תשובת הרב איתן שנדורפי
לשואל היקר
שאלה טובה שאלת, ויישר כח לשימת הלב לא רק למה שכתוב, אלא גם למה שלא כתוב!
השאלה מחולקת לשני חלקים.
א. על החלק הראשון - מדוע לא נזכר במגילת אסתר שבית המקדש היה אז בתהליך
בנייתו - נראה לענות על פי מה שכתב רבי אברהם אבן עזרא בהקדמתו למגילה:
"...והנכון בעיני שזאת המגילה חברה מרדכי, וזה טעם: 'וישלח ספרים'...
והעתיקוה הפרסיים, ונכתבה בדברי הימים של מלכיהם" [ולכן לפי הראב"ע לא
נכתב במגילה שם ד', כי: "הם היו עובדי עבודה זרה, והיו כותבין תחת השם
הנכבד והנורא שם תועבתם... והנה כבוד השם שלא יזכרנו מרדכי במגילה"].
על פי העיקרון שכתב הראב"ע, שהמגילה אינה רק ספר מספרי התנ"ך, אלא מכתב
רשמי של מלכי פרס, נראה להסביר מדוע אין במגילה במפורש את גנותו של
אחשורוש, ועוד ענינים נוספים, וביניהם גם שלכן לא כתוב על בית המקדש.
ב. על החלק השני - מדוע בספרים עזרא נחמיה לא נזכר כל המסופר במגילת אסתר
- נראה לענות שספרים אלו עוסקים בעיקר בשיבת ציון: העליה מבבל לארץ
ישראל, ההתישבות בה, בניית בית המקדש וחומות ירושלים, וכן הרקע לכל אלו,
ולא במה שקרה בגלות.
יש להוסיף שכעין זה מצאנו שבספר דברי הימים מסופרים דברים רבים וחשובים
שאינם כתובים בספר מלכים, ובהם מלחמות אחים נוראיות שנהרגו בהן מאות
אלפים (דהי"ב יג, יז ושם כח, ו). ועיין על כך בתשובת הרב מנחם שחור באתר
זה.
כמו כן בספר שופטים לא נזכר כל המסופר במגילת רות. ואמנם יש לחלק בין
מגילת רות, שעוסקת לכאורה בסיפור פרטי של משפחה אחת, מול מגילת אסתר,
שעוסקת בכל היהודים בכל מדינות המלך אחשורוש. אבל בתחילת מגילת רות מסופר
על רעב כבד שפקד את עם ישראל, ודבר זה אינו מסופר בספר שופטים.
יהי רצון שנזכה לעליית כל עם ישראל לארץ ישראל, למלכות בית דוד ולבנין
בית המקדש במהרה בימינו. אמן.
איתן שנדורפי