בחלקו השני של פרק ב' מספר דניאל לנבוכדנצר את החלום שנבוכדנצר ראה ושכח, ואת פתרונו. נבוכדנצר החל לישון כשהוא חושב מה יהיה אחרי זמנו עם המלכות העולמית שהוא הקים. ובחלום הראה לו ה' את התשובה.
נבוכדנצר ראה פסל גדול שבנוי ממתכות שונות: הראש שלו עשוי מזהב, החזה והידיים מכסף, הבטן והירכיים מנחושת, השוקיים מברזל, כפות הרגליים מברזל מעורב בחרס, ואצבעות הרגליים חלקם מברזל וחלקם מחרס. ואז נחתכה אבן מהר לא בידי אדם, והכתה את הפסל על אצבעות הרגליים. ומהמכה הזו התרסקו והתפוררו כל החומרים המרכיבים את הפסל ועפו ברוח, ולא היה להם מקום בעולם. והאבן גדלה עד שהיתה להר גדול ומילאה את כל העולם.
דניאל מפרש לנבוכדנצר את החלום כך:
בבל לא תהיה המלכות היחידה שמולכת על כל העולם, אלא יהיו ארבע מלכויות שימלכו אחת אחרי השניה. דניאל לא אומר לנבוכדנצר את שמות העמים שימלכו אחריו, כדי שלא יפגע בהם, אבל אנחנו יודעים מההמשך שאחרי בבל ימלכו פרס ומדי, אחריהן יוון ואחריה רומא שנקראת בתנ"ך אדום. בבל היא ראש הזהב, פרס ומדי הם הידיים והחזה מהכסף, יוון היא הבטן והירכיים מהנחושת, ורומא היא השוקיים מהברזל. בסוף המלכות הרביעית היא תתפלג לעשר מלכויות כמו אצבעות הרגליים, שחלקן יהיו חזקות כמו ברזל וחלקן שבירות כחרס. ואז תקום מלכות ישראל, שגם את שמם לא מזכיר דניאל, ותרסק את הפסל כולו, והיא תהיה המלכות לעולמים.
כשנבוכדנצר שמע את החלום ופתרונו הוא השתחווה לדניאל ורצה להקריב לו קרבנות. דניאל כנראה הבהיר לו שזה לא הוא אלא הקב"ה. ואז נבוכדנצר מודה שה' הוא אלקי האלהים ואדון המלכים ושהוא מגלה סודות לעולם הזה. ונבוכדנצר נותן לדניאל מתנות וממנה אותו אחראי על כל מדינת בבל, ועל כל חכמי בבל שהוא הציל ממוות. ודניאל ביקש ונתן את המינוי בפועל על מדינת בבל לחנניה מישאל ועזריה, כשדניאל נשאר לשבת בשער המלך.
עד כאן חלקו השני של פרק ב'.
שאלה ראשונה: ארבע מלכויות הם ארבע שלבים שונים בהסטוריה שמחליפים אחד את השני, מה ההגיון לייצג אותן כחלקים שונים של אותו פסל? במה המלכויות השונות הן דבר אחד?
שאלה שניה: מה בא לומר כל חלק בגוף הפסל, וכל מתכת, לגבי כל אחת מהמלכויות? הנמשל לא מפורט בפתרון של דניאל.
ושאלה אחרונה: כל מתכת בפסל זולה מהמתכת הקודמת וחזקה יותר. אצל ישראל היינו מצפים שהם יהיו יותר יקרים מהמלכויות, אבל ישראל נמשלו לאבן, שמצד אחד יותר זולה גם מברזל וחרס, ומצד שני חזקה רק יותר מהחרס ולא יותר מהברזל. למה ישראל לא נמשלו למשהו נכבד יותר?
החידוש של החלום של נבוכדנצר הוא שהקב"ה הוא שמביא את ארבע מלכויות. לא אנשים חזקים במיוחד הצליחו להשתלט על העולם, או לכבוש אחד מהשני את העולם כולו, אלא מדובר בתהליך מכוון שהקב"ה מוביל בעולם, ולכן הוא מודיע עליו מראש. מטרת התהליך הזה להפוך את העולם כולו להיות דבר אחד, כהכנה למלכות המלך המשיח, שבה העולם כולו יעבוד את ה'. ולכן מביא הקב"ה מלכים שיצליחו לכבוש את העולם כולו, ולהפוך אותו לממלכה אחת.
לפי זה מספיק היה שמלכות אחת תכבוש את העולם ותמלוך עד ימות המשיח. אבל יש ארבע חלקים שונים של אחדות שצריך לבנות בעולם. ולכן צריך שארבע מלכויות יחליפו אחת את השניה, כדי שכל אחת תחדש עוד עקרון מאחד שהמלכויות שלפניה לא עסקו בו. וזו הסיבה שהמלכויות השונות נחשבו חלקים שונים של אותו פסל. העולם הוא אדם גדול, והמלכויות השונות מאחדות בו חלקים שונים. ולפי החלקים האלו נמשלה כל מלכות לאברים מסוימים ולמתכת מסוימת:
בבל חידשה שיש ראש אחד לעולם, מלך אחד שמולך על הכל. ולכן היא הראש, ולכן מזהב כי הענין שלה הוא החשיבות של המלכות ולא היכולות שלה.
פרס ומדי ירשו מבבל את החידוש שלה, והן הוסיפו שלמלכות יש רצון אחד ויכולת פעולה אחת. המלכות יכולה לבחור מה לעשות, למשל המן בחר להשמיד את היהודים כי טבעת המלך היתה בידו. ולהבדיל כורש בחר לבנות את בית המקדש. והמלכות גם יכולה לבצע את רצונותיה, ולכן היא חזה שהוא מקום הלב שמייצג את הרצון, וידיים שמבצעות. המתכת היא כסף, זו המתכת שמשמשת לתשלום כדי להניע אנשים לבצע דברים, והשם שללה רומז לכיסופי הלב.
יוון חידשה שיש תרבות אחת לכל העולם, ולכן יוון נלחמה להשליט את התרבות שלה גם עלינו בימי החשמונאים. התרבות היוונית התבססה על התאוות, כי הם הדבר המשותף לכל יושבי תבל, ולכן היא נמשלה לבטן ולירכיים, וכמו שנאמר אצל הכהנים "וַֽעֲשֵׂה לָהֶם מִכְנְסֵי בָד לְכַסּוֹת בְּשַׂר עֶרְוָה מִמָּתְנַיִם וְעַד יְרֵכַיִם יִֽהְיֽוּ". המתכת שלה היא הנחושת מלשון 'נחש' שהוא היצר הרע.
לגבי רומא מסביר המלבי"ם בפרק ז', שהיא הכניסה את כל המלכויות שתחתיה להיות גם הן רומאיות, והעולם כולו נהיה כמו מלכות אחת. ולכן היא גם עסקה בענינים פרטיים כמו לבנות גשרים או דרכים ומרחצאות, כי היא הפכה את העולם כולו מכל בחינה חומרית להיות דבר אחד. ולכן היא השוקיים וכפות הרגליים שמגיעות עד הרצפה, ועד החיבור אל האדמה. ולכן המתכת שלה היא ברזל ששובר הכל ומבטל את ההגדרות של כל העמים והופך אותם להיות חלק מרומא.
כפות הרגליים מערבות כבר גם את החרס, שהוא חומר מאוד שימושי שהרבה מצרכי האדם היו נעשים ממנו. וזה רומז להתערבות של רומא בכלכלה והמסחר. כך שמצד אחד יש בה ממלכות חזקות כלכלית ומצד שני ממלכות חזקות צבאית.
כשהעולם יגיע לרמת אחדות כזו, הוא יעבור לשלב הבא. מלכות המלך המשיח לא תהיה דומה למלכויות האלו, היא לא תשלוט בכוח ולא תשלוט מבחוץ על העולם. ולכן הפסל עצמו יתרסק. מלכות המשיח דומה לאבן כפי שאומר הכתב והקבלה, כי האבן היא חיבור של הרבה גרגרי חול לדבר אחד לגמרי. כלומר שהמשיח יאחד הכל לדבר אחד ממש. ואבן היא החומר שממנו עשוי כל העולם החומרי, גם המתכות מזוקקות מאבנים. וכמו שנאמר "אֶרֶץ אֲשֶׁר אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל". מלכות המשיח לא צריכה להיות חזקה יותר מהמלכות שלפניה, כי לא בכוח היא תתגבר עליה. אלא כמו שכל מלכות עשויה ממתכת נפוצה יותר, כי היא מאחדת קומה נמוכה יותר בעולם, מלכות המשיח תאחד את כל מה שיש בעולם ממש. ולכן גם תגדל האבן ותמלא את כל העולם.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.