תשובת הרב יואב אוריאל
שלום וברכה!
מצינו מספר פירושי פשט לענין רצף המקומות המוזכרים כאן:
א. הרשב"ם מבאר שכל אלו הם מקומות המבארים ומתארים היכן בדיוק היו ישראל באותה השעה בערבות מואב. ואלו דבריו:
רשב"ם דברים פרשת דברים פרק א פסוק א: " לפי פשוטו כל הנזכרים בפסוק זה מקומות הן כמו שמצינו שרגילים הפסוקים לתת סימן בתוך סימן אל המקומות שהוא רוצה לפרש היכן. בלך לך מקדם לבית אל ויט אהלה. בית אל מים והעי מקדם. [בפרשת בשלח] וישובו ויחנו לפני פי החירות בין מגדול ובין הים לפני בעל צפון. בסוף שופטים הנה חג לי"י בשלו מימים ימימה אשר מצפונה לביתאל מזרחה השמש למסלה העלה מביתאל שכמה ומנגב ללבונה. וכל שכן שצריך לפרש היכן נאמרו המצות כמו שכתוב וידבר י"י אל משה במדבר סיני, בארץ מצרים החדש הזה, וידבר י"י אל משה בהר סיני, בערבות מואב. אף כאן עושה סימן בתוך סימן. וכן הוא אומר וחוזר ושונה דבר זה כשבא משה לפרש את המצות אלה העדות החקים והמשפטים אשר דבר משה וגו' בעבר הירדן בגיא מול בית פעור בארץ סיחן מלך האמרי. [וכן בפרשה זו לפנינו כתוב בעבר הירדן בארץ מואב] הואיל משה וגו':בעבר הירדן - ובאיזה עבר הירדן?:במדבר - באותו עבר הירדן שהוא לצד מדבר שהיו בו ישראל מ' שנה שהוא קרוי עבר הירדן ליושבים בארץ ישרא', ולא בעבר הירדן שהוא לצד ירושלם שגם הוא קרוי עבר הירדן להולכי מדבר שהיו בו ישראל:בערבה - כלומר באיזה מקום במדבר? באותו מדבר שבערבות מואב:מול סוף - שים סוף מתחיל ממזרח ארץ ישראל שנאמר ושתי את גבלך מים סוף [ו]עד ים פלשתים וגו' כלומר ממזרח ועד מערב והוא ים המלח שכתוב בגבול קרן מזרחית דרומית באלה מסעי, וגם בפרשת ואתחנן וכל הערבה עבר הירדן מזרחה ועד ים הערבה, וזהו ים סוף שאצל ערבות מואב:בין פארן ובין תפל - כמו בין ביתאל ובין העי:ולבן וחצרות ודי זהב - הכל מקומות לפי פשוטו:ודי זהב - כמו בת מי זהב שהוא שם [לפי] פשוטו:
ב. הראב"ע מבאר שאלו מקומות שונים לאורך מסעי בני ישראל, וכוונת התורה שלאורך כל המסעות הללו השמיע משה לישראל מצוות, שכעת בספר דברים תהיה חזרה עליהם. ואלו דבריו:
"והישר בעיני, שפירושו אלה הדברים - שהם דברי המצות הכתובים בפרשת ראה אנכי, ושופטים, וכי תצא, והיה כי תבוא כבר אמר אותם כאשר היו במדבר. ויהיה דבר משה מושך עצמו ואחר עמו. וכן הוא: דבר משה... במדבר, בערבה, מול סוף מיום שנסעו מסיני. בין פארן ובין תפל ולבן וחצרת ודי זהב - מקומות לא נזכרו בפ' אלה מסעי, או נזכרו בשמות אחרים, כי הנה שניר יש לו ג' שמות, ורבים כן".
ג. הנצי"ב (העמק דבר) מפרש גם הוא באופן דומה, ואומר שכל דברי ספר דברים עד פרשת וילך נאמרו במקומות שונים המנויים כאן: "אלה הדברים. היינו כל הספר עד פרשת וילך. והנה לא היו כל הדברים הרבים ההם במעמד אחד ולא ביום אחד, אלא הקהיל את העם בכמה עתים, ודבר איזה ענין מזה הספר, ומפרש הפסוק שפעם הקהיל את העם במדבר. פעם בערבה. פעם מול סוף. פעם בין פארן ובין תופל. פעם בלבן ופעם בחצרות".
ד. הספורנו מפרש גם הוא כי מדובר במקומות שונים לאורך מסעות ישראל. והוא מבאר כי כוונת הפסוק היא שבכל אחד מן המקומות הללו חטאו ישראל ומשה היה מוכיח אותם ואומר להם: "אחד עשר יום מחורב..." - כלומר ראו כיצד גרמתם לעצמכם להתעכב במדבר".