תשובת הרב אס"ף בנדל
אכן, למרדכי סיבות טובות לרצות במותו של אחשורוש. סיבה לאומית – אחשורוש מנע את בנין בית המקדש, וסיבה אישית – אחשורוש מחזיק באסתר בביתו בניגוד לרצונה.
מתוך דברי חז"ל עולות מספר תשובות המשלימות זו את זו, ר' שלמה אלקבץ, בספרו מנות הלוי מבארן באריכות:
א. רבי לוי בילקוט שמעוני (תתר"ג) – אסתר יזמה את הושבת מרדכי בשער המלך, כשם שנבוכדנצר הושיב את דניאל בשעריו, איש צדיק שיזהיר את המלך מפני אויביו. בגתן ותרש הועברו מתפקידם ולכן זממו להרוג את המלך, כדי להאשים את מרדכי שלא שמר כראוי. המזימה היתה גם כנגד מרדכי, לכן עליו להפר אותה.
וכן בילקו"ש (תתרנ"ו) - כדי שלא יאמרו שנהרג בזמן שמרדכי שמר עליו.
ב. סיבה דומה נוספת בילקוט שמעוני הנ"ל – כדי שלא יאמרו שנהרג כשנשא אישה יהודיה. מנות הלוי מסביר כי יש בזה חילול השם, ויש גם חשש שמרדכי ואסתר היו מואשמים בהריגת המלך ונענשים.
ג. התרגום על המגילה – מרדכי מונה להיות שופט בשער המלך, בגתן ותרש חששו שאסתר רוצה לסלקם מתפקידם, ולכן זממו להרעיל את אסתר ולהרוג את אחשורוש בחרב. מרדכי גילה את הדבר כדי להציל את אסתר.
ד. עוד בילקוט שמעוני הנ"ל - אחשורוש היה מוכן להתיר בעבר לבנות את המקדש (ושתי התנגדה), אם ינצל אולי יתיר את הבניה שוב.
ה. עוד בילקוט שמעוני הנ"ל – אחשורוש מכיר את ישראל, והוא עדיף על מלך אחר שאינו מכירם. אפשר להוסיף ולשער שמרדכי ידע מי הם המועמדים לתפוס את מקום המלך, אולי אף המן היה אחד מהם, ואחשורוש היה עדיף על פני האחרים.
ו. ר' יהודה בבראשית רבה (פל"ט) – מזקנים אתבונן. כשם שיעקב ברך את פרעה, ויוסף הזהיר אותו מהרעב, וכשם שדניאל פתר לנבוכדנצר את חלומו.
חכמי ישראל חלקו תמיד כבוד למלכות, גם למלכי הגויים. נפילת המלך יכולה לגרום לאנרכיה ולשפיכות דמים, "שֶׁאִלְמָלֵא מוֹרָאָהּ, אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ חַיִּים בָּלָעוּ".
האברבנאל כותב כי אסור למרוד אפילו במלך רשע, כי העם כורת ברית עם המלך ומתחייב לסור למרותו ולכבדו. ויותר מכך, המלכות האנושית היא הופעה של מלכות ה' בארץ: "ומפני זה אמרו רבותינו זכרונם לברכה (ברכות נח.): 'הרואה מלכי אומות העולם אומר: ברוך שחלק מכבודו לבשר ודם, והרואה מלכי ישראל אומר: ברוך שחלק מכבודו ליריאיו'. והנה במה שאמרו: 'מכבודו', הודו שמלכי האדמה, וכל שכן מלכי ישראל, יש אתם מכבוד השם יתעלה ומעלתו, על דרך הדמוי וההעברה. ולכן אין ראוי להמון העם שישלחו יד במלכם להסירו ממלוכה, כי היה זה רב ידו לו כשולח ידו בכבוד אלהים" (אברבנאל דברים יז, יד).
ז. ר' נחמיה בבראשית רבה (שם) – על ידי שישראל מייעצים ומצילים את אומות העולם, מתקיימת הברכה "וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה", ושם שמים מתקדש בעולם.
ח. ההסבר האחרון כולל את כל ההסברים, עפ"י מדרש תנחומא (בשלח כח) - מרדכי ידע כי לא במקרה נלקחה אסתר לבית המלך: "אמר: אפשר לצדקת זו שתנשא לערל? אלא שעתיד דבר גדול להיות על ישראל שעתידין להנצל על ידיה". מרדכי שמר וציפה לראות כיצד גאולת ישראל צומחת מתוך בית אחשורוש, כך צמחה גם גאולת ישראל ממצרים, על ידי מנהיג יהודי הגדל בארמון המלך. מרדכי מבין כי לא במקרה נודעה לו מזימתם של שומרי הסף, והוא מוכן למלא את התפקיד שהועיד לו הקב"ה, בתהליך הצמחת קרנם של ישראל.