תשובת הרב איתן שנדורפי
לשואל היקר שלום רב
שאלה טובה שאלת, וחז"ל עסקו בה במסכת זבחים (דף קטז ע"א).
על פי פשט הפסוקים לפני מתן תורה הקריבו עולות, שלמים, ומנחות, ולא מצאנו שהקריבו חטאות.
- בפרשת בראשית (ד, ג) נאמר: "ויהי מקץ ימים, ויבא קין מפרי האדמה מנחה לד'".
- שם נאמר עוד (ד, ד): "והבל הביא גם הוא מִבְּכֹרות צאנו ומֵחֶלבֵהֶן". והביא הרד"ק מחלוקת חז"ל (בזבחים קטז ע"א) האם הבל הקריבם לעולות, או לשלמים.
- בפרשת נח (ח, כ) נאמר: "ויבן נח מזבח לד', ויקח מכל הבהמה הטהֹרה ומכל העוף הטהור, ויעל עֹלֹת במזבח".
- בפרשת ויגש (מו, א) נאמר: "ויסע ישראל וכל אשר לו ויבא בארה שבע, ויזבח זבחים לאלקי אביו יצחק". ופירש הרמב"ן שהכוונה לשלמים.
- בפרשת יתרו (יח, יב) נאמר: "ויקח יתרו חתן משה עֹלָה וזבחים לאלקים, ויבא אהרן וכל זקני ישראל לאכל לחם עם חתן משה לפני האלקים". והסביר רש"י: "זבחים - שלמים".
- בפרשת משפטים (כד, ה) נאמר: "וישלח את נערי בני ישראל, ויעלו עֹלֹת, ויזבחו זבחים שלמים לד', פרים".
נמצאנו למדים שלפני מתן תורה הקריבו עולות, שלמים, ומנחות, ולא מצאנו שהקריבו חטאות. וכן אמרו חז"ל במסכת בכורות (דף ד ע"ב) שלפני הקמת המשכן לא הקריבו חטאות.
יש לציין שאף על פי שלפני מתן תורה מצאנו שהקריבו שלמים, ומנחות, מכל מקום לדורות, בני נח אינם יכולים להקריב שלמים ומנחות, אלא רק עולות.
כך פסק הרמב"ם בהלכות מעשה הקרבנות (פ"ג ה"ב): "ואחד אנשים ואחד נשים או עבדים מביאין כל הקרבנות, אבל העכו"ם אין מקבלין מהן אלא עולות בלבד... אפילו עולת העוף מקבלין מן הנכרי, אף על פי שהוא עובד ע"ז. אבל אין מקבלין מהן שלמים, ולא מנחות, ולא חטאות ואשמות, וכן עולות שאינן באות בנדר ונדבה אין מקבלין אותן מן הנכרי, כגון עולת יולדת וכיוצא בה מעולות שאינן באות משום נדר ולא משום נדבה".
איתן שנדורפי