמן בר (2)
  • הרב ראובן ששון (2)
  • הרב רוני אגלטל (1)
  • הרב רמי גליקשטיין (5)
  • הרב רפאל למפרט (2)
  • הרב שלמה אבינר (151)
  • הרב שלמה יוסף ויצן (2)
  • הרב שלמה מונדשיין (20)
  • הרב שמואל אליהו (8)
  • הרב שמואל ישמח (11)
  • הרב שמעון כהן (95)
  • הרב שמעון לוי (408)
  • הרבנית אחינועם ברקו (לנשים) (1)
  • הרבנית ברוריה בן שחר (לנשים) (3)
  • הרבנית בת שבע אליהו (לנשים) (1)
  • הרבנית בת שבע יוסיפון (לנשים) (1)
  • הרבנית גילה שרים (לנשים) (4)
  • הרבנית דינה ראפ (לנשים) (3)
  • הרבנית דנה סליי (לנשים) (7)
  • הרבנית דניאלה ון-דייק (לנשים) (1)
  • הרבנית ורדית אביחי (לנשים) (5)
  • הרבנית חגית אלרן (לנשים) (2)
  • הרבנית יפה מגנס (לנשים) (2)
  • הרבנית נורית גאל דור (לנשים) (16)
  • הרבנית נעמה אתרוג (לנשים) (1)
  • הרבנית נעמה בן פנחס (לנשים) (3)
  • הרבנית נעמי שפירא (לנשים) (1)
  • הרבנית עידית שילה (לנשים) (1)
  • הרבנית רחלי מונדשיין (לנשים) (1)
  • הרבנית שיפי גולדשטיין (לנשים) (1)
  • הרבנית תהילה הרץ (לנשים) (3)
  • הרה"ג הרב דוד לאו (1)
  • ולו (1)
  • ושננתם (157)
  • יונדב זר (21)
  • מערכת בני ציון (204)
  • פרופ' דבורה רוזנווסר (לנשים) (1)
  • רותי שפירא - ד"ר (לנשים) (3)
  • דף הבית
  • מאגר השיעורים והמאמרים
  • תורה
  • בראשית
  • פרשת בראשית | א-ו
  • שירתו של למך לשתי נשיו

פרשת בראשית | א-ו

בחר סוג מדיה:
  • כל הסוגים
  • וידאו
  • אודיו
  • טקסט/PDF
  • שאלות ותשובות

עונש המוות בעקבות אכילת עץ הדעת

אני מלמדת בקרוב על חטא אדם הראשון. ולשאלתי, כיצד ייתכן שלבסוף לא נענש האדם בעונש מוות, שהרי נאמר לו "כי ביום אכלך ממנו מות תמות". מצאתי מספר תשובות, אך אף תשובה לא התיישבה על דעתי. אשמח לתשובתכם. תודה!

הרב יואב אוריאל
סוג מדיה שם השיעור מאת אורך להורדה
שו"ת

עונש המוות בעקבות אכילת עץ הדעת

אני מלמדת בקרוב על חטא אדם הראשון. ולשאלתי, כיצד...
הרב יואב אוריאל

שאל שאלה בתנ”ך

יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים

[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].

*
*
*

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.

הזמינו שיעור תנ"ך בקהילה או באירוע

רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.

הזן את מספר הטלפון שלך, כדי שנוכל לחזור אליך
במידה ואתם חפצים בשיעור בתאריך מסויים
.באיזה שיעור מדובר? - שיעור בקהילה/ אזכרה וכדומה. האם יש רב או נושא מועדף מבחינתכם?

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.

הרשמה למייל השבועי בתנ"ך

הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם  .

הגדילה המשמעותית בתנ"ך: לימוד עצמי.

מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך. 

קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.

© כל הזכויות שמורות לבני ציון תשפ"ד  |  לעילוי נשמת בן ציון חיים הנמן הי"ד.

פותח ע"י: TWB.co.il

שירתו של למך לשתי נשיו

הרב שלמה מונדשיין

מתוך הספר 'אור עולם' מאת ר' שלמה מונדשיין | לתגובות ורכישת הספר: shlomo6963@gmail.com

ישנם 10 שיעורים בסדרה פרשת בראשית | א-ו

הדפס תוכן

חידת השירה הראשונה בתנ"ך

"וַיֹּאמֶר לֶמֶךְ לְנָשָׁיו עָדָה וְצִלָּה שְׁמַעַן קוֹלִי נְשֵׁי לֶמֶךְ הַאֲזֵנָּה אִמְרָתִי כִּי אִישׁ הָרַגְתִּי לְפִצְעִי וְיֶלֶד לְחַבֻּרָתִי. כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן וְלֶמֶךְ שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה". (בראשית ד כג-כד)

שני פסוקים אלו שאומר למך לנשיו, המנוסחים כשירה – ולמעשה מהווים את השירה הראשונה במקרא – מהווים חידה סתומה; לא נתפרש בכתובים על רקע מה נאמרו הדברים, הם מנותקים לכאורה מהקשר כלשהוא בפסוקים שלפניהם ושלאחריהם, והדברים עצמם עלומים וחתומים. באופן פשוט עולה מהשירה כי למך הרג 'איש' ו'ילד' – אך לא מובן מה כוונתו לומר על כך, ומה מגמתו באמירה זו לנשיו. ואכן בפירוש השירה והרקע עליו היא נאמרה, נאמרו דרכים רבות בכיוונים שונים, ונדון במספר פירושים עיקריים.

פירוש מדרש תנחומא

רש"י הביא שני פירושים, שהחידוש בשניהם הוא שהפסוק הראשון נאמר כתמיהה. בתחילת דבריו מביא את פירוש מדרש תנחומא:

שהיו פורשות ממנו מתשמיש לפי שהרג את קין ואת תובל קין בנו; שהיה למך סומא ותובל קין מושכו, וראה את קין ונדמה לו כחיה ואמר לאביו למשוך בקשת, והרגו. וכיון שידע שהוא קין זקנו, הכה כף אל כף וספק את בנו ביניהם – והרגו. והיו נשיו פורשות ממנו, והוא מפייסן: "שְׁמַעַן קוֹלִי" – להשמע לי לתשמיש, וכי איש אשר הרגתיו, לפצעי הוא נהרג?! וכי אני פצעתיו מזיד שיהא הפצע קרוי על שמי?! וילד אשר הרגתי, לחבורתי נהרג?! כלומר על ידי חבורתי, בתמיה – והלא שוגג אני, ולא מזיד! לא זהו פצעי ולא זהו חבורתי! "כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן" – קין שהרג מזיד נתלה לו עד שבעה דורות, אני שהרגתי שוגג לא כל שכן שיתלה לי שביעיות הרבה?!

הביסוס לפירוש זה בפשט הכתובים הוא, שמכיוון שאמר הקב"ה לקין שלסוף שבעה דורות תבואהו הנקמה, וביצוע נקמה זו לא נזכר בפירוש בתורה, ומאידך – כאן לא התפרשה זהות האדם הנהרג, ואף הוזכר בדברי למך עניין הנקמה בקין – מסתבר להניח שאכן קין היה ה'איש' שנהרג על ידי למך, וה'ילד' הוא אחד מבניו (של למך) – דבר המסביר את גודל כעס נשותיו עליו. עניין הנקמה עצמו אינו רלוונטי ליחסי הזוגיות שבין למך לנשותיו, והוא מזכירו רק כסימן לכך שחטאו אינו כה חמור: כשם שהקב"ה יקל בדינו בצורה משמעותית, כך גם נשות למך אין ראוי שכה תקפדנה עליו ותתרחקנה ממנו בשל הטרגדיה המצערת שאירעה על ידו.

פירוש מדרש רבה

לפי הפירוש השני שהביא רש"י, ממדרש רבה (כג ד), לא רק המילים "לְפִצְעִי" ו"לְחַבֻּרָתִי" נאמרות בתמיהה, אלא הפסוק כולו:

ומדרש בראשית רבה: לא הרג למך כלום, ונשיו פורשות ממנו משקיימו פריה ורביה, לפי שנגזרה גזרה לכלות זרעו של קין לאחר שבעה דורות, אמרו: מה אנו יולדות לבהלה? למחר המבול בא ושוטף את הכל! והוא אומר להן: וכי איש הרגתי לפצעי, וכי אני הרגתי את הבל שהיה 'איש' בקומה ו'ילד' בשנים, שיהא זרעי כלה באותו עוון?! ומה קין שהרג - נתלה לו שבעה דורות, אני שלא הרגתי – לא כל שכן שייתלו לי שביעיות הרבה?! וזהו קל וחומר של שטות, אם כן אין הקדוש ברוך הוא גובה את חובו ומקיים את דברו.

כפירוש זה תירגמו גם אונקלוס והמיוחס ליונתן; והוסיף הרמב"ן, שלא בהכרח שהיה זה "קל וחומר של שטות", שכן ייתכן ש"ניחם את נשיו שה' יאריך לו עוד שבעים ושבעה, כי יתפלל לפניו, כי הוא ארך אפים וירחם עליו".

הטעמת הפסוק כולו בתמיהה מרחיקה את משמעותו מהמובן הפשוט מן הקצה אל הקצה: "לא הרג למך כלום". העובדה שהכתוב לא ציין מהו הרקע לאמירה זו, מבססת את ההנחה שהרקע עשוי להיות מובן מתוך האמירה עצמה, ללא תוספת פרטים משמעותיים שאין להם רמז בכתוב. הנחת המדרש שנשות למך ידעו על בואו העתידי של המבול (כגון על ידי אצטגנינות, כדברי החזקוני) מנותקת מפשט הכתובים, ונראה שמשום כך הוסיף רש"י את המשפט שאינו מופיע במדרש: "לפי שנגזרה גזרה לכלות זרעו של קין לאחר שבעה דורות" – הופעת אמירה זו דווקא בשלב זה, שבו נולד הדור השביעי לקין, מבססת את ההנחה שהיא נאמרה על רקע ההכרזה הקדומה "שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם"; עיקר חששן של נשות למך מעוגן היטב בכתובים, על פי הפרשנות שמשמעות "שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם" היא שלאחר שבעה דורות יכלה זרעו של קין. מאחר וכך, הבין רש"י שמסתבר שזוהי כוונת המדרש שהזכיר את ידיעתן על המבול העתיד לבוא, ונשות למך סברו שהמבול נועד רק כדי להכחיד את זרעו של קין.

קושי מרכזי בפירוש זה הוא, שלפיו נמצא שהפרשנות שניתנה ל"שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם" על ידי נשות למך, כפי שהתבטא בפרישתן ממנו, ומסתמא זו היתה הפרשנות המקובלת מאז קין עצמו – אינה נכונה, שכן אף אם נאמר שלא היו לקין דורות נוספים אחרי בני למך (כאחת האפשרויות שהעלה הרמב"ן שהובא לעיל, מה שיוצר חוסר סימטריה בין שושלתו לזו של שת) וכל הדור השביעי שלו נמחה במבול – הרי היה זה חורבן כללי על האנושות כולה ולא נקמה מיוחדת בבית קין; אם כן, על כרחנו פירוש "שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם" הוא שקין עצמו יינקם לאחר שבעה דורות, או שמילים אלו מתייחסות ל"הֹרֵג קַיִן" (עיין במפרשים על פסוק טו).

קושי נוסף בפירוש זה הוא, שלפיו המילים "לְפִצְעִי" ו"לְחַבֻּרָתִי" לכאורה מיותרות; גם לפי הדרך הראשונה שהביא רש"י מהתנחומא, הפירוש שניתן להן דחוק במקצת.

פירוש רש"ר הירש

רש"ר הירש מפרש על בסיס המעשה המתואר בתנחומא, ומרחיב לבאר את המסר הכללי שמועבר באמצעות שירה קצרה זו, שהיא למעשה הפסוקים האחרונים שנכתבו בתורה אודות משפחת קין, ומהווה צוואה החותמת את עידן משפחת קין ומסכמת את המסר שמועבר מִקורותיה לדורות הבאים:

הצורה המליצית של הדברים מעידה עליהם שהם שיר, דברים שנאמרו בהשראת הרוח. נשים לב לצורה זו, נפרש את הדברים כמשמעם, נזכור את פירוש המדרש שהאיש ההרוג הוא קין והילד ההרוג הוא בנו של למך [...] ונפרש את הכל בהקשר עם מה שנאמר תחילה – והרי לפנינו צוואה אחרונה של חוזה מבית קין!

למך הוליד שלושה בנים, ובם ייסד את התרבות האנושית. עתה, בגאווה יוכל לסקור את מפעל חייו, ופיו יימלא גיל! אולם, ניסיון חייו השקיע מרירות בליבו. וכך הוא אומר: "עָדָה וְצִלָּה שְׁמַעַן קוֹלִי" – אף אילולי הייתן נשי למך; שכן, דברי נוגעים לכל אדם. אולם, כ"נְשֵׁי לֶמֶךְ", כאימהות לבנים אלה, "הַאֲזֵנָּה אִמְרָתִי" בייחוד; הדברים נוגעים לכן בייחוד. כסבורות אתן, שהקימונו את קין, והכינונו אושר לנו ולבנינו? לא כיפרתי על עוונו של קין, אלא הרגתי את האב, רצחתי את הנער, ועלי הבאתי רק פצע וחבורה!

כל שאיפות התרבות הן קדושות ומביאות אושר – כל עוד הן משועבדות לה'. תרבות כל דור נבנית על מורשת האבות, ונמסרת לבנים אחרי שהועשרה; והדור עצמו חי חיי אושר בהווה. אולם, דור המתייחס ל"מחויאל" ו"מחייאל" – ערכים אלוהיים נמחו מליבו, והוא שואף למחותם מלב דור העתיד, כולו משועבד לאנוכיות, כל עצמו "תובל קין", יצירת האדם הנלחם בה' – דור זה יהרוג את אבותיו, יהרוג את דור העתיד, ולעצמו יסב רק פצע וחבורה. הוא מקריב את העבר והעתיד, ואין הוא זוכה בהווה.

הקלקול של בית קין התחיל בקין עצמו, כפי שראינו בהבאת המנחה הגרועה, ברציחת אחיו, ובהכחשתו זאת נגד פני ה'. קין אינו חפץ להשתנות ולתקן את מידותיו, ודי לו בקיומו כפי שהוא, רחוק מפני ה'. על בסיס השקפה פסולה זו, פיתחו צאצאיו חיים אנושיים מתוך ניתוק וריחוק מה'. כאן, לקראת היעלמות בית קין מן העולם, מתרומם למך למבט נעלה ואמיתי יותר, ומתוכו סוקר את תולדות בית קין – דבר המביא אותו למסקנה כי לחיים כאלו אין קיום; אמנם ברובד החומרי היו עשייה והתפתחות רבות ומשמעותיות, אך אם מסגרת החיים הכללית אינה מחוברת למקורה האלוהי, ומחברת אליו את כל הפרטים שבתוכה – אין לכל זה יכולת קיום, והחיים ילכו ויתדרדרו אל עברי פי פחת, מבחינה מוסרית ומבחינה קיומית. קין הרג איש אחד, ואילו למך – הדור השישי לו – הרג איש וילד; לא די שלא נעשה תיקון אלא אדרבה, הקלקול הלך וגבר, כפי שהתבטא ברצח כפול זה שאירע על ידי למך, ואף שנעשה בשגגה – מעיד הוא על המצב המוסרי אליו הגיע, ובמובן רחב יותר – על המצב המוסרי שאליו הגיע בית קין לאחר שישה דורות.

רש"ר הירש אינו מפרש את הפסוק השני, אך לפי דרכו נוכל לומר שבשונה משאר הפירושים שלפיהם כוונת למך בפסוק זה היא להציג את עצמו באור חיובי לעומת קין – למך דווקא מתכוון להראות את מצבו הירוד לעומת קין: קין הרג איש אחד, ונענש על כך פי שבעה (כמבואר לעיל עמ'#), ואם כן, למך – שהרג איש וילד – ייענש פי שבעים ושבעה. לא העונש עצמו מעסיק כאן את למך, ואינו מזכירו אלא כביטוי לחומרה של מעשהו ושל המצב המוסרי אליו הגיע, יחד עם כל בית קין. במילים אלו חותמת התורה את תולדות בית קין, ומעבירה לדורות הבאים את המסר הנלמד מכשלונה של דרך חיים זו, המתמכרת לטבע החומרי וכורתת את הענף שעליו היא יושבת – הקשר והחיבור לקב"ה, מקור החיים.

פירוש המלבי"ם

המלבי"ם מפרש בכיוון שונה לחלוטין, שנראה שהוא הקרוב ביותר לפשט הפסוקים, ואינו מתבסס על הוספת נתונים שאינם נזכרים בכתוב. לפירושו, קין מודיע לנשותיו שהוא הרג איש וילד (שזהותם אינה רלוונטית), מפני שעשו בו פצע וחבורה.

יספר, שהגם שקין יסד עיר וקיבוץ מדיני ותיקן נימוסים להנהגת החברה, בכל זאת אם לא התבונה תתן קולה ואם לא יהיו האנשים בעלי יושר ואוהבי צדק בטבעם – לא יועילו הנימוסים, שאם יעמוד איש עריץ יִשְׂחָק לכל חוק ונימוס ויגזול משפט וצדק. שכן למך נכדו אחרי אשר גברה זרועו על ידי בניו וגבורתם וממשלתם, היה דרכו לאמר לנשיו:

אתן "עָדָה וְצִלָּה" (גם אם לא הייתן נשַי) – "שְׁמַעַן קוֹלִי" ואל תמרו את פי! וכל שכן אחר שאתן "נְשֵׁי לֶמֶךְ", והאישה צריכה שתהיה נכנעת לבעלה, אם כן "הַאֲזֵנָּה אִמְרָתִי"! (האזנה קלה משמיעה, רוצה לומר אף האזינו כל מה שאומר), כי אם אעשה אתכן רעה – מי יציל אתכן מידי? הלא "אִישׁ הָרַגְתִּי לְפִצְעִי" – איש אחד עשה לי פצע, והרגתי אותו, ובעת ההרג נתן בי חבורה, שהיא קלה מפצע, והרגתי גם את הילד שלו! ולא היה מי שיקום כנגדי ויבקש דמם מידי, כי אין משפט נגדי בארץ, כי זְרוֹעִי רָמָה!

ואם תאמרו שאענש בדין שמיים, על זה אני משיב לכם: כי אם קין שהיה הרוצח הראשון בכל זאת אמר ה' שמי שיהרוג אותו יינקם על אחת שבע, כל שכן למך שהוא תקיף יותר מקין והוא מושל ממשל רב, שמי שיהרגנו יינקם שבעים ושבעה פעמים, כי בניו ועבדיו יקחו נקמתו. ולכן אתן, נשי למך, גורו מפני חרב; כי אשר תמרה את פי – תומת.

ובזה יספר איך יצאו בני קין לתרבות רעה והתפארו ברצח, עד שגם את נשיהם הפחידו בהרג וטבח והכניעום תחתם לשפחות, וכמו שנודע שבימי קדם היתה האישה קניין בעלה לעשות עימה כחפצו.

לפירוש זה, מטרת התורה בסיפורנו היא להמחיש את גודל השפלות המוסרית שהגיע אליה בית קין. מי שאינו מתקן את מידותיו, בניו עלולים ללכת בדרכיו ולהגביר את הקלקול והשחיתות, ואחריתה מי ישורנה.

פירוש נוסף

ניתן לפרש באופן הדומה למלבי"ם במשמעותה הכללית של האמירה, אך שונה ממנו בביאור הפסוקים עצמם. קין מאיים על נשותיו ומודיע להן שהרג איש וילד – את האיש מפני שעשה בו פצע, ואת הילד מפני שעשה בו חבורה. 'חבורה' היא קלה מפצע (כפי שהזכיר המלבי"ם), שכן פצע הוא פתוח ומדמם, ואילו חבורה היא צרירות דם מתחת לעור (רש"י שמות כא כה); למך מקביל את הריגת האיש לפצע ואת הריגת הילד לחבורה, כלומר: את האיש הרגתי מפני שעשה בי פצע חמור, ואילו את הילד – שיכולתי להרגו בנקל – הרגתי אפילו מחמת חבורה קלה שעשה בי. מבחינה מוסרית ומצפונית, קשה יותר להרוג ילד מאשר להרוג איש, אך מבחינה טכנית קל יותר להרוג ילד; בדבריו אלו מבטא למך שלא המוסר והמצפון הם מורי דרכו, אלא הכוחניות והנקמנות.

"כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן וְלֶמֶךְ שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה" – בשונה מהמלבי"ם שפירש את "יֻקַּם קָיִן" כנקמה בהורג קין, ניתן לפרש זאת כנקמה בקין עצמו, כפירושי המדרשים דלעיל. למך מבהיר את אי רתיעתו מפני העונש והנקמה שהם מנת חלקו של רוצח: הרי קין לא נענש מיד, והנקמה נתלתה לו למשך זמן רב של שבעה דורות; ולי, למך, תיתלה הנקמה לשבעים ושבעה דורות. אין כל היגיון לוגי בבסיס אמירה זו, ולמך אינו מסתמך על הבדל כלשהוא בינו לבין קין, אלא כוונתו להביע אמירה של זלזול בעונש, שבעיניו עונש הנקמה המיועד לרוצח אינו מאיים במיוחד; הדחייה המופרזת שניתנה להתקיימות עונש קין מצביעה בעיניו על כך שמערכת הענישה האלוהית הינה גמישה ביותר ובלתי רצינית.

ניתן גם לפרש שאכן עמד היגיון מאחורי הבחנתו של למך בין עונשו לזה של קין:

המובן הפשוט של 'שבעתיים' הוא פי שבעה, ועל כן מסתבר לומר שגם הפירוש ש"שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם" היינו שהעונש ייתלה לקין שבעה דורות, מתבסס על כך שבמשך דורות אלו יהיה קין נע ונד, ואם כן עונשו יימשך זמן ארוך של שבעה דורות – דבר הנחשב כעונש הקשה פי שבעה מהמעשה שעשה. לפי זה, תליית העונש לשבעים ושבעה דורות משמעותה היא: עונש הגדול פי שבעים ושבעה; למך מייעד לעצמו לכאורה עונש חמור בהרבה מזה של קין.

הבחנתו זו של למך בין עונשו לבין עונש קין, מתבססת על הבדלים הקיימים ביניהם, אך לא לטובתו של למך (כפירושים הקודמים) אלא לרעתו: "קין הרג ולא היה לו ממי ללמוד" (בראשית רבה כב יב), ואילו למך כבר נוכח בתגובת הקב"ה לרצח הבל והיה לו ללמוד מכך על חומרת המעשה; מלבד זאת, קין הרג איש אחד, ולמך הרג איש וילד.

באמירה זו של למך ישנה אירוניה סמויה, שכן לכאורה הוא מקבל על עצמו עונש קשה משל קין – פי שבעים ושבעה, אך כוונתו בזה היא לומר שאף על פי שמעשהו חמור משל קין ולפיכך מן הראוי שייענש יותר ממנו, פי שבעים ושבעה – אין זה מרתיע אותו כלל (כאמור לעיל), ואדרבה – הרי הוא חפץ בכך שתינתן לו הארכה לחייו.

 

שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.


שיעורים מומלצים באותו נושא

בני האלקים ובנות האדם

הרב שלמה מונדשיין

מתוך הספר 'אור עולם' מאת ר' שלמה מונדשיין | לתגובות ורכישת הספר: shlomo6963@gmail.com

קין - בעל תשובה

הרבנית חגית אלרן (לנשים)

עד כמה אמתית היתה תשובתו של קין? כיצד השפיעה תשובה זו על מעשיו לאחר החטא?

להורדה:
כ - 70 דק'

מה פירוש המושג 'צלם אלוקים'?

הרב שלמה מונדשיין

מתוך הספר 'אור עולם' מאת ר' שלמה מונדשיין | לתגובות ורכישת הספר: shlomo6963@gmail.com

דמותו של חנוך

הרב שלמה מונדשיין

מתוך הספר 'אור עולם' מאת ר' שלמה מונדשיין | לתגובות ורכישת הספר: shlomo6963@gmail.com