תשובת הרב יוסף שילר
התשובה תלויה בשאלה- מהם האורים והתומים?
לדעת הרמב"ם (הלכות בית הבחירה פרק ד הלכה א) ועוד מבואר שהאורים ותומים הם חלק מהחושן עצמו. נראה שכוונתם שכך נקראו אבני החושן כיוון שכאשר שאלו באורים ותומים האירו האותיות הכתובות בהם וכך היתה נראית התשובה לשואלים. לשיטתם הם מבארים שאומנם היו אורים ותומים בבית שני, שהרי הכהן הגדול אינו יכול לעבוד אם חלק מבגדיו חסר ('מחוסר בגדים'), ומה שנאמר שלא היו פירושו שלא היה ניתן לשאול בהם את ה'.
הרמב"ם מבאר את הסיבה שלא היה ניתן לשאול באורים ותומים על פי דברי הגמרא (יומא עג:) שהיכולת לשאול תלויה בכך שלכהן הגדול הלובש את החושן תהיה רוח הקודש. כלומר שחסרון האורים ותומים הוא חלק מחסרון רוח הקודש שהיה בבית שני שמוזכר באותם דברי חז"ל. חסרון זה נוצר במעבר מבית ראשון לבית שני בשל הפסקת הנבואה. נראה שגם בתחילת בית שני שעוד היו כמה נביאים רוח הקודש כבר לא שרתה על הכהן הגדול.
לדעת רש"י (שמות כח ל) ועוד ראשונים האורים ותומים אינם חלק מהחושן אלא זהו דף שעליו כתוב 'השם המפורש' של ה'. דף זה היה מונח בתוך החושן והוא איפשר את קבלת התשובה באבני החושן שהאירו. בבית שני אותו דף לא היה מונח בחושן ולכן לא היה ניתן לשאול ולקבל תשובה. מכיוון שהדף לא היה חלק מהחושן עצמו חסרונו לא מנע מהכוהן הגדול לעבוד.
לשיטתם יש לשאול- מדוע לא הניחו את האורים ותומים בחושן שבבית שני? בדברי חז"ל במקומות אחרים (אבות דר' נתן פרק מא יב) מבואר שבגדי הכהונה שנעשו ע"י משה ובכללם החושן שבו האורים ותומים, נגנזו ע"י המלך יאשיהו לפני חורבן בית ראשון יחד עם ארון הקודש. אם כן בבית שני השתמשו בחושן אחר. הריטב"א (יומא עג:) מבאר שאותו דף של האורים ותומים היה 'מעשה אלוקים', כלומר שהוא נוצר ע"י הקב"ה כמו לוחות הברית ולא היתה אפשרות ליצור אותו ע"י אדם. לכן בחושן החדש לא היתה אפשרות להניח אורים ותומים.