בני ציון - בונים קומה בתנ"ך
בני ציון - בונים קומה בתנ"ך
  • פרשת השבוע
  • אגף המורים
  • חנות הספרים והקורסים
  • אודותינו
  • תרומות
  • צור קשר
  • הצג ניווט
  • מקורות על חשיבות לימוד תנ"ך
  • דרך לימוד התנ"ך
  • ראשי
  • נושאים
  • רבנים
  • ניווט באתר לפי ספר ופרק
  • פרשת השבוע
  • איך לומדים תנ"ך
    • כל השיעורים ב'איך לומדים תנ"ך'
    • הגישה הראויה ללימוד תנ"ך
    • היחס הראוי לאבות ולחטאיהם
    • דרכי הפרשנות והמדרש בתנ"ך
    • אוסף מקורות על חשיבות לימוד תנ"ך
    • אוסף הדרכות בלימוד תנ"ך
  • תורה
    • בראשית
      • כל השיעורים בחומש בראשית
      • פרשת בראשית | א-ו
      • פרשת נח | ו-יא
      • פרשת לך לך | יב-יז
      • פרשת וירא | יח-כב
      • פרשת חיי שרה | כג-כה
      • פרשת תולדות | כה-כח
      • פרשת ויצא | כח-לב
      • פרשת וישלח |לב-לו
      • פרשת וישב | לז-מ
      • פרשת מקץ | מא-מד
      • פרשת ויגש | מד-מז
      • פרשת ויחי | מז-נ
      • סדרות על החומש
    • שמות
      • כל השיעורים בחומש שמות
      • פרשת שמות | א-ו
      • פרשת וארא | ו-ט
      • פרשת בא | י-יג
      • פרשת בשלח | יג-יז
      • פרשת יתרו | יח-כ
      • פרשת משפטים | כא-כד
      • פרשת תרומה | כה-כז
      • פרשת תצוה | כז-ל
      • פרשת כי תשא | ל-לד
      • פרשת ויקהל | לה-לח
      • פרשת פקודי | לח-מ
    • ויקרא
      • כל השיעורים בחומש ויקרא
      • פרשת ויקרא | א-ה
      • פרשת צו | ו-ח
      • פרשת שמיני | ט-יא
      • פרשת תזריע | יב-יג
      • פרשת מצורע | יד-טו
      • פרשת אחרי מות | טז-יח
      • פרשת קדושים | יט-כ
      • פרשת אמור | כא-כד
      • פרשת בהר | כה-כו
      • פרשת בחוקותי | כו-כז
    • במדבר
      • כל השיעורים בחומש במדבר
      • פרשת במדבר | א-ד
      • פרשת נשא | ד-ז
      • פרשת בהעלותך | ח-יב
      • פרשת שלח לך | יג-טו
      • פרשת קורח | טז-יח
      • פרשת חוקת | יט-כב
      • פרשת בלק | כב-כה
      • פרשת פנחס | כה-ל
      • פרשת מטות | ל-לב
      • פרשת מסעי | לג-לו
    • דברים
      • כל השיעורים בחומש דברים
      • פרשת דברים | א-ד
      • פרשת ואתחנן | ד-ז
      • פרשת עקב | ז-יא
      • פרשת ראה | יא-טז
      • פרשת שופטים | טז-כא
      • פרשת כי תצא | כא-כה
      • פרשת כי תבוא | כו-כט
      • פרשת נצבים | כט-ל
      • פרשת וילך | לא
      • פרשת האזינו | לב
      • פרשת וזאת הברכה | לג-לד
    • חידות לילדים פ"ש
  • נביאים
    • יהושע
      • כל השיעורים בספר יהושע
      • מינוי יהושע | פרק א
      • המרגלים ששלח יהושע | פרק ב
      • מעבר הירדן | פרקים ג-ד
      • הפסח, המילה והמלאך | פרק ה
      • כיבוש יריחו | פרק ו
      • הכישלון בעי | פרק ז
      • כיבוש העי | פרק ח
      • הגבעונים | פרק ט
      • מלחמת מלכי הדרום | פרק י
      • מלחמת מלכי הצפון | פרק יא
      • סיכום הכיבוש | פרק יב
      • נחלת עבר הירדן | פרק יג
      • נחלת יהודה | פרקים יד-טו
      • נחלת בני יוסף | פרקים טז-יז
      • נחלת שאר השבטים | פרקים יח-יט
      • ערי המקלט והלויים | פרקים כ-כא
      • המזבח בעבר הירדן | פרק כב
      • נאומי הסיום | פרק כג-כד
    • שופטים
      • כל השיעורים בספר שופטים
      • מצב הכיבושים | פרק א
      • מבוא לתקופת השופטים | פרק ב
      • עתניאל, אהוד ושמגר | פרק ג
      • דבורה וברק | פרקים ד-ה
      • גדעון | פרקים ו-ח
      • אבימלך | פרק ט
      • השופטים השקטים ויפתח | פרקים י-יב
      • שמשון | פרקים יג-טז
      • פסל מיכה | פרקים יז-יח
      • פילגש בגבעה | פרקים יט-כא
    • שמואל א
      • כל השיעורים בספר שמואל א
      • חנה והולדת שמואל | פרק א
      • חטא בני עלי | פרק ב
      • נבואת שמואל לעלי | פרק ג
      • שבי הארון בפלשתים | פרקים ד-ה
      • חזרת הארון | פרק ו
      • הניצחון על הפלשתים | פרק ז
      • בקשת המלך | פרק ח
      • פגישת שאול ושמואל | פרק ט
      • מינוי שאול למלך | פרק י
      • המלחמה בעמון | פרק יא
      • נאום שמואל | פרק יב
      • יונתן והפלשתים | פרקים יג-יד
      • מלחמת שאול בעמלק | פרק טו
      • משיחת דוד | פרק טז
      • דוד וגלית | פרק יז
      • רדיפת דוד ובריחתו | פרקים יח-יט
      • דוד, יונתן והחצים | פרק כ
      • דוד והריגת נוב | פרקים כא-כב
      • דוד בקעילה ובזיף | פרק כג
      • דוד ושאול במערה | פרק כד
      • דוד ונבל הכרמלי | פרק כה
      • שאול ודוד בזיף | פרק כו
      • בריחת דוד לצקלג | פרק כז
      • שאול ובעלת האוב | פרק כח
      • מלחמת דוד בעמלק | פרקים כט-ל
      • מות שאול ובניו | פרק לא
    • שמואל ב
      • כל השיעורים בספר שמואל ב
      • בשורת מות שאול | פרק א
      • מלחמת יואב ואבנר | פרק ב
      • עריקת אבנר ומותו | פרק ג
      • מות איש בושת | פרק ד
      • המלכת דוד | פרק ה
      • העלאת הארון | פרק ו
      • בקשת בנין המקדש | פרק ז
      • מלחמות דוד | פרק ח
      • דוד ומפיבושת | פרק ט
      • מלחמת דוד בעמון וארם | פרק י
      • דוד, בת שבע ואוריה | פרק יא
      • תוכחת נתן לדוד | פרק יב
      • אמנון, תמר ואבשלום | פרק יג
      • אבשלום שב לירושלים | פרק יד
      • מרד אבשלום | פרקים טו-יח
      • המלכת דוד מחדש | פרק יט
      • מרד שבע בן בכרי | פרק כ
      • הגבעונים ובני שאול | פרק כא
      • שירת דוד | פרק כב
      • גיבורי דוד | פרק כג
      • המגפה וגורן ארונה | פרק כד
    • מלכים א
      • כל השיעורים בספר מלכים א
      • אדוניהו והמלכת שלמה | פרק א
      • צוואת דוד לשלמה | פרק ב
      • החלום בגבעון והמשפט | פרק ג
      • הצלחת שלמה ועושרו | פרקים ד-ה
      • המקדש ובית שלמה | פרקים ו-ז
      • מעמד חנוכת המקדש | פרק ח
      • גדולת מלכות שלמה | פרקים ט-י
      • נפילת מלכות שלמה | פרק יא
      • פילוג המלוכה | פרק יב
      • איש האלוקים מיהודה | פרק יג
      • ירידת ירבעם ורחבעם | פרק יד
      • אבים, אסא, נדב ובעשא | פרק טו
      • בעשא, אלה, עמרי ואחאב | פרק טז
      • אליהו גוזר רעב | פרק יז
      • אליהו בהר הכרמל | פרק יח
      • בריחת אליהו להר חורב | פרק יט
      • מלחמות אחאב וארם | פרק כ
      • אחאב ונבות | פרק כא
      • יהושפט ומות אחאב | פרק כב
    • מלכים ב
      • כל השיעורים בספר מלכים ב
      • נבואת אליהו לאחזיהו | פרק א
      • עלית אליהו לשמים | פרק ב
      • ניצחון המלכים על מואב | פרק ג
      • ניסי אלישע | פרק ד
      • אלישע, נעמן וגיחזי | פרק ה
      • ניסי אלישע (והשליש) | פרקים ו-ז
      • חזאל, יהורם ואחזיהו | פרק ח
      • יהוא ופעולותיו | פרקים ט-י
      • עתליה, יהוידע ויהואש | פרק יא
      • יהואש ותיקון בדק הבית | פרק יב
      • מות אלישע | פרק יג
      • מלחמת אמציה ויהואש | פרק יד
      • עזריה, יותם ומלכי ישראל | פרק טו
      • יותם ואחז | פרק טז
      • סוף מלכות ישראל | פרק יז
      • חזקיהו וסנחריב | פרקים יח-כ
      • מנשה ואמון | פרק כא
      • תשובת יאשיהו | פרקים כב-כג
      • יהויקים, יהויכין וצדקיהו | פרק כד
      • חורבן הבית | פרק כה
    • ישעיהו
      • כל השיעורים בספר ישעיהו
      • ישעיהו פרק א
      • ישעיהו פרק ב
      • ישעיהו פרק ג
      • ישעיהו פרק ד
      • ישעיהו פרק ה
      • ישעיהו פרק ו
      • ישעיהו פרק ז
      • ישעיהו פרק ח
      • ישעיהו פרק ט
      • ישעיהו פרק י
      • ישעיהו פרק יא
      • ישעיהו פרק יב
      • ישעיהו פרק יג
      • ישעיהו פרק יד
      • ישעיהו פרק טו
      • ישעיהו פרק טז
      • ישעיהו פרק יז
      • ישעיהו פרק יח
      • ישעיהו פרק יט
      • ישעיהו פרק כ
      • ישעיהו פרק כא
      • ישעיהו פרק כב
      • ישעיהו פרק כג
      • ישעיהו פרק כד
      • ישעיהו פרק כה
      • ישעיהו פרק כו
      • ישעיהו פרק כז
      • ישעיהו פרק כח
      • ישעיהו פרק כט
      • ישעיהו פרק ל
      • ישעיהו פרק לא
      • ישעיהו פרק לב
      • ישעיהו פרק לג
      • ישעיהו פרק לד
      • ישעיהו פרק לה
      • ישעיהו פרק לו
      • ישעיהו פרק לז
      • ישעיהו פרק לח
      • ישעיהו פרק לט
      • ישעיהו פרק מ
      • ישעיהו פרק מא
      • ישעיהו פרק מב
      • ישעיהו פרק מג
      • ישעיהו פרק מד
      • ישעיהו פרק מה
      • ישעיהו פרק מו
      • ישעיהו פרק מז
      • ישעיהו פרק מח
      • ישעיהו פרק מט
      • ישעיהו פרק נ
      • ישעיהו פרק נא
      • ישעיהו פרק נב
      • ישעיהו פרק נג
      • ישעיהו פרק נד
      • ישעיהו פרק נה
      • ישעיהו פרק נו
      • ישעיהו פרק נז
      • ישעיהו פרק נח
      • ישעיהו פרק נט
      • ישעיהו פרק ס
      • ישעיהו פרק סא
      • ישעיהו פרק סב
      • ישעיהו פרק סג
      • ישעיהו פרק סד
      • ישעיהו פרק סה
      • ישעיהו פרק סו
    • ירמיהו
      • כל השיעורים בספר ירמיהו
      • ירמיהו פרק א
      • ירמיהו פרק ב
      • ירמיהו פרק ג
      • ירמיהו פרק ד
      • ירמיהו פרק ה
      • ירמיהו פרק ו
      • ירמיהו פרק ז
      • ירמיהו פרק ח
      • ירמיהו פרק ט
      • ירמיהו פרק י
      • ירמיהו פרק יא
      • ירמיהו פרק יב
      • ירמיהו פרק יג
      • ירמיהו פרק יד
      • ירמיהו פרק טו
      • ירמיהו פרק טז
      • ירמיהו פרק יז
      • ירמיהו פרק יח
      • ירמיהו פרק יט
      • ירמיהו פרק כ
      • ירמיהו פרק כא
      • ירמיהו פרק כב
      • ירמיהו פרק כג
      • ירמיהו פרק כד
      • ירמיהו פרק כה
      • ירמיהו פרק כו
      • ירמיהו פרק כז
      • ירמיהו פרק כח
      • ירמיהו פרק כט
      • ירמיהו פרק ל
      • ירמיהו פרק לא
      • ירמיהו פרק לב
      • ירמיהו פרק לג
      • ירמיהו פרק לד
      • ירמיהו פרק לה
      • ירמיהו פרק לו
      • ירמיהו פרק לז
      • ירמיהו פרק לח
      • ירמיהו פרק לט
      • ירמיהו פרק מ
      • ירמיהו פרק מא
      • ירמיהו פרק מב
      • ירמיהו פרק מג
      • ירמיהו פרק מד
      • ירמיהו פרק מה
      • ירמיהו פרק מו
      • ירמיהו פרק מז
      • ירמיהו פרק מח
      • ירמיהו פרק מט
      • ירמיהו פרק נ
      • ירמיהו פרק נא
      • ירמיהו פרק נב
    • יחזקאל
      • כל השיעורים בספר יחזקאל
      • יחזקאל פרק א
      • יחזקאל פרק ב
      • יחזקאל פרק ג
      • יחזקאל פרק ד
      • יחזקאל פרק ה
      • יחזקאל פרק ו
      • יחזקאל פרק ז
      • יחזקאל פרק ח
      • יחזקאל פרק ט
      • יחזקאל פרק י
      • יחזקאל פרק יא
      • יחזקאל פרק יב
      • יחזקאל פרק יג
      • יחזקאל פרק יד
      • יחזקאל פרק טו
      • יחזקאל פרק טז
      • יחזקאל פרק יז
      • יחזקאל פרק יח
      • יחזקאל פרק יט
      • יחזקאל פרק כ
      • יחזקאל פרק כא
      • יחזקאל פרק כב
      • יחזקאל פרק כג
      • יחזקאל פרק כד
      • יחזקאל פרק כה
      • יחזקאל פרק כו
      • יחזקאל פרק כז
      • יחזקאל פרק כח
      • יחזקאל פרק כט
      • יחזקאל פרק ל
      • יחזקאל פרק לא
      • יחזקאל פרק לב
      • יחזקאל פרק לג
      • יחזקאל פרק לד
      • יחזקאל פרק לה
      • יחזקאל פרק לו
      • יחזקאל פרק לז
      • יחזקאל פרק לח
      • יחזקאל פרק לט
      • יחזקאל פרק מ
      • יחזקאל פרק מא
      • יחזקאל פרק מב
      • יחזקאל פרק מג
      • יחזקאל פרק מד
      • יחזקאל פרק מה
      • יחזקאל פרק מו
      • יחזקאל פרק מז
      • יחזקאל פרק מח
    • הושע
      • כל השיעורים בספר הושע
      • הושע פרק א
      • הושע פרק ב
      • הושע פרק ג
      • הושע פרק ד
      • הושע פרק ה
      • הושע פרק ו
      • הושע פרק ז
      • הושע פרק ח
      • הושע פרק ט
      • הושע פרק י
      • הושע פרק יא
      • הושע פרק יב
      • הושע פרק יג
      • הושע פרק יד
    • יואל
      • כל השיעורים בספר יואל
      • יואל פרק א
      • יואל פרק ב
      • יואל פרק ג
      • יואל פרק ד
    • עמוס
      • כל השיעורים בספר עמוס
      • עמוס פרק א
      • עמוס פרק ב
      • עמוס פרק ג
      • עמוס פרק ד
      • עמוס פרק ה
      • עמוס פרק ו
      • עמוס פרק ז
      • עמוס פרק ח
      • עמוס פרק ט
    • עובדיה
    • יונה
      • כל השיעורים בספר יונה
      • יונה פרק א
      • יונה פרק ב
      • יונה פרק ג
      • יונה פרק ד
    • מיכה
      • כל השיעורים בספר מיכה
      • מיכה פרק א
      • מיכה פרק ב
      • מיכה פרק ג
      • מיכה פרק ד
      • מיכה פרק ה
      • מיכה פרק ו
      • מיכה פרק ז
    • נחום
      • כל השיעורים בספר נחום
      • נחום פרק א
      • נחום פרק ב
      • נחום פרק ג
    • חבקוק
      • כל השיעורים בספר חבקוק
      • חבקוק פרק א
      • חבקוק פרק ב
      • חבקוק פרק ג
    • צפניה
      • כל השיעורים בספר צפניה
      • צפניה פרק א
      • צפניה פרק ב
      • צפניה פרק ג
    • חגי
      • כל השיעורים בספר חגי
      • חגי פרק א
      • חגי פרק ב
    • זכריה
      • כל השיעורים בספר זכריה
      • זכריה פרק א
      • זכריה פרק ב
      • זכריה פרק ג
      • זכריה פרק ד
      • זכריה פרק ה
      • זכריה פרק ו
      • זכריה פרק ז
      • זכריה פרק ח
      • זכריה פרק ט
      • זכריה פרק י
      • זכריה פרק יא
      • זכריה פרק יב
      • זכריה פרק יג
      • זכריה פרק יד
    • מלאכי
      • כל השיעורים בספר מלאכי
      • מלאכי פרק א
      • מלאכי פרק ב
      • מלאכי פרק ג
  • כתובים
    • תהלים
      • כל השיעורים בספר תהלים
      • מזמור א | אשרי האיש
      • מזמור ב | למה רגשו
      • מזמור ג | מזמור לדוד בברחו
      • מזמור ד | למנצח בנגינות
      • מזמור ה | למנצח אל הנחילות
      • מזמור ו | למנצח בנגינות
      • מזמור ז | שגיון לדוד
      • מזמור ח | למנצח על הגתית
      • מזמור ט | למנצח על מות לבן
      • מזמור י | למה ה'
      • מזמור יא | למנצח לדוד
      • מזמור יב | למנצח על השמינית
      • מזמור יג | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור יד | למנצח לדוד אמר נבל
      • מזמור טו | למנצח לדוד
      • מזמור טז | מכתם לדוד
      • מזמור יז | תפילה לדוד
      • מזמור יח | למנצח לעבד ה'
      • מזמור יט | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כ | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כא | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור כב | למנצח על אילת השחר
      • מזמור כג | מזמור לדוד ה' רועי
      • מזמור כד | לדוד מזמור לה' הארץ
      • מזמור כה | לדוד אליך ה'
      • מזמור כו | לדוד שפטני ה'
      • מזמור כז | לדוד ה' אורי
      • מזמור כח | לדוד אליך ה' אקרא
      • מזמור כט | מזמור לדוד הבו לה'
      • מזמור ל | מזמור שיר חנוכת
      • מזמור לא | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור לב | לדוד משכיל
      • מזמור לג | רננו צדיקים בה'
      • מזמור לד | לדוד בשנותו
      • מזמור לה | לדוד ריבה ה'
      • מזמור לו | למנצח לעבד ה'
      • מזמור לז | לדוד אל תתחר
      • מזמור לח | מזמור לדוד להזכיר
      • מזמור לט | למנצח לידותון מזמור
      • מזמור מ | למנצח לדוד מזמור
      • מזמור מא | אשרי משכיל אל דל
      • מזמור מב | למנצח משכיל
      • מזמור מג | שפטני אלוקים
      • מזמור מד | למנצח לבני קורח
      • מזמור מה | למנצח על שושנים
      • מזמור מו | על עלמות שיר
      • מזמור מז | למנצח לבני קרח
      • מזמור מח | גדול ה' ומהולל מאד
      • מזמור מט | שמעו זאת כל העמים
      • מזמור נ | אל אלוקים ה' דיבר
      • מזמור נא | בבוא אליו נתן
      • מזמור נב | למנצח משכיל
      • מזמור נג | למנצח על מחלת
      • מזמור נד | למנצח בנגינת משכיל
      • מזמור נה | למנצח בנגינת
      • מזמור נו | למנצח על יונת
      • מזמור נז | למנצח אל תשחת
      • מזמור נח | למנצח אל
      • מזמור נט | למנצח אל תשחת לדוד
      • מזמור ס | למנצח על שושן
      • מזמור סא | למנצח על נגינת
      • מזמור סב | למנצח על ידותון
      • מזמור סג | מזמור לדוד
      • מזמור סד | למנצח מזמור
      • מזמור סה | למנצח מזמור לדוד
      • מזמור סו | הריעו לאלוקים
      • מזמור סז | למנצח בנגינת
      • מזמור סח | למנצח לדוד
      • מזמור סט | למנצח על שושנים
      • מזמור ע | למנצח לדוד
      • מזמור עא | בך ה' חסיתי
      • מזמור עב | לשלמה אלוהים משפטיך
      • מזמור עג | אך טוב לישראל
      • מזמור עד | משכיל לאסף
      • מזמור עה | למנצח אל תשחת
      • מזמור עו | למנצח בנגינת
      • מזמור עז | למנצח על ידותון
      • מזמור עח | משכיל לאסף
      • מזמור עט | מזמור לאסף
      • מזמור פ | למנצח אל השושנים
      • מזמור פא | למנצח על הגתית
      • מזמור פב | מזמור לאסף
      • מזמור פג | שיר מזמור לאסף
      • מזמור פד | למנצח על הגיתית
      • מזמור פה | למנצח לבני קרח
      • מזמור פו | תפילה לדוד הטה
      • מזמור פז | לבני קרח מזמור
      • מזמור פח | שיר מזמור
      • מזמור פט | משכיל לאיתן
      • מזמור צ | תפילה למשה
      • מזמור צא | ישב בסתר עליון
      • מזמור צב | מזמור שיר
      • מזמור צג | ה' מלך
      • מזמור צד | אל נקמות
      • מזמור צה | לכו נרננה
      • מזמור צו | שירו לה
      • מזמור צז | ה מלך
      • מזמור צח | מזמור שירו לה
      • מזמור צט | ה' מלך
      • מזמור ק | מזמור לתודה
      • מזמור קא | לדוד מזמור
      • מזמור קב | תפילה לעני
      • מזמור קג | לדוד ברכי נפשי
      • מזמור קד | ברכי נפשי
      • מזמור קה | הודו לה
      • מזמור קו | הללויה הודו לה
      • מזמור קז | הודו לה כי טוב
      • מזמור קח | שיר מזמור לדוד
      • מזמור קט | למנצח לדוד מזמור
      • מזמור קי | לדוד מזמור נאום ה'
      • מזמור קיא | הללויה אודה ה
      • מזמור קיב | הללויה אשרי איש
      • מזמור קיג | הללויה הללו עבדי ה
      • מזמור קיד | בצאת ישראל ממצרים
      • מזמור קטו | לא לנו ה
      • מזמור קטז | אהבתי כי ישמע
      • מזמור קיז | הללו את ה
      • מזמור קיח | הודו לה' כי טוב
      • מזמור קיט | אשרי תמימי דרך
      • מזמור קכ | שיר המעלות
      • מזמור קכא | שיר למעלות אשא עיני
      • מזמור קכב | שיר המעלות שמחתי
      • מזמור קכג | שיר המעלות אליך
      • מזמור קכד | שיר המעלות לדוד
      • מזמור קכה | שיר המעלות הבוטחים בה'
      • מזמור קכו | שיר המעלות בשוב ה
      • מזמור קכז | שיר המעלות בשלמה
      • מזמור קכח | אשרי כל ירא ה'
      • מזמור קכט | רבת צררוני
      • מזמור קל | שיר המעלות ממעמקים
      • מזמור קלא | שיר המעלות לדוד
      • מזמור קלב | שיר המעלות זכור ה'
      • מזמור קלג | שיר המעלות
      • מזמור קלד | שיר המעלות הנה ברכו
      • מזמור קלה | הללויה הללו
      • מזמור קלו | הודו לה כי טוב
      • מזמור קלז | על נהרות בבל
      • מזמור קלח | לדוד אודך בכל ליבי
      • מזמור קלט | למנצח לדוד
      • מזמור קמ | חלצני ה' מאדם רע
      • מזמור קמא | מזמור לדוד
      • מזמור קמב | משכיל לדוד
      • מזמור קמג | מזמור לדוד ה
      • מזמור קמד | לדוד ברוך ה
      • מזמור קמה | תהילה לדוד
      • מזמור קמו | הללויה הללי נפשי
      • מזמור קמז | הללויה כי טוב
      • מזמור קמח | הללויה הללו את ה
      • מזמור קמט | הללויה שירו לה
      • מזמור קנ | הללויה הללו אל בקדשו
    • משלי
      • כל השיעורים בספר משלי
      • פרק א | משלי שלמה
      • פרק ב | אם תקח אמרי
      • פרק ג | בני תורתי אל תשכח
      • פרק ד | שמעו בנים
      • פרק ה | בני לחכמתי הקשיבה
      • פרק ו | אם ערבת לרעך
      • פרק ז | שמור אמרי
      • פרק ח | הלא חכמה תקרא
      • פרק ט | חכמות בנתה ביתה
      • פרק י | בן חכם ישמח אב
      • פרק יא | בא זדון ויבא קלון
      • פרק יב | הן צדיק בארץ ישלם
      • פרק יג | בן חכם מוסר אב
      • פרק יד | חכמות נשים
      • פרק טו | מענה רך
      • פרק טז | לאדם מערכי לב
      • פרק יז | בחיק יוטל את הגורל
      • פרק יח | לא יחפוץ כסיל
      • פרק יט | בלא דעת
      • פרק כ | לץ היין
      • פרק כא | דרך איש ישר בעיניו
      • פרק כב | סוס מוכן
      • פרק כג | כי תשב ללחום
      • פרק כד | אל תקנא
      • פרק כה | גם אלה משלי שלמה
      • פרק כו | כשלג בקיץ
      • פרק כז | אל תהלל
      • פרק כח | נסו ואין רודף
      • פרק כט | איש תוכחות
      • פרק ל | דברי אגור
      • פרק לא | דברי למואל
    • איוב
      • אסונות איוב והגעת הרעים | פרקים א-ב
      • דברי איוב הראשונים | פרק ג
      • מענה אליפז הראשון | פרקים ד-ה
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים ו-ז
      • מענה בלדד הראשון | פרק ח
      • תגובת איוב לבלדד | פרקים ט-י
      • מענה צופר הראשון | פרק יא
      • תגובת איוב לצופר | פרקים יב-יד
      • מענה אליפז השני | פרק טו
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים טז-יז
      • מענה בלדד השני | פרק יח
      • תגובת איוב לבלדד | פרק יט
      • מענה צופר השני | פרק כ
      • תגובת איוב לצופר | פרק כא
      • מענה אליפז השלישי | פרק כב
      • תגובת איוב לאליפז | פרקים כג-כד
      • מענה בלדד השלישי | פרק כה
      • דברי איוב האחרונים | פרקים כו-לא
      • דברי אליהוא לאיוב | פרקים לב-לז
      • דברי ה' לאיוב | פרקים לח-מא
      • אחרית איוב הטובה | פרק מב
    • שיר השירים
      • שיר השירים פרק א
      • שיר השירים פרק ב
      • שיר השירים פרק ג
      • שיר השירים פרק ד
      • שיר השירים פרק ה
      • שיר השירים פרק ו
      • שיר השירים פרק ז
      • שיר השירים פרק ח
    • רות
    • איכה
      • כל השיעורים במגילת איכה
      • איכה פרק א
      • איכה פרק ב
      • איכה פרק ג
      • איכה פרק ד
      • איכה פרק ה
    • קהלת
      • כל השיעורים במגילת קהלת
      • קהלת פרק א
      • קהלת פרק ב
      • קהלת פרק ג
      • קהלת פרק ד
      • קהלת פרק ה
      • קהלת פרק ו
      • קהלת פרק ז
      • קהלת פרק ח
      • קהלת פרק ט
      • קהלת פרק י
      • קהלת פרק יא
      • קהלת פרק יב
    • אסתר
      • כל השיעורים על מגילת אסתר
      • המשתה | פרק א
      • אסתר בבית הנשים | פרק ב
      • גזירת המן | פרק ג
      • בקשת מרדכי מאסתר | פרק ד
      • אסתר בחצר בית המלך | פרק ה
      • איש אשר המלך חפץ ביקרו | פרק ו
      • הסגרת המן למלך | פרק ז
      • נתינת בית המן לאסתר | פרק ח
      • מלחמת היהודים | פרק ט
      • מרדכי היהודי משנה למלך | פרק י
    • דניאל
      • כל התכנים בספר דניאל
      • דניאל פרק א
      • דניאל פרק ב
      • דניאל פרק ג
      • דניאל פרק ד
      • דניאל פרק ה
      • דניאל פרק ו
      • דניאל פרק ז
      • דניאל פרק ח
      • דניאל פרק ט
      • דניאל פרק י
      • דניאל פרק יא
      • דניאל פרק יב
    • עזרא ונחמיה
      • כל עזרא ונחמיה
      • עזרא פרק א
      • עזרא פרק ב
      • עזרא פרק ג
      • עזרא פרק ד
      • עזרא פרק ה
      • עזרא פרק ו
      • עזרא פרק ז
      • עזרא פרק ח
      • עזרא פרק ט
      • עזרא פרק י
      • נחמיה פרק א
      • נחמיה פרק ב
      • נחמיה פרק ג
      • נחמיה פרק ד
      • נחמיה פרק ה
      • נחמיה פרק ו
      • נחמיה פרק ז
      • נחמיה פרק ח
      • נחמיה פרק ט
      • נחמיה פרק י
      • נחמיה פרק יא
      • נחמיה פרק יב
      • נחמיה פרק יג
    • דברי הימים
  • נושאים כלליים בתנ"ך
    • כל השיעורים בנושאים הכלליים
    • גלות וגאולה
    • מלחמת גוג ומגוג
    • מלחמה
    • יג מידות הרחמים
    • נבואה ונביאים
    • ירושלים
    • ארץ ישראל
      • סקירות תנ"כיות על אזורים בארץ ישראל
    • בנין המידות על פי התנ"ך
    • תקופת הבית השני
    • ארבע המלכויות
    • בית המקדש והכהנים
    • דוד המלך
    • המלוכה בישראל ובעמים
    • פודקאסט - הפרק הבא - על הנבואות מהתנ"ך שעוד מחכות לנו
  • מועדים
    • כל השיעורים על המועדים
    • חודש אלול וימי התשובה
    • ראש השנה
    • יום הכיפורים
      • כל השיעורים ליום הכיפורים
      • מעבר לשיעורים על ספר יונה
    • סוכות
      • כל השיעורים על חג הסוכות
      • מעבר לשיעורים על גוג ומגוג
    • שמיני עצרת
    • חנוכה
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ספירת העומר
    • יום העצמאות
    • יום ירושלים
    • שבועות
    • שלושת השבועות
  • הפטרות
    • הפטרות בראשית
      • חומש בראשית - כל ההפטרות
      • הפטרת בראשית
      • הפטרת נח
      • הפטרת לך לך
      • הפטרת וירא
      • הפטרת חיי שרה
      • הפטרת תולדות
      • הפטרת ויצא
      • הפטרת וישלח
      • הפטרת וישב
      • הפטרת מקץ
      • הפטרת ויגש
      • הפטרת ויחי
    • הפטרות שמות
      • חומש שמות - כל ההפטרות
      • הפטרת שמות
      • הפטרת וארא
      • הפטרת בא
      • הפטרת בשלח
      • הפטרת יתרו
      • הפטרת משפטים
      • הפטרת תרומה
      • הפטרת תצוה
      • הפטרת כי תשא
      • הפטרת ויקהל
      • הפטרת פקודי
    • הפטרות ויקרא
      • חומש ויקרא - כל ההפטרות
      • הפטרת ויקרא
      • הפטרת צו
      • הפטרת שמיני
      • הפטרת תזריע
      • הפטרת מצורע
      • הפטרת אחרי מות
      • הפטרת קדושים
      • הפטרת אמור
      • הפטרת בהר
      • הפטרת בחוקותי
    • הפטרות במדבר
      • חומש במדבר - כל ההפטרות
      • הפטרת פרשת במדבר
      • הפטרת פרשת נשא
      • הפטרת פרשת בהעלותך
      • הפטרת פרשת שלח
      • הפטרות פרשת קורח
      • הפטרות פרשת חוקת
      • הפטרת פרשת בלק
      • הפטרת פרשת פנחס
      • הפטרת פרשת מטות
      • הפטרת פרשת מסעי
      • הפטרות במדבר - הרב מנחם שחור
    • הפטרות דברים
      • חומש דברים - כל ההפטרות
      • הפטרת דברים
      • הפטרת ואתחנן
      • הפטרת עקב
      • הפטרת ראה
      • הפטרת שופטים
      • הפטרת כי תצא
      • הפטרת כי תבוא
      • הפטרת נצבים
      • הפטרת וילך
      • הפטרת האזינו
      • הפטרת וזאת הברכה
      • הפטרות דברים - הרב מנחם שחור
    • הפטרות המועדים
      • כל הפטרות המועדים
      • שבת חזון
      • הפטרת שבת נחמו
      • הפטרת ערב ראש חודש
      • הפטרת ראש חודש
      • הפטרת שבת חנוכה
      • הפטרת שבת שקלים
      • הפטרת שבת זכור
      • הפטרת שבת פרה
      • הפטרת שבת החודש
      • הפטרת שבת הגדול
      • הפטרת ראשון של פסח
      • הפטרת שביעי של פסח
      • הפטרת יום העצמאות
      • יום א של ראש השנה
      • יום ב של ראש השנה
      • הפטרת שבת תשובה
      • הפטרת יום הכיפורים
      • הפטרת יום ראשון של סוכות
      • הפטרת שמחת תורה
      • הפטרת שבת חול המועד פסח
      • הפטרת שבת חול המועד סוכות
  • ימי עיון בתנ"ך
    • כל השיעורים מימי עיון בתנ"ך
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ד
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ו
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ז
    • ימי עיון בתנ"ך - תשע"ח
    • ימי עיון בתנ"ך תשע"ט
    • ימי עיון בתנ"ך תש"פ
  • כלי עזר - טבלאות זמני המאורעות ומפות
  • פרוייקט התנ"ך המוקלט - מתעדכן
  • ליווי ת"תים
    • שופטים
  • ימי העיון בתנ"ך (246)
  • דוד המלך (58)
  • האזנה לפסוקים עם ביאור פשוט (56)
  • גאולה (53)
  • מלכות (43)
  • תנ"ך מוקלט (40)
  • נבואה (38)
  • בית המקדש (38)
  • לימוד בקצב של פרק לשיעור (38)
  • ארץ ישראל (35)
  • בית שני (35)
  • כהונה (33)
  • קריאת הפסוקים עם ביאור פשוט (31)
  • ירושלים (29)
  • קרבנות (26)
  • מבט רחב על ספרים ונושאים (26)
  • המשכן וכליו (25)
  • שיעורים לנשים (25)
  • מפרשי המקרא (25)
  • מתן תורה (21)
  • גלות (19)
  • חורבן בית המקדש (19)
  • שבטים (18)
  • חנוכה (18)
  • משה רבנו (17)
  • ארון הברית (16)
  • שאול המלך (16)
  • יוסף (13)
  • צרעת (12)
  • קרבן פסח (12)
  • כריתת ברית (11)
  • קיום ברית (11)
  • המנורה (11)
  • נזיר (10)
  • גוג ומגוג (10)
  • מלחמה (10)
  • עבדות (9)
  • ישראל והעמים (9)
  • כיבוש הארץ (9)
  • יציאת מצרים (9)
  • השגחת ה' (9)
  • אליהו הנביא (8)
  • שבת (8)
  • שמות ה' (8)
  • תשובה (8)
  • חטא המרגלים (7)
  • בית המקדש השלישי (7)
  • נביאי השקר (7)
  • משכן שילה (7)
  • שלמה המלך (7)
  • מצרים (7)
  • עמי כנען (7)
  • אהבת ה' (7)
  • יהושפט (7)
  • חזקיהו (7)
  • הבמות (7)
  • פלשתים (7)
  • ברית מילה (7)
  • אלישע הנביא (6)
  • יהושע בן נון (6)
  • עמלק (6)
  • חטא העגל (6)
  • הקטורת (6)
  • נשים בתנ"ך (6)
  • שמחה (6)
  • שמיטה (5)
  • הכניסה לארץ (5)
  • האבות (5)
  • התשובה (5)
  • יבום (5)
  • תפילה (5)
  • ישעיהו (4)
  • מרגלים (4)
  • הנביא והמלך (4)
  • יום כיפור (4)
  • מאמרים קצרים (4)
  • קרבן שלמים (4)
  • יובל (3)
  • ירמיהו (3)
  • יג מידות הרחמים (3)
  • נסים (3)
  • צומות (3)
  • יהודה (3)
  • דניאל (3)
  • יתרו והקיני (3)
  • נבואות הקץ (3)
  • יאשיהו (3)
  • ניסים (2)
  • ערי המקלט (2)
  • חלום (2)
  • שכר ועונש (2)
  • קרבן תמיד (2)
  • ראש השנה (2)
  • ספירת העומר (2)
  • חגים (2)
  • ביטחון ב-ד' (2)
  • בכורות (2)
  • יום העצמאות (2)
  • שבט לוי (2)
  • עבודה זרה (2)
  • מנשה (2)
  • בני גד ובני ראובן (2)
  • עקדת יצחק (2)
  • משיח (2)
  • קרבן עולה (1)
  • עשיו (1)
  • נישואים (1)
  • יופי (1)
  • ירבעם (1)
  • מעמד הר סיני (1)
  • רש"י (1)
  • ארבע מלכויות (1)
  • מנייני השנים בתנ"ך (1)
  • עזרא הסופר (1)
  • חנ (1)
  • גן עדן (1)
  • קרבן מנחה (1)
  • קרבן חטאת (1)
  • חירם (1)
  • יותם (1)
  • אחז (1)
  • כורש (1)
  • חולדה הנביאה (1)
  • אחאב (1)
  • בית עלי (1)
  • סתירות בתנ"ך (1)
  • קיבוץ גלויות (1)
  • הרב אבי סמוטריץ' (1)
  • הרב אביעד תפוחי (1)
  • הרב אברהם וסרמן (20)
  • הרב אהרון קוטלר זצ"ל (2)
  • הרב אוהד קרקובר (2)
  • הרב אוהד תירוש (185)
  • הרב אופיר כהן (3)
  • הרב אורן טרבלסי (1)
  • הרב אחיקם גץ (233)
  • הרב אילן אלפונטה (2)
  • הרב איתיאל אמיתי (1)
  • הרב איתן קופמן (44)
  • הרב איתן שנדורפי (708)
  • הרב אלחנן בן נון (28)
  • הרב אלי אדלר (53)
  • הרב אלי פרידמן (1)
  • הרב אליהו דסלר זצ"ל (1)
  • הרב אליהו ידיד (2)
  • הרב אליעזר קשתיאל (372)
  • הרב אלישב אביחיל (4)
  • הרב אלישע וישליצקי (4)
  • הרב אלעזר נאה (38)
  • הרב אס"ף בנדל (16)
  • הרב אסף שטראוס (1)
  • הרב ארי לנדא (3)
  • הרב אריאל בראלי (2)
  • הרב אריאל כהן (1)
  • הרב אריה אברמסון (5)
  • הרב אריה אוריאל (149)
  • הרב אריה מרזר (1)
  • הרב אריק אוריאל (5)
  • הרב בנימין סופר (1)
  • הרב בנימין רוזנצוויג (1)
  • הרב ברוך סליי (77)
  • הרב ברק עוקבי (3)
  • הרב גדי הרלינג (1)
  • הרב גדי שלוין (3)
  • הרב דוב ביגון (1)
  • הרב דוד אמיתי (1)
  • הרב דוד ג'יאמי (139)
  • הרב דוד חי הכהן (4)
  • הרב דוד טורנר (2)
  • הרב דודי מתוקי (3)
  • הרב דן בארי (603)
  • הרב דני סטיסקין (83)
  • הרב דרור אריה (1)
  • הרב דרור טוויל (199)
  • הרב חגי ולוסקי (116)
  • הרב חגי לונדין (7)
  • הרב חיים דרוקמן (6)
  • הרב חיים סבתו (1)
  • הרב חן חלמיש (5)
  • הרב חננאל אתרוג (116)
  • הרב חנניה מלכה (195)
  • הרב טוביה לפשיץ (163)
  • הרב יאיר הס (10)
  • הרב יגאל שפרן (3)
  • הרב יהודה סדן (1)
  • הרב יהודה קופרמן זצ"ל (139)
  • הרב יהונתן מיכאלי (156)
  • הרב יהונתן עידן (28)
  • הרב יהונתן פוזן (1)
  • הרב יהושע ון-דייק (5)
  • הרב יהושע מגנס (1)
  • הרב יהושע צוקרמן (5)
  • הרב יהושע שפירא (182)
  • הרב יואב אוריאל (745)
  • הרב יואב אוריאל והרב עמנואל בן ארצי (5)
  • הרב יואל מנוביץ' (36)
  • הרב יונדב זר (1035)
  • הרב יוסי ברינר (31)
  • הרב יוסף אטון (5)
  • הרב יוסף הורוביץ (115)
  • הרב יוסף מילר (23)
  • הרב יוסף קלנר (28)
  • הרב יוסף שילר (109)
  • הרב יחזקאל כהן (6)
  • הרב יחזקאל קופלד (34)
  • הרב יעקב אפשטיין (8)
  • הרב יעקב אריאל (19)
  • הרב יעקב ידיד (82)
  • הרב יעקב יצחק הלוי רודרמן זצ"ל (1)
  • הרב יצחק בן שחר (229)
  • הרב לוי סודרי (111)
  • הרב לייב מינצברג (18)
  • הרב מאיר הילביץ' (61)
  • הרב מאיר נאמן (5)
  • הרב מיכאל טוביאנו (10)
  • הרב מיכה הלוי (2)
  • הרב מישאל רובין (14)
  • הרב מנחם אליהו (3)
  • הרב מנחם בורשטין (3)
  • הרב מנחם מן (1)
  • הרב מנחם שחור (146)
  • הרב מרדכי קופרמן (1)
  • הרב משה הגר (2)
  • הרב משה שטרנברג (1)
  • הרב מתניה ידיד (3)
  • הרב נועם אליצור (1)
  • הרב נועם וידר (1)
  • הרב נועם ונגרובר (29)
  • הרב נחום נריה (1)
  • הרב נתן רוטמן (57)
  • הרב עדיאל לוי (28)
  • הרב עידו רוזנטל (1)
  • הרב עמוס קליגר (1)
  • הרב עמירם אלבה (1)
  • הרב עמנואל בן ארצי (382)
  • הרב עקיבא קשתיאל (2)
  • הרב ערן טמיר (60)
  • הרב צבי הירש קלישר זצ"ל (43)
  • הרב צבי לבנברג (2)
  • הרב צבי קוסטינר (3)
  • הרב צבי שוויגר (56)
  • הרב צפניה דרורי (2)
  • הרב קובי דביר (7)
  • הרב קלמן בר (2)
  • הרב ראובן ששון (2)
  • הרב רוני אגלטל (1)
  • הרב רמי גליקשטיין (5)
  • הרב רפאל למפרט (2)
  • הרב שלמה אבינר (151)
  • הרב שלמה יוסף ויצן (2)
  • הרב שלמה מונדשיין (20)
  • הרב שמואל אליהו (8)
  • הרב שמואל ישמח (11)
  • הרב שמעון כהן (95)
  • הרב שמעון לוי (408)
  • הרבנית אחינועם ברקו (לנשים) (1)
  • הרבנית ברוריה בן שחר (לנשים) (3)
  • הרבנית בת שבע אליהו (לנשים) (1)
  • הרבנית בת שבע יוסיפון (לנשים) (1)
  • הרבנית גילה שרים (לנשים) (4)
  • הרבנית דינה ראפ (לנשים) (3)
  • הרבנית דנה סליי (לנשים) (7)
  • הרבנית דניאלה ון-דייק (לנשים) (1)
  • הרבנית ורדית אביחי (לנשים) (5)
  • הרבנית חגית אלרן (לנשים) (2)
  • הרבנית יפה מגנס (לנשים) (2)
  • הרבנית נורית גאל דור (לנשים) (16)
  • הרבנית נעמה אתרוג (לנשים) (1)
  • הרבנית נעמה בן פנחס (לנשים) (3)
  • הרבנית נעמי שפירא (לנשים) (1)
  • הרבנית עידית שילה (לנשים) (1)
  • הרבנית רחלי מונדשיין (לנשים) (1)
  • הרבנית שיפי גולדשטיין (לנשים) (1)
  • הרבנית תהילה הרץ (לנשים) (3)
  • הרה"ג הרב דוד לאו (1)
  • ולו (1)
  • ושננתם (157)
  • יונדב זר (21)
  • מערכת בני ציון (204)
  • פרופ' דבורה רוזנווסר (לנשים) (1)
  • רותי שפירא - ד"ר (לנשים) (3)
  • דף הבית
  • מאגר השיעורים והמאמרים
  • נושאים כלליים בתנ"ך
  • נבואה ונביאים
  • המלכות והנבואה בישראל
  • ימי אלישע

המלכות והנבואה בישראל

בחר סוג מדיה:
  • כל הסוגים
  • וידאו
  • אודיו
  • טקסט/PDF
  • שאלות ותשובות
סוג מדיה שם השיעור מאת אורך להורדה

שאל שאלה בתנ”ך

יש לך שאלה בתנ"ך? רשום אותה כאן, וקבל בקרוב תשובה מצוות הרבנים

[שימו לב: הרבנים אינם עונים על שאלות של תלמידים המועתקות ממבחנים].

*
*
*

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.

הזמינו שיעור תנ"ך בקהילה או באירוע

רבני האתר ישמחו להשקיע וללמד אצלכם תנ"ך במגוון נושאים וספרים.

הזן את מספר הטלפון שלך, כדי שנוכל לחזור אליך
במידה ואתם חפצים בשיעור בתאריך מסויים
.באיזה שיעור מדובר? - שיעור בקהילה/ אזכרה וכדומה. האם יש רב או נושא מועדף מבחינתכם?

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם כלשהו.

הרשמה למייל השבועי בתנ"ך

הירשם כאן לקבלת המייל השבועי בתנ"ך - חידה שבועית , פרשת שבוע, איך לומדים תנ"ך ועוד

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יפורסמו באתר, וכן לא יועברו לגורם  .

הגדילה המשמעותית בתנ"ך: לימוד עצמי.

מלא פרטיך ויחזרו אליך לקביעת חברותא בתנ"ך באזור מגוריך. 

קביעת החברותות על ידי ארגון 'קרוב אלי'. לפרטים נוספים: 0585503344

הפרטים שתמלא יישארו חסויים ולא יועברו לגורם כלשהו, מלבד ארגון 'קרוב אלי'.

© כל הזכויות שמורות לבני ציון תשפ"ד  |  לעילוי נשמת בן ציון חיים הנמן הי"ד.

פותח ע"י: TWB.co.il

ימי אלישע

הרב יואב אוריאל

מאמר תשיעי בסדרה

ישנם 16 שיעורים בסדרה המלכות והנבואה בישראל

הדפס תוכן

10. תקופת אלישע:

לאחר תקופת אליהו ובירוריו מגיעה תקופת אלישע, תלמידו וממשיכו. העניין המודגש ביותר אצל אלישע הוא ריבוי של מעשי ניסים פרטיים. התופעה הזאת שהחלה אצל אליהו תופסת אצל אלישע מקום מרכזי כל כך עד שבמבט כללי נראה שעיקר פעולותיו של אלישע הם בניסים מקומיים ופרטיים: ריפוי המים, הריגת הלועגים לו ע"י דובים, הברכה בשמן (מ"ב פ"ד), החייאת בן האישה השונמית (פ"ד), הסרת המוות מן הסיר והברכה בלחם (פ"ד) והצפת הגרזן (פ"ו).

ישנה פה החמרה נוספת במצב של התבודדות הנבואה. בזמן אלישע ישנם קטעים שלמים בספר מלכים שכל הנושא שלהם הוא אלישע וחייו, ולא האומה ככלל. מבחינה זו מזכירים קטעים אלו את ספרי הנביאים האחרונים אשר עיסוקם הוא בנביאים ובנבואותיהם. תופעה זו מודגשת מאד במ"ב ח' שם מלך ישראל מנותק מעולם הנבואה וכלל אינו יודע מהם הגדולות שעשה הנביא, ולכן הוא מבקש מגחזי שיספר לו את כל המופתים שעשה אלישע.

בתקופת אלישע נמשכת בחריפות גם ההתעלמות של המלכות והנבואה זו מזו, והיא אף מתעצמת. במ"ב פרק ג' יוצאים מלכי ישראל, יהודה ואדום למלחמה במואב בלי לשאול את פי ה'. הם הולכים לשאול את אלישע רק לאחר שעומדים למות בצמא, ורק לאחר הפצרה של יהושפט ממלך ישראל לעשות כן. מודגש שבניגוד לאחאב אשר לפחות שאל נביאים מדומים במקרה דומה, יהורם אינו שואל את הנביא גם לאחר הפצרת יהושפט, שהרי גם כשהלכו לבסוף לשאול את אלישע, מלך ישראל בעצם לא שאל את אלישע אלא רק קבע בעצמו שה' רוצה לתת אותם ביד מואב. גם אלישע מצידו התעלם לחלוטין ממלך ישראל. בתחילה הוא דחה אותו באומרו שילך לשאול את נביאי אביו, וגם לאחר שהסכים לענות למלכים הוא אמר למלך ישראל שהוא בכלל אינו מדבר איתו, ומתייחס אליהם רק בזכות מלך יהודה. בלי זה לא היה מסתכל כלל על מלך ישראל.

נראה לבאר שמחמת גודלה של הדחייה של המלכות והנבואה זו מזו, מצינו בפרשה זו ירידה בדרגת הנבואה של אלישע. אנו מוצאים במפתיע, בפרשה זו, שאלישע זקוק לנגינת המנגן בשביל להתנבא ולענות למלכים. עצם קישורו לכלל ישראל ממועט, ולכן גם הנבואה הנובעת ממקור זה קשה יותר להשגה. חז"ל בפסחים סו. קישרו את הזדקקותו למנגן לכך שנבואתו הסתלקה ממנו משום שכעס על יהורם. הרד"ק ביחזקאל ז' כו אומר שהסתלקה הנבואה מאלישע דומיא דסילוק הנבואה בגלות מחמת רוב הצרות – זו הייתה בחינת גלות.

המגמה של הניתוק הגמור נמשכת בכך שבפרק ה' מלך ארם שולח את נעמן ליהורם מלך ישראל על מנת שידאג לרפואתו. מלך ישראל מצטער על כך, וכלל אינו מעלה בדעתו לשלוח אל אלישע. אלישע מיוזמתו שולח למלך ישראל שיבוא נעמן אליו, ומנמק: "וידע כי יש נביא בישראל" – ביטוי חריף שמראה על מאבק אשר נסב בין המלך לנביא על שאלת המקום של הנבואה באומה.

 

ריבוי הנבואה סביב אלישע (ואליהו)

סביב אלישע אנו פוגשים ריבוי גדול של בני נביאים. ר' צדוק אומר בפוקד עקרים (אות ד') שאלישע זכה להופעה חסרת תקדים של בני נביאים, והוא מביא מכתובות קו שלא היה בימ"ד גדול כביהמ"ד של אלישע. בכך הרחיב אלישע את עולם הנבואה של אליהו, וכאמור לעייל תשובת ה' על בעיית אליהו שנשאר לבדו הייתה שימשח את אלישע. אמנם מצד שני, כפי שביארנו, בזמן אלישע רק התעצמה התבודדותה של הנבואה. במבט כללי ניתן להגדיר שבתקופה זו כח הנבואה תפקד לגמרי בתוך עצמו במנותק מן הלאומיות, ועם זאת לא מדובר בנביא אחד, אלא– בעולם שלם ועצום של בני נביאים, ב"שמורת טבע" שלמה. אולי יש לומר שהריבוי הגדול הזה מתאפשר דווקא משום שכח הנבואה עומד לעצמו וקצת מתנתק מן הכוחות הנוספים בעם. אין לו שום כח סותר שיפריע לו לפרוח. עם זאת, כשכוח הנבואה אינו נובע ממקור האחדות הישראלית, ריבוי הנבואה העצום עומד על מעמד של חולשה. אכן לימדונו חז"ל שריבוי הנביאים בימי אליהו נבע מחולשה ולא מיתרון: ברות רבה פתיחתא ב' נאמר: "ד"א עצלה תפיל תרדמה, ע"י שנתעצלו ישראל מלעשות תשובה בימי אליהו תפיל תרדמה - רבתה הנבואה. רבתה ואת אמרת תפיל? כמד"א נפל שעריהון דפוריא", וביארו הרש"ש והרד"ל שכמו שפירות נהיים זולים יותר דווקא כשמתרבים (שהרי מתמעט ערכו של כל פרי) כן ריבוי הנבואה נצרך דווקא משום החלשותה.

במדרש זוטא – קהלת ב' (וכעין זה ממש ברות רבה הנ"ל): "אין זכרון לראשונים, אלו הנביאים שעמדו בימי אליהו. אמר ר' יוחנן ששים ריבוא נביאים (נאמרו) [עמדו להם לישראל] בימי אליהו... ר' יוחנן אמר מגבת ועד אנטיפריס ששים ריבוא עיירות, והיו מוציאות כפליים מיוצאי מצרים, ואין מקוללות מכולן כיריחו ובית אל, יריחו שאיררה יהושע, בית אל שהיו שם שני עגלי זהב של ירבעם עומדים, כתוב אחד אומר ויצאו בני הנביאים בבית אל, וכתוב אחד אומר ויגשו בני הנביאים אשר ביריחו, ואין נביאים פחות משנים, ולמה לא נתפרסמה נבואתן? אמור מעתה נבואה שנצרכה לדורות נתפרסמת, ושלא הוצרכה לדורות לא נתפרסמת. לעתיד לבא הקדוש ברוך הוא בא ומפרסם לנבואתן, שנאמר: 'ובא ה' אלהי כל קדושים עמך'". במדרש זה מתבאר שכבר בימי אליהו היו המוני נביאים, אך עם כל זאת אנו יודעים שאליהו התלונן לקב"ה שהוא נשאר לבדו. אכן כל עניינו של המדרש הזה הוא לומר שזה שישנם המוני נביאים זה לא מספיק. על הנביאים הללו נאמר "אין זיכרון לראשונים", ומבואר במדרש שהטעם שלא הוצרכה נבואתם לדורות הוא מחמת חיסרון מסויים, שהרי אומר שלע"ל כן תתפרסם נבואתם. נראה לבאר שנבואתם לא הוצרכה לדורות משום שהיא הגיעה מתוך מעמד פרטי. מתוך ניתוק ממלכות ישראל. כך רמוז במדרש במה שאומר שהנביאים שכן מוזכרים בזמן זה היו מיריחו ובית אל. אלו שתי המעצמות של הפרדת הקודש והנבואה מן המדינה. את יריחו בנו בזמן אחאב כמלחמה בנבואת יהושע, ובבית אל הועמדו העגלים כתחליף לירושלים.

למעשה משבר הנבואה מתחיל מיד עם מותו של אליהו, וכפי שמובא בילקוט שמעוני למלכים ב, סימן רכד: "עד שלא נגנז אליהו הייתה רוח הקדש מרובה בישראל", ובפירוש רש"י למלכים ב (ב, טז): "מיום שנגנז אליהו הלכה ונסתלקה רוה"ק מן הנביאים, ושוב לא הייתה רוה"ק מרובה בישראל".

עוד יש להוסיף שלנביאים שהיו בזמן אליהו, שעליהם מדבר המדרש, קראו בני נביאים ולא נביאים. נקודה זו משליכה גם על עניין אלישע אשר כל ניסיו הפרטיים מלאים בבני נביאים, וכן גם הנביאים שהוא שולח קרויים בני נביאים. הם נקראים בני נביאים למרות שהרבה מהם היו נביאים גמורים כפי שרואים בפרשת הסתלקות אליהו, ובנבואת יונה ועובדיה, וכפי שמפורש במדרש זוטא דלעייל שקרא להם נביאים. הרמב"ן על במדבר יא' כח' אומר שבני הנביאים הם נביאים לכל דבר, אלא שלא היה נביא מתנבא ליד מי שגדול ממנו אלא אם זה מכוחו - בתור תלמיד שלו. ולפי זה המבט מתבהר – אצל אליהו ועוד יותר אצל אלישע ישנו ריבוי עצום של נבואה, אך זו אינה תופעה של נבואה מצד עצמה כלומר שהחזון נפרץ, אלא שלאליהו ולאלישע בתור אישים פרטיים ישנו כוח גדול של נבואה, וישנן קבוצות קבוצות בכל עם ישראל המקבלות נבואה מכוחם מתוך היטפלות אליהם. כל הריבוי הגדול של בני נביאים נשען על אדם אחד, ולכן קרויים כולם בניו, ואין להם כוח נבואה מעצמם.

  

אלישע מציל את ביתו של עובדיה

בתוך קורותיו של אלישע, במ"ב ד' ישנו בירור נוקב בין המלך יהורם והנביאים, אלא שהוא מתרחש באופן נסתר. מסופר על אישה מנשי בני הנביאים שצועקת אל אלישע שאין לה אוכל, והנושה רוצה לקחת אותה ואת בנה לעבדים. אלישע עושה לה נס וממלא לה הרבה כלים בשמן, ובכך הוא מציל אותה. ביארו חז"ל (מובא ברש"י למ"ב ד') שזו הייתה אשת עובדיה, ויהורם המלך (!) בן אחאב הוא זה שנשה אותה על חובות עובדיה אליו. החוב נוצר כשעובדיה הציל את הנביאים מאחאב. הוא היה מלווה כסף מיהורם על מנת לכלכלם, וכעת יהורם "סגר חשבון" עם אשתו וילדיו. אנו רואים פה מאבק עמוק המתרחש בסתר בין המלך לנביאים. המלך הולך פה נגד התשתית הנבואית ולא רק נגד הנבואה עצמה. הוא לוחם בעובדיה אף שכבר איננו בחיים, והוא רוצה למגר את ביתו, את מקומו. אולי משום כך עובדיה נקרא בסיפור זה אחד מבני הנביאים אף שהוא היה נביא ממש –  בכך מדגיש לנו הפסוק שיהורם פעל נגדו לא בתור נביא אלא יותר עמוק מכך – בתור מתכונן לנבואה. יהורם מראה בהיותו נושה את בית עובדיה שאין אחרית למהלך שהוביל עובדיה של הצלת הנביאים. הוא רוצה להראות שלבסוף לא רק שהנבואה לא תצליח להינצל, אלא שגם ביתו של עובדיה הנביא עצמו, כלומר כל המקום שלו בעולם, עתיד ליפול.  עוד ניתן לומר שנקרא בן נבואה כדי ללמדנו שיהורם מתנקם בעובדיה בתור תלמידם של אליהו ואלישע.

כשעובדיה הלווה כסף מיהורם בן אחאב עמ"נ להציל את הנביאים התחולל ביניהם מאבק נסתר, שורשי ורב עוצמה. לעובדיה מצידו היה חשוב שדווקא הוא, הממונה על בית אחאב יציל את הנביאים ובכך יקשר את המלכות לנבואה, ושהנביאים יזונו דווקא מממון המלכות – מבן אחאב. זו הלוואה עם אמירה. אך באותה שעה עצמה ליהורם הייתה מטרה הפוכה בתכלית. הוא תיכנן מראש את אחרית ההלוואה הזאת, שהיא הכרתת בית עובדיה. בכך הוא התכוון להראות שאין שום תקווה לנבואה, וכל עולמו של הנביא המנסה להצילה יכחד מחמת עצם ניסיונו לעשות כן. יהורם תיכנן מראש לקחת את אשתו ובניו של עובדיה לעבדים, כלומר לרתום את עולמו של הנביא אל המגמה הקלוקלת של המלכות – ההפך המדויק של מה שפעל עובדיה על בית המלכות.

לאור כל זאת, כשאלישע מציל את עולמו של עובדיה, ועושה זאת ע"י נס מכוח נבואתו, זו אמירה משמעותית – המלכות לא תצליח להכפיף אליה את כח הנבואה! חז"ל מבארים שכוונתו של אלישע כשאמר לאישה: "ואת ובניך תחיו בנותר" הייתה שזה יספיק להם עד תחיית המתים. אלישע מברר שכח הנבואה לא יפגע, והוא יוצר לו כח עמידה עד לעתיד היותר רחוק. יש לבאר שהכוונה עד לתחיית המתים הלאומית (ויש לצרף לכך את מה שיתבאר בהמשך בביאור עניין החייאת המתים של אליהו ואלישע), שבה ישוב בית הגידול הטבעי והמקורי של עולם הנבואה: מלכות ישראל!

 

ירידה נוספת בזמן אלישע: הנבואה מאפילה על המלוכה

תופעה נוספת הניכרת בזמן אלישע היא עצמאותו המוחלטת, ואי כפיפותו למלכות. יותר מכך: בזמן אלישע התמונה מתהפכת באופן בולט, והנבואה עומדת לגמרי מעל המלכות תחת שתדריך אותה תוך השארת כל הצד השלטוני בידיה. הנבואה, ע"י אלישע, מנצחת קרבות במקום המלך ולא רק מנבאת למלך על הניצחונות שהוא יעשה. מצב קשה זה הוא מעיין חזרה לתקופת שמואל הנביא אשר בה המלכות עדיין לא הייתה מבוססת, והתנהלותה הייתה כל הזמן תחת סינרו של שמואל.

ראשית נביא מקור חשוב מאד העומד, כמעט במפורש, על שינוי זה בזמן אלישע. בברכות י. אומרת הגמ' שבזמן חזקיה התווכחו הוא וישעיהו מי אמור לבוא אל מי. ישעיהו טען שהמלך אמור לבוא אל הנביא, כלומר שהנביא הוא העיקרי, וחזקיהו טען שההיפך הוא הנכון – הנביא בא אל המלך. הוכחת חזקיהו היתה מאליהו אשר מצינו (מ"א יח') שהלך הוא לאחאב. הוכחת ישעיהו הייתה ממ"ב ג', ששם הלך המלך יהורם אל הנביא ישעיה. בעצם שני המקרים הללו מורים על השינוי העצום שחל בין תקופת אליהו ובין תקופת אלישע ביחסי הקדימות בין המלך ובין הנביא. יש להוסיף שחזקיה יכל להביא דוגמאות רבות מאד של הליכת הנביא אל המלך, החל מזמן שאול והמשך בכל המלכים שאחריו. הן כך הוא המצב הרגיל והשכיח בדורות הראשונים של המלכים. אלא שהביא דווקא מאליהו כדי לומר שגם בדורו של אליהו הקרוב לזמנם, אשר בו כבר הושפלה המלכות עדיין הלך אליהו אל אחאב. ישעיהו ענה לו שאכן כך הוא, אלא שלאחר מכן, בדור אלישע כבר התהפך המצב.[1]

תחילתה של תופעה זאת בפרק ג' במלחמה שתוארה לעייל, מלחמת ישראל עם מואב. במלחמה זו אלישע הוא שהביא לניצחון מלך ישראל ומלך יהודה שאיתו. הוא דאג שמואב יחשבו שישראל מתו, וכך גרם שמואב יבואו לקרב כשאין הם מוכנים אליו. בנוסף, הוא נתן למלכים הוראות מדויקות מה עליהם לעשות בדיוק כדי לנצח. כהמשך לכך, בפרק ו' אלישע שולח מיוזמתו הודעות למלך ישראל על צעדי ארם האויבים, ומלך ישראל ניצל בזכות כך. גם כאן אין עמידה עצמית למלכות והיא נדרשת להיסמך על הנבואה. לבסוף אלישע בכוחו בעצם שובה את ארם ומגיש אותם לפני מלך ישראל בשומרון. מלך ישראל שואל אותו: "האכה אכה אבי?" אלישע עונה לו שאינם שלו כי לא הוא שבה אותם. לכן משלח אותם בשלום. זו הבלטה של הנתק בין המלכות לנבואה – מה שהנביא עושה אינו עניין המלך. המלחמה בארם מצטיירת כמלחמה בינם ובין אלישע הנביא, ואין זו המלכות שמנצחת. רואים זאת בבליטה בביטוי הייחודי מאד של מלך ישראל שקורא לנביא: "אבי", אשר שם את הנביא מעליו. תוצאתו של סיפור זה נאמרת בפרק ו' כג' - בזכות אלישע פסקו גדודי ארם לבוא על ישראל, ואמרו על כך בילקוט שמעוני שגדול פיסקון שעשה אלישע יותר מכל מלחמותיו של יהורם, שהביא שלום יותר מהם. אלישע לוקח אחריות על המצב המדיני במקום המלך.

כהמשך לכיוון זה: בהמשך הפרק כשארם צרים על שומרון וכשהמלך רואה שהמצב גרוע הוא שולח להרוג את אלישע שכבר אינו עוזר לו. המלך יודע שאין לו כח לנצח, ורק לאלישע יש, ולכן הוא מצפה שיעזור לו. אך קיים פה דבר מבהיל יותר: יהורם מעדיף להרוג את אלישע ואיתו את סיכוייו במלחמה, מאשר להיעזר באלישע. וגם בסיפור הזה לבסוף אלישע מנצח לבדו ובכוח נבואתו את ארם. הוא מנבא שארם יפלו, והשליש של המלך אשר אינו מאמין לנבואה (ומכך ניתן ללמוד על היחס הכללי בבית המלך לנביא) נענש. גם במלחמה הזאת רואים שזו מלחמה של הנביא ולא של המלך – ה' הוא שמנצח את ארם ולא מלך ישראל.

 

[1] ואכן ראה בעיון יעקב (ברכות י.) וביערות דבש (ח"ב דרוש יד) ובדרשות מהר"ם (דרוש יג') שכולם שאלו על ישעיהו מדוע לא היה לו ברור שהנביא צריך לבוא אל המלך כפי שנאמר בהוריות יג שמלך קודם לנביא, וכל אחד מהם תירץ על פי דרכו.

שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.


שיעורים מומלצים באותו נושא

שתי תקופות של נבואה

הרב יואב אוריאל

מאמר שני בסדרה | שני סוגים של ספרי נביאים ישנם שני סוגים של ספרים בספרי הנביאים: נביאים ראשונים ונביאים...

מתוך סדרת השיעורים:
המלכות והנבואה בישראל

היחס בין המלכות והנבואה בתקופות הראשונות של עם ישראל

הרב יואב אוריאל

מאמר שלישי בסדרה | התקופה הראשונה: הנביאים הראשונים 1. משה ויהושע: התקופה העוברית תקופה זו פותחת בתקופת...

מתוך סדרת השיעורים:
המלכות והנבואה בישראל

שש נקודות שבר שהתרחשו ביחד

הרב יואב אוריאל

מאמר שנים עשר בסדרה | התקופה השלישית: הנביאים האחרונים – הפירוד הסופי בשלב זה של עם ישראל, עוד קודם...

מתוך סדרת השיעורים:
המלכות והנבואה בישראל

ארבע דרגות של יחס בין המלכות והנבואה

הרב יואב אוריאל

מאמר ראשון בסדרה | מטרת הסידרה סידרת מאמרים זו עוסקת בבחינת הקשר בין נביאי ישראל ומלכות ישראל לאורך התקופות...

מתוך סדרת השיעורים:
המלכות והנבואה בישראל