תשובת הרב יוסי ברינר
שלום וברכה.
בספר יונה שינן שלוש פרשות סתומות. הראשונה - הנבואה הראשונה אל יונה, בריחתו ובליעתו. השלישית - הנבואה השניה אל יונה, הליכתו אל נינוה והשיח עם ה' על שחרה לו שהקיקיון התייבש. בתווך יש פרשה של פסוק אחד שבו מתוארת הקאתו של יונה - כנראה שלב ביניים בהסכמתו ללכת אל נינוה.
לגבי זמן נבואתו.
ראשית צריך לציין שיש מחלוקת בגמרא יבמות (צח,א) האם באמת יונה התנבא בנבואה שנאמרה בספר מלכים או שמא הנביא משמיע לנו שדברי מצבו של ירבעם בן יואש התהפך לטובה כפי שהיה בנבואת נינוה. יתכן לומר שלפי השיטה שמדובר על משל, הנבואה של ספר יונה התרחשה לפני הנבואה בספר מלכים, משום שההשוואה מתאימה למשהו מוכר שקרה בעבר, לפני האירוע אותו משווים. הדברים אינם מוכרחים כיוון שספר מלכים נכתב שנים רבות אחרי כן על ידי ירמיהו, ויתכן שההשוואה נעשתה לאחר מעשה.
כמו כן ישנם מפרשים שאומרים שיונה המוזכר בספר מלכים איננו אותו יונה שמוזכר בספר יונה (ר"י כספי).
מעבר לכך ישנה מחלוקת גדולה מאוד בפרשנים לגבי הזיהוי של יונה. ישנן גירסאות בירושלמי שיונה היה מעולי גולה, וכנראה שהכוונה לגולים שהחזיר ירמיהו, ואם כן ספר יונה התרחש לאחר הנבואה שמופיעה בספר מלכים ולאחר גלות חלק מהשבטים. ישנה שיטה בחז"ל האומרת שיונה היה בן הרצפתית שהחיה אליהו הנביא, וגם לפי שיטה זו כנראה צריך לומר שהנבואה שבספר מלכים קדמה לספר יונה. ישנם מדרשים שמלך נינוה בספר יונה הוא סנחריב, וגם לפי שיטה זו צריך לומר שהנבואה בספר מלכים קדמה לנבואה בספר יונה.