תשובת הרב איתן שנדורפי
יישר כח על השאלה החשובה!
הוספת האות ה' או ו' לשמו של אדם, וכן גם האות י', מציינת את גדולתו של אותו אדם.
כמו כן החסרת האות משמו של אדם מציינת שהוא ירד מגדולתו.
דבר זה מצאנו בתורה, בנביאים, ובכתובים, כפי שיפורט.
א. הסבר המכילתא
כך אמרו חז"ל במכילתא דרבי ישמעאל בתחילת פרשת יתרו:
"וישמע יתרו - מתחילה לא היו קוראין לו אלא: 'יתר', שנאמר: 'וילך משה וישב אל יתר חותנו' (שמות ד, יח), וכשעשה מעשים טובים הוסיפו לו אות אחת.
וכן אתה מוצא באברהם, שמתחילה לא היו קוראין אותו אלא 'אברם' (בראשית יא, כו - יז, ג), וכשעשה מעשים טובים הוסיפו לו אות אחת, ונקרא שמו: 'אברהם' (שם יז, ג ואילך).
וכן אתה מוצא בשרה, שמתחילתה היו קוראין אותה: 'שרי' (שם יא, כט - יז, טו), וכשעשתה מעשים טובים הוסיפו לה אות אחת גדולה, ונקרא שמה: 'שרה' (שם יז, טו ואילך).
וכן אתה מוצא ביהושע, שמתחילה היו קוראין אותו: 'הושע', וכשעשה מעשים טובים הוסיפו לו אות אחת ונקרא: 'יהושע', שנאמר: 'ויקרא משה להושע בן נון יהושע' (במדבר יג, טז).
ויש אחרים שפחתו מהם.
יש לך ללמוד מעפרון, שמתחילה היו קוראין אותו: 'עפרון' (בראשית כג, ח-טז), וכששקל הכסף מיד אברהם פחתו אות אחת משמו, שנאמר: 'וישמע אברהם אל עפרון, וישקול אברהם לעפרן את הכסף' (בראשית כג, טז), 'עפרן' כתיב.
וכן אתה מוצא ביונדב, שמתחילה היו קוראין אותו: 'יהונדב', וכשבא לאותו מעשה, פחתו לו אות אחת ונקרא: 'יונדב'" [יש מפרשים שהכוונה ליונדב בן שמעה אחי דוד (שמ"ב יג, ג-ה), ויש מפרשים שהכוונה ליונדב בן רכב (מל"ב י, טו-כג וירמיהו לה, ו-יט). עיין בילקוט שמעוני בשמואל ב פי"ג וביהושע פ"א ובמפרשים שם במהדורת מוסד הרב קוק, וב"מנחת שי" בירמיהו פל"ה, וב"ברכת הנצי"ב" למכילתא].
ב. הערת המסורה והרד"ק והסברם
כעין זה נראה להסביר את מה שכתב הרד"ק בפירושו לספר שמואל (א יח, א): "ונפש יהונתן - המסורה: מן ריש ספרא עד הכא: 'יונתן', בר מן ב': 'לכה ונעברה אל מצב הערלים' 'ויאמר יהונתן', ומן הכא עד סוף ספרא 'יהונתן'".
כלומר: מתחילת ספר שמואל, עד תחילת פרק י"ח, נקרא שמו: "יונתן", בלא הא, מלבד בשני מקומות בפרק י"ד, שם נקרא שמו: "יהונתן" (יד, ו-ח). אבל מתחילת פרק י"ח, נקרא שמו: "יהונתן" עם הא.
מה הסיבה?
נראה להסביר על פי המכילתא שכיון שבתחילת פרק י"ח נאמר: "ויהי ככלֹתו לדבר אל שאול, ונפש יהונתן נקשרה בנפש דוד, ויאהבהו יהונתן כנפשו" (יח, א), הרי שמרגע זה הוא נדבק בדוד, וויתר על מלכותו העתידית לטובת דוד, ולכן הוא התעלה, ונקרא: "יהונתן".
גם במלחמתו בפלשתים, בה הוא גילה גבורה עצומה, הוא נקרא: "יהונתן" (יד, ו-ח).
ג. הסבר רש"י בדברי הימים
עוד יש לציין שבספר דברי הימים נכתב תמיד: "דויד", מלא יוד. וכתב שם רש"י (א ב, טו): "דויד השבעי - מלא יו"ד, מפני כבודו של דוד".
סיום
במדרש תנחומא בתחילת פרשת ויקהל אמרו: "אמר רבי מאיר: על כל מצוה שאדם עושה - מוסרין לו מלאך לשמרו. עשה מצוה אחת - מוסרין לו מלאך אחד, עשה מצוות הרבה - מוסרין לו מלאכים הרבה לשמרו, שנאמר: 'כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך' (תהלים צא, יא), כל זמן שאדם מרבה במצוות - הוא קונה שם טוב לעצמו.
אתה מוצא שלושה שמות נקראו לו לאדם: אחד מה שקוראים לו אביו ואמו, ואחד מה שקוראין לו בני אדם, ואחד מה שקונה הוא לעצמו. טוב מכולן מה שקונה הוא לעצמו".
יהי רצון שנזכה תמיד לעשות מעשים טובים ולהידבק בד', ולזכות לשם טוב בעיני אלקים ואדם.
איתן שנדורפי