אגף הילדים והנוער של בני ציון

מגדלים את ילדינו על ברכי התנ"ך

 

איך לומדים תנ"ך

שיתוף בשר ודם בתהליך התורה מן השמים

קדושת פשוטו של מקרא - פרשת נשא |

עבור למאמר
שיעור מומלץ

מדוע מת בועז מיד עם נישואיו לרות?

פרק ד | מות בועז בועז הוא היוזם והמוביל בפרק זה. אך לאחר הולדת הילד, בועז אינו נזכר עוד. באופן מפתיע מתברר כי נעמי ק…

פרשת השבוע

הענווה שבלב – גדולה שאינה נראית

פרשת בהעלותך | מספרים על הרב שטיינמן, שהלך עם אחד מתלמידיו ברחוב והראה לו על הריצפה שתי נמלים, אחת גדולה ואחת קטנה. אמר הרב …

על שאלות ו"תירוצים"

פרשת בהעלותך | מסופר על ר' חיים מבריסק זצ"ל שפגש פעם את אחד מתלמידיו ש"שנה ופירש", לאחר שפרק עול תורה ומצוות. כשהבחין התלמיד…

הנביאים המתנבאים

פרשת בהעלותך | לאחר שמשה אומר לד' "לֹא אוּכַל אָנֹכִי לְבַדִּי לָשֵׂאת אֶת כָּל הָעָם הַזֶּה כִּי כָבֵד מִמֶּנִּי" (יא, יד),…

ציר זמן שנה וחצי ראשונות במדבר

קשור לרוב ספר שמות וספר במדבר וחלק מספר דברים |

הכרת הטוב

פרשת בהעלותך | בפרשת השבוע, בהעלותך אנו קוראים על מעשה חריג שאירע במהלך מסע בני ישראל במדבר: "וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמ…

מי יודע מדוע ולמה?

פרשת בהעלותך | בפרשת 'בהעלותך' נזכרת מילת השאלה 'למה' ארבע פעמים, והמילה 'מדוע' פעם אחת. בלשון המדוברת המילים 'מדוע' ו'למה'…

עם ישראל בוכה

פרשת שלח | בכל אחד מחמשת חומשי התורה, ישנו חטא מרכזי ששינה את מהלך ההיסטוריה[1]. בחומש במדבר החטא המרכזי ששינה הכל היה ח…

רגע המבחן של יתרו

פרשת בהעלותך | | כאשר ישראל קמים ונוסעים מהר סיני אל עבר ארץ ישראל, משה פנה ליתרו חותנו על מנת שימשיך ללוות את ישראל גם בארץ י…

וכי תבואו מלחמה

פרשת בהעלותך | | בפרשתנו מופיעה מצוות ד' למשה לעשות חצוצרות לשם תכליות שונות. בתורה מפורטים מצבי השימוש השונים בחצוצרות, כל שי…

השניים שמחוץ ל70

פרשת בהעלותך | | א. עם ישראל התפתח והפך לעם בארבעה שלבים. כל שלב נקבע ע"י מספר האנשים שהיו אז: 1-12-70-600,000. האבות היו יחיד…

יכולת ה'

פרשת בהעלותך | | כשהקב"ה אומר למשה שיביא לעם בשר לאכול במשך חודש, התגובה של משה מפתיעה: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף ר…

לכל התכנים בפרשת השבוע
מאמרים להפטרה

לב ההפטרה בהעלותך

סרטון קצר וטקסט הסרטון. | פרשת בהעלותך מתחילה עם ציווי לאהרון הכהן הגדול להעלות את הנרות במנורה, ואחר כך כתוב שמשה עשה את המנורה לפי המ…

3 דק'

הסירו הבגדים הצואים

להפטרת פרשת בהעלותך | אחריות הכהונה לטהרת האומה וכה תעשה להם לטהרם הפטרתינו מתארת מחזה בו מסירים הבגדים הצואים מיהושע הכהן הגדול.…

"ונלוו גויים רבים אל ה'"

הפטרת בהעלותך | זכריה ב | בתחילת ספר זכריה רואה הנביא חזון ובו 'משלחת' של סוסים ממונה מאת ה' 'לסייר' ברחבי העולם ולדווח על מצבו. המדובר…

ברוח ה' ובידי זרובבל

הפטרת שבת חנוכה | הפטרת בהעלותך | זכריה פרק ד | מנורה הדולקת מעצמה זכריה הנביא היה מאנשי כנסת הגדולה והתנבא בתחילת הבית השני. בפרק ד של ספר זכריה...

מנורת זכריה ונס חנוכה

הפטרת שבת חנוכה | הפטרת בהעלותך | זכריה פרק ד | החידוש בחזון המנורה של זכריה זכריה הנביא היה מאנשי כנסת הגדולה והתנבא בתחילת הבית השני. בפרק ד של...

אבן הראשה

הפטרת שבת חנוכה | הפטרת בהעלותך |זכריה ד | כל הר יהפוך למישור לזכריה הנביא היה חלק ראשי בבנין הבית השני. לאחר שמונה עשרה שנות הפסקת הבניה על ידי...

המנורה המאחדת

הפטרת בהעלותך | זכריה ב | מעלת הדלקת הנרות ההפטרה עוסקת בחזון המנורה ונרותיה. האם יש להפטרה קשר למהלך כל הפרשה או רק לתחילתה, למצות הד…

לכל התכנים בהפטרת השבוע
חדש בבית המדרש

מילים יכולות לברוא חיים או לסיימם

פרשת מטות | על מעלתו וחשיבותו של הדיבור בבית העלמין 'סגולה' שבפתח תקוה ישנה מצבה עתיקה. היא המצבה הראשונה...

בלעם בספסל שלצידך

פרשת בלק | רבי יהונתן אייבשיץ נדד בעולם, בעקבות רדיפות רבות, ובאחת מהן נאלץ לשהות ביום כיפור במקום שלא הכירו...

הסוד החינוכי שטמון ב'נחש הנחושת'

פרשת חוקת | את המילים "לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לָמוּת בַּמִּדְבָּר כִּי אֵין לֶחֶם וְאֵין מַיִם...

לכל השיעורים בבית המדרש

מכלל יופי – מגילת קהלת

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪
  • 70 ₪

מכלל יופי – שיר השירים

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

קשר חי

אתר זה הוא חלק מתנועה רחבה של לימוד התנ"ך. אנו מזמינים אותך ליטול חלק בלימוד החי והפועם.
 

 

קטע מתוך: 'דרך לימוד התנ"ך'

אין לבחון את האמור בתנ"ך בקנה מידה היסטורי

באגרות הראי"ה א, איגרת קלד שולל הרב קוק את שאלות החוקרים על הקיום ההיסטורי של מאורעות התנ"ך:

"בכלל הנני מוצא לעצמי חובה להעיר את רוחך הטהור, על דבר הדעות הבאות על ידי המחקרים החדשים, שהם ברובם סותרים את פשטי דברי תורה [כלומר יש מחקרים שבאים לשלול את התקיימות המאורעות המופיעים בתורה מבחינה היסטורית].

דעתי בזה היא, שכל מי שדעותיו ישרות ראוי לו לדעת, שאף שאין כל אמת מוכרחת בכל אותן החדשות, מכל מקום אין אנחנו חייבים כלל להכחישן בבירור ולעמד נגדן, מפני שאין זה כלל עיקר של תורה לספר לנו עובדות פשוטות ומעשים שהיו. העיקר הוא התוך, ההסברה הפנימית שבהענינים, וזה יתרומם עוד יותר בכל מקום שנמצא כח סותר, שאנו מתעודדים להתגבר על ידו. עקרם של דברים נאמרו כבר בדברי הראשונים ובראשם במורה הנבוכים, והיום הננו מוכנים להרחיב את הדברים יותר. אין לנו שום נפקא מינה אם באמת היה בעולם המציאות תור של זהב [=של גן עדן], שהתענג אז האדם על רב טובה גשמית ורוחנית, או שהוחלה המציאות שבפועל מלמטה למעלה, מתחתית מדרגת ההויה עד רומה, וכך היא הולכת ומתעלה. אנו צריכים רק לדעת, שיש אפשרות גמורה, שהאדם אפילו אם יתעלה במעלה גדולה, ויהיה מוכן לכל כבוד ועונג, אם ישחית דרכיו יוכל לאבד כל אשר לו, ויוכל להרע לעצמו ולתולדותיו עד דורות רבים מאד, וזה הלימוד יוצא לנו מהעובדא, של מציאות אדם בגן עדן וחטאו וגירושו. ואדון כל הנשמות יודע עד כמה צריכה להיות עמוקה הרשימה בלב בנ"א להיות זהירים מן החטא, וכפי אותו העומק ממש באו כ"כ אותיות ע"ז בתורת אמת. וכשאנו באים לידי מדה זו, אין אנו נזקקים עוד ללחום דוקא נגד הציור המתפרסם בין החוקרים החדשים, וכאשר אין אנו נוגעים בדבר נוכל לשפוט משרים, ועתה נוכל לבטל את החלטותיהם במנוחה במדה זו שהאמת תורה לנו את דרכה".

עבור למדור: דרך לימוד התנ"ך
קטע מתוך: 'מקורות על לימוד תנ"ך'

חומת האנ"ך

ספר מגלה עמוקות על התורה - פרשת ויצא:

"והנה ה' עומד על חומת אנ"ך (על פי עמוס ז, ז) – אורייתא נביאים כתובים".

עבור לצפייה בכל המקורות