בני ציון - בונים קומה בתנ"ך
בני ציון - בונים קומה בתנ"ך
  • פרשת השבוע
  • אגף המורים
  • חנות הספרים והקורסים
  • אודותינו
  • תרומות
  • צור קשר
  • הצג ניווט
  • מקורות על חשיבות לימוד תנ"ך
  • דרך לימוד התנ"ך
  • ראשי
  • נושאים
  • רבנים
  • ניווט באתר לפי ספר ופרק
  • פרשת השבוע
  • איך לומדים תנ"ך
    • כל השיעורים ב'איך לומדים תנ"ך'
    • הגישה הראויה ללימוד תנ"ך
    • היחס הראוי לאבות ולחטאיהם
    • דרכי הפרשנות והמדרש בתנ"ך
    • אוסף מקורות על חשיבות לימוד תנ"ך
    • אוסף הדרכות בלימוד תנ"ך
  • תורה
    • בראשית
      • כל השיעורים בחומש בראשית
      • פרשת בראשית | א-ו
      • פרשת נח | ו-יא
      • פרשת לך לך | יב-יז
      • פרשת וירא | יח-כב
      • פרשת חיי שרה | כג-כה
      • פרשת תולדות | כה-כח
      • פרשת ויצא | כח-לב
      • פרשת וישלח |לב-לו
      • פרשת וישב | לז-מ
      • פרשת מקץ | מא-מד
      • פרשת ויגש | מד-מז
      • פרשת ויחי | מז-נ
      • סדרות על החומש
    • שמות
      • כל השיעורים בחומש שמות
      • פרשת שמות | א-ו
      • פרשת וארא | ו-ט
      • פרשת בא | י-יג
      • פרשת בשלח | יג-יז
      • פרשת יתרו | יח-כ
      • פרשת משפטים | כא-כד
      • פרשת תרומה | כה-כז
      • פרשת תצוה | כז-ל
      • פרשת כי תשא | ל-לד
      • פרשת ויקהל | לה-לח
      • פרשת פקודי | לח-מ
    • ויקרא
      • כל השיעורים בחומש ויקרא
      • פרשת ויקרא | א-ה
      • פרשת צו | ו-ח
      • פרשת שמיני | ט-יא
      • פרשת תזריע | יב-יג
      • פרשת מצורע | יד-טו
      • פרשת אחרי מות | טז-יח
      • פרשת קדושים | יט-כ
      • פרשת אמור | כא-כד
      • פרשת בהר | כה-כו
      • פרשת בחוקותי | כו-כז
    • במדבר
      • כל השיעורים בחומש במדבר
      • פרשת במדבר | א-ד
      • פרשת נשא | ד-ז
      • פרשת בהעלותך | ח-יב
      • פרשת שלח לך | יג-טו
      • פרשת קורח | טז-יח
      • פרשת חוקת | יט-כב
      • פרשת בלק | כב-כה
      • פרשת פנחס | כה-ל
      • פרשת מטות | ל-לב
      • פרשת מסעי | לג-לו
    • דברים
      • כל השיעורים בחומש דברים
      • פרשת דברים | א-ד
      • פרשת ואתחנן | ד-ז
      • פרשת עקב | ז-יא
      • פרשת ראה | יא-טז
      • פרשת שופטים | טז-כא
      • פרשת כי תצא | כא-כה
      • פרשת כי תבוא | כו-כט
      • פרשת נצבים | כט-ל
      • פרשת וילך | לא
      • פרשת האזינו | לב
      • פרשת וזאת הברכה | לג-לד
    • חידות לילדים פ"ש
  • נביאים
    • יהושע
      • כל השיעורים בספר יהושע
      • מינוי יהושע | פרק א
      • המרגלים ששלח יהושע | פרק ב
      • מעבר הירדן | פרקים ג-ד
      • הפסח, המילה והמלאך | פרק ה
      • כיבוש יריחו | פרק ו
      • הכישלון בעי | פרק ז
      • כיבוש העי | פרק ח
      • הגבעונים | פרק ט
      • מלחמת מלכי הדרום | פרק י
      • מלחמת מלכי הצפון | פרק יא
      • סיכום הכיבוש | פרק יב
      • נחלת עבר הירדן | פרק יג
      • נחלת יהודה | פרקים יד-טו
      • נחלת בני יוסף | פרקים טז-יז
      • נחלת שאר השבטים | פרקים יח-יט
      • ערי המקלט והלויים | פרקים כ-כא
      • המזבח בעבר הירדן | פרק כב
      • נאומי הסיום | פרק כג-כד
    • שופטים
      • כל השיעורים בספר שופטים
      • מצב הכיבושים | פרק א
      • מבוא לתקופת השופטים | פרק ב
      • עתניאל, אהוד ושמגר | פרק ג
      • דבורה וברק | פרקים ד-ה
      • גדעון | פרקים ו-ח
      • אבימלך | פרק ט
      • השופטים השקטים ויפתח | פרקים י-יב
      • שמשון | פרקים יג-טז
      • פסל מיכה | פרקים יז-יח
      • פילגש בגבעה | פרקים יט-כא
    • שמואל א
      • כל השיעורים בספר שמואל א
      • חנה והולדת שמואל | פרק א
      • חטא בני עלי | פרק ב
      • נבואת שמואל לעלי | פרק ג
      • שבי הארון בפלשתים | פרקים ד-ה
      • חזרת הארון | פרק ו
      • הניצחון על הפלשתים | פרק ז
      • בקשת המלך | פרק ח
      • פגישת שאול ושמואל | פרק ט
      • מינוי שאול למלך | פרק י
      • המלחמה בעמון | פרק יא
      • נאום שמואל | פרק יב
      • יונתן והפלשתים | פרקים יג-יד
      • מלחמת שאול בעמלק | פרק טו
      • משיחת דוד | פרק טז
      • דוד וגלית | פרק יז
      • רדיפת דוד ובריחתו | פרקים יח-יט
      • דוד, יונתן והחצים | פרק כ
      • דוד והריגת נוב | פרקים כא-כב
      • דוד בקעילה ובזיף | פרק כג
      • דוד ושאול במערה | פרק כד
      • דוד ונבל הכרמלי | פרק כה
      • שאול ודוד בזיף | פרק כו
      • בריחת דוד לצקלג | פרק כז
      • שאול ובעלת האוב | פרק כח
      • מלחמת דוד בעמלק | פרקים כט-ל
      • מות שאול ובניו | פרק לא
    • שמואל ב
      • כל השיעורים בספר שמואל ב
      • בשורת מות שאול | פרק א
      • מלחמת יואב ואבנר | פרק ב
      • עריקת אבנר ומותו | פרק ג
      • מות איש בושת | פרק ד
      • המלכת דוד | פרק ה
      • העלאת הארון | פרק ו
      • בקשת בנין המקדש | פרק ז
      • מלחמות דוד | פרק ח
      • דוד ומפיבושת | פרק ט
      • מלחמת דוד בעמון וארם | פרק י
      • דוד, בת שבע ואוריה | פרק יא
      • תוכחת נתן לדוד | פרק יב
      • אמנון, תמר ואבשלום | פרק יג
      • אבשלום שב לירושלים | פרק יד
      • מרד אבשלום | פרקים טו-יח
      • המלכת דוד מחדש | פרק יט
      • מרד שבע בן בכרי | פרק כ
      • הגבעונים ובני שאול | פרק כא
      • שירת דוד | פרק כב
      • גיבורי דוד | פרק כג
      • המגפה וגורן ארונה | פרק כד
    • מלכים א
      • כל השיעורים בספר מלכים א
      • אדוניהו והמלכת שלמה | פרק א
      • צוואת דוד לשלמה | פרק ב
      • החלום בגבעון והמשפט | פרק ג
      • הצלחת שלמה ועושרו | פרקים ד-ה
      • המקדש ובית שלמה | פרקים ו-ז
      • מעמד חנוכת המקדש | פרק ח
      • גדולת מלכות שלמה | פרקים ט-י
      • נפילת מלכות שלמה | פרק יא
      • פילוג המלוכה | פרק יב
      • איש האלוקים מיהודה | פרק יג
      • ירידת ירבעם ורחבעם | פרק יד
      • אבים, אסא, נדב ובעשא | פרק טו
      • בעשא, אלה, עמרי ואחאב | פרק טז
      • אליהו גוזר רעב | פרק יז
      • אליהו בהר הכרמל | פרק יח
      • בריחת אליהו להר חורב | פרק יט
      • מלחמות אחאב וארם | פרק כ
      • אחאב ונבות | פרק כא
      • יהושפט ומות אחאב | פרק כב
    • מלכים ב
      • כל השיעורים בספר מלכים ב
      • נבואת אליהו לאחזיהו | פרק א
      • עלית אליהו לשמים | פרק ב
      • ניצחון המלכים על מואב | פרק ג
      • ניסי אלישע | פרק ד
      • אלישע, נעמן וגיחזי | פרק ה
      • ניסי אלישע (והשליש) | פרקים ו-ז
      • חזאל, יהורם ואחזיהו | פרק ח
      • יהוא ופעולותיו | פרקים ט-י
      • עתליה, יהוידע ויהואש | פרק יא
      • יהואש ותיקון בדק הבית | פרק יב
      • מות אלישע | פרק יג
      • מלחמת אמציה ויהואש | פרק יד
      • עזריה, יותם ומלכי ישראל | פרק טו
      • יותם ואחז | פרק טז
      • סוף מלכות ישראל | פרק יז
      • חזקיהו וסנחריב | פרקים יח-כ
      • מנשה ואמון | פרק כא
      • תשובת יאשיהו | פרקים כב-כג
      • יהויקים, יהויכין וצדקיהו | פרק כד
      • חורבן הבית | פרק כה
    • ישעיהו
      • כל השיעורים בספר ישעיהו
      • ישעיהו פרק א
      • ישעיהו פרק ב
      • ישעיהו פרק ג
      • ישעיהו פרק ד
      • ישעיהו פרק ה
      • ישעיהו פרק ו
      • ישעיהו פרק ז
      • ישעיהו פרק ח
      • ישעיהו פרק ט
      • ישעיהו פרק י
      • ישעיהו פרק יא
      • ישעיהו פרק יב
      • ישעיהו פרק יג
      • ישעיהו פרק יד
      • ישעיהו פרק טו
      • ישעיהו פרק טז
      • ישעיהו פרק יז
      • ישעיהו פרק יח
      • ישעיהו פרק יט
      • ישעיהו פרק כ
      • ישעיהו פרק כא
      • ישעיהו פרק כב
      • ישעיהו פרק כג
      • ישעיהו פרק כד
      • ישעיהו פרק כה
      • ישעיהו פרק כו
      • ישעיהו פרק כז
      • ישעיהו פרק כח
      • ישעיהו פרק כט
      • ישעיהו פרק ל
      • ישעיהו פרק לא
      • ישעיהו פרק לב
      • ישעיהו פרק לג
      • ישעיהו פרק לד
      • ישעיהו פרק לה
      • ישעיהו פרק לו
      • ישעיהו פרק לז
      • ישעיהו פרק לח
      • ישעיהו פרק לט
      • ישעיהו פרק מ
      • ישעיהו פרק מא
      • ישעיהו פרק מב
      • ישעיהו פרק מג
      • ישעיהו פרק מד
      • ישעיהו פרק מה
      • ישעיהו פרק מו
      • ישעיהו פרק מז
      • ישעיהו פרק מח
      • ישעיהו פרק מט
      • ישעיהו פרק נ
      • ישעיהו פרק נא
      • ישעיהו פרק נב
      • ישעיהו פרק נג
      • ישעיהו פרק נד
      • ישעיהו פרק נה
      • ישעיהו פרק נו
      • ישעיהו פרק נז
      • ישעיהו פרק נח
      • ישעיהו פרק נט
      • ישעיהו פרק ס
      • ישעיהו פרק סא
      • ישעיהו פרק סב
      • ישעיהו פרק סג
      • ישעיהו פרק סד
      • ישעיהו פרק סה
      • ישעיהו פרק סו
    • ירמיהו
      • כל השיעורים בספר ירמיהו
      • ירמיהו פרק א
      • ירמיהו פרק ב
      • ירמיהו פרק ג
      • ירמיהו פרק ד
      • ירמיהו פרק ה
      • ירמיהו פרק ו
      • ירמיהו פרק ז
      • ירמיהו פרק ח
      • ירמיהו פרק ט
      • ירמיהו פרק י
      • ירמיהו פרק יא
      • ירמיהו פרק יב
      • ירמיהו פרק יג
      • ירמיהו פרק יד
      • ירמיהו פרק טו
      • ירמיהו פרק טז
      • ירמיהו פרק יז
      • ירמיהו פרק יח
      • ירמיהו פרק יט
      • ירמיהו פרק כ
      • ירמיהו פרק כא
      • ירמיהו פרק כב
      • ירמיהו פרק כג
      • ירמיהו פרק כד
      • ירמיהו פרק כה
      • ירמיהו פרק כו
      • ירמיהו פרק כז
      • ירמיהו פרק כח
      • ירמיהו פרק כט
      • ירמיהו פרק ל
      • ירמיהו פרק לא
      • ירמיהו פרק לב
      • ירמיהו פרק לג
      • ירמיהו פרק לד
      • ירמיהו פרק לה
      • ירמיהו פרק לו
      • ירמיהו פרק לז
      • ירמיהו פרק לח
      • ירמיהו פרק לט
      • ירמיהו פרק מ
      • ירמיהו פרק מא
      • ירמיהו פרק מב
      • ירמיהו פרק מג
      • ירמיהו פרק מד
      • ירמיהו פרק מה
      • ירמיהו פרק מו
      • ירמיהו פרק מז
      • ירמיהו פרק מח
      • ירמיהו פרק מט
      • ירמיהו פרק נ
      • ירמיהו פרק נא
      • ירמיהו פרק נב
    • יחזקאל
      • כל השיעורים בספר יחזקאל
      • יחזקאל פרק א
      • יחזקאל פרק ב
      • יחזקאל פרק ג
      • יחזקאל פרק ד
      • יחזקאל פרק ה
      • יחזקאל פרק ו
      • יחזקאל פרק ז
      • יחזקאל פרק ח
      • יחזקאל פרק ט
      • יחזקאל פרק י
      • יחזקאל פרק יא
      • יחזקאל פרק יב
      • יחזקאל פרק יג
      • יחזקאל פרק יד
      • יחזקאל פרק טו
      • יחזקאל פרק טז
      • יחזקאל פרק יז
      • יחזקאל פרק יח
      • יחזקאל פרק יט
      • יחזקאל פרק כ
      • יחזקאל פרק כא
      • יחזקאל פרק כב
      • יחזקאל פרק כג
      • יחזקאל פרק כד
      • יחזקאל פרק כה
      • יחזקאל פרק כו
      • יחזקאל פרק כז
      • יחזקאל פרק כח
      • יחזקאל פרק כט
      • יחזקאל פרק ל
      • יחזקאל פרק לא
      • יחזקאל פרק לב
      • יחזקאל פרק לג
      • יחזקאל פרק לד
      • יחזקאל פרק לה
      • יחזקאל פרק לו
      • יחזקאל פרק לז
      • יחזקאל פרק לח
      • יחזקאל פרק לט
      • יחזקאל פרק מ
      • יחזקאל פרק מא
      • יחזקאל פרק מב
      • יחזקאל פרק מג
      • יחזקאל פרק מד
      • יחזקאל פרק מה
      • יחזקאל פרק מו
      • יחזקאל פרק מז
      • יחזקאל פרק מח
    • הושע
      • כל השיעורים בספר הושע
      • הושע פרק א
      • הושע פרק ב
      • הושע פרק ג
      • הושע פרק ד
      • הושע פרק ה
      • הושע פרק ו
      • הושע פרק ז
      • הושע פרק ח
      • הושע פרק ט
      • הושע פרק י
      • הושע פרק יא
      • הושע פרק יב
      • הושע פרק יג
      • הושע פרק יד
    • יואל
      • כל השיעורים בספר יואל
      • יואל פרק א
      • יואל פרק ב
      • יואל פרק ג
      • יואל פרק ד
    • עמוס
      • כל השיעורים בספר עמוס
      • עמוס פרק א
      • עמוס פרק ב
      • עמוס פרק ג
      • עמוס פרק ד
      • עמוס פרק ה
      • עמוס פרק ו
      • עמוס פרק ז
      • עמוס פרק ח
      • עמוס פרק ט
    • עובדיה
    • יונה
      • כל השיעורים בספר יונה
      • יונה פרק א
      • יונה פרק ב
      • יונה פרק ג
      • יונה פרק ד
    • מיכה
      • כל השיעורים בספר מיכה
      • מיכה פרק א
      • מיכה פרק ב
      • מיכה פרק ג
      • מיכה פרק ד
      • מיכה פרק ה
      • מיכה פרק ו
      • מיכה פרק ז
    • נחום
      • כל השיעורים בספר נחום
      • נחום פרק א
      • נחום פרק ב
      • נחום פרק ג
    • חבקוק
      • כל השיעורים בספר חבקוק
      • חבקוק פרק א
      • חבקוק פרק ב
      • חבקוק פרק ג
    • צפניה
      • כל השיעורים בספר צפניה
      • צפניה פרק א
      • צפניה פרק ב
      • צפניה פרק ג
    • חגי
      • כל השיעורים בספר חגי
      • חגי פרק א
      • חגי פרק ב
    • זכריה
      • כל השיעורים בספר זכריה
      • זכריה פרק א
      • זכריה פרק ב
      • זכריה פרק ג
      • זכריה פרק ד
      • זכריה פרק ה
      • זכריה פרק ו
      • זכריה פרק ז
      • זכריה פרק ח
      • זכריה פרק ט
      • זכריה פרק י
      • זכריה פרק יא
      • זכריה פרק יב
      • זכריה פרק יג
      • זכריה פרק יד
    • מלאכי
      • כל השיעורים בספר מלאכי
      • מלאכי פרק א
      • מלאכי פרק ב
      • מלאכי פרק ג
  • כתובים
    • תהלים
      • כל השיעורים בספר תהלים
      • מזמור א | אשרי האיש
      • מזמור ב | למה רגשו
      • מזמור ג | מזמור לדוד בברחו
      • מזמור ד | למנצח בנגינות
      • מזמור ה | למנצח אל הנחילות
      • מזמור ו | למנצח בנגינות
      • מזמור ז | שגיון לדוד
      • מזמור ח | למנצח על הגתית
      • מזמור ט | למנצח על מות לבן
      • מזמור י | למה ה'
      • מזמור יא | למנצח לדוד
      • מזמור יב | למנצח על השמינית
      • מזמור יג | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור יד | למנצח לדוד אמר נבל
      • מזמור טו | למנצח לדוד
      • מזמור טז | מכתם לדוד
      • מזמור יז | תפילה לדוד
      • מזמור יח | למנצח לעבד ה'
      • מזמור יט | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כ | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כא | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כב | למנצח על אילת השחר
      • מזמור כג | מזמור לדוד ה' רועי
      • מזמור כד | לדוד מזמור לה' הארץ
      • מזמור כה | לדוד אליך ה'
      • מזמור כו | לדוד שפטני ה'
      • מזמור כז | לדוד ה' אורי
      • מזמור כח | לדוד אליך ה' אקרא
      • מזמור כט | מזמור לדוד הבו לה'
      • מזמור ל | מזמור שיר חנוכת
      • מזמור לא | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור לב | לדוד משכיל
      • מזמור לג | רננו צדיקים בה'
      • מזמור לד | לדוד בשנותו
      • מזמור לה | לדוד ריבה ה'
      • מזמור לו | למנצח לעבד ה'
      • מזמור לז | לדוד אל תתחר
      • מזמור לח | מזמור לדוד להזכיר
      • מזמור לט | למנצח לידותון מזמור
      • מזמור מ | למנצח לדוד מזמור
      • מזמור מא | אשרי משכיל אל דל
      • מזמור מב | למנצח משכיל
      • מזמור מג | שפטני אלוקים
      • מזמור מד | למנצח לבני קורח
      • מזמור מה | למנצח על שושנים
      • מזמור מו | על עלמות שיר
      • מזמור מז | למנצח לבני קרח
      • מזמור מח | גדול ה' ומהולל מאד
      • מזמור מט | שמעו זאת כל העמים
      • מזמור נ | אל אלוקים ה' דיבר
      • מזמור נא | בבוא אליו נתן
      • מזמור נב | למנצח משכיל
      • מזמור נג | למנצח על מחלת
      • מזמור נד | למנצח בנגינת משכיל
      • מזמור נה | למנצח בנגינת
      • מזמור נו | למנצח על יונת
      • מזמור נז | למנצח אל תשחת
      • מזמור נח | למנצח אל
      • מזמור נט | למנצח אל תשחת לדוד
      • מזמור ס | למנצח על שושן
      • מזמור סא | למנצח על נגינת
      • מזמור סב | למנצח על ידותון
      • מזמור סג | מזמור לדוד
      • מזמור סד | למנצח מזמור
      • מזמור סה | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור סו | הריעו לאלוקים
      • מזמור סז | למנצח בנגינת
      • מזמור סח | למנצח לדוד
      • מזמור סט | למנצח על שושנים
      • מזמור ע | למנצח לדוד
      • מזמור עא | בך ה' חסיתי
      • מזמור עב | לשלמה אלוהים משפטיך
      • מזמור עג | אך טוב לישראל
      • מזמור עד | משכיל לאסף
      • מזמור עה | למנצח אל תשחת
      • מזמור עו | למנצח בנגינת
      • מזמור עז | למנצח על ידותון
      • מזמור עח | משכיל לאסף
      • מזמור עט | מזמור לאסף
      • מזמור פ | למנצח אל השושנים
      • מזמור פא | למנצח על הגתית
      • מזמור פב | מזמור לאסף
      • מזמור פג | שיר מזמור לאסף
      • מזמור פד | למנצח על הגיתית
      • מזמור פה | למנצח לבני קרח
      • מזמור פו | תפילה לדוד הטה
      • מזמור פז | לבני קרח מזמור
      • מזמור פח | שיר מזמור
      • מזמור פט | משכיל לאיתן
      • מזמור צ | תפילה למשה
      • מזמור צא | ישב בסתר עליון
      • מזמור צב | מזמור שיר
      • מזמור צג | ה' מלך
      • מזמור צד | אל נקמות
      • מזמור צה | לכו נרננה
      • מזמור צו | שירו לה
      • מזמור צז | ה מלך
      • מזמור צח | מזמור שירו לה
      • מזמור צט | ה' מלך
      • מזמור ק | מזמור לתודה
      • מזמור קא | לדוד מזמור
      • מזמור קב | תפילה לעני
      • מזמור קג | לדוד ברכי נפשי
      • מזמור קד | ברכי נפשי
      • מזמור קה | הודו לה
      • מזמור קו | הללויה הודו לה
      • מזמור קז | הודו לה כי טוב
      • מזמור קח | שיר מזמור לדוד
      • מזמור קט | למנצח לדוד מזמור
      • מזמור קי | לדוד מזמור נאום ה'
      • מזמור קיא | הללויה אודה ה
      • מזמור קיב | הללויה אשרי איש
      • מזמור קיג | הללויה הללו עבדי ה
      • מזמור קיד | בצאת ישראל ממצרים
      • מזמור קטו | לא לנו ה
      • מזמור קטז | אהבתי כי ישמע
      • מזמור קיז | הללו את ה
      • מזמור קיח | הודו לה' כי טוב
      • מזמור קיט | אשרי תמימי דרך
      • מזמור קכ | שיר המעלות
      • מזמור קכא | שיר למעלות אשא עיני
      • מזמור קכב | שיר המעלות שמחתי
      • מזמור קכג | שיר המעלות אליך
      • מזמור קכד | שיר המעלות לדוד
      • מזמור קכה | שיר המעלות הבוטחים בה'
      • מזמור קכו | שיר המעלות בשוב ה
      • מזמור קכז | שיר המעלות בשלמה
      • מזמור קכח | אשרי כל ירא ה'
      • מזמור קכט | רבת צררוני
      • מזמור קל | שיר המעלות ממעמקים
      • מזמור קלא | שיר המעלות לדוד
      • מזמור קלב | שיר המעלות זכור ה'
      • מזמור קלג | שיר המעלות
      • מזמור קלד | שיר המעלות הנה ברכו
      • מזמור קלה | הללויה הללו
      • מזמור קלו | הודו לה כי טוב
      • מזמור קלז | על נהרות בבל
      • מזמור קלח | לדוד אודך בכל ליבי
      • מזמור קלט | למנצח לדוד
      • מזמור קמ | חלצני ה' מאדם רע
      • מזמור קמא | מזמור לדוד
      • מזמור קמב | משכיל לדוד
      • מזמור קמג | מזמור לדוד ה
      • מזמור קמד | לדוד ברוך ה
      • מזמור קמה | תהילה לדוד
      • מזמור קמו | הללויה הללי נפשי
      • מזמור קמז | הללויה כי טוב
      • מזמור קמח | הללויה הללו את ה
      • מזמור קמט | הללויה שירו לה
      • מזמור קנ | הללויה הללו אל בקדשו
    • משלי
      • כל השיעורים בספר משלי
      • פרק א | משלי שלמה
      • פרק ב | אם תקח אמרי
      • פרק ג | בני תורתי אל תשכח
      • פרק ד | שמעו בנים
      • פרק ה | בני לחכמתי הקשיבה
      • פרק ו | אם ערבת לרעך
      • פרק ז | שמור אמרי
      • פרק ח | הלא חכמה תקרא
      • פרק ט | חכמות בנתה ביתה
      • פרק י | בן חכם ישמח אב
      • פרק יא | בא זדון ויבא קלון
      • פרק יב | הן צדיק בארץ ישלם
      • פרק יג | בן חכם מוסר אב
      • פרק יד | חכמות נשים
      • פרק טו | מענה רך
      • פרק טז | לאדם מערכי לב
      • פרק יז | בחיק יוטל את הגורל
      • פרק יח | לא יחפוץ כסיל
      • פרק יט | בלא דעת
      • פרק כ | לץ היין
      • פרק כא | דרך איש ישר בעיניו
      • פרק כב | סוס מוכן
      • פרק כג | כי תשב ללחום
      • פרק כד | אל תקנא
      • פרק כה | גם אלה משלי שלמה
      • פרק כו | כשלג בקיץ
      • פרק כז | אל תהלל
      • פרק כח | נסו ואין רודף
      • פרק כט | איש תוכחות
      • פרק ל | דברי אגור
      • פרק לא | דברי למואל
    • איוב
      • אסונות איוב והגעת הרעים | פרקים א-ב
      • דברי איוב הראשונים | פרק ג
      • מענה אליפז הראשון | פרקים ד-ה
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים ו-ז
      • מענה בלדד הראשון | פרק ח
      • תגובת איוב לבלדד | פרקים ט-י
      • מענה צופר הראשון | פרק יא
      • תגובת איוב לצופר | פרקים יב-יד
      • מענה אליפז השני | פרק טו
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים טז-יז
      • מענה בלדד השני | פרק יח
      • תגובת איוב לבלדד | פרק יט
      • מענה צופר השני | פרק כ
      • תגובת איוב לצופר | פרק כא
      • מענה אליפז השלישי | פרק כב
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים כג-כד
      • מענה בלדד השלישי | פרק כה
      • דברי איוב האחרונים | פרקים כו-לא
      • דברי אליהוא לאיוב | פרקים לב-לז
      • דברי ה' לאיוב | פרקים לח-מא
      • אחרית איוב הטובה | פרק מב
    • שיר השירים
      • שיר השירים פרק א
      • שיר השירים פרק ב
      • שיר השירים פרק ג
      • שיר השירים פרק ד
      • שיר השירים פרק ה
      • שיר השירים פרק ו
      • שיר השירים פרק ז
      • שיר השירים פרק ח
    • רות
    • איכה
      • כל השיעורים במגילת איכה
      • איכה פרק א
      • איכה פרק ב
      • איכה פרק ג
      • איכה פרק ד
      • איכה פרק ה
    • קהלת
      • כל השיעורים במגילת קהלת
      • קהלת פרק א
      • קהלת פרק ב
      • קהלת פרק ג
      • קהלת פרק ד
      • קהלת פרק ה
      • קהלת פרק ו
      • קהלת פרק ז
      • קהלת פרק ח
      • קהלת פרק ט
      • קהלת פרק י
      • קהלת פרק יא
      • קהלת פרק יב
    • אסתר
      • כל השיעורים על מגילת אסתר
      • המשתה | פרק א
      • אסתר בבית הנשים | פרק ב
      • גזירת המן | פרק ג
      • בקשת מרדכי מאסתר | פרק ד
      • אסתר בחצר בית המלך | פרק ה
      • איש אשר המלך חפץ ביקרו | פרק ו
      • הסגרת המן למלך | פרק ז
      • נתינת בית המן לאסתר | פרק ח
      • מלחמת היהודים | פרק ט
      • מרדכי היהודי משנה למלך | פרק י
    • דניאל
      • כל התכנים בספר דניאל
      • דניאל פרק א
      • דניאל פרק ב
      • דניאל פרק ג
      • דניאל פרק ד
      • דניאל פרק ה
      • דניאל פרק ו
      • דניאל פרק ז
      • דניאל פרק ח
      • דניאל פרק ט
      • דניאל פרק י
      • דניאל פרק יא
      • דניאל פרק יב
    • עזרא ונחמיה
      • כל עזרא ונחמיה
      • עזרא פרק א
      • עזרא פרק ב
      • עזרא פרק ג
      • עזרא פרק ד
      • עזרא פרק ה
      • עזרא פרק ו
      • עזרא פרק ז
      • עזרא פרק ח
      • עזרא פרק ט
      • עזרא פרק י
      • נחמיה פרק א
      • נחמיה פרק ב
      • נחמיה פרק ג
      • נחמיה פרק ד
      • נחמיה פרק ה
      • נחמיה פרק ו
      • נחמיה פרק ז
      • נחמיה פרק ח
      • נחמיה פרק ט
      • נחמיה פרק י
      • נחמיה פרק יא
      • נחמיה פרק יב
      • נחמיה פרק יג
    • דברי הימים
  • נושאים כלליים בתנ"ך
    • כל השיעורים בנושאים הכלליים
    • גלות וגאולה
    • מלחמת גוג ומגוג
    • מלחמה
    • יג מידות הרחמים
    • נבואה ונביאים
    • ירושלים
    • ארץ ישראל
      • סקירות תנ"כיות על אזורים בארץ ישראל
    • בנין המידות על פי התנ"ך
    • תקופת הבית השני
    • ארבע המלכויות
    • בית המקדש והכהנים
    • דוד המלך
    • המלוכה בישראל ובעמים
    • פודקאסט - הפרק הבא - על הנבואות מהתנ"ך שעוד מחכות לנו
  • מועדים
    • כל השיעורים על המועדים
    • חודש אלול וימי התשובה
    • ראש השנה
    • יום הכיפורים
      • כל השיעורים ליום הכיפורים
      • מעבר לשיעורים על ספר יונה
    • סוכות
      • כל השיעורים על חג הסוכות
      • מעבר לשיעורים על גוג ומגוג
    • שמיני עצרת
    • חנוכה
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ספירת העומר
    • יום העצמאות
    • יום ירושלים
    • שבועות
    • שלושת השבועות
  • הפטרות
    • הפטרות בראשית
      • חומש בראשית - כל ההפטרות
      • הפטרת בראשית
      • הפטרת נח
      • הפטרת לך לך
      • הפטרת וירא
      • הפטרת חיי שרה
      • הפטרת תולדות
      • הפטרת ויצא
      • הפטרת וישלח
      • הפטרת וישב
      • הפטרת מקץ
      • הפטרת ויגש
      • הפטרת ויחי
    • הפטרות שמות
      • חומש שמות - כל ההפטרות
      • הפטרת שמות
      • הפטרת וארא
      • הפטרת בא
      • הפטרת בשלח
      • הפטרת יתרו
      • הפטרת משפטים
      • הפטרת תרומה
      • הפטרת תצוה
      • הפטרת כי תשא
      • הפטרת ויקהל
      • הפטרת פקודי
    • הפטרות ויקרא
      • חומש ויקרא - כל ההפטרות
      • הפטרת ויקרא
      • הפטרת צו
      • הפטרת שמיני
      • הפטרת תזריע
      • הפטרת מצורע
      • הפטרת אחרי מות
      • הפטרת קדושים
      • הפטרת אמור
      • הפטרת בהר
      • הפטרת בחוקותי
    • הפטרות במדבר
      • חומש במדבר - כל ההפטרות
      • הפטרת פרשת במדבר
      • הפטרת פרשת נשא
      • הפטרת פרשת בהעלותך
      • הפטרת פרשת שלח
      • הפטרות פרשת קורח
      • הפטרות פרשת חוקת
      • הפטרת פרשת בלק
      • הפטרת פרשת פנחס
      • הפטרת פרשת מטות
      • הפטרת פרשת מסעי
      • הפטרות במדבר - הרב מנחם שחור
    • הפטרות דברים
      • חומש דברים - כל ההפטרות
      • הפטרת דברים
      • הפטרת ואתחנן
      • הפטרת עקב
      • הפטרת ראה
      • הפטרת שופטים
      • הפטרת כי תצא
      • הפטרת כי תבוא
      • הפטרת נצבים
      • הפטרת וילך
      • הפטרת האזינו
      • הפטרת וזאת הברכה
      • הפטרות דברים - הרב מנחם שחור
    • הפטרות המועדים
      • כל הפטרות המועדים
      • שבת חזון
      • הפטרת שבת נחמו
      • הפטרת ערב ראש חודש
      • הפטרת ראש חודש
      • הפטרת שבת חנוכה
      • הפטרת שבת שקלים
      • הפטרת שבת זכור
      • הפטרת שבת פרה
      • הפטרת שבת החודש
      • הפטרת שבת הגדול
      • הפטרת ראשון של פסח
      • הפטרת שביעי של פסח
      • הפטרת יום העצמאות
      • יום א של ראש השנה
      • יום ב של ראש השנה
      • הפטרת שבת תשובה
      • הפטרת יום הכיפורים
      • הפטרת יום ראשון של סוכות
      • הפטרת שמחת תורה
      • הפטרת שבת חול המועד פסח
      • הפטרת שבת חול המועד סוכות
  • ימי עיון בתנ"ך
    • כל השיעורים מימי עיון בתנ"ך
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ד
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ו
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ז
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ח
    • ימי עיון בתנ"ך תשע"ט
    • ימי עיון בתנ"ך תש"פ
  • כלי עזר - טבלאות זמני המאורעות ומפות
  • פרוייקט התנ"ך המוקלט - מתעדכן
  • ליווי ת"תים
    • שופטים
  • ימי העיון בתנ"ך (246)
  • דוד המלך (58)
  • האזנה לפסוקים עם ביאור פשוט (56)
  • גאולה (53)
  • מלכות (43)
  • תנ"ך מוקלט (40)
  • נבואה (38)
  • בית המקדש (38)
  • לימוד בקצב של פרק לשיעור (38)
  • ארץ ישראל (35)
  • בית שני (35)
  • כהונה (33)
  • קריאת הפסוקים עם ביאור פשוט (31)
  • ירושלים (29)
  • קרבנות (26)
  • מבט רחב על ספרים ונושאים (26)
  • המשכן וכליו (25)
  • שיעורים לנשים (25)
  • מפרשי המקרא (25)
  • מתן תורה (21)
  • גלות (19)
  • חורבן בית המקדש (19)
  • שבטים (18)
  • חנוכה (18)
  • משה רבנו (17)
  • ארון הברית (16)
  • שאול המלך (16)
  • יוסף (13)
  • צרעת (12)
  • קרבן פסח (12)
  • כריתת ברית (11)
  • קיום ברית (11)
  • המנורה (11)
  • נזיר (10)
  • גוג ומגוג (10)
  • מלחמה (10)
  • עבדות (9)
  • ישראל והעמים (9)
  • כיבוש הארץ (9)
  • יציאת מצרים (9)
  • השגחת ה' (9)
  • אליהו הנביא (8)
  • שבת (8)
  • שמות ה' (8)
  • תשובה (8)
  • חטא המרגלים (7)
  • בית המקדש השלישי (7)
  • נביאי השקר (7)
  • משכן שילה (7)
  • שלמה המלך (7)
  • מצרים (7)
  • עמי כנען (7)
  • אהבת ה' (7)
  • יהושפט (7)
  • חזקיהו (7)
  • הבמות (7)
  • פלשתים (7)
  • ברית מילה (7)
  • אלישע הנביא (6)
  • יהושע בן נון (6)
  • עמלק (6)
  • חטא העגל (6)
  • הקטורת (6)
  • נשים בתנ"ך (6)
  • שמחה (6)
  • שמיטה (5)
  • הכניסה לארץ (5)
  • האבות (5)
  • התשובה (5)
  • יבום (5)
  • תפילה (5)
  • ישעיהו (4)
  • מרגלים (4)
  • הנביא והמלך (4)
  • יום כיפור (4)
  • מאמרים קצרים (4)
  • קרבן שלמים (4)
  • יובל (3)
  • ירמיהו (3)
  • יג מידות הרחמים (3)
  • נסים (3)
  • צומות (3)
  • יהודה (3)
  • דניאל (3)
  • יתרו והקיני (3)
  • נבואות הקץ (3)
  • יאשיהו (3)
  • ניסים (2)
  • ערי המקלט (2)
  • חלום (2)
  • שכר ועונש (2)
  • קרבן תמיד (2)
  • ראש השנה (2)
  • ספירת העומר (2)
  • חגים (2)
  • ביטחון ב-ד' (2)
  • בכורות (2)
  • יום העצמאות (2)
  • שבט לוי (2)
  • עבודה זרה (2)
  • מנשה (2)
  • בני גד ובני ראובן (2)
  • עקדת יצחק (2)
  • משיח (2)
  • קרבן עולה (1)
  • עשיו (1)
  • נישואים (1)
  • יופי (1)
  • ירבעם (1)
  • מעמד הר סיני (1)
  • רש"י (1)
  • ארבע מלכויות (1)
  • מנייני השנים בתנ"ך (1)
  • עזרא הסופר (1)
  • חנ (1)
  • גן עדן (1)
  • קרבן מנחה (1)
  • קרבן חטאת (1)
  • חירם (1)
  • יותם (1)
  • אחז (1)
  • כורש (1)
  • חולדה הנביאה (1)
  • אחאב (1)
  • בית עלי (1)
  • סתירות בתנ"ך (1)
  • קיבוץ גלויות (1)
  • הרב אבי סמוטריץ' (1)
  • הרב אביעד תפוחי (1)
  • הרב אברהם וסרמן (20)
  • הרב אהרון קוטלר זצ"ל (2)
  • הרב אוהד קרקובר (2)
  • הרב אוהד תירוש (185)
  • הרב אופיר כהן (3)
  • הרב אורן טרבלסי (1)
  • הרב אחיקם גץ (233)
  • הרב אילן אלפונטה (2)
  • הרב איתיאל אמיתי (1)
  • הרב איתן קופמן (44)
  • הרב איתן שנדורפי (708)
  • הרב אלחנן בן נון (28)
  • הרב אלי אדלר (53)
  • הרב אלי פרידמן (1)
  • הרב אליהו דסלר זצ"ל (1)
  • הרב אליהו ידיד (2)
  • הרב אליעזר קשתיאל (372)
  • הרב אלישב אביחיל (4)
  • הרב אלישע וישליצקי (4)
  • הרב אלעזר נאה (38)
  • הרב אס"ף בנדל (16)
  • הרב אסף שטראוס (1)
  • הרב ארי לנדא (3)
  • הרב אריאל בראלי (2)
  • הרב אריאל כהן (1)
  • הרב אריה אברמסון (5)
  • הרב אריה אוריאל (149)
  • הרב אריה מרזר (1)
  • הרב אריק אוריאל (5)
  • הרב בנימין סופר (1)
  • הרב בנימין רוזנצוויג (1)
  • הרב ברוך סליי (77)
  • הרב ברק עוקבי (3)
  • הרב גדי הרלינג (1)
  • הרב גדי שלוין (3)
  • הרב דוב ביגון (1)
  • הרב דוד אמיתי (1)
  • הרב דוד ג'יאמי (139)
  • הרב דוד חי הכהן (4)
  • הרב דוד טורנר (2)
  • הרב דודי מתוקי (3)
  • הרב דן בארי (603)
  • הרב דני סטיסקין (83)
  • הרב דרור אריה (1)
  • הרב דרור טוויל (199)
  • הרב חגי ולוסקי (116)
  • הרב חגי לונדין (7)
  • הרב חיים דרוקמן (6)
  • הרב חיים סבתו (1)
  • הרב חן חלמיש (5)
  • הרב חננאל אתרוג (116)
  • הרב חנניה מלכה (195)
  • הרב טוביה לפשיץ (163)
  • הרב יאיר הס (10)
  • הרב יגאל שפרן (3)
  • הרב יהודה סדן (1)
  • הרב יהודה קופרמן זצ"ל (139)
  • הרב יהונתן מיכאלי (156)
  • הרב יהונתן עידן (28)
  • הרב יהונתן פוזן (1)
  • הרב יהושע ון-דייק (5)
  • הרב יהושע מגנס (1)
  • הרב יהושע צוקרמן (5)
  • הרב יהושע שפירא (182)
  • הרב יואב אוריאל (745)
  • הרב יואב אוריאל והרב עמנואל בן ארצי (5)
  • הרב יואל מנוביץ' (36)
  • הרב יונדב זר (1035)
  • הרב יוסי ברינר (31)
  • הרב יוסף אטון (5)
  • הרב יוסף הורוביץ (115)
  • הרב יוסף מילר (23)
  • הרב יוסף קלנר (28)
  • הרב יוסף שילר (109)
  • הרב יחזקאל כהן (6)
  • הרב יחזקאל קופלד (34)
  • הרב יעקב אפשטיין (8)
  • הרב יעקב אריאל (19)
  • הרב יעקב ידיד (82)
  • הרב יעקב יצחק הלוי רודרמן זצ"ל (1)
  • הרב יצחק בן שחר (229)
  • הרב לוי סודרי (111)
  • הרב לייב מינצברג (18)
  • הרב מאיר הילביץ' (61)
  • הרב מאיר נאמן (5)
  • הרב מיכאל טוביאנו (10)
  • הרב מיכה הלוי (2)
  • הרב מישאל רובין (14)
  • הרב מנחם אליהו (3)
  • הרב מנחם בורשטין (3)
  • הרב מנחם מן (1)
  • הרב מנחם שחור (146)
  • הרב מרדכי קופרמן (1)
  • הרב משה הגר (2)
  • הרב משה שטרנברג (1)
  • הרב מתניה ידיד (3)
  • הרב נועם אליצור (1)
  • הרב נועם וידר (1)
  • הרב נועם ונגרובר (29)
  • הרב נחום נריה (1)
  • הרב נתן רוטמן (57)
  • הרב עדיאל לוי (28)
  • הרב עידו רוזנטל (1)
  • הרב עמוס קליגר (1)
  • הרב עמירם אלבה (1)
  • הרב עמנואל בן ארצי (382)
  • הרב עקיבא קשתיאל (2)
  • הרב ערן טמיר (60)
  • הרב צבי הירש קלישר זצ"ל (43)
  • הרב צבי לבנברג (2)
  • הרב צבי קוסטינר (3)
  • הרב צבי שוויגר (56)
  • הרב צפניה דרורי (2)
  • הרב קובי דביר (7)
  • הרב קלמן בר (2)
  • הרב ראובן ששון (2)
  • הרב רוני אגלטל (1)
  • הרב רמי גליקשטיין (5)
  • הרב רפאל למפרט (2)
  • הרב שלמה אבינר (151)
  • הרב שלמה יוסף ויצן (2)
  • הרב שלמה מונדשיין (20)
  • הרב שמואל אליהו (8)
  • הרב שמואל ישמח (11)
  • הרב שמעון כהן (95)
  • הרב שמעון לוי (408)
  • הרבנית אחינועם ברקו (לנשים) (1)
  • הרבנית ברוריה בן שחר (לנשים) (3)
  • הרבנית בת שבע אליהו (לנשים) (1)
  • הרבנית בת שבע יוסיפון (לנשים) (1)
  • הרבנית גילה שרים (לנשים) (4)
  • הרבנית דינה ראפ (לנשים) (3)
  • הרבנית דנה סליי (לנשים) (7)
  • הרבנית דניאלה ון-דייק (לנשים) (1)
  • הרבנית ורדית אביחי (לנשים) (5)
  • הרבנית חגית אלרן (לנשים) (2)
  • הרבנית יפה מגנס (לנשים) (2)
  • הרבנית נורית גאל דור (לנשים) (16)
  • הרבנית נעמה אתרוג (לנשים) (1)
  • הרבנית נעמה בן פנחס (לנשים) (3)
  • הרבנית נעמי שפירא (לנשים) (1)
  • הרבנית עידית שילה (לנשים) (1)
  • הרבנית רחלי מונדשיין (לנשים) (1)
  • הרבנית שיפי גולדשטיין (לנשים) (1)
  • הרבנית תהילה הרץ (לנשים) (3)
  • הרה"ג הרב דוד לאו (1)
  • ולו (1)
  • ושננתם (157)
  • יונדב זר (21)
  • מערכת בני ציון (204)
  • פרופ' דבורה רוזנווסר (לנשים) (1)
  • רותי שפירא - ד"ר (לנשים) (3)
  • דף הבית
  • מאגר השיעורים והמאמרים
  • תורה
  • בראשית
  • פרשת בראשית | א-ו
  • מה פירוש המושג 'עזר כנגדו'?

פרשת בראשית | א-ו

בחר סוג מדיה:
  • כל הסוגים
  • וידאו
  • אודיו
  • טקסט/PDF
  • שאלות ותשובות

עונש המוות בעקבות אכילת עץ הדעת

אני מלמדת בקרוב על חטא אדם הראשון. ולשאלתי, כיצד ייתכן שלבסוף לא נענש האדם בעונש מוות, שהרי נאמר לו "כי ביום אכלך ממנו מות תמות". מצאתי מספר תשובות, אך אף תשובה לא התיישבה על דעתי. אשמח לתשובתכם. תודה!

הרב יואב אוריאל
סוג מדיה שם השיעור מאת אורך להורדה
שו"ת

עונש המוות בעקבות אכילת עץ הדעת

אני מלמדת בקרוב על חטא אדם הראשון. ולשאלתי, כיצד...
הרב יואב אוריאל

שאל שאלה בתנ”ך

יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים

[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].

*
*
*

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.

הזמינו שיעור תנ"ך בקהילה או באירוע

רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.

הזן את מספר הטלפון שלך, כדי שנוכל לחזור אליך
במידה ואתם חפצים בשיעור בתאריך מסויים
.באיזה שיעור מדובר? - שיעור בקהילה/ אזכרה וכדומה. האם יש רב או נושא מועדף מבחינתכם?

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.

הרשמה למייל השבועי בתנ"ך

הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם  .

הגדילה המשמעותית בתנ"ך: לימוד עצמי.

מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך. 

קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.

© כל הזכויות שמורות לבני ציון תשפ"ד  |  לעילוי נשמת בן ציון חיים הנמן הי"ד.

פותח ע"י: TWB.co.il

מה פירוש המושג 'עזר כנגדו'?

הרב שלמה מונדשיין

מתוך הספר 'אור עולם' מאת ר' שלמה מונדשיין | לתגובות ורכישת הספר: shlomo6963@gmail.com

ישנם 10 שיעורים בסדרה פרשת בראשית | א-ו

הדפס תוכן

"עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" – שלמות האיש והאישה

"וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים: לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ; אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר, כְּנֶגְדּוֹ" (בראשית ב יח).

נאמרו פירושים רבים למהותו של אותו חיסרון שמחמתו "לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ", וממילא למהותה של השלמת חיסרון זה: "עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ". במאמר זה נדון בפירושים אלו, שחלקם גם משקפים מזוויות שונות את מודל הזוגיות לאור היהדות.

פירוש רש"י

רש"י כתב: "'לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ' – שלא  יאמרו שתי רשויות הן, הקב"ה בעליונים יחיד ואין לו זוג, וזה בתחתונים ואין לו זוג". פירוש זה הוא על דרך הדרש (ומקורו מפרקי דר' אליעזר יב),[1] אך מהפשט נראה שה"לֹא טוֹב" הוא מכיוון שאין "עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ", ואילו לפירוש זה אין צורך דווקא ב'עזר' כדי שהאדם לא יהיה יחיד בעולמו!

את הביטוי "עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" פירש: "זכה – 'עֵזֶר', לא זכה – 'כְּנֶגְדּוֹ' להילחם"; גם פירוש זה הוא על דרך הדרש (ומקורו בבראשית רבה יז ג, וכעין זה ביבמות סג ע"א), אך לפי הפשט מסתבר שאין כוונת הכתוב לשני מצבים שונים, וכן הפירוש "כנגדו להילחם" ודאי שאינו כפי הפשט.[2] ואכן בפרקי דר' אליעזר (שם) פירוש זה מובא כדרשה, שאף מבוססת על שינוי לשון הכתוב: "רבי יהודה אומר: אל תקרי 'כְּנֶגְדּוֹ' אלא 'לְנַגְּדוֹ' - אם זכה תהיה לו עזר, ואם לאו - לנגדו, להילחם" – מה שמוכיח שאין זה פשוטו של מקרא.

ייתכן שפרקי דר' אליעזר ורש"י מביאים פירוש דַּרְשָׁנִי זה מכיוון שהוא מהווה השלמה לפירושם לתחילת הפסוק, לחשש הקיים בהיות האדם לבדו: כשם שהבריות עלולות לומר "הוא שבְּרָאָנוּ", כך גם האישה, שכן נבראה אחריו, והאדם יהיה בעיניה "יחיד בעולמו" ותראה את עצמה כנתונה תחת מדרגתו, ומאחר וכך – גם  שאר הברואים עלולים לומר כן (אף על פי שההשוואה לעניין העדר פרייה ורבייה לא תהיה). לכן נבראה האישה כך שבטבעה חקוק גם "כנגדו להילחם", וכשהיא מתנגדת לאדם ניכר לכל שהם שווים ואין האדם יחיד ועליון בעולם; וגם אם יהיה בבחינת 'זכה' ולא תילחם בו בפועל, מכל מקום טבע זה יתבטא ביחסה כלפיו.

פירושי ספורנו ואברבנאל

הספורנו פירש שמתפקידי האישה הוא להיות "עזר" – לספק  לאדם את צרכיו הגשמיים, כדי שיהיה פנוי לעיסוקים רוחניים, ולפי זה פירש ש"כנגדו" היינו שווה לו בטבעה:

עזר שיהיה כמו שווה לו בצלם ודמות, כי זה הכרחי לו בידיעת צרכיו והמציאם במועדם. ואמר כנגדו כי הנכנס לכף [המאזניים] נגד דבר אחר כשיהיה שווה לו ב[מ]שקל יהיה נגדו בקו ישר [...] אמנם לא היה ראוי שיהיה העזר שווה לו לגמרי, כי אז לא היה ראוי שיעבוד וישרת אחד מהם לחבירו.

לפירוש זה, האדם עומד במרכז והאישה טפלה לו; היא נבראה בצלם ובדמות כמותו כי כך הכרחי כדי שתכיר את טבעו וצרכיו של האדם, אך אינה "נגדו" – מולו בשווה לו, אלא "כנגדו", במעמד קרוב לזה.

בדרך זו פירש גם האברבנאל, וכתב פירוש נוסף בשם 'האפודי' לכ' שב"כנגדו": לא שבהכרח תעמוד מולו בפועל, אלא שגם אם פיזית לא תעמוד לפניו – תמיד  תהיה מוכנה לעזרתו או פועלת לטובתו, "כאילו עומדת לפניו תמיד". בשונה מהספורנו שפירש ש"נגדו" הוא מולו באופן מופשט, כלומר במדרגת האישיות, האפודי מפרש ש"נגדו" הוא עמידה מולו במציאות, כפי הקריאה הפשוטה בפסוק.

פירושי אבן עזרא ורש"ר הירש

אבן עזרא כתב: "ו'עֵזֶר' - כטעם 'טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד' (קהלת ד ט)"; בשונה מהפירוש הקודם,  לפי פירושו אין מטרת האישה להיות עזר לאיש, אלא מעצם מציאותם של שניים כל אחד הוא עזר לשני.

ב'שיטה אחרת' השלים את הפירוש ופירש גם את "כְּנֶגְדּוֹ": "'כְּנֶגְדּוֹ' – כמו  '[וְאִם יִתְקְפוֹ הָאֶחָד] הַשְּׁנַיִם יַעַמְדוּ נֶגְדּוֹ' (שם ד יב), כי האישה הפך האיש, כאשר הזכיר בעל ספר היצירה אמ"ש בזכר ואש"ם בנקבה".

לפירושו, "נֶגְדּוֹ" בהקשר זה אינו 'שווה לו' (כפירוש הספורנו), אלא 'מולו'; ולא במובן הפיזי כאברבנאל, אלא במובן המהותי – הפוך  ממנו, כמו שבפסוק בקהלת השניים עומדים מול התוקף, בכיוון הפוך משלו. כוונת הדברים היא שהאיש ואישה הפוכים זה מזו במהותם הרוחנית (וכמו שמביא מספר יצירה, ששונים הם באופן המיזוג של האש והמים, שמסמלים את מידות הדין והרחמים). עניין היות העזר 'כנגדו' דווקא הוא, שכך מהויותיהם משלימות זו את זו ויוצרות 'אדם' שלם.

לפי זה ניתן לומר, שהביטוי "עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" כולל שתי בחינות המקבילות לשני החסרונות שב"הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ"; החיסרון הפרקטי מתמלא בהיות לו 'עזר', והחיסרון המהותי של העדר צורת אדם שלם מתמלא ב'כנגדו'.

בכיוון דומה פירש רש"ר הירש, מתוך עמידה על המורכבות שבמושג 'נגדו', שמצד אחד מבטא שוויון, ומאידך – ניגודיות:

האישה הועמדה בתחום פעילות האיש; שם היא חסרה, ושם תהא "עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ". ו"עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" איננו מביע שיעבוד, אלא שוויון גמור ועצמאות שווה. האישה היא "כְּנֶגְדּוֹ", לצידו של האיש, מקבילה לו, בשורה אחת. [...] האישה נוטלת חלק מן החובות, הכלולות בתפקיד האדם; כך יוכל האיש למלא ביתר שלימות את החובות שעדיין נותרו לו. אך לשם כך יש צורך, שה'עזר' יהא 'כנגדו' – לא  'עימו': אל יפעל עימו במקום אחד, אלא יפעל כנגדו במקום אחר, בשורה אחת ממולו. אילו היה העזר נוצר בדמות איש, היו מוטלות עליו כל חובות האיש, ואף הוא היה זקוק ל'עזר'. משום כך הוא נוצר כאישה; האישה עומדת בצד האיש, לא עימו ולא תחתיו; היא פועלת 'כנגדו', בשורה אחת ובנקודה אחרת. כל אחד יפעל בתחום המיוחד לו, וכך ישלימו זה את זו.

לפירושו, "כְּנֶגְדּוֹ" מתפרש כפירוש הספורנו דלעיל – בשווה לו (ולדעתו הכ' אינה כ' הדמיון שממעטת מהשוויון המוחלט), וגם כפירוש אבן עזרא – בכיוון הפוך משלו. בין האיש והאישה ישנו שוויון גמור, אך לא זהוּת. האישה אינה העתק של האיש, אלא עומדת כשפניה לכיוון ההפוך, למגמה שונה מזו של האיש. לכל אחד מהם מהות שונה ותפקיד ומגמה שונים, אך אינם שוללים אלו את אלו, אלא אדרבה – משלימים אלו את אלו.

פירושי הרמב"ן והרשב"א

בשונה מהפירושים דלעיל, הרמב"ן מפרש כי אמירה זו מתייחסת לאופן ההולדה של האדם:

איננו נראה שנברא האדם להיות יחיד בעולם ולא יוליד, שכל הנבראים זכר ונקבה מכל בשר נבראו להקים זרע, וגם העשב והעץ זרעם בהם. אבל ייתכן לומר כי היה כדברי האומר דו פרצופים נבראו, ונעשו שיהיו בהם טבע מביא באיברי ההולדה מן הזכר לנקבה כח מוליד, או תאמר – זרע, כפי המחלוקת הידוע בעיבור,[3] והיה הפרצוף השני עזר לראשון בתולדתו. וראה הקב"ה כי טוב שיהיה העזר עומד לנגדו והוא יראנו וייפרד ממנו ויתחבר אליו כפי רצונו. וזהו שאמר "אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ".

וטעם "לֹא טוֹב" שלא יאמר בו "כי טוב" בהיותו לבדו, שלא יתקיים כן, [ו]במעשה בראשית ה"טוב" הוא הקיום – כאשר  פירשתי במאמר "וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב".

הרמב"ן פותח את הצעת שיטתו בכך שלא מסתבר שמלכתחילה נברא האדם ללא אישה וממילא ללא יכולת להוליד, שכן המשכיות הדורות היא דבר בסיסי בטבע הנבראים. לפיכך הוא נוטה לדעה שהאדם נברא מלכתחילה כזכר ונקבה המחוברים זה לזו מאחוריהם, ומה שכתוב (בפס' כא) "וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו" היינו אחד מצדדיו.[4] באופן זה – אומר הרמב"ן – היה  הכח המוליד עובר מהזכר לנקבה בדרך תוך-גופית, ונמצא שמראשית יצירתו יכל האדם להוליד.

פירוש אמירת הקב"ה בפסוקנו הוא: לא טוב שהאדם ימשיך להיות כפי שהוא עתה, שזוגתו מחוברת אליו מאחוריו וכך הוא גוף אחד הקיים 'לבדו'; אעשה שהעזר והשותף שלו בהולדה – לא יהיה מאחוריו אלא 'כנגדו', מולו. בסוף דבריו מדגיש שאין זו הימלכות וחרטה מחמת שהמצב הנוכחי אינו טוב, אלא שמלכתחילה נוצר כך האדם באופן זמני ולא באופן 'טוב' – דהיינו באופן הראוי להיות קיים תמיד.

גם בשו"ת הרשב"א (ח"א סי' ס) פירש שהכתוב מתייחס לעניין ההולדה: "אמר הכתוב 'אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ', רוצה לומר שהוא מוליד כמינו. שאין הנולד ממי שאינו מינו 'כְּנֶגְדּוֹ' וכיוצא בו". אך בשונה מהרמב"ן שפירש על פי הדעה שהאדם נברא מתחילה זכר ונקבה מחוברים, ומשמעות הכתוב היא "אעשה שהעזר (הקיים כבר) יהיה כנגדו", הוא מפרש על פי הדעה השנייה שמתחילה נברא אדם לבדו ואחר כך נעשתה האישה, ומשמעות הכתוב היא: אעשה (מהצלע שאקח ממנו) אישה שתהיה לו לעזר בהולדה, והיא תהיה 'כנגדו' דהיינו ממינו, אנושית כמותו (כעין פירוש הספורנו).

 

פירוש הראב"ד

הראב"ד בהקדמתו לספרו ההלכתי 'בעלי הנפש', פירש את הביטוי "עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" כמציין את הייחודיות שבזוגיות מין האדם ואת יתרונה על פני זוגיות בעלי החיים, ותולה זאת באופני יצירתם השונים:

ומה נפלאו מעשי הבורא ומי יבין סודם, כי כל הנבראים נבראו זכר ונקבה, והאדם נברא אחד ואחר כך ברא לו ממנו עזר כנגדו [...] כי לטובת האדם ולהנאתו בראו האל אחד, כי אילו נבראו זכר ונקבה מן האדמה כאשר נבראו שאר כל הנבראים היתה האישה אצל האדם כבהמה הנקבה אצל הזכר, שאינה מקבלת עליה שולטנות הזכר ולא עומדת אצלו לשימושו [...] גם אינם מיוחדים זה לזה, לפי שתחילתם זה נברא בפני עצמו וזה נברא בפני עצמו.

ולכן ראה הבורא צורך האדם והנאותיו, וברא אותו יחידי ולקח אחת מצלעותיו ובנה ממנה את האישה, והֵביאה אל האדם להיות לו לאישה ולהיותה אצלו לעזר ולמסעד מפני שהיא נחשבת אליו כאחד מאיבריו [...]. ואמר "לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ", כלומר אין טוב שיהיה האדם מתבודד כמו הבהמה שאין הנקבה מתייחדת אל הזכר, ולכן "אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ", אבראנו בעניין שתהיה לו עזר כנגדו: 'עזר' – שתהיה  משמשתו בכל צרכיו, 'כנגדו' – שתהיה  עומדת אצלו תמיד. על כן בראה הבורא מגוף האדם.[5]

בעלי החיים נוצרו כל פרט בנפרד – הזכר לעצמו והנקבה לעצמה; לפיכך בהמשך ההיסטוריה אין בהם טבע של זוגיות זכר מסויים עם נקבה מסויימת, והחיבור ביניהם הוא מקרי ולא מהותי. לעומת זאת, במין האדם האישה נוצרה מגוף האיש, ולפיכך זוגיות האיש והאישה מתקיימת רק מתוך מסגרת שמייחדת אותם זה לזו, ובה הם כאילו עומדים תמיד זה מול זו ואינם פונים לכיוונים אחרים.

לדברי הראב"ד, התיאור "לְבַדּוֹ" אינו מתייחס דווקא למצב שבו האדם שרוי ללא אישה, אלא אף אם ישנה אישה עימו בעולם אך אינה מיוחדת לו בקשר פנימי – הרי הוא 'לבדו', ומצב זה 'אינו טוב'. כפי שהזכרנו לעיל, זוגיות איש ואישה יוצרת אותם יחד לצורת אדם שלם, ויש בכך ערך עליון ומהותי הרבה מעבר לרובד המעשי של המשכיות הדורות הקיים גם אצל בעלי החיים; לפיכך אומר כאן הקב"ה שיש לעשות לאדם "עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" – אישה שתהיה מיוחדת לו.

לפירוש זה, ניתן לפרש שהכ' במילה "כְּנֶגְדּוֹ" מורה שאין הכוונה שתהיה מולו ממש, אלא שאף כשמבחינה פיזית אינה עומדת מולו, היא אגודה בו ומיוחדת לו כאילו עומדת נגדו (וכעין פירוש 'האפודי', אך לא רק לעניין הסיוע אלא בעיקר לעניין ברית הזוגיות הכרותה ביניהם).

פירוש נוסף

ניתן לפרש באופן נוסף:

"לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ" – משום  שבמצב זה אינו יכול להוציא אל הפועל, לבטא ולפתח, את המידות הטובות שבין אדם לחבירו – העזרה, הנתינה, ההתחשבות וכדומה; הצורך בהיות מידות אלו באדם אינו נובע מכך שיש אנשים זולתו הזקוקים לעזרתו, אלא הן נצרכות עבור האדם עצמו, על מנת שיהיה אדם טוב ומוסרי. המידות שבין אדם לחבירו מהוות גם בסיס למערכת היחסים שבין אדם למקום,[6] והן מהוות חלק משלימות האדם. בהיות האדם לבדו, ללא יכולת להוציא אל הפועל מידות אלו ולפתחן, הן תשקענה ותתנוונה בקרב נפשו, וכך מעמדו המוסרי יהיה חסר.

לפיכך, "אֶעֱשֶׂה לּוֹ עֵזֶר" – האישה  תהיה לאדם לעזר, בעצם זה שהוא יעזור לה; בכך היא תהיה לו לעזר להביא את עצמו לשלימותו הרוחנית, על ידי פיתוח וביטוי של מידות טובות ומוסר (כמובן, על גבי המובן הפשוט של 'עזר', ואין מקרא יוצא מידי פשוטו).

עזרה זו תהיה "כְּנֶגְדּוֹ" – מולו ובשווה לו; ויש לך שני מובנים: האחד, שבאותה המידה שבה הוא יעזור לה (בפועל) כך היא תעזור לו (לתיקון מידותיו והשלמתו הרוחנית), משום שזו תוצאה של זו, כאמור; לפי זה מובנת משמעות הכ' ב"כנגדו" – כפי אותה המידה שהוא יגיש עזרה, נתינה ותמיכה לאישה העומדת נגדו, כך היא תהיה לו לעזר להביא את עצמו לשלימות מוסרית על ידי מימוש מידותיו. המובן השני הוא, שכל מערכת יחסים זו תהיה הדדית: גם היא תעזור לאדם ותממש כלפיו את המידות התרומיות שבין אדם לחבירו, כפי המובן הפשוט של הכתוב, ובכך הוא יהיה לה לעזר רוחני, כאמור. שניהם יעמדו זה מול זו, במעמד שווה והדדי של עזר גשמי ורוחני.

 

[1] "אמר הקב"ה: אני יחיד בעולמי וזה יחיד בעולמו. אני אין פרייה ורבייה לפני, וזה אין פרייה ורבייה לפניו. לאחר כן יאמרו הבריות, הואיל ואין לפנייו פרייה ורבייה: 'הוא שבְּרָאָנוּ!' – "לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ'".

[2] יש לציין כי מובנה המקורי של המילה 'נגד' (על כל הטיותיה) הוא 'מול', ומזה נגזר הפועל 'להתנגד', שמובנו הוא 'לעמוד מול' ובדרך כלל משמש במובן של עמידה מול מישהו מתוך מלחמה וכד', אך בפסוקנו ודאי שהפשט הוא במובן של 'מולו', וכפי שנראה בפירושים הבאים.

[3] ראה פירושו לויקרא יב ב

[4]  "'וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו' - רב ושמואל: חד אמר פרצוף, וחד אמר זנב" (ברכות סא ע"א, עירובין יח ע"ב).

[5]בדומה לזה כתב הרשב"א (שם): "[...] שתהא האישה לקוחה מגופו ומצלעותיו להיותה כאחד מאבריו ולהשתוקק בתועלת בעלה והבעל משתוקק בתועלתה. [...] על כן נבראת עצם מעצמיו, להיות הדבקות בהם אמת וחזק יותר מדבקות הבן לאב ולאם שהוא מגופם, כי זה יותר - דבר שנלקח חלק ממש מאבריו".

[6] דוגמה לדבר: בתלמוד (שבת לא ע"א) מסופר על גוי שבא אל הלל כדי להתגייר על מנת שילמדנו את כל התורה על רגל אחת, ואמר לו הלל: "דעלך סני לחברך לא תעביד" [=מה שעליך שנוא, לחברך אל תעשה], ופירש שם רש"י שדבר זה כולל את התורה כולה: "רֵעֲךָ וְרֵעַ אָבִיךָ אַל תַּעֲזֹב' (משלי כז י) – זה  הקב''ה; אל תעבור על דבריו, שהרי עליך שנאוי שיעבור חברך על דבריך".

שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.


שיעורים מומלצים באותו נושא

טבלת עשרים הדורות הראשונים

הרב יאיר הס

הטבלה מתוך הספר 'תורה סדורה' להזמנת הספר - 0584006132.

מה פירוש המושג 'עזר כנגדו'?

הרב שלמה מונדשיין

מתוך הספר 'אור עולם' מאת ר' שלמה מונדשיין | לתגובות ורכישת הספר: shlomo6963@gmail.com

איזו מיתה נגזרה על האדם בעקבות אכילת עץ הדעת?

הרב שלמה מונדשיין

מתוך הספר 'אור עולם' מאת ר' שלמה מונדשיין | לתגובות ורכישת הספר: shlomo6963@gmail.com

שירתו של למך לשתי נשיו

הרב שלמה מונדשיין

מתוך הספר 'אור עולם' מאת ר' שלמה מונדשיין | לתגובות ורכישת הספר: shlomo6963@gmail.com