הבית של התנ"ך למורים

אגף המורים של בני ציון - בונים קומה בתנ"ך

 

 

 

המלצת העורך

חידות על פי א"ב על כל התורה + רש"י

מאת הרב עדי אצקוביץ'   

עבור לחידות
סדרה מומלצת - בראשית

ביאור הפסוקים - חומש בראשית

ביאור תמציתי וקולח המותאם למורים

עבור לסדרה
סדרה מומלצת - שמות

שאלות מקיפות - חומש שמות

שאלות ותשובות המסייעות למורה ללמוד ולדייק, ומסייעות לתלמיד בחזרה ועבודה עצמית

עבור לסדרה
סדרה מומלצת - ויקרא

חוברת סיכום פרשיות ויקרא

חוברת המסכמת את פרטי הקרבנות ופרטי המצוות לאורך חומש ויקרא

עבור לסדרה
סדרה מומלצת - במדבר

שאלות ותשובות על פרשיות חומש במדבר

סיכום בדרך של שאלות ותשובות על כל פרשיות חומש במדבר

עבור לסדרה
סדרה מומלצת - דברים

ספר דברים עם ביאור 'ושננתם'

ביאור נפלא בהיקפו ובתמציותו על סדר פסוקי החומש

עבור לסדרה
סדרה מומלצת - יהושע

דגשים + שאלות על ספר יהושע

הכוונה וסיוע למורה לקראת לימוד ספר יהשוע

עבור לסדרה
סדרה מומלצת - שופטים

שיעורים קצרים - הרב חנניה מלכה

שיעורי שמע המסייעים מאד למורה לבוא מוכן ללימוד הספר.

עבור לסדרה
חוברות תלמוד תורה מורשה

חוברות מומלצות למורים - תלמוד תורה מורשה

חוברות מושקעות להכוונה ולהדרכת המורה בלימוד פרשיות החומשים

עבור לחוברות
סדרה מומלצת - שמואל א

ערכים ומידות העולים מפסוקי ספר שמואל א

הדגשת הערכים והמידות הנלמדים מכל פרשיה לאורך הספר

עבור לסדרה
סדרה מומלצת - מלכים א

ספר מלכים א עם ביאור 'ושננתם'

ביאור נפלא בהיקפו ובתמצתיותו על סדר ספר מלכים

עבור לסדרה
סדרה מומלצת - שמואל ב

סיכומים על שמואל ב

סיכום תמציתי המחלק כל פרק לנושאים ועוקב אחר דגשים עיקריים בכל נושא

עבור לסדרה
סדרה מומלצת - מלכים ב

דפי עבודה על מלכים ב

דפי עבודה איכותיים לחלוקה לתלמידים

עבור לסדרה
חדש באגף המורים

חידות לילדים פרשות ניצבים וילך

ראשון – ראו ברש"י על הפסוק הראשון בפרשה ומצאו באיזה תאריך נאמרה פרשה זו ? א)א' ניסן ב)ז' אדר ג)א'...

חידות לילדים - פרשות מטות מסעי

פרשות מטות מסעי | ראשון – בת שנדרה נדר -  מתי יכול האבא להפר את נדרה ? א)עד שנה מיום שנדרה ב)רק באותו יום...

חוברת שאלות (עם תשובות) חזרה על בראשית - תלמידי תיכון

חוברת שאלות על בראשית-בקובץ זה ישנן שאלות עם תשובות

עבור לאגף המורים

מכלל יופי – שיר השירים

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – מגילת אסתר

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – מגילת רות

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

קשר חי

אתר זה הוא חלק מתנועה רחבה של לימוד התנ"ך. אנו מזמינים אותך ליטול חלק בלימוד החי והפועם.
 

 

חשיבות לימוד תנ"ך

תשובת הרב קלוגר לשאלה: האם ראוי ללמוד תנ"ך?

שו"ת האלף לך שלמה (חלק יורה דעה סימן רנט):

"שאלת אם ראוי ללמוד בזמן הזה תנ"ך עם פירושי הקדמונים. ודאי ראוי לעשות כן. ומה שאמרו חז"ל: 'מנעו בניכם מן ההגיון' אין זה ראיה. חדא: למה אמר 'בניכם', הוה ליה למימר: 'עצמיכם' ולמה תלה בבניכם? אך הכונה דודאי הגדול בר דעת מותר וראוי לו ללמוד כי הוא בר דעת ויכול לשמור עצמו שלא ילכוד ברשת האפיקורסים. אך בניכם בעודם בקטנותם יש לחוש דאין להם דעת להיות נשמרין מכת הפוקרים. אבל בר דעת מותר וראוי לו.

והשנית: דכוונת הש"ס הוי שלא יעשה מזה עיקר הלימוד, אבל אם לומדין גם ש"ס ופוסקים ללמוד שעה או שתיים תנ"ך עם פירושי הקדמונים ודאי מותר וכן הוא בשו"ע יו"ד סי' רמ"ו סעיף ד' וכן עיקר".

עבור למדור: חשיבות לימוד תנ"ך
מקורות על דרך לימוד התנ"ך

אין להשען על בינתנו בהבנת פסוקי הנ"ך

באור החיים (במדבר יב ו) מבאר כיצד דבר ה' מופיע באופן בלתי מובן לנו:

"...אשר דבר ה' ביד עבדיו הנביאים ירמיה וישעיה שכלן משל ומליצה, כמאמר (יחזקאל יז) הנשר הגדול בעל הכנפים וגו', וביותר מהמה נבואת זכריה המסגר שערי הנבואה אשר סגר גם נבואתו ואין אתנו יודע כוונת נבואתו...

כי הרכבת מין האנושי תפסידנה הרגשת הרוחני ואינה יכולה לסבול זולת המורכב אשר כונן ה' בחכמתו הנפלאה שיוכלו שתוף יחד הנפש והגוף, והלא תראה אפילו במקורות הנרגשות ונתפסות אש ומים זה מכלה את זה זולת השמים אשר כוננו ידי יוצר, ומזה תשער איך יוכל עמוד בדבר אלהים מקור הרוחניות ויחצוב קולו להבת אש איך יוכל עמוד, ולזה אין אדם משיג לעמוד בכוחו לשמוע קול אלהים חיים זולת האיש אשר הפך חומרו ועשאו צורה כמו שרשמנו במקומות אחרים שזה אין לו גוף ויכול שאת דבר מלך, ולכן בהנבא ה' לאדם שאין גופו דומה לצורתו יתחכם ה' עשות על זה האופן, כי יצא דבר מלך מפי עליון והדיבור יתעטף באוירים דקים ואחר כך יגיע לאוזן נביא ובזה יסבלנו הנביא, ואף גם זה יפעיל הרגש בנביאים להשתגע, ודבר זה יסובב בא הדברים דרך משל ומליצה בבחינת החלום:

ולזה כל הנביאים לבד ממשה ידברו משלים ומליצות ויותר מהמה זכריה שהיה אחרון בנביאות היה הדיבור בא ונגלד ונגלם ביותר משאר נבואות כדי שיוכל לסבול, ולזה נתרבו בו המליצות ועומק הדמיון עד שאין דורות אחרונים יודעים דבריו".

 

בעל האור המאיר (ר' זאב וולף תלמיד המגיד ממעזריץ', במדבר פרשת קרח) לומד מדברי האור החיים הללו:

"ועתה ראה והבן, אם בנביאים אבות העולם נאמר ככה, שהיה הדיבור מתעטף באוירים דקים, ואחר כך יגיע לאוזן נביא, ואף גם יפעול הרגש בנביאים להשתגע, ודבר זה יסובב בא הדברים דרך משל ומליצה ובחלום, ואיך לא יבוש ויכלם אנוש כערכנו, לומר שהדבר ברור אצלו, כאשר נפל לו במחשבתו, ומי עמד בסוד ה', ואפשר שהמחשבה הקדומה נתעטפה בכמה אוירים, עד אין מספר, ואם כן הלא כמשתגע, ואין אתו יודע עד מה, כי בודאי יש כמה אמצעות בהתלבשות האוירים, ולכן האמת נעדרת להשען על בינתו".

עבור לצפייה בכל המקורות