אגף הילדים והנוער של בני ציון

מגדלים את ילדינו על ברכי התנ"ך

 

איך לומדים תנ"ך

שיתוף בשר ודם בתהליך התורה מן השמים

קדושת פשוטו של מקרא - פרשת נשא |

עבור למאמר
שיעור מומלץ

מדוע מת בועז מיד עם נישואיו לרות?

פרק ד | מות בועז בועז הוא היוזם והמוביל בפרק זה. אך לאחר הולדת הילד, בועז אינו נזכר עוד. באופן מפתיע מתברר כי נעמי ק…

פרשת השבוע

הענווה שבלב – גדולה שאינה נראית

פרשת בהעלותך | מספרים על הרב שטיינמן, שהלך עם אחד מתלמידיו ברחוב והראה לו על הריצפה שתי נמלים, אחת גדולה ואחת קטנה. אמר הרב …

על שאלות ו"תירוצים"

פרשת בהעלותך | מסופר על ר' חיים מבריסק זצ"ל שפגש פעם את אחד מתלמידיו ש"שנה ופירש", לאחר שפרק עול תורה ומצוות. כשהבחין התלמיד…

הנביאים המתנבאים

פרשת בהעלותך | לאחר שמשה אומר לד' "לֹא אוּכַל אָנֹכִי לְבַדִּי לָשֵׂאת אֶת כָּל הָעָם הַזֶּה כִּי כָבֵד מִמֶּנִּי" (יא, יד),…

ציר זמן שנה וחצי ראשונות במדבר

קשור לרוב ספר שמות וספר במדבר וחלק מספר דברים |

הכרת הטוב

פרשת בהעלותך | בפרשת השבוע, בהעלותך אנו קוראים על מעשה חריג שאירע במהלך מסע בני ישראל במדבר: "וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמ…

מי יודע מדוע ולמה?

פרשת בהעלותך | בפרשת 'בהעלותך' נזכרת מילת השאלה 'למה' ארבע פעמים, והמילה 'מדוע' פעם אחת. בלשון המדוברת המילים 'מדוע' ו'למה'…

עם ישראל בוכה

פרשת שלח | בכל אחד מחמשת חומשי התורה, ישנו חטא מרכזי ששינה את מהלך ההיסטוריה[1]. בחומש במדבר החטא המרכזי ששינה הכל היה ח…

רגע המבחן של יתרו

פרשת בהעלותך | | כאשר ישראל קמים ונוסעים מהר סיני אל עבר ארץ ישראל, משה פנה ליתרו חותנו על מנת שימשיך ללוות את ישראל גם בארץ י…

וכי תבואו מלחמה

פרשת בהעלותך | | בפרשתנו מופיעה מצוות ד' למשה לעשות חצוצרות לשם תכליות שונות. בתורה מפורטים מצבי השימוש השונים בחצוצרות, כל שי…

השניים שמחוץ ל70

פרשת בהעלותך | | א. עם ישראל התפתח והפך לעם בארבעה שלבים. כל שלב נקבע ע"י מספר האנשים שהיו אז: 1-12-70-600,000. האבות היו יחיד…

יכולת ה'

פרשת בהעלותך | | כשהקב"ה אומר למשה שיביא לעם בשר לאכול במשך חודש, התגובה של משה מפתיעה: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף ר…

לכל התכנים בפרשת השבוע
מאמרים להפטרה

לב ההפטרה בהעלותך

סרטון קצר וטקסט הסרטון. | פרשת בהעלותך מתחילה עם ציווי לאהרון הכהן הגדול להעלות את הנרות במנורה, ואחר כך כתוב שמשה עשה את המנורה לפי המ…

3 דק'

הסירו הבגדים הצואים

להפטרת פרשת בהעלותך | אחריות הכהונה לטהרת האומה וכה תעשה להם לטהרם הפטרתינו מתארת מחזה בו מסירים הבגדים הצואים מיהושע הכהן הגדול.…

"ונלוו גויים רבים אל ה'"

הפטרת בהעלותך | זכריה ב | בתחילת ספר זכריה רואה הנביא חזון ובו 'משלחת' של סוסים ממונה מאת ה' 'לסייר' ברחבי העולם ולדווח על מצבו. המדובר…

ברוח ה' ובידי זרובבל

הפטרת שבת חנוכה | הפטרת בהעלותך | זכריה פרק ד | מנורה הדולקת מעצמה זכריה הנביא היה מאנשי כנסת הגדולה והתנבא בתחילת הבית השני. בפרק ד של ספר זכריה...

מנורת זכריה ונס חנוכה

הפטרת שבת חנוכה | הפטרת בהעלותך | זכריה פרק ד | החידוש בחזון המנורה של זכריה זכריה הנביא היה מאנשי כנסת הגדולה והתנבא בתחילת הבית השני. בפרק ד של...

אבן הראשה

הפטרת שבת חנוכה | הפטרת בהעלותך |זכריה ד | כל הר יהפוך למישור לזכריה הנביא היה חלק ראשי בבנין הבית השני. לאחר שמונה עשרה שנות הפסקת הבניה על ידי...

המנורה המאחדת

הפטרת בהעלותך | זכריה ב | מעלת הדלקת הנרות ההפטרה עוסקת בחזון המנורה ונרותיה. האם יש להפטרה קשר למהלך כל הפרשה או רק לתחילתה, למצות הד…

לכל התכנים בהפטרת השבוע
חדש בבית המדרש

השלכותיה של שנאת אחים

פרשת וישב | שנאה או מריבה בין אחים אינה מאורע שולי או חד פעמי בספר בראשית. 'ספר הישר' רצוף באירועים רבים...

כשמרמה הופכת לחכמה

פרשת וישלח | התורה מתארת אירועים רבים שאירעו ליעקב אבינו ומשפחתו, ומכל אחד מהם ניתן ללמוד הנהגות רבות, כיצד...

מה עורר את יעקב לברוח

פרשת ויצא | בתום עשרים שנות עבודה מסורה ונאמנה בצאנו של לבן שומע יעקב את דברי בניו של לבן, שאומרים: "לָקַח...

לכל השיעורים בבית המדרש

מכלל יופי – מגילת קהלת

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

מכלל יופי – שיר השירים

הרב יואב אוריאל
  • 70 ₪

קשר חי

אתר זה הוא חלק מתנועה רחבה של לימוד התנ"ך. אנו מזמינים אותך ליטול חלק בלימוד החי והפועם.
 

 

קטע מתוך: 'דרך לימוד התנ"ך'

השל"ה: באמת אין הקדמה ואיחור בתורה

השל"ה (כללי התלמוד יג) מבאר כי משמעות הכלל: 'אין מוקדם ומאוחר בתורה' היא כלשונו: שבאמת אין שום שינוי סדר של הקדמה ואיחור, אלא הכל מסודר באופן מושלם. ואלו דבריו:

"אין מוקדם ומאוחר בתורה. ויש לכאורה לתמוה: תורתינו הקדושה אשר הוא בתכלית השלימות, ובודאי היא המסודרת בתכלית הסידור, ואיך בה יש קידום ואיחור?

אלא הענין היא בסדר נכון, לא מבעיא על פי הסוד שהתורה כולה שמותיו (זהר ח"ב דף פ"ז ע"א), פשיטא ופשיטא שהיא כסדר השמות, אלא אפילו בנגלה שלה, יש טעמים ועניינים כפי הסדר שהם מסודרים, ו'לא דבר רק הוא' (דברים לב, מז), ואם רק הוא מכם (ירושלמי פאה א א). וזה ענין: 'אין מוקדם ומאוחר בתורה' כלומר, לא תימא שיש קידום ואיחור כי היה ראוי להקדים זה ולאחר זה, כי זה אינו, רק הכל בכוונה מכוונת. ואז הוא הכל לפי סדר הנכון".

עבור למדור: דרך לימוד התנ"ך
קטע מתוך: 'מקורות על לימוד תנ"ך'

ההכרח להקדים לימוד מקרא

כך כותב היעב"ץ בספרו מגדל עוז (טז):

"ואיך יעלה על הדעת להיכנס לחדרי פנימיות התורה שמתגלים בתורה שבעל פה, אם לא נמסרו לו מפתחות החיצונות שהם פשוטי המקראות שבהכרח צריך להקדימם".

עבור לצפייה בכל המקורות