בפרשה שלנו קורה מאורע שיכל לשנות את ההסטוריה לחלוטין, ולקצר אותה באלפי שנים. עם ישראל עובד אלפי שנים כדי להגיע למצב שבו ה' ימלוך על העולם כולו. אבל כשאברהם מנצח את ארבעת המלכים הוא הופך לכאורה להיות המלך של חלק גדול מהעולם העתיק (הממלכות של ארבעת המלכים, וכל השטח שהם כבשו בדרך). כאן יכל אברהם להכריח את כולם לעבוד את ה' ולחסוך הרבה מאוד עבודה. אבל אברהם לא מוכן לקחת את סדום אליו ולא משתלט על ארבעת המלכים והעמים שלהם, אלא מחזיר למלך סדום את הנפשות והרכוש יחד. למה?
העולם בנוי מחומר, שאותו אפשר להכריח ולעצב, ומרוח, מנפשות, שיש להן בחירה חופשית ולא ניתן לעצב אותן בניגוד לרצונן. מלכות ה' על העולם יכולה להתגלות לכאורה בשתי דרכים: או להשתלט בכוח על החומר של העולם ולהכריח את בני האדם לעבוד אותו, או לבנות בתהליך ארוך מאוד רצון של בני האדם עצמם לעבוד אותו, כלומר לשכנע את הנפשות.
ארבעת המלכים באו להשתלט על העולם מבחינה חומרית, הנפשות לא ענינו אותם. ולכן מדגיש הפסוק: "וַיִּקְחוּ אֶת כָּל רְכֻשׁ סְדֹם וַעֲמֹרָה וְאֶת כָּל אָכְלָם וַיֵּלֵכוּ", על הנפשות אפילו לא דיברו. וכן כשאברהם מחזיר אותם נאמר "וַיָּשֶׁב אֵת כָּל הָרְכֻשׁ וְגַם אֶת לוֹט אָחִיו וּרְכֻשׁוֹ הֵשִׁיב וְגַם אֶת הַנָּשִׁים וְאֶת הָעָם", הרכוש קודם ואחר כך הנפשות.
וכשאברהם חוזר, הוא מגיע אל עמק שווה הוא עמק המלך, כי אברהם נהיה המלך של כל העמים האלה, ולכאורה זה אומר שה' הוא המלך שלהם כבר עכשיו. ולכן יוצאים אליו שם שני מלכים: מלכי צדק ומלך סדום.
מלך סדום שמח על המצב שנוצר. האידיאולוגיה של סדום כמו שמובא בדעה אחת במשנה היא "שלי שלי ושלך שלך". וכיון שאברהם כבש את המלכים אומר מלך סדום ברצון "וְהָרְכֻשׁ קַח לָךְ", כי זו האידיאולוגיה שלו. אבל את הנפשות לא תוכל לקחת כך, כי יש להן בחירה חופשית ואי אפשר להכריח אותן במה להאמין. ולכן על ידי מה שתקח את הרכוש לך ותודה שהשיטה שלי צודקת "תֶּן לִי הַנֶּפֶשׁ". ולכן עונה אברהם "אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ וְלֹא תֹאמַר אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם". לא תאמר שהאידיאולוגיה שלך היא מה שעומד גם בבסיס השיטה של אברהם. ואת הרכוש לא רוצה אברהם אלא את הנפשות אבל מרצונן.
מלכי צדק מלך שלם מציין את הצד השני. ה' כרגע לא מולך בארץ אלא הוא רק "אֵל עֶלְיוֹן", ואי אפשר להשתלט בכוח על נפשות בני האדם אלא בתהליך ארוך. כך שה' לא כובש את הארץ אלא "קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ" על ידי התהליך שאברהם מוביל בעולם. בסופו של התהליך ה' יקנה את נפשות בני האדם מרצונם, כמו קנין שהוא תהליך שקורה מרצון שני הצדדים.
האידיאולוגיה של מלכי צדק היא "וְהוּא כֹהֵן לְאֵל עֶלְיוֹן", הוא לא משתמש ברכוש של הארץ אלא רק מה שעליון. אבל אברהם מדייק גם אותו ואומר לו שחלק מהרכוש יכול לשמש כבר עכשיו לתהליך הרוחני. לא רק כהונה שמפיצה את התורה שלה, אלא ממלכת כהנים. עם שיושב על ארצו בין העמים. ולכן "וַיִּתֶּן לוֹ מַעֲשֵׂר מִכֹּל". מעשר מתוך הרכוש של סדום ועמורה יכול ללכת לחיזוק התהליך הרוחני. וכך גם בניו של אברהם ינחלו בכוח את ארץ שבעת עמי כנען שהם המעשר מתוך שבעים האומות.
[עיון נוסף והרחבה: מלבי"ם בראשית פרק יד פסוק כא, משך חכמה בראשית פרק יד פסוק כ, אורות אורות ישראל ה, אגרות הראי"ה תשמ"ו].
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.