הציבור מגדל אדם מסוים יותר מכל השאר, נותן לו כוח, ושומע לו, כדי שיקדם את המטרות של הציבור. מלך הוא תפקיד ביצועי. אבל לאנשים מאוד נוח לחשוב שהמלך הוא אדם גדול מצד עצמו, ואנשים מכבדים אותו כי יש בו משהו מיוחד, ולא כי הוא משרת את מטרות הציבור.
כמובן ההבדלים אם חושבים על המלך כך או כך רבים מאוד: האם המלך מחפש את טובת הציבור או את טובת עצמו? האם המלך צריך בעצמו לנסות להבין מה נכון לעשות, או שמה שמתחשק לו זה גם מה שעושים? האם המלך הוא מי שמאחד את העם סביבו, או שיש לעם מטרות חשובות יותר, והמלך רק מוביל אותן?
לכן אומרת התורה בפרשתנו "רַק לֹֽא יַרְבֶּה לּוֹ סוּסִים וְלֹֽא יָשִׁיב אֶת הָעָם מִצְרַיְמָה לְמַעַן הַרְבּוֹת סוּס וה' אָמַר לָכֶם לֹא תֹֽסִפוּן לָשׁוּב בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה עֽוֹד: וְלֹא יַרְבֶּה לּוֹ נָשִׁים וְלֹא יָסוּר לְבָבוֹ וְכֶסֶף וְזָהָב לֹא יַרְבֶּה לּוֹ מְאֹֽד". אם המלך חושב שהוא העיקר אז הוא מחפש להיות כמה שיותר גדול וחזק. ולכן הוא מציב לעצמו מטרות שיועילו לו: הוא רודף אחרי הכוח הצבאי (סוסים), אחרי תאוות (נשים) או אחרי העושר (כסף וזהב). הוא לא מחפש לעשות עם הכלים האלו דברים טובים, מותר להרבות סוסים או כסף, כל עוד זה לפי הצורך. אלא הוא מנסה להרבות בשביל הריבוי, כדי להיות כמה שיותר עשיר או כמה שיותר חזק, להחשב המלך הכי עשיר בעולם וכדו'.
ולכן מציינת התורה שהמלך פועל לטובת הציבור, ולכן המטרות של העם לא נגזרות ממנו, אלא מה' : "וה' אָמַר לָכֶם לֹא תֹֽסִפוּן לָשׁוּב בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה עֽוֹד". לכן המלך צריך לנסות להבין בעצמו מה נכון לעשות ולא לעשות כל מה שמתחשק לו: "וְלֹא יָסוּר לְבָבוֹ". ולכן המלך צריך לחפש את טובת הציבור ולא את טובת עצמו. ולא ירבה לו כסף וזהב מאוד, כי כסף הוא ביטוי של העבודה של העם. אם הכסף של המיסים משמש למסחר, או לשיפור הדרכים, אז הריכוז של העבודה של העם על ידי המלך, מועיל חזרה לכל העם, וכולם עשירים יותר. אבל אם הכסף של המיסים נצבר באוצר המלכותי, אז העם מפסיד אותו לטובת הכבוד של המלך.
ולכן מסכמת התורה: "לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ מֵאֶחָיו", המלך אינו גבוה משאר העם, אלא "לְמַעַן יַאֲרִיךְ יָמִים עַל מַמְלַכְתּוֹ הוּא וּבָנָיו בְּקֶרֶב יִשְׂרָאֵל", המלך נמצא במרכז העם "בקרב ישראל", הוא מרכז אותם אבל אינו מעליהם. הם המטרה ולא הוא.
[עיון נוסף והרחבה: ר' צדוק הכהן מלובלין - מחשבות חרוץ אות כ 'ולפי ששלמה', רש"ר הירש דברים פרק יז טז – יז, שיר מעון דברים פרק יז טו].
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.