דרכים שונות לירושת הארץ
נצטוו ישראל לכבוש את ארץ ישראל ולהוריש את כל הגויים ממנה. אמנם התורה עצמה מתארת אופנים שונים לקיום המצווה. פסוק אחד אומר והורשתם והאבדתם מהר – מלחמת תנופה. לא יתיצב איש בפניך, פחדכם ומוראכם יתן השם על הגויים... ולעומת זה בפסוק אחר נאמר: לא תוכל כלותם מהר ונאמר מעט מעט אגרשנו מפניך. מסביר רש"י שהכל תלוי במדריגתם הרוחנית של עם ישראל. אם אינם חוטאים זוכים לקיים את המצווה כמאמרה מיד ומהר. ואם חוטאים מקיימים אותה לפי יכולתם קמעה קמעה. וכן מפורש בתחילת ספר שופטים. ואומרת התורה ומדגישה שכאשר מורישים מעט מעט, אין לראות את האטת הקצב עונש, אלא טובה גדולה. כי לפי מדריגתם אם היו מורישים בבת אחת לא היו מתחברים לארץ ישראל אלא ח"ו היו קצים בה "פן תרבה עליך חית השדה".
גם בפרשת חוקת רואים אנו אופנים שונים בירושת הארץ. את ארץ סיחון כבשו ישראל רק לאחר שסירב לבקשתם לעבור דרך ארצו ולאחר שיצא לקראתם למלחמה. כלומר, המלחמה הייתה כמעט מלחמת הגנה ואין ברירה. ולאחר שכבשו את ארץ סיחון עלו בני ישראל לדרגה גבוהה יותר והיו יכולים להילחם עם עוג ללא אילוץ. לכן סיבב השם שיעלו דרך הבשן ויפלשו קמעה לארץ עוג, כלומר יתגרו בו, וכך יזמו במידה מסוימת את כיבוש ארצו. לעומת ארץ סיחון, אין מדריגתם של ישראל מאפשרת להם להילחם עם מואב ועמון ועם אדום אפילו אם הם מסרבים לבקשתנו ויוצאים מולנו להילחם, אלא "ויט ישראל מעליו". ונאמר, "כי עז גבול בני עמון". הדרך היחידה שיכולים לקבל את ארץ מואב ועמון הוא דרך כיבושי סיחון. סיחון נלחם בהם וכובש חלק מארצם ובני ישראל כובשים את כל ארץ סיחון עם סיפוחיו.
ההשגחה ארוכת הטוווח על אופני הכיבוש
בהפטרה אנו לומדים שההשגחה המכוונת את אופני כיבוש ארץ ישראל בהתאמה ליכולתם הרוחנית, מביטה לא רק על מצבו של עם ישראל בהווה. ההשגחה לוקחת בחשבון את מצב העם בעתיד הרחוק. ההשגחה מודדת במדויק את חוזקו הרוחני של כל דור ודור בשלשלת הדורות של עם ישראל, ומכוונת שגם הדור החלש יוכל למצוא את צידוק אחיזתנו בארץ ישראל, אם רק ירצה בכך, ולא ישבר מטענת הגויים המרננים "ליסטים אתם שכבשתם ארצות".
שלש מאות שנה לאחר כיבוש סיחון קם דור שהמנהיג הטוב והראוי לו הוא מ"קלי עולם" עד כדי כך שהרג את בתו לקיים את נדרו. האם הוא יוכל לעמוד בסחטנות הערמומית של בני עמון המנסים לשבור את רוח ישראל ולהכריחם להודות שכיבושם אינו חוקי. נראה מהפסוקים שאם היו ישראל כובשים ישירות את ארץ בני עמון לא הייתה ליפתח תשובה. כנראה שיפתח לא היה מסוגל לומר "כל הארץ של הקב"ה היא, ברצונו נתנה לכם, וברצונו ובמצוותו לקחה ונתנה לנו". אך הכין הקב"ה תרופה ובשפלנו זכר לנו. כבשנו רק את ארץ סיחון ולא נגענו ולא לקחנו כלום מבני עמון. כך גם יפתח היה משוכנע בצדקת דרכו של עם ישראל, וכך יכול היה לשכנע את כל דורו לצאת נחושים למלחמה נגד האויב האכזרי המנסה לפלוש ולנשלם מארצם.
ארץ ישראל היא הארץ המתאימה לנפשו של עם ישראל ולכן גם דרכי כיבושה מתאימים לנו. כיבוש הארץ והחזקתה מהווה אתגר גדול ולפעמים גם קשה, אבל מסוגלים אנו לעמוד בו! כל דור עם כל חולשותיו מסוגל לעמוד באתגר להדוף את כל טענות השטן והאויבים ואף להילחם בהם ולנצחם. את כל אשר יוריש לנו ה' אלוקינו אותנו נירש!
שימו לב, על פי רוב במכשירים ניידים קובץ ה PDF יורד למכשיר ולא ניתן לצפייה ישירות מהדפדפן בעמוד זה.