סוג מדיה | שם השיעור | מאת | אורך | להורדה |
---|
יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים
[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.
הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם .
מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך.
קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344
הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.
בסוף פרשת חקת, מסופר על נצחון ישראל על סיחון מלך האמורי שמלך בחשבון ועל התיישבותם בארצו מתואר הרקע של מלכות סיחון בחשבון: "כִּי חֶשְׁבּוֹן עִיר סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי הִוא וְהוּא נִלְחַם בְּמֶלֶךְ מוֹאָב הָרִאשׁוֹן וַיִּקַּח אֶת כָּל אַרְצוֹ מִיָּדוֹ עַד אַרְנֹן" (במדבר כא, כו). בפסוק הבא נאמר: "עַל כֵּן יֹאמְרוּ הַמֹּשְׁלִים בֹּאוּ חֶשְׁבּוֹן תִּבָּנֶה וְתִכּוֹנֵן עִיר סִיחוֹן" (שם שם כז). מי הם אותם מושלים ומה הם אומרים?
שתי דרכים יסודיות בהבנת ה'מושלים' בפסוק זה:
יש להביא קצת ראיה למשמעות זו, מכך שבספר יהושע שלטון סיחון בחשבון נקרא בלשון זו: "סִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי הַיּוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן מֹשֵׁל מֵעֲרוֹעֵר אֲשֶׁר עַל שְׂפַת נַחַל אַרְנוֹן..." (יהושע יב, ב).
עוד יש להעיר, שגם בדרשת חז"ל המפורסמת על פסוק זה (בב"ב עח ע"ב), זוהי משמעות המילה 'מושלים': "המושלים - אלו המושלים ביצרם..."
הרש"ר הירש (בבראשית ד, ז) מבאר את הקשר בין מובן הממשלה למובן המשל והנמשל:
משל. הוראת היסוד: לבטא את מהותו של דבר, לומר מה טיבו ומה ייעודו. ומכאן: "לשלוט". השליט מורה לכל איש, מה עליו להיות ולעשות. ומכאן, ש"משל"... עיקר הוראתו: להדריך ולהנהיג. ומכאן גם "משלי שלמה": אימרות, המורות מה טיבם וייעודם של הברואים...
כאמור, לפי רש"י ומפרשים רבים נוספים, נראה שכמו שמשלי בלעם בפרשה הבאה, הם מעין נבואות החושפות את מה שעתיד להתרחש – כך גם כאן, היתה זו מעין נבואה או קללה על נפילת מואב בידי סיחון.
הרמב"ן מבאר גם הוא שהמושלים הם נושאי משלים, אך לדבריו לא מדובר כאן בנבואות או קללות של בלעם ובעור, אלא במשלים מעין משלי שלמה, בהם לימדו אותם מושלים יסודות גדולים באמונה. וזו לשונו בביאור המושג "'ספר מלחמות ד'" שנזכר לעיל (כא, יד):
דרך הפשט בספר מלחמות ה', שהיו בדורות ההם אנשים חכמים כותבים ספר המלחמות הגדולות, כי כן בכל הדורות, ובעלי הספרים היו נקראים מושלים, שנושאים בהם משלים ומליצות, והנצחונות הנפלאים בעיניהם מיחסים המלחמות ההם לה', כי לו המה באמת. והנה גבורת סיחון במואב היתה נפלאת בעיניהם, וכתבוה בספר... ונשאו בה משל "בואו חשבון...".
הרש"ר הירש מסביר גם הוא בדרך זו, ומוסיף לבאר (בפסוקנו) את מעלת מושלים אלה:
מי שתופס ומתאר את קורות העיתים, לא כסופר דברי הימים, אלא כמספר את עלילות ה' בהיסטוריה, קרוי "מושל"; כי הוא רואה את המאורע הבודד בכלליות של חוקי ה' בהיסטוריה העולמית, וסיפור היסטורי המסופר מנקודת מבט זו הוא "משל"...
ומבאר הרש"ר הירש באריכות מהו המשל שהם לומדים ומלמדים לאחרים ממלחמת סיחון במואב, ונביא חלק מהסברו הנפלא:
...ילכו נא ויבואו לחשבון; יראו את חשבון שהיתה עד כה גאוות מואב, והנה היא בנויה ובצורה וקרויה עיר סיחון... והנה באנו אנחנו והשלכנו אותם!... הוה אומר: לאמיתו של דבר לא סיחון אלא אנחנו גרמנו את מפלתם. סיחון היה רק מכשיר למעננו, הוא הכניע את מואב למען נוכל לכבוש את ארצם... אנחנו ירינו את סיחון במואב, סיחון היה חץ בידינו... שישראל נהנו מכיבושי סיחון, שאלמלא הכיבושים האלה לא היו ישראל רשאים לנגוע באותן ארצות כל עוד הן בידי בעליהן הראשונים. דבר זה מנוסח בחולין ס ע"ב בלשון "עמון ומואב טיהרו בסיחון": ארץ עמון ומואב הותרה לישראל על ידי סיחון.
כלומר, אותם מושלים לימדו משל, דהיינו אמת עמוקה, לגבי כל המלחמות – שצריך לראות אותן כחלק מפעולת ד' בהיסטוריה, וגם מלחמות שישראל לא מעורבים בהם – מכוונות הן על ידי בעל המלחמות לטובתם של ישראל.
כעין זה למדו חז"ל בבראשית רבה (מב, ד) ממלחמת ארבעת המלכים בחמשת המלכים:
'אמר רבי אלעזר בר אבינא: אם ראית מלכיות מתגרות אלו באלו, צפה לרגלו של משיח.
תדע שכן, שהרי בימי אברהם, על ידי שנתגרו המלכיות אלו באלו באה הגאולה לאברהם.'
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.
פרשת שלח | | מדי יום ויום, פעמיים ביום, אנחנו קוראים את 'קריאת שמע' - שלוש פרשיות המצורפות יחד לחטיבה אחת:...
מתוך סדרת השיעורים:
לשון הקודש בפרשה
פרשת במדבר | הציווי על מניית בני ישראל הפותח את ספר 'במדבר', פותח במילים: "שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי...
מתוך סדרת השיעורים:
לשון הקודש בפרשה
פרשת חוקת | אפר, הוא השם של מה שנשאר מחומר בעירה שנשרף. כך ידוע ומפורסם בלשוננו, והמקום (היחיד, כמדומני) שבו...
מתוך סדרת השיעורים:
לשון הקודש בפרשה
פרשת קורח | לאחר שדתן ואבירם מתריסים כלפי משה רבנו, ששלח לקרוא להם כדי להשלימם (רש"י בפסוק יב), פונה משה אל...
מתוך סדרת השיעורים:
לשון הקודש בפרשה