אין דחיה מוחלטת
מצורע נשלח מחוץ למחנה כדי להרחיקו מחיי החברה. הרחקה זו הינה טובת החברה שלא תיפגע הלכתית ורוחנית מטומאת המצורע, והינה גם טובת המצורע שישא את עונשו ויהרהר בתשובה על חטאיו, ועל ידי כך יזכה להתרפא מצרעתו ולהתחיל חיים חדשים וטהורים.
לכאורה, בזמן שהותו חוץ למחנה שרוי המצורע בנתק מוחלט מהחברה וכל גורלה. מבחינה זו חשוב הוא כמת כמו שאומרים חז"ל. אם יזכה, יתרפא ו"יקום לתחיה". ואם יישאר כל חייו מצורע כעוזיהו המלך וכגיחזי הרי הוא מעתה "חפשי" כמת מכל עול ואחריות בנוגע לתפקוד החברתי.
אך הנה בהפטרה רואים אנו את ההפך המוחלט. בשורת התשועה באה דווקא על ידי המצורעים הנמצאים מחוץ לעיר. המצורעים חשים את רגש האחווה והאחריות ומרגישים הכרח פנימי להפסיק לאסוף לעצמם את השלל, אלא לבשר לכל אנשי העיר בעוד לילה כדי למהר, במידת האפשר, להציל את הגוועים ברעב. לפי מדרש חז"ל, מצורעים אלו הינם גיחזי ובניו שנדחו ב"שתי ידיים" על ידי אלישע, כביטוי חז"ל, והנה הם הם השליחים לקיום דברי נבואתו שמחר יתמלא השוק אוכל. הם נדחו טוטלית, הן על ידי אלישע הנביא שהענישם בצרעת והן על ידי החברה המגרשת אותם חוץ למחנה, ולמרות כל זאת הם ממלאים תפקיד ייחודי לטובתה הגשמית והרוחנית של החברה שרק הם כמצורעים חוץ למחנה מסוגלים לעשותו.
רואים אנו, אם כן, שעונשי התורה, קשים ככל שיהיו, אינם משאירים את חיי הרשע נטולים כל ערך. לעולם אין התורה עושה חייץ ופירוד מוחלט בין מטרת כלל הבריאה לבין איזה שהוא יחיד. אין לך אדם, חריג ככל שיהיה, שאין לו מקום ואין לו תפקיד מיוחד השמור אך לו.
המצורע – בין הפנים והחוץ
בתוך מערכת יישוב הארץ וחלוקת הארץ ישנו מקום השמור למצורעים. השילוח אל מחוץ למחנה אינה כשליחת השעיר לעזאזאל כדי למחות אותו ולגרשו מכל גבול חיינו. לא! המצורע יש לו מקום מיוחד תחת שער העיר. השער משמש לו כהגנה מסוימת כמו שאומרים חז"ל, ומשם ישקיף בזווית ראייה מיוחדת לו על המחנה בפנים שממנה נשלח ואל מחנה האויב בחוץ הזומם להצר את עם ישראל. מחשבות אלו על היחס בין הפנים והחוץ, בין ישראל לעולם הגויי הסובב אותם, יועילו וייטיבו הן עם המצורע עצמו והן עם כל החברה. המצורע יספר לחברה שבפנים על המתרחש בחוץ, כמו שקורה בהפטרה וכמו שקרה בניסי נחלי ארנון, ובכך יוכל לתרום להם ולעשות איתם חסד גם במצבו הנחות כל-כך. ומצד שני, התבוננותו ביחס בין המחנה הטהור בפנים לבין המקום הפרוץ בחוץ "בו ירמוש כל חיתו יער" יגביר את תשוקת המצורע לחזור למקומו. ותשובה באה מתוך בינה ומביאה אחריה גם רפואה וגאולה.
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.