תשובת הרב איתן שנדורפי
יישר כח על השאלה! שאלה חשובה שאלת!
הרד"ק התיחס לשאלה זו במספר מקומות.
א. השפעת האם על בנה
הרד"ק כתב שהדבר נכתב כדי ללמדנו על השפעת האם על בנה.
1. על הפסוק בספר מלכים (א יד, כא): "ורחבעם בן שלמה מָלַך ביהודה, בן ארבעים ואחת שנה רחבעם במלכו, ושבע עשרה שנה מָלַך בירושלם, העיר אשר בחר ד' לשׂוּם את שמו שם מכל שבטי ישראל, ושם אמו נעמה העמֹנית", כתב הרד"ק: ושם אמו נעמה העמונית - הספור הזה להודיע כי הלך אחר מעשה אמו, ועבד ע"ג אחרי שנים שלש, כמו שאומר בדברי הימים (ב יא, יז)".
2. גם על הפסוקים בפרק ט"ו (א-ג): "ובשנת שמֹנה עשרה לַמֶלֶך ירבעם בן נבט מָלַך אבים על יהודה. שלש שנים מָלַך בירושלם, ושם אמו מעכה בת אבישלום. וילך בכל חטאות אביו אשר עשה לפניו, ולא היה לבבו שלם עם ד' אלקיו כלבב דוד אביו", כתב הרד"ק: "ושם אמו מעכה בת אבישלום - להודיע כי אשה רעה היתה, כמו שאומר למטה: 'אשר עשתה מפלצת לאשרה' (טו, יג), ובנה הלך בדרכיה".
3. וכן כתב הרד"ק באופן כללי.
על הפסוק בספר תהלים (פו, טז): "פנה אלי וחנני, תנה עזך לעבדך, והושיעה לבן אמתך", כתב הרד"ק: "לבן אמתך - זכר האם, לפי שהיא עיקר היצירה בבן. וכן אמר: 'אני עבדך בן אמתך' (תהלים קטז, טז), כי גידול העובר בימי יצירתו בבטן האם, ושם מתגדל ומתצייר בזמן הקצוב, וגם אחרי צאתו ניזון בשדי האם, לפיכך טבע האם נקשר בבן יותר מטבע האב. לפיכך אמר במלכי ישראל: 'ושם אמו', להודיע שמעשה הבן כמעשה האם ברוב. כי מעשי האדם, הן לטובה הן לרע, אף על פי שהם בבחירת האדם ולפי הנהיגו עצמו, ולפי לימודו יהיו מעשיו, יש בהן קצת גם כן בטבע יצירתו. לפיכך אמר: 'עבדך בן אמתך'. אמר: אני עבדך משני פנים: האחד שהרגלתי עצמי בעבודתך, ועוד כי היה בטבעי גם כן, כי אמי היתה אמתך".
ב. יכולת הבן להשתחרר מהשפעת אמו עליו
יש להדגיש שיש יכולת ביד הבן להשתחרר מהשפעת אמו עליו, וגם דבר זה כתב הרד"ק.
בספר מלכים א' פרק ט"ו נאמר:
ט. "ובשנת עשרים לירבעם מֶלֶך ישראל, מָלַך אסא מֶלֶך יהודה.
י. וארבעים ואחת שנה מָלַך בירושלם, ושם אמו מעכה בת אבישלום.
יא. ויעש אסא הישר בעיני ד', כדוד אביו.
יב. ויעבר הקְדֵשים מן הארץ, ויסר את כל הגִלֻלים אשר עשו אבֹתיו.
יג. וגם את מעכה אמו, ויסִרֶהָ מגבירה, אשר עשתה מפלצת לאשרה, ויכרֹת אסא את מפלצתה, וישרֹף בנחל קדרון".
כתב שם הרד"ק: "ושם אמו מעכה וגו' - ולא היתה אם אסא, אלא אם אבים אביו, כמו שכתוב למעלה (טו, א-ב), ואֵם אביו קורא אותה 'אמו', כמו שכתוב: 'ותבאנה אל רעואל אביהן' (שמות ב, יח). וזכר לאסא אם אביו, בעבור שהיתה עובדת ע"ג, כמו שאומר: 'אשר עשתה מפלצת לאשרה', ועם כל זה עשה אסא הישר בעיני ד', ולא נטה אחריה".
יהי רצון שנלך תמיד בדרך ד', אנו וצאצאינו וצאצאי צאצאינו, ונזכה לראות בקרוב בחזרת מלכות בית דוד.
איתן שנדורפי