תשובת הרב איתן שנדורפי
בס"ד
לשואל היקר שלום רב
אכן השאלה טובה וקשה.
ראשית אעתיק לך את דברי הסיכום של "דעת מקרא" לפרשה זו (עמ' קטז):
"אפשר שמקצת ערי שמעון היו מעורבות בערי יהודה, ואף משותפות להם ולבני
יהודה... העובדה שהפלשתים בשלהי ימי השופטים הרחיבו את תחומי שלטונם גם
על הנגב המערבי וספחו לשלטונם כמה מערי שמעון (כגון צקלג), טמנה בודאי
בחובה גורמים שהיו עשויים לשבש את היחסים שהיו בינם לבין בני יהודה
שכניהם. ואמנם פירשו גם המיוחס לרש"י וגם הרד"ק שבקשו בני יהודה לגרשם
מערי נחלתם. בגוף פרשתנו אין רמז לכך. הפרשה מונה לשמעון שמונה עשרה ערים
בדיוק כמנין הערים שהכתובים מונים ביהושע יט. והלשון 'עד מלוך דויד'
ענינה פשוטה כמשמעה, ציון זמנו של מפקד בני שמעון. ואף ניתן להתפרש כשבח:
מן הימים שמלכו דוד וביתו גדל מספר בני שמעון והוצרכו להרחיב את גבולם".
המלבי"ם שם (דברי הימים א ד, כח-לא) פירש בצורה אחרת: "אלה עריהם עד מלוך
דויד. כי במלוך דוד היתה צקלג למלכי יהודה (כמו שכתבו בשמ"א כז, ו)
ונגרעה מנחלת בני שמעון".
לסיכום: נאמרו ארבעה פירושים לפסוק זה:
א. הפירוש שכתבו הראשונים, שלפי "דעת מקרא" נגרם כנראה מתוך השתלטות
הפלשתים על ערי שמעון.
ב. הפירוש שכתב "דעת מקרא" שחולק על פירוש הראשונים, ולפיו הפסוק מתיחס
לזמן המפקד של שבט שמעון.
ג. הפירוש שכתב "דעת מקרא" שחולק על פירוש הראשונים, ולפיו כאשר מלך דוד
גדלו בני שמעון וישבו במקומות נוספים.
ד. פירוש המלבי"ם שבמלוך דוד היתה צקלג למלכי יהודה ונגרעה מנחלת בני
שמעון. וגם זה נגרם מתוך השתלטות הפלשתים על ערי שמעון.
איתן שנדורפי