נביאי השקר

נביאי השקר

שלושת הסוגים של נביאי השקר

האלשיך על ירמיהו (כג, ל) מבאר כי ישנם שלושה סוגים של נביאי שקר:

"והוא כי יש שלשה סוגים:

אחד: …כי יגנבו מנביאי אמת ואומרים משם עצמם שהם ניבאו. וזהו: 'מגנבי דברי איש מאת רעהו'.

והסוג השני: הוא הבודים מלבם בחלק לשונם דברים מיושבים ואומרים בשם ה'…

ויש סוג שלישי: והוא נביאי חלומות שקר ועליהם אמר (לב): 'הנני על נבאי חלומות כו".

נביאי השקר

הכוחות של נביאי השקר

מדברי חז"ל למדנו כי לנביאי שקר יש כוחות רוחניים אמיתיים ועל כן בכוחם לעשות ניסים:

במדרש ספרי על דברים יג נאמר: "אמר ר' עקיבא: חס ושלום שיעמיד הקב"ה חמה ולבנה כוכבים ומזלות לעכו"ם! הא אינו מדבר אלא במי שהיה נביא אמת וחזר להיות נביא שקר, כחנניה בן עזור". כלומר לנביא מעם ישראל, גם אם הוא נהיה לבסוף נביא שקר, ישנם כוחות אמיתיים שבעזרתם יכול הוא לעשות מעשי ניסים.

נביאי השקר

הסיכון של בני הנביאים

בספר דרך ה' לרמח"ל (חלק ג פרק ד) מתבאר כי נביא בתחילת דרכו מצוי בסכנה לטעות ולנבא נבואות שקר:

"ענין נביאי השקר:

ואולם עיקר הענין הזה הוא מה שכתבנו בחלק א' פרק ה' מאותם כחות הטומאה שנמצאים בעולם ופועלים כפי מה שהוחק בטבעם ונמסר בידם. והנה יש בכחם שיטעו את האדם במה שיושפעו עליו השפעות בדרכים כעין דרכי הנבואה האמיתית ויגלו לו ענינים אמיתים וכוזבים ויחדשו לו קצת ענינים נפלאים, וכמוו שאמר הכתוב בפירוש בנביא השקר: 'ונתן אליך אות או מופת ובא האות והמופת'.

והנה דבר זה אפשר שיקרה לאדם שלא ברצונו ואפשר שיקרה לו ברצונו. והיינו שאפשר שיקרה לו מקרה זה והוא לא השתדל עליו או השתדל על הפכו והגיע לו זה מפני שלא נשלם במעשיו והשתדלותו. ואפשר שיגיע למי שרצה בו ברשעו והשתדל להשיגו. והיינו שילך אחרי הכחות האלה וישתדל להדבק בם ברצונו להשיג מהם מה שיחפוץ להשיג דהיינו שיגלו לו ענינים כמו שכתבנו, שבהם יחזיק עצמו לפני בני האדם לנביא ויסיתם כמו שיחפוץ או יתכבד בעיניהם. ומן המין הזה היו נביאי הבעל והאשרה שהנה היו משתדלים בזה עד שהיו מתדבקים בכחות האלה ומשיגים ידיעת קצת דברים שעל ידיהם היו מפתים המאמינים בם וכן מחדשים בכח זה נפלאות לאות על נבואתם וכמ"ש. ואמנם הם בעצמם היו יודעים שאין זה להם אלא מצד הטומאה מה שבחרו להם ולא היו חושבים בעצמם שהם נביאים אלא ברשעת לבבם היו עושים כן.

אך גם למי שלא השתדל על זה היה אפשר שיקרה זה. ועל כן היו צריכים המשתדלים לנבואה למלמד מובהק שילמדם, ועל ידו היו נצולים. וכל זה עד שיגיעו למדריגת הנבואה באמת כי כיון שהגיעו לה כבר ראו ההפרש הגדול והכירוהו ואי אפשר להם עוד שיסתפקו בזה כלל".

נביאי השקר

רק נביאי שקר מתפרנסים מנבואתם

במדרש במדבר רבה (נשא י, ה) נאמר:

"'ויאמר מלאך ה' אל מנוח אם תעצרני לא אוכל בלחמך' – אמר לו המלאך: אין דרך נביאי ה' לקבל שכר על נבואתם. בנביאי שקר מהו אומר (יחזקאל יג)? – 'ותחללנה אותי אל עמי בשעלי שעורים ופתותי לחםם [=בעבור מאכלים שנתנו לכן] וגו". אבל בנביאי אמת מהו אומר (מלכים ב ה): 'ויאמר חי ה' אשר עמדתיי לפניו אם אקח'".