בני ציון - בונים קומה בתנ"ך
בני ציון - בונים קומה בתנ"ך
  • פרשת השבוע
  • אגף המורים
  • חנות הספרים והקורסים
  • אודותינו
  • תרומות
  • צור קשר
  • הצג ניווט
  • מקורות על חשיבות לימוד תנ"ך
  • דרך לימוד התנ"ך
  • ראשי
  • נושאים
  • רבנים
  • ניווט באתר לפי ספר ופרק
  • פרשת השבוע
  • איך לומדים תנ"ך
    • כל השיעורים ב'איך לומדים תנ"ך'
    • הגישה הראויה ללימוד תנ"ך
    • היחס הראוי לאבות ולחטאיהם
    • דרכי הפרשנות והמדרש בתנ"ך
    • אוסף מקורות על חשיבות לימוד תנ"ך
    • אוסף הדרכות בלימוד תנ"ך
  • תורה
    • בראשית
      • כל השיעורים בחומש בראשית
      • פרשת בראשית | א-ו
      • פרשת נח | ו-יא
      • פרשת לך לך | יב-יז
      • פרשת וירא | יח-כב
      • פרשת חיי שרה | כג-כה
      • פרשת תולדות | כה-כח
      • פרשת ויצא | כח-לב
      • פרשת וישלח |לב-לו
      • פרשת וישב | לז-מ
      • פרשת מקץ | מא-מד
      • פרשת ויגש | מד-מז
      • פרשת ויחי | מז-נ
      • סדרות על החומש
    • שמות
      • כל השיעורים בחומש שמות
      • פרשת שמות | א-ו
      • פרשת וארא | ו-ט
      • פרשת בא | י-יג
      • פרשת בשלח | יג-יז
      • פרשת יתרו | יח-כ
      • פרשת משפטים | כא-כד
      • פרשת תרומה | כה-כז
      • פרשת תצוה | כז-ל
      • פרשת כי תשא | ל-לד
      • פרשת ויקהל | לה-לח
      • פרשת פקודי | לח-מ
    • ויקרא
      • כל השיעורים בחומש ויקרא
      • פרשת ויקרא | א-ה
      • פרשת צו | ו-ח
      • פרשת שמיני | ט-יא
      • פרשת תזריע | יב-יג
      • פרשת מצורע | יד-טו
      • פרשת אחרי מות | טז-יח
      • פרשת קדושים | יט-כ
      • פרשת אמור | כא-כד
      • פרשת בהר | כה-כו
      • פרשת בחוקותי | כו-כז
    • במדבר
      • כל השיעורים בחומש במדבר
      • פרשת במדבר | א-ד
      • פרשת נשא | ד-ז
      • פרשת בהעלותך | ח-יב
      • פרשת שלח לך | יג-טו
      • פרשת קורח | טז-יח
      • פרשת חוקת | יט-כב
      • פרשת בלק | כב-כה
      • פרשת פנחס | כה-ל
      • פרשת מטות | ל-לב
      • פרשת מסעי | לג-לו
    • דברים
      • כל השיעורים בחומש דברים
      • פרשת דברים | א-ד
      • פרשת ואתחנן | ד-ז
      • פרשת עקב | ז-יא
      • פרשת ראה | יא-טז
      • פרשת שופטים | טז-כא
      • פרשת כי תצא | כא-כה
      • פרשת כי תבוא | כו-כט
      • פרשת נצבים | כט-ל
      • פרשת וילך | לא
      • פרשת האזינו | לב
      • פרשת וזאת הברכה | לג-לד
    • חידות לילדים פ"ש
  • נביאים
    • יהושע
      • כל השיעורים בספר יהושע
      • מינוי יהושע | פרק א
      • המרגלים ששלח יהושע | פרק ב
      • מעבר הירדן | פרקים ג-ד
      • הפסח, המילה והמלאך | פרק ה
      • כיבוש יריחו | פרק ו
      • הכישלון בעי | פרק ז
      • כיבוש העי | פרק ח
      • הגבעונים | פרק ט
      • מלחמת מלכי הדרום | פרק י
      • מלחמת מלכי הצפון | פרק יא
      • סיכום הכיבוש | פרק יב
      • נחלת עבר הירדן | פרק יג
      • נחלת יהודה | פרקים יד-טו
      • נחלת בני יוסף | פרקים טז-יז
      • נחלת שאר השבטים | פרקים יח-יט
      • ערי המקלט והלויים | פרקים כ-כא
      • המזבח בעבר הירדן | פרק כב
      • נאומי הסיום | פרק כג-כד
    • שופטים
      • כל השיעורים בספר שופטים
      • מצב הכיבושים | פרק א
      • מבוא לתקופת השופטים | פרק ב
      • עתניאל, אהוד ושמגר | פרק ג
      • דבורה וברק | פרקים ד-ה
      • גדעון | פרקים ו-ח
      • אבימלך | פרק ט
      • השופטים השקטים ויפתח | פרקים י-יב
      • שמשון | פרקים יג-טז
      • פסל מיכה | פרקים יז-יח
      • פילגש בגבעה | פרקים יט-כא
    • שמואל א
      • כל השיעורים בספר שמואל א
      • חנה והולדת שמואל | פרק א
      • חטא בני עלי | פרק ב
      • נבואת שמואל לעלי | פרק ג
      • שבי הארון בפלשתים | פרקים ד-ה
      • חזרת הארון | פרק ו
      • הניצחון על הפלשתים | פרק ז
      • בקשת המלך | פרק ח
      • פגישת שאול ושמואל | פרק ט
      • מינוי שאול למלך | פרק י
      • המלחמה בעמון | פרק יא
      • נאום שמואל | פרק יב
      • יונתן והפלשתים | פרקים יג-יד
      • מלחמת שאול בעמלק | פרק טו
      • משיחת דוד | פרק טז
      • דוד וגלית | פרק יז
      • רדיפת דוד ובריחתו | פרקים יח-יט
      • דוד, יונתן והחצים | פרק כ
      • דוד והריגת נוב | פרקים כא-כב
      • דוד בקעילה ובזיף | פרק כג
      • דוד ושאול במערה | פרק כד
      • דוד ונבל הכרמלי | פרק כה
      • שאול ודוד בזיף | פרק כו
      • בריחת דוד לצקלג | פרק כז
      • שאול ובעלת האוב | פרק כח
      • מלחמת דוד בעמלק | פרקים כט-ל
      • מות שאול ובניו | פרק לא
    • שמואל ב
      • כל השיעורים בספר שמואל ב
      • בשורת מות שאול | פרק א
      • מלחמת יואב ואבנר | פרק ב
      • עריקת אבנר ומותו | פרק ג
      • מות איש בושת | פרק ד
      • המלכת דוד | פרק ה
      • העלאת הארון | פרק ו
      • בקשת בנין המקדש | פרק ז
      • מלחמות דוד | פרק ח
      • דוד ומפיבושת | פרק ט
      • מלחמת דוד בעמון וארם | פרק י
      • דוד, בת שבע ואוריה | פרק יא
      • תוכחת נתן לדוד | פרק יב
      • אמנון, תמר ואבשלום | פרק יג
      • אבשלום שב לירושלים | פרק יד
      • מרד אבשלום | פרקים טו-יח
      • המלכת דוד מחדש | פרק יט
      • מרד שבע בן בכרי | פרק כ
      • הגבעונים ובני שאול | פרק כא
      • שירת דוד | פרק כב
      • גיבורי דוד | פרק כג
      • המגפה וגורן ארונה | פרק כד
    • מלכים א
      • כל השיעורים בספר מלכים א
      • אדוניהו והמלכת שלמה | פרק א
      • צוואת דוד לשלמה | פרק ב
      • החלום בגבעון והמשפט | פרק ג
      • הצלחת שלמה ועושרו | פרקים ד-ה
      • המקדש ובית שלמה | פרקים ו-ז
      • מעמד חנוכת המקדש | פרק ח
      • גדולת מלכות שלמה | פרקים ט-י
      • נפילת מלכות שלמה | פרק יא
      • פילוג המלוכה | פרק יב
      • איש האלוקים מיהודה | פרק יג
      • ירידת ירבעם ורחבעם | פרק יד
      • אבים, אסא, נדב ובעשא | פרק טו
      • בעשא, אלה, עמרי ואחאב | פרק טז
      • אליהו גוזר רעב | פרק יז
      • אליהו בהר הכרמל | פרק יח
      • בריחת אליהו להר חורב | פרק יט
      • מלחמות אחאב וארם | פרק כ
      • אחאב ונבות | פרק כא
      • יהושפט ומות אחאב | פרק כב
    • מלכים ב
      • כל השיעורים בספר מלכים ב
      • נבואת אליהו לאחזיהו | פרק א
      • עלית אליהו לשמים | פרק ב
      • ניצחון המלכים על מואב | פרק ג
      • ניסי אלישע | פרק ד
      • אלישע, נעמן וגיחזי | פרק ה
      • ניסי אלישע (והשליש) | פרקים ו-ז
      • חזאל, יהורם ואחזיהו | פרק ח
      • יהוא ופעולותיו | פרקים ט-י
      • עתליה, יהוידע ויהואש | פרק יא
      • יהואש ותיקון בדק הבית | פרק יב
      • מות אלישע | פרק יג
      • מלחמת אמציה ויהואש | פרק יד
      • עזריה, יותם ומלכי ישראל | פרק טו
      • יותם ואחז | פרק טז
      • סוף מלכות ישראל | פרק יז
      • חזקיהו וסנחריב | פרקים יח-כ
      • מנשה ואמון | פרק כא
      • תשובת יאשיהו | פרקים כב-כג
      • יהויקים, יהויכין וצדקיהו | פרק כד
      • חורבן הבית | פרק כה
    • ישעיהו
      • כל השיעורים בספר ישעיהו
      • ישעיהו פרק א
      • ישעיהו פרק ב
      • ישעיהו פרק ג
      • ישעיהו פרק ד
      • ישעיהו פרק ה
      • ישעיהו פרק ו
      • ישעיהו פרק ז
      • ישעיהו פרק ח
      • ישעיהו פרק ט
      • ישעיהו פרק י
      • ישעיהו פרק יא
      • ישעיהו פרק יב
      • ישעיהו פרק יג
      • ישעיהו פרק יד
      • ישעיהו פרק טו
      • ישעיהו פרק טז
      • ישעיהו פרק יז
      • ישעיהו פרק יח
      • ישעיהו פרק יט
      • ישעיהו פרק כ
      • ישעיהו פרק כא
      • ישעיהו פרק כב
      • ישעיהו פרק כג
      • ישעיהו פרק כד
      • ישעיהו פרק כה
      • ישעיהו פרק כו
      • ישעיהו פרק כז
      • ישעיהו פרק כח
      • ישעיהו פרק כט
      • ישעיהו פרק ל
      • ישעיהו פרק לא
      • ישעיהו פרק לב
      • ישעיהו פרק לג
      • ישעיהו פרק לד
      • ישעיהו פרק לה
      • ישעיהו פרק לו
      • ישעיהו פרק לז
      • ישעיהו פרק לח
      • ישעיהו פרק לט
      • ישעיהו פרק מ
      • ישעיהו פרק מא
      • ישעיהו פרק מב
      • ישעיהו פרק מג
      • ישעיהו פרק מד
      • ישעיהו פרק מה
      • ישעיהו פרק מו
      • ישעיהו פרק מז
      • ישעיהו פרק מח
      • ישעיהו פרק מט
      • ישעיהו פרק נ
      • ישעיהו פרק נא
      • ישעיהו פרק נב
      • ישעיהו פרק נג
      • ישעיהו פרק נד
      • ישעיהו פרק נה
      • ישעיהו פרק נו
      • ישעיהו פרק נז
      • ישעיהו פרק נח
      • ישעיהו פרק נט
      • ישעיהו פרק ס
      • ישעיהו פרק סא
      • ישעיהו פרק סב
      • ישעיהו פרק סג
      • ישעיהו פרק סד
      • ישעיהו פרק סה
      • ישעיהו פרק סו
    • ירמיהו
      • כל השיעורים בספר ירמיהו
      • ירמיהו פרק א
      • ירמיהו פרק ב
      • ירמיהו פרק ג
      • ירמיהו פרק ד
      • ירמיהו פרק ה
      • ירמיהו פרק ו
      • ירמיהו פרק ז
      • ירמיהו פרק ח
      • ירמיהו פרק ט
      • ירמיהו פרק י
      • ירמיהו פרק יא
      • ירמיהו פרק יב
      • ירמיהו פרק יג
      • ירמיהו פרק יד
      • ירמיהו פרק טו
      • ירמיהו פרק טז
      • ירמיהו פרק יז
      • ירמיהו פרק יח
      • ירמיהו פרק יט
      • ירמיהו פרק כ
      • ירמיהו פרק כא
      • ירמיהו פרק כב
      • ירמיהו פרק כג
      • ירמיהו פרק כד
      • ירמיהו פרק כה
      • ירמיהו פרק כו
      • ירמיהו פרק כז
      • ירמיהו פרק כח
      • ירמיהו פרק כט
      • ירמיהו פרק ל
      • ירמיהו פרק לא
      • ירמיהו פרק לב
      • ירמיהו פרק לג
      • ירמיהו פרק לד
      • ירמיהו פרק לה
      • ירמיהו פרק לו
      • ירמיהו פרק לז
      • ירמיהו פרק לח
      • ירמיהו פרק לט
      • ירמיהו פרק מ
      • ירמיהו פרק מא
      • ירמיהו פרק מב
      • ירמיהו פרק מג
      • ירמיהו פרק מד
      • ירמיהו פרק מה
      • ירמיהו פרק מו
      • ירמיהו פרק מז
      • ירמיהו פרק מח
      • ירמיהו פרק מט
      • ירמיהו פרק נ
      • ירמיהו פרק נא
      • ירמיהו פרק נב
    • יחזקאל
      • כל השיעורים בספר יחזקאל
      • יחזקאל פרק א
      • יחזקאל פרק ב
      • יחזקאל פרק ג
      • יחזקאל פרק ד
      • יחזקאל פרק ה
      • יחזקאל פרק ו
      • יחזקאל פרק ז
      • יחזקאל פרק ח
      • יחזקאל פרק ט
      • יחזקאל פרק י
      • יחזקאל פרק יא
      • יחזקאל פרק יב
      • יחזקאל פרק יג
      • יחזקאל פרק יד
      • יחזקאל פרק טו
      • יחזקאל פרק טז
      • יחזקאל פרק יז
      • יחזקאל פרק יח
      • יחזקאל פרק יט
      • יחזקאל פרק כ
      • יחזקאל פרק כא
      • יחזקאל פרק כב
      • יחזקאל פרק כג
      • יחזקאל פרק כד
      • יחזקאל פרק כה
      • יחזקאל פרק כו
      • יחזקאל פרק כז
      • יחזקאל פרק כח
      • יחזקאל פרק כט
      • יחזקאל פרק ל
      • יחזקאל פרק לא
      • יחזקאל פרק לב
      • יחזקאל פרק לג
      • יחזקאל פרק לד
      • יחזקאל פרק לה
      • יחזקאל פרק לו
      • יחזקאל פרק לז
      • יחזקאל פרק לח
      • יחזקאל פרק לט
      • יחזקאל פרק מ
      • יחזקאל פרק מא
      • יחזקאל פרק מב
      • יחזקאל פרק מג
      • יחזקאל פרק מד
      • יחזקאל פרק מה
      • יחזקאל פרק מו
      • יחזקאל פרק מז
      • יחזקאל פרק מח
    • הושע
      • כל השיעורים בספר הושע
      • הושע פרק א
      • הושע פרק ב
      • הושע פרק ג
      • הושע פרק ד
      • הושע פרק ה
      • הושע פרק ו
      • הושע פרק ז
      • הושע פרק ח
      • הושע פרק ט
      • הושע פרק י
      • הושע פרק יא
      • הושע פרק יב
      • הושע פרק יג
      • הושע פרק יד
    • יואל
      • כל השיעורים בספר יואל
      • יואל פרק א
      • יואל פרק ב
      • יואל פרק ג
      • יואל פרק ד
    • עמוס
      • כל השיעורים בספר עמוס
      • עמוס פרק א
      • עמוס פרק ב
      • עמוס פרק ג
      • עמוס פרק ד
      • עמוס פרק ה
      • עמוס פרק ו
      • עמוס פרק ז
      • עמוס פרק ח
      • עמוס פרק ט
    • עובדיה
    • יונה
      • כל השיעורים בספר יונה
      • יונה פרק א
      • יונה פרק ב
      • יונה פרק ג
      • יונה פרק ד
    • מיכה
      • כל השיעורים בספר מיכה
      • מיכה פרק א
      • מיכה פרק ב
      • מיכה פרק ג
      • מיכה פרק ד
      • מיכה פרק ה
      • מיכה פרק ו
      • מיכה פרק ז
    • נחום
      • כל השיעורים בספר נחום
      • נחום פרק א
      • נחום פרק ב
      • נחום פרק ג
    • חבקוק
      • כל השיעורים בספר חבקוק
      • חבקוק פרק א
      • חבקוק פרק ב
      • חבקוק פרק ג
    • צפניה
      • כל השיעורים בספר צפניה
      • צפניה פרק א
      • צפניה פרק ב
      • צפניה פרק ג
    • חגי
      • כל השיעורים בספר חגי
      • חגי פרק א
      • חגי פרק ב
    • זכריה
      • כל השיעורים בספר זכריה
      • זכריה פרק א
      • זכריה פרק ב
      • זכריה פרק ג
      • זכריה פרק ד
      • זכריה פרק ה
      • זכריה פרק ו
      • זכריה פרק ז
      • זכריה פרק ח
      • זכריה פרק ט
      • זכריה פרק י
      • זכריה פרק יא
      • זכריה פרק יב
      • זכריה פרק יג
      • זכריה פרק יד
    • מלאכי
      • כל השיעורים בספר מלאכי
      • מלאכי פרק א
      • מלאכי פרק ב
      • מלאכי פרק ג
  • כתובים
    • תהלים
      • כל השיעורים בספר תהלים
      • מזמור א | אשרי האיש
      • מזמור ב | למה רגשו
      • מזמור ג | מזמור לדוד בברחו
      • מזמור ד | למנצח בנגינות
      • מזמור ה | למנצח אל הנחילות
      • מזמור ו | למנצח בנגינות
      • מזמור ז | שגיון לדוד
      • מזמור ח | למנצח על הגתית
      • מזמור ט | למנצח על מות לבן
      • מזמור י | למה ה'
      • מזמור יא | למנצח לדוד
      • מזמור יב | למנצח על השמינית
      • מזמור יג | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור יד | למנצח לדוד אמר נבל
      • מזמור טו | למנצח לדוד
      • מזמור טז | מכתם לדוד
      • מזמור יז | תפילה לדוד
      • מזמור יח | למנצח לעבד ה'
      • מזמור יט | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כ | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כא | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כב | למנצח על אילת השחר
      • מזמור כג | מזמור לדוד ה' רועי
      • מזמור כד | לדוד מזמור לה' הארץ
      • מזמור כה | לדוד אליך ה'
      • מזמור כו | לדוד שפטני ה'
      • מזמור כז | לדוד ה' אורי
      • מזמור כח | לדוד אליך ה' אקרא
      • מזמור כט | מזמור לדוד הבו לה'
      • מזמור ל | מזמור שיר חנוכת
      • מזמור לא | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור לב | לדוד משכיל
      • מזמור לג | רננו צדיקים בה'
      • מזמור לד | לדוד בשנותו
      • מזמור לה | לדוד ריבה ה'
      • מזמור לו | למנצח לעבד ה'
      • מזמור לז | לדוד אל תתחר
      • מזמור לח | מזמור לדוד להזכיר
      • מזמור לט | למנצח לידותון מזמור
      • מזמור מ | למנצח לדוד מזמור
      • מזמור מא | אשרי משכיל אל דל
      • מזמור מב | למנצח משכיל
      • מזמור מג | שפטני אלוקים
      • מזמור מד | למנצח לבני קורח
      • מזמור מה | למנצח על שושנים
      • מזמור מו | על עלמות שיר
      • מזמור מז | למנצח לבני קרח
      • מזמור מח | גדול ה' ומהולל מאד
      • מזמור מט | שמעו זאת כל העמים
      • מזמור נ | אל אלוקים ה' דיבר
      • מזמור נא | בבוא אליו נתן
      • מזמור נב | למנצח משכיל
      • מזמור נג | למנצח על מחלת
      • מזמור נד | למנצח בנגינת משכיל
      • מזמור נה | למנצח בנגינת
      • מזמור נו | למנצח על יונת
      • מזמור נז | למנצח אל תשחת
      • מזמור נח | למנצח אל
      • מזמור נט | למנצח אל תשחת לדוד
      • מזמור ס | למנצח על שושן
      • מזמור סא | למנצח על נגינת
      • מזמור סב | למנצח על ידותון
      • מזמור סג | מזמור לדוד
      • מזמור סד | למנצח מזמור
      • מזמור סה | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור סו | הריעו לאלוקים
      • מזמור סז | למנצח בנגינת
      • מזמור סח | למנצח לדוד
      • מזמור סט | למנצח על שושנים
      • מזמור ע | למנצח לדוד
      • מזמור עא | בך ה' חסיתי
      • מזמור עב | לשלמה אלוהים משפטיך
      • מזמור עג | אך טוב לישראל
      • מזמור עד | משכיל לאסף
      • מזמור עה | למנצח אל תשחת
      • מזמור עו | למנצח בנגינת
      • מזמור עז | למנצח על ידותון
      • מזמור עח | משכיל לאסף
      • מזמור עט | מזמור לאסף
      • מזמור פ | למנצח אל השושנים
      • מזמור פא | למנצח על הגתית
      • מזמור פב | מזמור לאסף
      • מזמור פג | שיר מזמור לאסף
      • מזמור פד | למנצח על הגיתית
      • מזמור פה | למנצח לבני קרח
      • מזמור פו | תפילה לדוד הטה
      • מזמור פז | לבני קרח מזמור
      • מזמור פח | שיר מזמור
      • מזמור פט | משכיל לאיתן
      • מזמור צ | תפילה למשה
      • מזמור צא | ישב בסתר עליון
      • מזמור צב | מזמור שיר
      • מזמור צג | ה' מלך
      • מזמור צד | אל נקמות
      • מזמור צה | לכו נרננה
      • מזמור צו | שירו לה
      • מזמור צז | ה מלך
      • מזמור צח | מזמור שירו לה
      • מזמור צט | ה' מלך
      • מזמור ק | מזמור לתודה
      • מזמור קא | לדוד מזמור
      • מזמור קב | תפילה לעני
      • מזמור קג | לדוד ברכי נפשי
      • מזמור קד | ברכי נפשי
      • מזמור קה | הודו לה
      • מזמור קו | הללויה הודו לה
      • מזמור קז | הודו לה כי טוב
      • מזמור קח | שיר מזמור לדוד
      • מזמור קט | למנצח לדוד מזמור
      • מזמור קי | לדוד מזמור נאום ה'
      • מזמור קיא | הללויה אודה ה
      • מזמור קיב | הללויה אשרי איש
      • מזמור קיג | הללויה הללו עבדי ה
      • מזמור קיד | בצאת ישראל ממצרים
      • מזמור קטו | לא לנו ה
      • מזמור קטז | אהבתי כי ישמע
      • מזמור קיז | הללו את ה
      • מזמור קיח | הודו לה' כי טוב
      • מזמור קיט | אשרי תמימי דרך
      • מזמור קכ | שיר המעלות
      • מזמור קכא | שיר למעלות אשא עיני
      • מזמור קכב | שיר המעלות שמחתי
      • מזמור קכג | שיר המעלות אליך
      • מזמור קכד | שיר המעלות לדוד
      • מזמור קכה | שיר המעלות הבוטחים בה'
      • מזמור קכו | שיר המעלות בשוב ה
      • מזמור קכז | שיר המעלות בשלמה
      • מזמור קכח | אשרי כל ירא ה'
      • מזמור קכט | רבת צררוני
      • מזמור קל | שיר המעלות ממעמקים
      • מזמור קלא | שיר המעלות לדוד
      • מזמור קלב | שיר המעלות זכור ה'
      • מזמור קלג | שיר המעלות
      • מזמור קלד | שיר המעלות הנה ברכו
      • מזמור קלה | הללויה הללו
      • מזמור קלו | הודו לה כי טוב
      • מזמור קלז | על נהרות בבל
      • מזמור קלח | לדוד אודך בכל ליבי
      • מזמור קלט | למנצח לדוד
      • מזמור קמ | חלצני ה' מאדם רע
      • מזמור קמא | מזמור לדוד
      • מזמור קמב | משכיל לדוד
      • מזמור קמג | מזמור לדוד ה
      • מזמור קמד | לדוד ברוך ה
      • מזמור קמה | תהילה לדוד
      • מזמור קמו | הללויה הללי נפשי
      • מזמור קמז | הללויה כי טוב
      • מזמור קמח | הללויה הללו את ה
      • מזמור קמט | הללויה שירו לה
      • מזמור קנ | הללויה הללו אל בקדשו
    • משלי
      • כל השיעורים בספר משלי
      • פרק א | משלי שלמה
      • פרק ב | אם תקח אמרי
      • פרק ג | בני תורתי אל תשכח
      • פרק ד | שמעו בנים
      • פרק ה | בני לחכמתי הקשיבה
      • פרק ו | אם ערבת לרעך
      • פרק ז | שמור אמרי
      • פרק ח | הלא חכמה תקרא
      • פרק ט | חכמות בנתה ביתה
      • פרק י | בן חכם ישמח אב
      • פרק יא | בא זדון ויבא קלון
      • פרק יב | הן צדיק בארץ ישלם
      • פרק יג | בן חכם מוסר אב
      • פרק יד | חכמות נשים
      • פרק טו | מענה רך
      • פרק טז | לאדם מערכי לב
      • פרק יז | בחיק יוטל את הגורל
      • פרק יח | לא יחפוץ כסיל
      • פרק יט | בלא דעת
      • פרק כ | לץ היין
      • פרק כא | דרך איש ישר בעיניו
      • פרק כב | סוס מוכן
      • פרק כג | כי תשב ללחום
      • פרק כד | אל תקנא
      • פרק כה | גם אלה משלי שלמה
      • פרק כו | כשלג בקיץ
      • פרק כז | אל תהלל
      • פרק כח | נסו ואין רודף
      • פרק כט | איש תוכחות
      • פרק ל | דברי אגור
      • פרק לא | דברי למואל
    • איוב
      • אסונות איוב והגעת הרעים | פרקים א-ב
      • דברי איוב הראשונים | פרק ג
      • מענה אליפז הראשון | פרקים ד-ה
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים ו-ז
      • מענה בלדד הראשון | פרק ח
      • תגובת איוב לבלדד | פרקים ט-י
      • מענה צופר הראשון | פרק יא
      • תגובת איוב לצופר | פרקים יב-יד
      • מענה אליפז השני | פרק טו
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים טז-יז
      • מענה בלדד השני | פרק יח
      • תגובת איוב לבלדד | פרק יט
      • מענה צופר השני | פרק כ
      • תגובת איוב לצופר | פרק כא
      • מענה אליפז השלישי | פרק כב
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים כג-כד
      • מענה בלדד השלישי | פרק כה
      • דברי איוב האחרונים | פרקים כו-לא
      • דברי אליהוא לאיוב | פרקים לב-לז
      • דברי ה' לאיוב | פרקים לח-מא
      • אחרית איוב הטובה | פרק מב
    • שיר השירים
      • שיר השירים פרק א
      • שיר השירים פרק ב
      • שיר השירים פרק ג
      • שיר השירים פרק ד
      • שיר השירים פרק ה
      • שיר השירים פרק ו
      • שיר השירים פרק ז
      • שיר השירים פרק ח
    • רות
    • איכה
      • כל השיעורים במגילת איכה
      • איכה פרק א
      • איכה פרק ב
      • איכה פרק ג
      • איכה פרק ד
      • איכה פרק ה
    • קהלת
      • כל השיעורים במגילת קהלת
      • קהלת פרק א
      • קהלת פרק ב
      • קהלת פרק ג
      • קהלת פרק ד
      • קהלת פרק ה
      • קהלת פרק ו
      • קהלת פרק ז
      • קהלת פרק ח
      • קהלת פרק ט
      • קהלת פרק י
      • קהלת פרק יא
      • קהלת פרק יב
    • אסתר
      • כל השיעורים על מגילת אסתר
      • המשתה | פרק א
      • אסתר בבית הנשים | פרק ב
      • גזירת המן | פרק ג
      • בקשת מרדכי מאסתר | פרק ד
      • אסתר בחצר בית המלך | פרק ה
      • איש אשר המלך חפץ ביקרו | פרק ו
      • הסגרת המן למלך | פרק ז
      • נתינת בית המן לאסתר | פרק ח
      • מלחמת היהודים | פרק ט
      • מרדכי היהודי משנה למלך | פרק י
    • דניאל
      • כל התכנים בספר דניאל
      • דניאל פרק א
      • דניאל פרק ב
      • דניאל פרק ג
      • דניאל פרק ד
      • דניאל פרק ה
      • דניאל פרק ו
      • דניאל פרק ז
      • דניאל פרק ח
      • דניאל פרק ט
      • דניאל פרק י
      • דניאל פרק יא
      • דניאל פרק יב
    • עזרא ונחמיה
      • כל עזרא ונחמיה
      • עזרא פרק א
      • עזרא פרק ב
      • עזרא פרק ג
      • עזרא פרק ד
      • עזרא פרק ה
      • עזרא פרק ו
      • עזרא פרק ז
      • עזרא פרק ח
      • עזרא פרק ט
      • עזרא פרק י
      • נחמיה פרק א
      • נחמיה פרק ב
      • נחמיה פרק ג
      • נחמיה פרק ד
      • נחמיה פרק ה
      • נחמיה פרק ו
      • נחמיה פרק ז
      • נחמיה פרק ח
      • נחמיה פרק ט
      • נחמיה פרק י
      • נחמיה פרק יא
      • נחמיה פרק יב
      • נחמיה פרק יג
    • דברי הימים
  • נושאים כלליים בתנ"ך
    • כל השיעורים בנושאים הכלליים
    • גלות וגאולה
    • מלחמת גוג ומגוג
    • מלחמה
    • יג מידות הרחמים
    • נבואה ונביאים
    • ירושלים
    • ארץ ישראל
      • סקירות תנ"כיות על אזורים בארץ ישראל
    • בנין המידות על פי התנ"ך
    • תקופת הבית השני
    • ארבע המלכויות
    • בית המקדש והכהנים
    • דוד המלך
    • המלוכה בישראל ובעמים
    • פודקאסט - הפרק הבא - על הנבואות מהתנ"ך שעוד מחכות לנו
  • מועדים
    • כל השיעורים על המועדים
    • חודש אלול וימי התשובה
    • ראש השנה
    • יום הכיפורים
      • כל השיעורים ליום הכיפורים
      • מעבר לשיעורים על ספר יונה
    • סוכות
      • כל השיעורים על חג הסוכות
      • מעבר לשיעורים על גוג ומגוג
    • שמיני עצרת
    • חנוכה
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ספירת העומר
    • יום העצמאות
    • יום ירושלים
    • שבועות
    • שלושת השבועות
  • הפטרות
    • הפטרות בראשית
      • חומש בראשית - כל ההפטרות
      • הפטרת בראשית
      • הפטרת נח
      • הפטרת לך לך
      • הפטרת וירא
      • הפטרת חיי שרה
      • הפטרת תולדות
      • הפטרת ויצא
      • הפטרת וישלח
      • הפטרת וישב
      • הפטרת מקץ
      • הפטרת ויגש
      • הפטרת ויחי
    • הפטרות שמות
      • חומש שמות - כל ההפטרות
      • הפטרת שמות
      • הפטרת וארא
      • הפטרת בא
      • הפטרת בשלח
      • הפטרת יתרו
      • הפטרת משפטים
      • הפטרת תרומה
      • הפטרת תצוה
      • הפטרת כי תשא
      • הפטרת ויקהל
      • הפטרת פקודי
    • הפטרות ויקרא
      • חומש ויקרא - כל ההפטרות
      • הפטרת ויקרא
      • הפטרת צו
      • הפטרת שמיני
      • הפטרת תזריע
      • הפטרת מצורע
      • הפטרת אחרי מות
      • הפטרת קדושים
      • הפטרת אמור
      • הפטרת בהר
      • הפטרת בחוקותי
    • הפטרות במדבר
      • חומש במדבר - כל ההפטרות
      • הפטרת פרשת במדבר
      • הפטרת פרשת נשא
      • הפטרת פרשת בהעלותך
      • הפטרת פרשת שלח
      • הפטרות פרשת קורח
      • הפטרות פרשת חוקת
      • הפטרת פרשת בלק
      • הפטרת פרשת פנחס
      • הפטרת פרשת מטות
      • הפטרת פרשת מסעי
      • הפטרות במדבר - הרב מנחם שחור
    • הפטרות דברים
      • חומש דברים - כל ההפטרות
      • הפטרת דברים
      • הפטרת ואתחנן
      • הפטרת עקב
      • הפטרת ראה
      • הפטרת שופטים
      • הפטרת כי תצא
      • הפטרת כי תבוא
      • הפטרת נצבים
      • הפטרת וילך
      • הפטרת האזינו
      • הפטרת וזאת הברכה
      • הפטרות דברים - הרב מנחם שחור
    • הפטרות המועדים
      • כל הפטרות המועדים
      • שבת חזון
      • הפטרת שבת נחמו
      • הפטרת ערב ראש חודש
      • הפטרת ראש חודש
      • הפטרת שבת חנוכה
      • הפטרת שבת שקלים
      • הפטרת שבת זכור
      • הפטרת שבת פרה
      • הפטרת שבת החודש
      • הפטרת שבת הגדול
      • הפטרת ראשון של פסח
      • הפטרת שביעי של פסח
      • הפטרת יום העצמאות
      • יום א של ראש השנה
      • יום ב של ראש השנה
      • הפטרת שבת תשובה
      • הפטרת יום הכיפורים
      • הפטרת יום ראשון של סוכות
      • הפטרת שמחת תורה
      • הפטרת שבת חול המועד פסח
      • הפטרת שבת חול המועד סוכות
  • ימי עיון בתנ"ך
    • כל השיעורים מימי עיון בתנ"ך
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ד
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ו
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ז
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ח
    • ימי עיון בתנ"ך תשע"ט
    • ימי עיון בתנ"ך תש"פ
  • כלי עזר - טבלאות זמני המאורעות ומפות
  • פרוייקט התנ"ך המוקלט - מתעדכן
  • ליווי ת"תים
    • שופטים
  • ימי העיון בתנ"ך (246)
  • דוד המלך (58)
  • האזנה לפסוקים עם ביאור פשוט (56)
  • גאולה (53)
  • מלכות (43)
  • תנ"ך מוקלט (40)
  • נבואה (38)
  • בית המקדש (38)
  • לימוד בקצב של פרק לשיעור (38)
  • ארץ ישראל (35)
  • בית שני (35)
  • כהונה (33)
  • קריאת הפסוקים עם ביאור פשוט (31)
  • ירושלים (29)
  • קרבנות (26)
  • מבט רחב על ספרים ונושאים (26)
  • המשכן וכליו (25)
  • שיעורים לנשים (25)
  • מפרשי המקרא (25)
  • מתן תורה (21)
  • גלות (19)
  • חורבן בית המקדש (19)
  • שבטים (18)
  • חנוכה (18)
  • משה רבנו (17)
  • ארון הברית (16)
  • שאול המלך (16)
  • יוסף (13)
  • צרעת (12)
  • קרבן פסח (12)
  • כריתת ברית (11)
  • קיום ברית (11)
  • המנורה (11)
  • נזיר (10)
  • גוג ומגוג (10)
  • מלחמה (10)
  • עבדות (9)
  • ישראל והעמים (9)
  • כיבוש הארץ (9)
  • יציאת מצרים (9)
  • השגחת ה' (9)
  • אליהו הנביא (8)
  • שבת (8)
  • שמות ה' (8)
  • תשובה (8)
  • חטא המרגלים (7)
  • בית המקדש השלישי (7)
  • נביאי השקר (7)
  • משכן שילה (7)
  • שלמה המלך (7)
  • מצרים (7)
  • עמי כנען (7)
  • אהבת ה' (7)
  • יהושפט (7)
  • חזקיהו (7)
  • הבמות (7)
  • פלשתים (7)
  • ברית מילה (7)
  • אלישע הנביא (6)
  • יהושע בן נון (6)
  • עמלק (6)
  • חטא העגל (6)
  • הקטורת (6)
  • נשים בתנ"ך (6)
  • שמחה (6)
  • שמיטה (5)
  • הכניסה לארץ (5)
  • האבות (5)
  • התשובה (5)
  • יבום (5)
  • תפילה (5)
  • ישעיהו (4)
  • מרגלים (4)
  • הנביא והמלך (4)
  • יום כיפור (4)
  • מאמרים קצרים (4)
  • קרבן שלמים (4)
  • יובל (3)
  • ירמיהו (3)
  • יג מידות הרחמים (3)
  • נסים (3)
  • צומות (3)
  • יהודה (3)
  • דניאל (3)
  • יתרו והקיני (3)
  • נבואות הקץ (3)
  • יאשיהו (3)
  • ניסים (2)
  • ערי המקלט (2)
  • חלום (2)
  • שכר ועונש (2)
  • קרבן תמיד (2)
  • ראש השנה (2)
  • ספירת העומר (2)
  • חגים (2)
  • ביטחון ב-ד' (2)
  • בכורות (2)
  • יום העצמאות (2)
  • שבט לוי (2)
  • עבודה זרה (2)
  • מנשה (2)
  • בני גד ובני ראובן (2)
  • עקדת יצחק (2)
  • משיח (2)
  • קרבן עולה (1)
  • עשיו (1)
  • נישואים (1)
  • יופי (1)
  • ירבעם (1)
  • מעמד הר סיני (1)
  • רש"י (1)
  • ארבע מלכויות (1)
  • מנייני השנים בתנ"ך (1)
  • עזרא הסופר (1)
  • חנ (1)
  • גן עדן (1)
  • קרבן מנחה (1)
  • קרבן חטאת (1)
  • חירם (1)
  • יותם (1)
  • אחז (1)
  • כורש (1)
  • חולדה הנביאה (1)
  • אחאב (1)
  • בית עלי (1)
  • סתירות בתנ"ך (1)
  • קיבוץ גלויות (1)
  • הרב אבי סמוטריץ' (1)
  • הרב אביעד תפוחי (1)
  • הרב אברהם וסרמן (20)
  • הרב אהרון קוטלר זצ"ל (2)
  • הרב אוהד קרקובר (2)
  • הרב אוהד תירוש (185)
  • הרב אופיר כהן (3)
  • הרב אורן טרבלסי (1)
  • הרב אחיקם גץ (233)
  • הרב אילן אלפונטה (2)
  • הרב איתיאל אמיתי (1)
  • הרב איתן קופמן (44)
  • הרב איתן שנדורפי (708)
  • הרב אלחנן בן נון (28)
  • הרב אלי אדלר (53)
  • הרב אלי פרידמן (1)
  • הרב אליהו דסלר זצ"ל (1)
  • הרב אליהו ידיד (2)
  • הרב אליעזר קשתיאל (372)
  • הרב אלישב אביחיל (4)
  • הרב אלישע וישליצקי (4)
  • הרב אלעזר נאה (38)
  • הרב אס"ף בנדל (16)
  • הרב אסף שטראוס (1)
  • הרב ארי לנדא (3)
  • הרב אריאל בראלי (2)
  • הרב אריאל כהן (1)
  • הרב אריה אברמסון (5)
  • הרב אריה אוריאל (149)
  • הרב אריה מרזר (1)
  • הרב אריק אוריאל (5)
  • הרב בנימין סופר (1)
  • הרב בנימין רוזנצוויג (1)
  • הרב ברוך סליי (77)
  • הרב ברק עוקבי (3)
  • הרב גדי הרלינג (1)
  • הרב גדי שלוין (3)
  • הרב דוב ביגון (1)
  • הרב דוד אמיתי (1)
  • הרב דוד ג'יאמי (139)
  • הרב דוד חי הכהן (4)
  • הרב דוד טורנר (2)
  • הרב דודי מתוקי (3)
  • הרב דן בארי (603)
  • הרב דני סטיסקין (83)
  • הרב דרור אריה (1)
  • הרב דרור טוויל (199)
  • הרב חגי ולוסקי (122)
  • הרב חגי לונדין (7)
  • הרב חיים דרוקמן (6)
  • הרב חיים סבתו (1)
  • הרב חן חלמיש (5)
  • הרב חננאל אתרוג (116)
  • הרב חנניה מלכה (195)
  • הרב טוביה לפשיץ (163)
  • הרב יאיר הס (10)
  • הרב יגאל שפרן (3)
  • הרב יהודה סדן (1)
  • הרב יהודה קופרמן זצ"ל (139)
  • הרב יהונתן מיכאלי (160)
  • הרב יהונתן עידן (28)
  • הרב יהונתן פוזן (1)
  • הרב יהושע ון-דייק (5)
  • הרב יהושע מגנס (1)
  • הרב יהושע צוקרמן (5)
  • הרב יהושע שפירא (182)
  • הרב יואב אוריאל (745)
  • הרב יואב אוריאל והרב עמנואל בן ארצי (5)
  • הרב יואל מנוביץ' (36)
  • הרב יונדב זר (1035)
  • הרב יוסי ברינר (31)
  • הרב יוסף אטון (5)
  • הרב יוסף הורוביץ (115)
  • הרב יוסף מילר (23)
  • הרב יוסף קלנר (28)
  • הרב יוסף שילר (109)
  • הרב יחזקאל כהן (6)
  • הרב יחזקאל קופלד (34)
  • הרב יעקב אפשטיין (8)
  • הרב יעקב אריאל (19)
  • הרב יעקב ידיד (82)
  • הרב יעקב יצחק הלוי רודרמן זצ"ל (1)
  • הרב יצחק בן שחר (229)
  • הרב לוי סודרי (111)
  • הרב לייב מינצברג (18)
  • הרב מאיר הילביץ' (61)
  • הרב מאיר נאמן (5)
  • הרב מיכאל טוביאנו (10)
  • הרב מיכה הלוי (2)
  • הרב מישאל רובין (14)
  • הרב מנחם אליהו (3)
  • הרב מנחם בורשטין (3)
  • הרב מנחם מן (1)
  • הרב מנחם שחור (146)
  • הרב מרדכי קופרמן (1)
  • הרב משה הגר (2)
  • הרב משה שטרנברג (1)
  • הרב מתניה ידיד (3)
  • הרב נועם אליצור (1)
  • הרב נועם וידר (1)
  • הרב נועם ונגרובר (29)
  • הרב נחום נריה (1)
  • הרב נתן רוטמן (57)
  • הרב עדיאל לוי (28)
  • הרב עידו רוזנטל (1)
  • הרב עמוס קליגר (1)
  • הרב עמירם אלבה (1)
  • הרב עמנואל בן ארצי (382)
  • הרב עקיבא קשתיאל (2)
  • הרב ערן טמיר (60)
  • הרב צבי הירש קלישר זצ"ל (43)
  • הרב צבי לבנברג (2)
  • הרב צבי קוסטינר (3)
  • הרב צבי שוויגר (56)
  • הרב צפניה דרורי (2)
  • הרב קובי דביר (7)
  • הרב קלמן בר (2)
  • הרב ראובן ששון (2)
  • הרב רוני אגלטל (1)
  • הרב רמי גליקשטיין (5)
  • הרב רפאל למפרט (2)
  • הרב שלמה אבינר (151)
  • הרב שלמה יוסף ויצן (2)
  • הרב שלמה מונדשיין (20)
  • הרב שמואל אליהו (8)
  • הרב שמואל ישמח (11)
  • הרב שמעון כהן (95)
  • הרב שמעון לוי (408)
  • הרבנית אחינועם ברקו (לנשים) (1)
  • הרבנית ברוריה בן שחר (לנשים) (3)
  • הרבנית בת שבע אליהו (לנשים) (1)
  • הרבנית בת שבע יוסיפון (לנשים) (1)
  • הרבנית גילה שרים (לנשים) (4)
  • הרבנית דינה ראפ (לנשים) (3)
  • הרבנית דנה סליי (לנשים) (7)
  • הרבנית דניאלה ון-דייק (לנשים) (1)
  • הרבנית ורדית אביחי (לנשים) (5)
  • הרבנית חגית אלרן (לנשים) (2)
  • הרבנית יפה מגנס (לנשים) (2)
  • הרבנית נורית גאל דור (לנשים) (16)
  • הרבנית נעמה אתרוג (לנשים) (1)
  • הרבנית נעמה בן פנחס (לנשים) (3)
  • הרבנית נעמי שפירא (לנשים) (1)
  • הרבנית עידית שילה (לנשים) (1)
  • הרבנית רחלי מונדשיין (לנשים) (1)
  • הרבנית שיפי גולדשטיין (לנשים) (1)
  • הרבנית תהילה הרץ (לנשים) (3)
  • הרה"ג הרב דוד לאו (1)
  • ולו (1)
  • ושננתם (157)
  • יונדב זר (21)
  • מערכת בני ציון (204)
  • פרופ' דבורה רוזנווסר (לנשים) (1)
  • רותי שפירא - ד"ר (לנשים) (3)
  • דף הבית
  • מאגר השיעורים והמאמרים
  • תורה
  • בראשית
  • פרשת בראשית | א-ו
  • איזו מיתה נגזרה על האדם בעקבות אכילת עץ הדעת?

פרשת בראשית | א-ו

בחר סוג מדיה:
  • כל הסוגים
  • וידאו
  • אודיו
  • טקסט/PDF
  • שאלות ותשובות

עונש המוות בעקבות אכילת עץ הדעת

אני מלמדת בקרוב על חטא אדם הראשון. ולשאלתי, כיצד ייתכן שלבסוף לא נענש האדם בעונש מוות, שהרי נאמר לו "כי ביום אכלך ממנו מות תמות". מצאתי מספר תשובות, אך אף תשובה לא התיישבה על דעתי. אשמח לתשובתכם. תודה!

הרב יואב אוריאל
סוג מדיה שם השיעור מאת אורך להורדה
שו"ת

עונש המוות בעקבות אכילת עץ הדעת

אני מלמדת בקרוב על חטא אדם הראשון. ולשאלתי, כיצד...
הרב יואב אוריאל

שאל שאלה בתנ”ך

יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים

[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].

*
*
*

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.

הזמינו שיעור תנ"ך בקהילה או באירוע

רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.

הזן את מספר הטלפון שלך, כדי שנוכל לחזור אליך
במידה ואתם חפצים בשיעור בתאריך מסויים
.באיזה שיעור מדובר? - שיעור בקהילה/ אזכרה וכדומה. האם יש רב או נושא מועדף מבחינתכם?

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.

הרשמה למייל השבועי בתנ"ך

הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם  .

הגדילה המשמעותית בתנ"ך: לימוד עצמי.

מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך. 

קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.

© כל הזכויות שמורות לבני ציון תשפ"ד  |  לעילוי נשמת בן ציון חיים הנמן הי"ד.

פותח ע"י: TWB.co.il

איזו מיתה נגזרה על האדם בעקבות אכילת עץ הדעת?

הרב שלמה מונדשיין

מתוך הספר 'אור עולם' מאת ר' שלמה מונדשיין | לתגובות ורכישת הספר: shlomo6963@gmail.com

ישנם 10 שיעורים בסדרה פרשת בראשית | א-ו


הדפס תוכן

מהות המיתה הטמונה בעץ הדעת

"וַיְצַו יְהֹוָה אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל. וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" (בראשית ב טז-יז).

האם העונש "מוֹת תָּמוּת" הוא כפשוטו? אם כן, מדוע איום זה לא התממש? ואם אינו כפשוטו – מה פירושו? במאמר שלפנינו נדון בהסברים השונים שהציעו המפרשים בעניין זה.

תשובה ביטלה הגזירה

אפשר לפרש שאכן משמעות הכתוב היא כפשוטו, אלא שהגזירה התבטלה בגלל שאדם הראשון שב בתשובה, ובמקרה כזה אמירה שיצאה מפי הקב"ה יכולה להשתנות. כך כתב אבן עזרא (ב'שיטה אחרת'):[1]

או יהיה פשוטו שימות ביום שיאכל הפרי, והוא עשה תשובה שלימה, כאשר העתיקו קדמונינו שהיא ראש לשבעה,[2] על כן בטלה הגזרה שנגזרה עליו. כדרך "עוֹד אַרְבָּעִים יוֹם [וְנִינְוֵה נֶהְפָּכֶת]" (יונה ג ד). והנה הדבר מפורש: "רֶגַע אֲדַבֵּר [עַל גּוֹי וְעַל מַמְלָכָה לִנְתוֹשׁ וְלִנְתוֹץ וּלְהַאֲבִיד. וְשָׁב הַגּוֹי הַהוּא מֵרָעָתוֹ אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי עָלָיו, וְנִחַמְתִּי עַל הָרָעָה אֲשֶׁר חָשַׁבְתִּי לַעֲשׂוֹת לוֹ] (ירמיהו יח ז)".

אפשר לצרף לפירוש זה את הפירושים האחרים דלקמן, המפרשים שעונש המיתה אינו כפשוטו והוא אכן התקיים – ולומר  שדבר ה' לא שב ריקם, אלא בגלל תשובת האדם הוא התקיים באופן אחר, מרוכך יותר.

הקושי בפירוש פשטני זה הוא שאין בכתוב כל רמז לכך שאדם הראשון שב בתשובה על מעשהו, ואף אם נאמר שכך היה – מכל  מקום קשה לומר שהכתוב התעלם מהקושי העולה מאליו מחוסר ההתאמה בין דברי ה' לבין ההתרחשות בפועל, ולא כתב פרט חשוב זה.

מלבד זאת, בדברי חז"ל נראה כי אכן אדם הראשון לא שב בתשובה באותה עת; וכך מספר המדרש (בראשית רבה כב יג):

פגע בו [=בקין] אדם הראשון, אמר לו: מה נעשה בדינך? אמר לו: עשיתי תשובה ונתפשרתי. התחיל אדם הראשון מטפח על פניו. אמר: כך היא כוחה של תשובה, ואני לא הייתי יודע?!

"מוֹת תָּמוּת" – קללה, מיתת האדם במדרגתו המקורית

רד"ק כתב: "ויש לפרש כי המיתה היא הקללה שקללהו, כי הרע הוא המוות, והטוב הוא החיים". נראה שאין כוונתו לכל רע וקללה, שכן לא מצינו שאלו נקראים 'מוות', אלא דווקא לקללה מקיפה כמו זו שכאן, שגרמה לירידת כל מדרגת החיים של האדם וכלל האנושות וההוויה.

באופן דומה אפשר לפרש, שירידת מדרגתו הרוחנית של אדם הראשון הרי היא ממש כעין מיתה, שכן האדם כפי שהיה במדרגתו המקורית מת והתבטל מהמציאות, ורק חלק ממנו נשאר חי – כמצבו החדש לאחר החטא. אותו היתרון הרוחני שהיה בו, והיה חלק מאישיותו ועצמיותו, מת.

כעין זה כתב המלבי"ם באחד מפירושיו:

וגם שמת תיכף באותו יום מצד נשמתו, כי ביטול השגתה ומהותה הרוחני הוא לה למיתה, שהחיים הבהמיים שתחיה בגוויה אינם חיי האדם באשר הוא אדם, וכל שכן שאינם חיי הנשמה, וכמו שאמרו חז"ל (ברכות יח ע"ב) שהרשעים בחייהם קרויים מתים.

"מוֹת תָּמוּת" – גזירה על מיתה עתידית

רוב המפרשים כתבו שפירוש הכתוב "בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" הוא שאז תיגזר עליו מיתה, ולא שאז ימות בפועל; ונחלקו האם מטבע בריאתו היה האדם חי חיים נצחיים ומחמת האכילה נהיה בן-מוות (רמב"ן; חזקוני), או שמתחילה היה בן-מוות, שהרי היה חומרי המתקיים באופן של "הוויה והפסד" אלא שבגלל האכילה נגזרה עליו מיתה מוקדמת, ככל מיתה בידי שמיים (רד"ק; אבן עזרא).

וכך סיכם זאת הרמב"ן:

"בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" – בעת  שתאכל ממנו תהיה בן-מוות, וכמוהו: "בְּיוֹם צֵאתְךָ וְהָלַכְתָּ אָנֶה וָאָנָה יָדֹעַ תֵּדַע כִּי מוֹת תָּמוּת" (מלכים א' ב מב), שאין הכוונה שימות מיד בו ביום, ואין הכוונה לידיעה בלבד שידע שימות, כי החיים יודעים שימותו כולם; אבל הכוונה כי בעת שיֵצא יהיה חייב מיתה למלך והוא ימית אותו כאשר ירצה. [וכמו] "וְלֹא יָבֹאוּ לִרְאוֹת כְּבַלַּע אֶת הַקֹּדֶשׁ וָמֵתוּ (במדבר ד כ), "וְלֹא יִשְׂאוּ עָלָיו חֵטְא וּמֵתוּ בוֹ כִּי יְחַלְּלֻהוּ" (ויקרא כב ט) – אין  עניינם אלא שיהיו חייבים מיתה וימותו בחטאם זה.

ועל דעת אנשי הטבע היה האדם מעותד למיתה מתחילת היצירה מפני היותו מורכב, אבל גזר עתה שאם יחטא ימות בחטאו כדרך חייבי מיתה בידי שמיים בעבירות כגון זר האוכל תרומה, ושתוי יין ומחוסר בגדים ששימשו [במקדש] וזולתם, שהכוונה בהם שימותו בחטאם טרם בא יומם. ולכך אמר בעונש: "עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב" (בראשית ג יט) – בטבעך. וגם מתחילה היה אוכל מפרי העץ ומזרע הארץ – אם  כן היתה בו התכה וסיבת הוויה והפסד.

ועל דעת רבותינו[3] אלמלא שחטא לא מת לעולם, כי הנשמה העליונית נותנת לו חיים לעד, והחפץ האלוהי אשר בו בעת היצירה יהיה דבק בו תמיד והוא יקיים אותו לעד, כמו שפירשתי במילת "וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב".[4] ודע כי אין ההרכבה מורה על ההפסד אלא לדעת קטני אמנה – כי  הבריאה היא בחיוב, אבל לדעת אנשי האמונה האומרים כי העולם מחודש בחפץ אלוהי פשוט – גם  הקיום יהיה בו לעד כל ימי החפץ, וזה אמת ברור. אם כן, "בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" – שאז  תהיה בן-מוות, לא תתקיים לעד בחפצי. והאכילה היתה לו מתחילה לעונג, וייתכן שפירות גן עדן נבלעים באֵברים כַּמָּן ומקיימים את אוכליהם, וכאשר גזר עליו "וְאָכַלְתָּ אֶת עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה" (שם יח) ובזעת אפיו יאכל לחם האדמה – היה  זה סיבה להפסד, כי עפר הוא, ועפר יאכל, ואל עפר ישוב.

הרמב"ן תוקף את שיטתם של "אנשי הטבע", שהיא שיטת אבן עזרא ורד"ק, הגורסת כי מכיוון שגוף האדם הוא גשמי אינו יכול להיות נצחי, ככל דבר גשמי שהולך ומתבלה כחלוף השנים, ותלוי הוא במזון גשמי שיחזק ויחייה את גופו. הרמב"ן, איש הסוד, תולה גישה כזו בקטנות אמונה, וגורס כי קיומו של כל דבר גשמי או רוחני תלוי בעצם רצונו של חי העולמים, ללא שום מגבלה, ואם יחפוץ בקיום נצחי של דבר גשמי לא תהיה זו חריגה מהטבע; קיום גוף האדם תלוי בנשמה העליונה שמחייה אותו ומקשרת אותו למקור החיים המשפיע עליו חיים, ובמצבו הראשוני והלכתחילאי של האדם הוא היה בעל חיים נצחיים. אכילת פירות הגן, שבעלי השיטה הראשונה ראוה כהוכחה לכך שגופו של אדם הראשון היה ככל גוף גשמי שזקוק למזון שישמר את חיותו בקרבו, לדברי הרמב"ן לא היתה אכילה לשם קיום הגוף, שכן לא היה תלוי בה כלל, אלא אכילה לשם עונג, ולא היתה כאכילה טבעית שיש בה פסולת. לאחר החטא והקללה הוסר מהאדם החפץ האלוהי בקיומו הנצחי, וממילא נהיה בן-מוות, שזקוק למזון ושב אל העפר.[5]

"מוֹת תָּמוּת" – תחילת תהליך המיתה

בכיוון דומה לזה של ההסבר הקודם, כתב אבן עזרא (ב'שיטה אחרת'): "ולפי דעתי – שמאותו  היום תָּחֵל למות. כי כאשר יגיע האדם אל רוב כוחו אז יחל שיחסר ויחלש, וימותו אבריו יום יום".

בדומה לזה כתב המלבי"ם:

וגם, שמאז התחיל המוות לפעול בו פעולתו שהאדם ימות בכל יום, כי הליחות השורשי יתמעט בכל יום וידכא וישוח, שזה פעולת המוות שמתחיל מיום הוולדו ויבוא עד קיצו ביום מיתתו, ועל זה אמר: "מוֹת תָּמוּת" – מיתות  הרבה, כי בכל יום ימות חלק מחייו ויגווע ויאבד, כמו שכתוב: "וְיוֹם הַמָּוֶת – מתחיל  - מִיּוֹם  הִוָּלְדוֹ" (קהלת ז א).[6]

שני הפירושים דומים אך שונים: אבן עזרא מפרש שהמיתה שמתחילה מיום החטא היא היחלשות הגוף בפועל, והמלבי"ם מפרש שהיא עצם התקרבות הגוף למיתה, מצד הימים החולפים.

 

 

[1] כך היא גם דעת הפייטן רבי מנחם בן רבי מכיר, בהושענא לשבת: "כְּהוֹשַׁעְתָּ אָדָם יְצִיר כַּפֶּיךָ לְגוֹנְנָה, בְּשַׁבַּת קֹדֶשׁ הִמְצֵאתוֹ כּוֹפֶר וַחֲנִינָה" – הרי  שאכן היה ראוי למות מיד, אלא שכיפר לו הקב"ה והעניק לו חנינה.

[2] כלומר, על פי מסורת חז"ל שהתשובה היא משבעת הדברים שקדמו לעולם (פסחים נד ע"ב, וראה עוד לעיל עמ'#), וממילא מובן שהיתה אפשרית כבר אז.

[3] ראה תלמוד בבלי, שבת נה ע"ב: "אמרו מלאכי השרת לפני הקב''ה: ריבונו של עולם, מפני מה קנסת מיתה על אדם הראשון? אמר להם: מצוה קלה ציוויתיו ועבר עליה".

[4] לעיל (א ד) פירש הרמב"ן שמשמעות ראייה זו היא נתינת קיום נצחי לדבר הנברא.

[5] ראה עוד בדברי השל"ה (תולדות אדם, בית דוד ח) ובשו"ת חתם סופר (ח"ו סי' קד).

[6] הפסוק המלא הוא: "טוֹב שֵׁם מִשֶּׁמֶן טוֹב, וְיוֹם הַמָּוֶת מִיּוֹם הִוָּלְדוֹ", ומשמעותו הפשוטה היא: יום המוות טוב יותר מיום הלידה. פירושו המחודש של המלבי"ם כאן לפסוק זה, יובן מתוך עיון בסוף פירושו לספר איוב: "שתכלית החיים הוא המוות, ששם יתחילו החיים העיקרים חיי הנפש, והתכלית הוא הסוף, וכל זמן שאדם חי מתקרב תמיד אל התכלית הזה, וצריך להכין לו צידה ליום מועד על ידי שעמל בתורה להשלים את הנפש. ועליו אמר שלמה בחכמתו: טוב שם [יותר מ]משמן טוב, כי יום המוות מתחיל מיום הוולדו; כי זה תכליתו שאליו הולך ומתקרב מעת לידתו, ומכל עמלו בעולם הזה, העיקר הוא השם טוב שנשאר לו, וטוב שם משמן טוב".

שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.


שיעורים מומלצים באותו נושא

מה פירוש המושג 'עזר כנגדו'?

הרב שלמה מונדשיין

מתוך הספר 'אור עולם' מאת ר' שלמה מונדשיין | לתגובות ורכישת הספר: shlomo6963@gmail.com

דמותו של חנוך

הרב שלמה מונדשיין

מתוך הספר 'אור עולם' מאת ר' שלמה מונדשיין | לתגובות ורכישת הספר: shlomo6963@gmail.com

בני האלקים ובנות האדם

הרב שלמה מונדשיין

מתוך הספר 'אור עולם' מאת ר' שלמה מונדשיין | לתגובות ורכישת הספר: shlomo6963@gmail.com

טבלת עשרים הדורות הראשונים

הרב יאיר הס

הטבלה מתוך הספר 'תורה סדורה' להזמנת הספר - 0584006132.

לפרטים ולהרשמה לתכנית הלימוד